köyhiä patentteja?
Jep Ladan lukoissa on niin suuri kitka että paineenkestoa kyllä tarvitaan voiteluaineelta...not 
Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa
Aseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.

Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jokari kirjoitti: Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassaAseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.
Älähän nyt. Löysin joskus takavuosina Prismasta (!) purkin tuollaista grafiittijauhetta, hinta tais olla peräti 5mk. Siitä ja moottoriöljystä sai melko jännännäköistä seosta, jota oli sitten hyvä sotkea kaikkiin lukkoihin, saranoihin ja tietysti mopon ketjuihin( Tunturi SuperSportin ketjut olivat senverran kovalla rasituksella että niihin ei tavallinen öljy kelvannut)



Grafiittiöljy
80-luvun Tampellassa työskentelin pyöröhiomakoneella,tarvittaessa käytiin hakemassa Valimosta pahvilaatikolla grafiitti hiekkaa jota sit öljyllä jatkettiin keskiörasvaksi, tosi hyvä paineen kestävyys näihin nykyaikaisiin verrattuna esim, Moplatyn ja Molycote. Mut pirun sotkuista se oli, aina vaatteet ja kädet mustina eikä lähtenyt kuin hikoilemalla eli saunassa.
Kulmahampaan tasaaminen viilalla,enon tapaan:
Juodaan puoli pulloa viinaa,annetaan sen vaikuttaa.Otetaan 8 tuuman lattaviila ja laitetaan se kohteeseen,kumarrutaan pöydän ääreen hajareisin siten että kahva osuu pöytään.Päätä edestakaisin nytkyttämällä tasataan hammas.Peilillä tarkastetaan lopputulos.
Juodaan puoli pulloa viinaa,annetaan sen vaikuttaa.Otetaan 8 tuuman lattaviila ja laitetaan se kohteeseen,kumarrutaan pöydän ääreen hajareisin siten että kahva osuu pöytään.Päätä edestakaisin nytkyttämällä tasataan hammas.Peilillä tarkastetaan lopputulos.
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
tavoitteena olisi tehdä köyhä patentti, eli sisäpistorasia ladaan sisätilanlämmitintä varten.
tämä ajatus syntyi kun naapuri antoi ilmaisen lämpimän paikan, ja toki ilmaisella sähköllä sopii lämmittää autoa kunhan sulake vaan kestää siinä tolpassa.
eli äkkiseltään ajatellen auki vaan lohkolämmittimen johto konepellin alta, vesitiivis jako rasia josta vedetään piuha auton hyttiin ja sinne vaan narttu pistorasia.
saa nähdä tuleeko toteutettua ja milloin...
tämä ajatus syntyi kun naapuri antoi ilmaisen lämpimän paikan, ja toki ilmaisella sähköllä sopii lämmittää autoa kunhan sulake vaan kestää siinä tolpassa.
eli äkkiseltään ajatellen auki vaan lohkolämmittimen johto konepellin alta, vesitiivis jako rasia josta vedetään piuha auton hyttiin ja sinne vaan narttu pistorasia.
saa nähdä tuleeko toteutettua ja milloin...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
^^ No ei tuo nyt niinkään köyhä patentti, joskus täytyy tehdä vastaavia, kun esimerkiksi vanhaan lohkolämppäriin ei löydy haaroitussarjaa.
Tossa täytyy kuitenkin muistaa pari asiaa.
1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.
2. Liitokset pitää tehdä huolella ja eristää hyvin. Esimerkiksi huolellinen tinaus, jonka jälkeen yksittäisten johtimen päälle kutistesukkaa. Ja tämän jälkeen koko paketin päälle iso kutistesukka. Tulee siisti ja vesitiivis. Kyllä se jakorasiakin käy, pääasia että tosiaan on vesitiivis ja eristetty. Eikä käytetä senkään sisällä mitään "johdot kiertämällä yhteen ja teippiä päälle"-liitoksia
Tossa täytyy kuitenkin muistaa pari asiaa.
1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.
2. Liitokset pitää tehdä huolella ja eristää hyvin. Esimerkiksi huolellinen tinaus, jonka jälkeen yksittäisten johtimen päälle kutistesukkaa. Ja tämän jälkeen koko paketin päälle iso kutistesukka. Tulee siisti ja vesitiivis. Kyllä se jakorasiakin käy, pääasia että tosiaan on vesitiivis ja eristetty. Eikä käytetä senkään sisällä mitään "johdot kiertämällä yhteen ja teippiä päälle"-liitoksia

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Sä et uskokaan minkälaisia kötöksiä tavalliset, sähköstä ja sähköturvallisuudesta juurikaan tietämättömät ihmiset voivat duunata. En aliarvoi tässä ketään jne. mutta näitä on nähtyIdän Ihme 1 kirjoitti:Ei tuollaista systeemiä normaalijärkinen ihminen edes uskalla tehdä huonosti, ellei sitten vaan ole tyhmä.. Vois olla auto lämmennyt yön aikana vähän turhankin hyvin..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
hmmm, helpompaa harvoin, mutta halvempaa usein.
esimerkki. nuo lisävalot jotka ovat keulalalla kustantivat seuraavasti:
Valot: ilmaiset, työpaikan entisen maastoauton keulalta josta meni kytkin. Paaliin.
Johdot: ilmaiset. Työpaikalta "luontaisetuuksia"
Työ: ilmaista, mutta aikaa meni kauan, kun halusin kabiiniin kytkimen molemmille valoille, eli en tehnyt jäljempänä mainittua viritystä.
muuta: releet maksoivat yhteensä molemmille sarjoille 6.70e.
Isukki pisti pitkän haaveilun jälkeen Chryslerin keulille lisäpitkät. kustannukset:
Valot: 42e*2. jotain halppismerkkiä samankokoiset kuin mulla. itellä Bosch
johdot: n. 7e
Työ. n. 100e, niin että lisävalot palaa aina kun pitkät. Heräte otettu lampun piuhasta=erittäin paljon nopeampi ja helpompi tapa kuin itselläni.
releet: n. 8e
tästä voi päätellä kummanko tavan köyhä opiskelija valitsee. Toki sähköhommissa kannattaa aina tehdä hyvin, ja se on totta että jotkut tekee vaikka mitä viritelmiä, tietämättä sanaa turvallisuus.
Ja ei mitään, mielelläni otan vastaan neuvoja näissä jutuissa, vaikka ns. omaa alaa onkin...
esimerkki. nuo lisävalot jotka ovat keulalalla kustantivat seuraavasti:
Valot: ilmaiset, työpaikan entisen maastoauton keulalta josta meni kytkin. Paaliin.
Johdot: ilmaiset. Työpaikalta "luontaisetuuksia"
Työ: ilmaista, mutta aikaa meni kauan, kun halusin kabiiniin kytkimen molemmille valoille, eli en tehnyt jäljempänä mainittua viritystä.
muuta: releet maksoivat yhteensä molemmille sarjoille 6.70e.
Isukki pisti pitkän haaveilun jälkeen Chryslerin keulille lisäpitkät. kustannukset:
Valot: 42e*2. jotain halppismerkkiä samankokoiset kuin mulla. itellä Bosch

johdot: n. 7e
Työ. n. 100e, niin että lisävalot palaa aina kun pitkät. Heräte otettu lampun piuhasta=erittäin paljon nopeampi ja helpompi tapa kuin itselläni.
releet: n. 8e
tästä voi päätellä kummanko tavan köyhä opiskelija valitsee. Toki sähköhommissa kannattaa aina tehdä hyvin, ja se on totta että jotkut tekee vaikka mitä viritelmiä, tietämättä sanaa turvallisuus.
Ja ei mitään, mielelläni otan vastaan neuvoja näissä jutuissa, vaikka ns. omaa alaa onkin...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Alkoi ärsyttää kun työpisteestä aina hävis laikkakoneen istukan avain.Tämmöisen väsäsin tänään eikä siihen monta minuuttia mennyt.
25cm 25mmx25mm neliöputkea,lattaraudan pala,2kpl 4x 25mm tasakantaruuveja.Lattarauta putkeen kiinni,sitten hitsataan toinen ruuvi kannastaan lattarautaan.Mallataan ruuvien etäisyys istukan mutterin kanssa.Hepataan kiinni.Hitsataan ruuvi kunnolla kiinni.
25cm 25mmx25mm neliöputkea,lattaraudan pala,2kpl 4x 25mm tasakantaruuveja.Lattarauta putkeen kiinni,sitten hitsataan toinen ruuvi kannastaan lattarautaan.Mallataan ruuvien etäisyys istukan mutterin kanssa.Hepataan kiinni.Hitsataan ruuvi kunnolla kiinni.
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: 5.7.2006 18:39
EDIT: Poistettu
Viimeksi muokannut Red Zhiguli, 26.1.2015 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahoittelut vuosina 2006-2008 kirjoittamistani lapsellisista ja asiasisällöttömistä viesteistä, jotka poistin yksitellen. Nykyisin aikuistunut, joten mitäpä noita lähes vuosikymmenen takaisia juttuja murehtia enempää.
-Red Zhiguli 26.1.2015
-Red Zhiguli 26.1.2015