köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Talvitakin napin lopullinen ja pysyvä kiinnitys.
kiinnitetään nappi ohuella rautalangalla ja sisäpuolelle vielä pienempi varmistusnappi. 15 vuotta vanha RAGAZZI takki pelittää vielä pitkään
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

oletko koskaan kuullut grafiitti-vaseliinista
on sitä mustan-harmaata joka on tarkoitettu vaativiin voitelukohteisiin
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jep Ladan lukoissa on niin suuri kitka että paineenkestoa kyllä tarvitaan voiteluaineelta...not 8)

Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa :lol: Aseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Jokari kirjoitti: Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa :lol: Aseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.


Älähän nyt. Löysin joskus takavuosina Prismasta (!) purkin tuollaista grafiittijauhetta, hinta tais olla peräti 5mk. Siitä ja moottoriöljystä sai melko jännännäköistä seosta, jota oli sitten hyvä sotkea kaikkiin lukkoihin, saranoihin ja tietysti mopon ketjuihin( Tunturi SuperSportin ketjut olivat senverran kovalla rasituksella että niihin ei tavallinen öljy kelvannut) :D Sitä en tiedä että hyödyttikö tuo grafiitti yhtään mitään, mutta antoipa hienon vaikutelman :D :D
P-Setä
Viestit: 130
Liittynyt: 27.5.2006 0:28
Paikkakunta: Lempäälä

Grafiittiöljy

Viesti Kirjoittaja P-Setä »

80-luvun Tampellassa työskentelin pyöröhiomakoneella,tarvittaessa käytiin hakemassa Valimosta pahvilaatikolla grafiitti hiekkaa jota sit öljyllä jatkettiin keskiörasvaksi, tosi hyvä paineen kestävyys näihin nykyaikaisiin verrattuna esim, Moplatyn ja Molycote. Mut pirun sotkuista se oli, aina vaatteet ja kädet mustina eikä lähtenyt kuin hikoilemalla eli saunassa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kulmahampaan tasaaminen viilalla,enon tapaan:

Juodaan puoli pulloa viinaa,annetaan sen vaikuttaa.Otetaan 8 tuuman lattaviila ja laitetaan se kohteeseen,kumarrutaan pöydän ääreen hajareisin siten että kahva osuu pöytään.Päätä edestakaisin nytkyttämällä tasataan hammas.Peilillä tarkastetaan lopputulos.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Haljenneen tahkon kiven korjaus.Manataan sielunviholista noin 5 minuuttia,koska kivi on kallis.Annetaan kiven kuivua uunin päällää pari päivää.Tehdään kiilapuut.Liimaa molempien kappaleiden pintoihin.Kiilataan kappaleet vastakkain.Taas kuivumista pari päivää.Laitetaan paikoilleen.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

tavoitteena olisi tehdä köyhä patentti, eli sisäpistorasia ladaan sisätilanlämmitintä varten.

tämä ajatus syntyi kun naapuri antoi ilmaisen lämpimän paikan, ja toki ilmaisella sähköllä sopii lämmittää autoa kunhan sulake vaan kestää siinä tolpassa.

eli äkkiseltään ajatellen auki vaan lohkolämmittimen johto konepellin alta, vesitiivis jako rasia josta vedetään piuha auton hyttiin ja sinne vaan narttu pistorasia.

saa nähdä tuleeko toteutettua ja milloin...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ No ei tuo nyt niinkään köyhä patentti, joskus täytyy tehdä vastaavia, kun esimerkiksi vanhaan lohkolämppäriin ei löydy haaroitussarjaa.

Tossa täytyy kuitenkin muistaa pari asiaa.

1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.

2. Liitokset pitää tehdä huolella ja eristää hyvin. Esimerkiksi huolellinen tinaus, jonka jälkeen yksittäisten johtimen päälle kutistesukkaa. Ja tämän jälkeen koko paketin päälle iso kutistesukka. Tulee siisti ja vesitiivis. Kyllä se jakorasiakin käy, pääasia että tosiaan on vesitiivis ja eristetty. Eikä käytetä senkään sisällä mitään "johdot kiertämällä yhteen ja teippiä päälle"-liitoksia :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei tuollaista systeemiä normaalijärkinen ihminen edes uskalla tehdä huonosti, ellei sitten vaan ole tyhmä.. Vois olla auto lämmennyt yön aikana vähän turhankin hyvin.. :roll:
Sä et uskokaan minkälaisia kötöksiä tavalliset, sähköstä ja sähköturvallisuudesta juurikaan tietämättömät ihmiset voivat duunata. En aliarvoi tässä ketään jne. mutta näitä on nähty :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

hmmm, helpompaa harvoin, mutta halvempaa usein.

esimerkki. nuo lisävalot jotka ovat keulalalla kustantivat seuraavasti:

Valot: ilmaiset, työpaikan entisen maastoauton keulalta josta meni kytkin. Paaliin.
Johdot: ilmaiset. Työpaikalta "luontaisetuuksia"
Työ: ilmaista, mutta aikaa meni kauan, kun halusin kabiiniin kytkimen molemmille valoille, eli en tehnyt jäljempänä mainittua viritystä.
muuta: releet maksoivat yhteensä molemmille sarjoille 6.70e.

Isukki pisti pitkän haaveilun jälkeen Chryslerin keulille lisäpitkät. kustannukset:

Valot: 42e*2. jotain halppismerkkiä samankokoiset kuin mulla. itellä Bosch :)
johdot: n. 7e
Työ. n. 100e, niin että lisävalot palaa aina kun pitkät. Heräte otettu lampun piuhasta=erittäin paljon nopeampi ja helpompi tapa kuin itselläni.
releet: n. 8e

tästä voi päätellä kummanko tavan köyhä opiskelija valitsee. Toki sähköhommissa kannattaa aina tehdä hyvin, ja se on totta että jotkut tekee vaikka mitä viritelmiä, tietämättä sanaa turvallisuus.

Ja ei mitään, mielelläni otan vastaan neuvoja näissä jutuissa, vaikka ns. omaa alaa onkin...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Alkoi ärsyttää kun työpisteestä aina hävis laikkakoneen istukan avain.Tämmöisen väsäsin tänään eikä siihen monta minuuttia mennyt.

25cm 25mmx25mm neliöputkea,lattaraudan pala,2kpl 4x 25mm tasakantaruuveja.Lattarauta putkeen kiinni,sitten hitsataan toinen ruuvi kannastaan lattarautaan.Mallataan ruuvien etäisyys istukan mutterin kanssa.Hepataan kiinni.Hitsataan ruuvi kunnolla kiinni.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

työmaalla jossa olin oli kyseinen vaiva tehokkaasti eliminoitu laittamalla avain kiinni johdon päähän amiksen parhaalla kaverilla, eli nippusiteellä. Löytyi aina :D
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Red Zhiguli
Viestit: 211
Liittynyt: 5.7.2006 18:39

Viesti Kirjoittaja Red Zhiguli »

EDIT: Poistettu
Viimeksi muokannut Red Zhiguli, 26.1.2015 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jälkikäynnin esto.

Imupuolelle johonkin letkuun T-liitin.Siitä letku ohjaamon puolelle.Letkun päähän tappi.Jos jälkikäyntiä esiintyy niin tappi pois.Seos menee niin laihaksi että kone sammuu.
Vastaa Viestiin