Kuolleita automerkkejä
Zwickau P 70 on tuttu. juttu, samoin Barkas, mutta sehän oli pakettiauto. Tosin taitaa olla parempi elvistelemättä Ossille noista derkkuautoista.
Veljeni kertoi eilen nähneensä liikenteessä vihreän farkkuwarren; kaverinsa olivat väittäneet näköhäiriöksi-
ai niin-AUTOBIANCHI
Veljeni kertoi eilen nähneensä liikenteessä vihreän farkkuwarren; kaverinsa olivat väittäneet näköhäiriöksi-
ai niin-AUTOBIANCHI
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tuommoinen Zwickau P70 on esitteillä Vehoniemen automuseossa. "Sympaattinen" lienee kuvaavin sana kyseisestä laitteesta.
Fabryka = tehdassamarai kirjoitti:FSO=Fabryka Samochodów OsobowychPavlovits kirjoitti:Kun haluan olla aina oikeassa, niin kysyn onko Ford malli vai merkki:
eli eikös tuo FSO ollut tehtaan nimi?
Leikki leikkinä, mutta entäs CORD
-eiköhän toi ole vapaasti käännettynä "Kansan autotehdas" ?
vrt: VAZ=Volga AutoZavod. - VAZ 2108.
Samochodów = auto
Osobowych = henkilöauto
Eli siis FSO = Tehdas Auto Henkilöauto. FSO oli tehtaan nimi, merkkinä se oli vasta Polonezin aikana voimissaan. Sitä ennen FSO oli tehokkaasti piilotettu autojen nimissä.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
FSO on edelleen hengissä; http://www.fso-sa.com.pl, joskin ZAZ:n omistuksessa.samarai kirjoitti:tosta Taevoosta tuli mieleen, että eikös se FSO:kin ole kuollut ja kuopattu? Vai oliko jo mainittukin?Lada-Jussi kirjoitti:eikös Daewookin ole jo kuopattu, kun vaihtui Chevroletiksi, jäi vaan noita lisenssi malleja kuten ZAZ-daewoo?
Meinasin ehdottaa myös "Paskavaa" koska oikeastaan sen silloista valmistusmaatakaan ei enää ole olemassa mutta sehän on elossa ja potkii.
http://www.zastava-yugo.de/
ja katsokaapa hintoja.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Jos ankarasti viilataan pilkkua, niin autoja ei valmistettu samassa tehtaassa. Polonezille rakennettiin näes kokonaan uusi tehdas, mutta samalle tontille vanhojen kanssa. Tuosta merkkikysymyksestä selitin jo edelläO.M kirjoitti:Se on FSO:n malli, eikä mikään erillinen merkki.Pavlovits kirjoitti:Mitenkäs Warszawa, siis se Puolan Pobeda? sehän tehtiin samassa FSO- tehtaassa, kuin Polski-Fiatit ja Polonezit,mutta ainakaan Suomen markkinoinnissa, eikä luokkakaverin isän auton rekisteriotteessa ollut mitään FSO:ta.
(Jee, sadas viesti)
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Jees. minun mokaFSO kirjoitti:Fabryka = tehdassamarai kirjoitti:FSO=Fabryka Samochodów OsobowychPavlovits kirjoitti:Kun haluan olla aina oikeassa, niin kysyn onko Ford malli vai merkki:
eli eikös tuo FSO ollut tehtaan nimi?
Leikki leikkinä, mutta entäs CORD
-eiköhän toi ole vapaasti käännettynä "Kansan autotehdas" ?
vrt: VAZ=Volga AutoZavod. - VAZ 2108.
Samochodów = auto
Osobowych = henkilöauto
Eli siis FSO = Tehdas Auto Henkilöauto. FSO oli tehtaan nimi, merkkinä se oli vasta Polonezin aikana voimissaan. Sitä ennen FSO oli tehokkaasti piilotettu autojen nimissä.

FSO:lle kiitoksia aiheellisista kuittauksista.
Ja hienoa, että FSO:kin on edelleen elossa ja ainakin sätkii vielä
tiedät varmaan paremmin ton FSO:n jutut ja puolankielenkin(itse en tiedä muuta kuin "kantor" ja "uwaga"), mutta mielenkiinnosta kysyisin kuitenkin, onko toi "Osobowych" todella "henkilöauto" - ajattelin että vapaasti venäjästä "osoba"=henkilö - tulisi "tehdas auto henkilöille" ?


tiedät varmaan paremmin ton FSO:n jutut ja puolankielenkin(itse en tiedä muuta kuin "kantor" ja "uwaga"), mutta mielenkiinnosta kysyisin kuitenkin, onko toi "Osobowych" todella "henkilöauto" - ajattelin että vapaasti venäjästä "osoba"=henkilö - tulisi "tehdas auto henkilöille" ?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Näin sen minulle eräs puolankielinen tuttuni sepusti. Tuo Osobowych on kirjain, joka muuttuu tehtaan nimissä, esim. FSM, FSC ja FSD ovat toisia vastaavia. Voin toki olla väärässä tai ymmärtänyt hänen selostuksensa väärin.samarai kirjoitti:FSO:lle kiitoksia aiheellisista kuittauksista.Ja hienoa, että FSO:kin on edelleen elossa ja ainakin sätkii vielä
![]()
tiedät varmaan paremmin ton FSO:n jutut ja puolankielenkin(itse en tiedä muuta kuin "kantor" ja "uwaga"), mutta mielenkiinnosta kysyisin kuitenkin, onko toi "Osobowych" todella "henkilöauto" - ajattelin että vapaasti venäjästä "osoba"=henkilö - tulisi "tehdas auto henkilöille" ?
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Re: Kuolleita automerkkejä
hölmö kirjoitti:Ja olikos nää merkit sillei mitä on joskus tuotu maahan maahantuojan/uutena muuttoautona kautta vai sitten uustuontia?
Ei tuossa ainakaa sanottu mitään maahantuonnista, kun vaan on liikkunu Suomen teilläPavlovits kirjoitti:Jotta homma ei menisi ihan Hispano-Suiza osastolle, rajataan aihe Suomen teillä liikkuneisiin henkilöautoihin.

http://www.lahtied.net/020719-akuankanauto.htmPavlovits kirjoitti:hölmöltä tulikin pitkä lista, monia toisn jo mainittuja. Tuon Bantamin suomessa esiintymistä vähän epäilen ja Healeyhan oli Austinin sporttimalli, jollaisella mm. Timo Mäkinen aoi rallia tehdaskuskina.
Kuudeskymmeneskolmas auto listaan: STEYR-PUCH