Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
1972 Kaunottareen ähertelin keulamerkin paikoilleen, en uutta vaan hiukan patinoituneen. Eturekisterikilven siirsin puskurin päältä puskurin alle. Helppo homma, puskurissa sekä kilvessä oli reiät valmiina jotka osuivat millilleen kohdilleen, kiinnitysraudat vaan joutui siirtämään kilven alareunasta yläreunaan. Vielä kun joku myisi ne rupiset vanteet niin saisi pölärit paikoilleen ja auton ulkoasu olisi kondiksessa.
Bensamittaria sen verran tutkailin ettei ainakaan tankin maadoituksessa ole vikaa kun maadoitin sen tuplasti eikä alkanut toimimaan. Kai sen ensi keväänä/kesänä kuntoon saa...
Kaunottareen sain nyt vanteet alle joihin kävi orkkispölärit. Taakse otin OY-Ladasta, eteen rengasvarastosta saman sarjan vanteet joissa oli renkaat finito. Joutui siis käymään rengasliikkeessä ja köyhtyi 20 € kun vaihtoivat noilta alla olleilta vanteilta renkaat noille pölärivanteille. Nyt on hieno kun on rupiset pölärit paikoillaan. Sen verran pahasti pisti sivupeili virheettömine kromeineen silmään että otin OY-Ladasta rupisen pyöreän peilin irti ja sen Kaunottareen ja toisin päin.
OY-Ladan pohjasta rapsin irrallaan roikkuvat massat kaikki irti ja suihkuttelin kotelosuojaa päälle, tuollaista tahmeaa mönjää joka ei kai kuivu koskaan. Kuskin puoleisesta takalokarista löysin parisenttisen reiän jonka on pakosti pitänyt olla jo keväällä katsastuksessa mutta katsastusmies oli alustasta niin haltioissaan ettei moista huomannut. Oikealta puolelta takalokaria onkin hitsattu hieman, onkin ainoa paikka koko autossa! Sen verran hyvässä kunnossa tuntuu tämä laite olevan että olisi pakko saada se talveksi sisään. Pitääkö 1974 museoraato myydä tieltä pois vai mitäköhän tekisi? Sen verran vikaa löysin kun alla könysin että taka-akselin kardaanin puoleinen stefa on vähän fuskannut, pitää muistaa vaihtaa jossain vaiheessa.
Kaunottarella ajelin tänään. Bensamittariin tuli jotain eloa, oikein se ei näyttänyt mutta näytti jotain kuitenkin, mitä milloinkin. Lienee jossain liitoksessa hapettumaa. Lämmintä tuppaa riittämään kun lämppärin raana on jumissa ja aukiasennossa. Ei nupista saa ilmankiertoa kokonaan pois. Kohtahan nuo ilmat taas kylmenee eli ei ole ongelmaa, pitää keväällä vaihtaa tuokin.
Sinisen 1971:n sain eilen maalattua loppuun. Pihalla pensselillä Miranolilla. Pohjatyöt tehty miten kuten, ei pienet röpelöt ym. menoa haittaa! Nyt olisi valmis otettavaksi käyttöön. Katsastamaan pääsee aikaisintaan 1.10., sitä ennen täytyy takajarrujen paineenrajausventtiilille menevä tanko vaihtaa kun on mennyt poikki kumin sisältä.
Tänään muutaman päivän tauon jälkeen ajelin Kaunottarella. Oli sadevettä kohtuullinen määrä valunut jostain kuskin lattialle, piti sanomalehti levittää että sai pois imettyä. Aikas kehnossa kunnossa on tuo tuulilasin tiiviste.
1970 Lada sai tänään leiman. Sananmukaisesti leiman sillä tulostuslaitteet eivät toimineet konttorilla. Lupasivat lähettää uuden otteen postitse. Katsastus on nyt sitten voimassa 2012 tammikuun alkuun. Pitää laittaa liikennekäytöstä poistoon ja ajaa talliin talvehtimaan. Ensi kesänä onkin sitten helppo lähteä ajamaan kun ei ensimmäisenä tarvitse konttorille varatulle katsastusajalle ajaa.
Päätin ottaa 1971:n käyttöön. Eilen aamuna olin sillä töihin lähdössä. Oli sen verran pakkasta että ikkunat oli jäässä. Startti pyöräytti sen verran että hörähti. Sitten se ei jaksanutkaan enää pyörittää. Ei hirveästi pimeässä ja kylmässä huvittanut alkaa akkua vaihtamaan vaan lähdin OY-Ladalla. Ja juuri edellisenä päivänä kokeilin että se toimii, startti pyöritti ihan hyvin kun oli kymmenisen astetta lämmintä. Kai se on pakko uskoa ettei tuolla Zapinp*sk*lla mitään tee! Täytyy tänään kaivella esim. 1970:stä akku ja vaihtaa tuohon ja käydä jossain vaiheessa ostamassa sitten kunnollinen akku joka ei ole Zap (tai mikä niiden merkki nykyään onkaan). Olisko Varta tai Bosch mitään?
Pisti silmään Myydään-alueelta kahva joka sopisi Kaunottareen:
Mutta taitaa tämä oma olla kuitenkin hienompi:
Olisipa ollut kuukausi sitten myynnissä...
Lykkäsin kokeeksi 1971:een 1970:ssä koko kesän kiinni olleen akun joka pyöritti starttia pakkasaamunakin ihan hyvin. Vaivaisesti se tuota 1971:n starttia pyöritti, käynnistyi kuitenkin. Alkaa jotenkin tuntumaan että perimmäinen vika ei välttämättä akussa olekaan vaan startti imee virtaa normaalia enemmän. Pitää vielä tuo Zapinp*sk* ruuvata lataamatta 1970:een kiinni ja kokeilla pakkasaamuna mitä sanoo. Jos pyörittää hyvin niin menee 1971:n startti sitten vaihtoon. Huomenaamuna pitäisi 2.30 lähteä töihin, saa nähdä pääseekö 1971:llä.
AI kirjoitti: Alkaa jotenkin tuntumaan että perimmäinen vika ei välttämättä akussa olekaan vaan startti imee virtaa normaalia enemmän. Pitää vielä tuo Zapinp*sk* ruuvata lataamatta 1970:een kiinni ja kokeilla pakkasaamuna mitä sanoo. Jos pyörittää hyvin niin menee 1971:n startti sitten vaihtoon.
Ennen kuin tuhlaat rahojasi uuteen starttiin, niin ensin kyllä sinuna tsekkaisin millaiset ovat nuo sinun akkukaapelit '71:ssä. Jos kengältä ei välity kontakti kunnolla kaapeliin, niin siinä ei auta uusi starttikaan. Voipi olla kaapeli hapettuntutkin pahasti kengän ja kaapelin liitoksesta. Sinuna kyllä ensin ostaisin uudet kaapelit kenkineen ja vielä tinaisin kengän ja kaapelin liitoksen kunnolla. Ekstrapikaisena apuna kokeilin vielä ihan ensin, jos plus kaapelissa on ns. ylimääräistä mittaa, että ottaisin kengän irti ja leikkaisin kaapelin päästä semmoiset pari kolme senttiä ja kiinnittäisin kengän uudestaan huolellisesti putsattuna kaapelin päähän. Tietty myös maakaapelin kiinnityskohta koriin yms. toimenpiteen tietty pällle.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -