VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
t.eskola

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Olivat naapurit Kolillakin vetäneet Infinitin mehtään ja pari petäjää nurin samassa rytäkässä. Just olin kerenny alta pois enne ku olivat rysäyttäneet. Olivat kuulema kyselleet missä on lähin Infinityn huolto :lol: 0,9 oli kuski puhaltana. Parin päivän päästä venäläinen hinuri haki romun pois :shock: Kesällä kun menin Sortavalaan oli nappis rutussa ja vastapuole koreanpommi paljo pahemman näkösenä pajukossa:

Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Huomenna sitten pitäisi sitten pitkästä aikaa nasahtaa maailma jäähän. Saapahan nähdä miten ovet toimivat. Sattuu kuitenkin hyvin kun osuu Venäjänretki huomiselle. Eiköhän nuo ovet saa tuuletusta tarpeeksi.

Osa naapureista palannee vasta huomenna pyhienvietosta kotiin, mutta tuskinpa heitä on jonoksi asti aamutuimaan. Pitänee kuitenkin ottaa taas tämäkin huomioon ajonopeuksissa ja lähteä retkeen varautuen käyttämään se aika joka siihen menee. Tällätavoin olen kyllä aina ollut liikkeellä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Parempi tosiaan on lähteä 15 ennakkoon kuin yrittää ottaa kiinni sitä15... paljon turvallisempaa..
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kun kerran suomalaiset kuulemma pesevät/pesettävät autoaan liian harvoin päätin korjata tilastoja omalta kohdaltani. Tällä viikolla PIIKA tiskautettiin 2kertaa. Ja toinen niistä oli turha.

Uskoin säärohveettoihin ja pesetin (koneessa) vekottimen alkuviikosta. Piti tulla pakkaset jo torstakina. Eivät tulleet.

Pe 10.1. suolasumua oli ihan riittämiin Suomen puolella kun ajelin Värtsilään. Ja Venäjällä hiekkiakurasuolavelliä tarpeeksi.

Suomeen tultuani ajelin pesukoneeseen uudelleen ja ostin myös pohjahuuhtelun (tiedä sitten onko koneen pohjahuuhtelu tehokas).

Venäjällä ei ollut ruuhkaa. Mitään venäläisrallia ei Suomesta kotiin ollut. Vasta iltapäivällä Suomenpuolella alkoi paluu porukkaa näkyä. Hotellit tietysti ulostavat vieraansa viimeistään 12.

Tie Värtsilästä Sortavalaan oli paikattu menokaistan osalta. Onneksi. Olin niin aikaisin liikkeellä että pimeällä oli rullutettava. Takaisin päin tiessä oli monin paikoin pahoja vaurioita. Korjausporukka höyrysi juurikin tällä osuudella.

Venäjän tullissa Tyttö halusi leikkiä tupakka/huumelappiksensa kanssa minun autossani. Komensi keräämään kaikki tupakat pois ettei koira häiriinny. No, olivat ottaneet minut täysin tyhjälle kaistalle suurten jonojen ohi, joten ei siitä aikatappiota tullut. Ja nuuskutteleehan se VappuHauHaukin siellä tosin vain takaosassa.

Muuten ei kurjuutta kummempi retki.

Nyt on vaan ongelma kun tankki on täynnä, kanisterit ovat täynnä ja jo 17.1. on mentävä uudelleen. Mihin hemmettiin noiden pensojen kanssa joutuu?

Ei saamari! Nyt jäin kiinni. Minähän se olin tietysti joka lorotteli pensaa Utran ja Rantakylän vedenottamoihin pilaten kyseisten kaupunginosien juomaveden maun. Tämä selvisi minulle vasta nyt. Ei kai kukaan muu voi niin ääliö olla. Varmasti polttoainehöyryt, joita siis leijuu täällä joka paikassa pensan pursutessa korvistakin, sekoittivat tietoisuuden tilani ja olen jossain toiseudessa ylimäärän käynyt tuonne kaatamassa.

Kaikkea sitä sattuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisivat alkaa nyt ovet temppuilemaan ihan vakituisesti. Repsikan etuovi ei välillä suostu loksahtamaan kiinni siis lukituskieli ei toimi. Vasen takaovi taas ei aina aukea ulkokahvasta kun sen on juuri lyönyt kiinni.

Pitänee kokeilla tuulettamista kotelosuojauskumitulppa poistamalla. Josko tuo ottaisi sitten vähän lämpöjä kabiinista ovikoteloon ja hönkisi sitä pois tulpan aukosta.

Ei ollut moottori ohjaimineen vielä asettunut pakkassäätöihin. Eilinen ajelematta ja tänään vajaat puolitoista tuntia piuhan perässä, mutta ei millään jäänyt käyntiin. 6kertaa kokeilin ja sen jälkeen kaasua antamalla päästiin käyntiin. Tätäpä ei olekaan esiintynyt.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ovikotelotuuletus on laitettu päälle. Saapihan nähdä onko moisesta mitään apua. Pitänee Kuusaankeikalla suunnitella jotain vähän järeämpää apua tuohon oviongelmaan.

Mutta tuo ovihomma on kosmeettinen. Kävipäs nyt sitten niin että jäähdytys ei toiminut. Mitähän hemmetin litkuja tuli järjestelmään laitettua kun mokomilla pikkupakkasilla hyhmäsi. Liekö käynyt niin että sekoitin jo valmiiksi vähän lantattua muka raakana veteen. Ainakin muistaakseni yritin päästä -35-38astetta seokseen. Kyllähän sitä termaria ja litkuja väännettiin niin pitkän kaavan mukaan että litkusuhteet tuli laskettua.

Piuhan päässä oltiin tunti ja jotain päälle. Hyvin lämpeni. Lämppäristä tuli kylmää, josta voitiin päätellä että kohta nousee lämmöt. Ilmaa ei järjestelmässä ollut, koska aiemmin toimi hyvin. Ei vaan jäähdyttänyt.

On väitetty että näissä pitäisi olla "Betonoitu" -lämpömittari. Nyt on toisen kerran osoitettu että näin ei ole. Kivasti nousi lämmöt n. 115asteen lukemiin mittarin mukaan. Muuten max on se noin 95.

Niinivaaralle S-Marketin pihaan ja viemään paketteja postiin. Tämän jälkeen nestemäärätarkastus ja letkujen pumputtelua. Lopulta lähti lämppäristä tulemaan kuumaa. Muutenkin oli tarkoitus lämmitellä sisäkautta ovikoteloja joten lämmöt ja puhallin täysille.

Takatilassa oli n. litra muka valmiiksi sotkettua nestettä. Ihan hyhmäisenä koko pullo.

Käytiin Kuhasalossa seikkailemassa. Lämmöt pysyivät kurissa lämppärijäähdytyksellä. No, tiedossa siis oli huonon nesteen uloslaskua ja kovemman kaman lisäämistä joukkoon. Kiinnosti aivan vietävästi moinen projekti.

Onneksi Katimontien Nesteellä on vielä Ti-halli. Varalla oli reilu 3litraa jäykkää nestettä. Tai ainakin se oli tässä ulkolämpötilassa täysin juoksevaa.

Hommahan ei ole kummoinen, mutta kun ainot pihdit, jotka käyvät hyvin noihin letkujen pikapuristimiin olivat tietenkin Kuusaal niin johan oli projekti. Lukkopihdeillä sain homman toimimaan. Käsillä ei tuota puristinta jaksa millään puristaa niin kasaan että saisi sen liikkumaan pois ja takaisin päälle. Eikä näköjään olla tajuttu että tuollaiset kuristimet pitää aina vaihtaa normaaleihin letkuliittimiin.

Saas nyt sitten nähdä ovatko nesteet nyt toimivat. Melko varmasti tuon homman joutuu tekemään uudelleen. Jos tuo laittamani 3litraa on jäykkää niin sen pitäisi riittää.

Kaikenkaikkiaan raivostuttavaa koheltamista!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Saamari kun korpeaa tuo jäähdytysnesteongelma. Pakko oli käydä puristelemassa alavesiletkua nyt vielä illalla noin 8tunnin jälkeen viimeisestä ajosta.

TI -hallilla kun puristelin kyseistä "shlankia" niin se ei nyt ihan yhtä kankea ollut, mutta todella jähmeä. Syylä- ja alavesiletkuhan ne ensiksi tietysti hyhmäävätkin.

No, nyt se oli sitä mitä kumiletkun pitää ollakin näillä keleillä. Silti arveluttaa. Pitäneekö ostaa vielä muutama litra raakaa kamaa ja tyhjentää sille tila. Miten hemmetissä tällaista pääsee sattumaan! Eikä tässä ole kyse siitä että olisi sotkettu keskenään epäsopivaisia nesteitä vaan kaikki on punaista "Long Life" -kamaa.

Tuosta letkusta vielä. Ihmettelin aina tehtaalla että miksi pitää "Lankittaa" ja sitä että mistä ihmeestä tuo termi tulee. Kukaan ei osannut selittää asiaa. Lankittaa? Lankki? Kenkiinhän se kuuluu.

Niin ja Hankasalmella oli jo moderni järjeselmä ulkosaunassa. Vedettiin sisältä vesihanasta "lanni" saunalle ja laskettiin padat ja vesikorvot täyteen. Ei tarvinnut vesikelkalla tai maitokärryllä viedä. Vaikka kyllä me vietiin niilläkin ja kiva oli kun sai olla kyydissä.

Mutta tuon lankki tai lanni tulee suoraan venäjästä. En hallitse venäläistä kirjoitusasua mutta se kuulostaa suunnilleen: SCHLANKI = Letku. Minäkin opin sanan sieltä toisen täältä kun tulee kuunneltua mitä puhutaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Huoltsikka-aikanani vanhempi huoltomies puhui aina lankista.
Minä ymmärsin sen tulevan ruotsin slang-sanasta.
Munako vai kana lie ensin ollut olemassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

venäjän sana letku = шланг saattaisi olla lainasana saksankielisestä vastineestaan Schlauch. Saattaahan tuo ruotsinkielen slang tulla myös saksankielestä..? :idea:
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jäähdytysnesteralli jatkui. Alkoivat yöunet häiriintyä, joten oli parasta vaihtaa nesteet kokonaan.

Monta oppia tästäkin pitäisi taas ottaa ja olihan noita ihan tiedossakin, mutta taas kerran liian moni asia unohtui.

Olisihan se muistettava että jokaiseen avattuun pönttöön tulisi aina merkitä sen sisältö ja jos on jotain sekoituksia tehty niin on merkittävä mitä ja missä suhteessa niitä siellä on.

Nyt lienee käynyt niin että lanttasin muka raakaa kamaa vaikka pöntössä olikin jo valmista seosta. No, eiväthän sellaiset sekotteet pakkasta kestä. Ääliömäistä kohellusta.

Jäähdytysnestevaihto ei ole sinänsä hankala, mutta on siinä ihan tarpeeksi värkkääntymistä. Nesteet on pudotettava ulos kuumalla moottorilla, jolloin termari on auki. Lohkon saa järjellisesti tyhjäksi vain termarikotelon alavesiletkuhaarottimesta. Muuten lohko ei kunnolla tyhjene. No, tavara tuli ulos.

Sekoitin nyt kunnon mällin n. -40asteen kestäväksi. Täyttö on melko vaivalloista ja ilmaus onnistuu vain paisarikorkki auki ja seuraavalla pulputusta. Ei tässäkään ole mahdotonta ongelmaa, mutta pääsi sitten käymään niin että järjestelmä kuumeni liikaa, vaikka vilkuilin mittaria silloin tällöin. Minulla oli reilu 5litraa sekoitetta ja tässä vekottimessa piti oleman 5litran järjestelmä.

Liian kuuma kama paisui ja pulppusi ulos eikä nestettä sitten ollut tarpeeksi. Olin TI -haalissa. Neste ei osannut myydä ZERO Long Life yhteensopivaa kamaa minulle. Piti käpytellä etsimään sopivaa. Onneksi lähellä oli Tavaratori, josta sain litran raakaa Chrystal -nestettä. Näillä saatiin järjestelmä sen verran täyteen että uskalsi ajella.

Nyt vasta osaan tuon ilmaamisen kunnolla. Ilmaamisen ongelma on se, että tämän järjestelmä ei jäähdytä jos se ei ole paineistettu. Siis paisarin korkin on oltava kiinni että toimiva termostaatti avautuu kunnolla. Tästä syystä nesteet kuumenivat liikaan ja pulppusivat paisarista. Ilmauksessa on todella tarkkaa se, milloin paisari laitetaan kiinni ja milloin vielä katsellaan kuplien tuloa. No, ehkä minä nyt tämän osaan, mutta toivon ettei tätä jäähdytyssähellystä enää tarvitse tämän vekottimen kanssa tehdä.

Ja ovet temppuilevat edelleen!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ominaispainomittaristahan tässä jäähdytysnestekohelluksessa olisi ollut hyötyä. Sellainen piti ollakin, mutta kun sitä ei löytynyt siitä laatikosta jossa se oli aina ollut niin jätinpä hommaamatta uuden ja tulokset ovat tiedossa.

Ovista pahin temppuaja on repsikan ovi. Siitä puuttuu lukkopesä kokonaan. Sehän jäi kerran avaimeen kiinni kun sitä menin sorkkimaan. Viskasin koko turhakkeen hemmettiin. Tästä saattaa osittain johtua oven toimimattomuus. Ehkä sitä vettä on satanut sinne urakalla ja ajossa vielä roiskeita. Mistä näitä tietää. En löytänyt sopivaa kumitulppaa siihen reikään varastoistani enkä saanut isommasta muokattua sopivaan. Täytin onkalon muovilla ja laitoin klassisesti ilmastointiteippiä päälle. Eipähän nyt ainakaan tipu ja lirise siitä sisään.

Jos tällä vielä ensi talvena ajellaan niin pitänee kesällä ottaa harrastukseksi oviverhoilujen purku ja kaikkien ovikotelossa olevien mekanismien kunnollinen voitelu. Helteellä tämä voi olla mukavakin harraste autotallin varjossa. Nyt on mentävä näillä ja yritettävä vaan lievittää oireita.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Lieköhän ollut samanlainen kone 1998 Passatissa, josta eilinen paikallinen lehti kertoi ajetun miljoona kilometriä. Eikä kyseessä edes ollut taksi, vaan kiinteistönvälittäjä. Matkamittari oli pysähtynyt lukemaan 999 999 km, eikä sen jälkeen nollautunut. Maahantuoja oli lahjoittanut uuden matkamittarin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuskin sama, mutta EA827 sukuisihan nämä kaikki vähän isommat, dieselitkin.

Mitä tuohon pakkasnesteeseen tulee, nykyään saa kyllä olla tarkkana, itsekin melkein kaappasin mukaan kaupasta kun oli olevinaan halpaa pakkasnestettä - eipä ollut, kun oli valmiiksi lantrattua, mikä ei käynyt pönikästä heti selvästi ilmi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Omassa autossa pissapoikkka jäässä. Minulla on kahta eri nestettä joista toinen on -40 ja toinen -20 kestävää. Nyt jälkeenpäin tarkistaen olin kaatanut sitä -20 nestettä säiliöön ja komanneksen vettä perään. Eli pakkaskesto jotain -12, pitää toivoa ettei ole pumppu halki kun saa sulaksi...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Repsikan etuovi on nyt kunnolla kiinni. Sitä ei parane aukoa ennen kuin pakkaset on saatu lusittua. Kun ei toimi niin ei toimi. Piti jo yksi lyhyenpi reissu ajella mustekalaviritelmä pitämässä oven kiinni.

Sain lopulta lukitsimen loksahatamaan kiinni. Päätin laittaa sisäpuolelta nappulan alas ettei tule vahingossa auottua. Nappula taittui kuin lakritsapatukka ja on nyt poikki niin, että sitä ei saa nypättyä ylös. Eipä haittaa.

Saa sen nappulan sitten tarvittaessa kammettua ylös kun ottaa sen alla olevan kauluksen irti. Olkoon kiinni. Ja tulehaan se tietysti keskuslukon kanssa ylös, mutta kun ei tule pidettyä autoa lukossa niin olkoon alhaalla. Kuljetetaan arvovieraat repsikan takapenkillä kun etupenkki on vedetty aivan eteen.

Vilkaisin vielä viimekesäistä jäähdytysnesteseospönttöä. Ihan yhtä kankea oli. Eli on ensin laimennettu sopivaksi ja sitten laimennettu uudelleen sopivaksi. Mahtavaa!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin