Sivu 41/110
Lähetetty: 20.1.2007 19:04
Kirjoittaja Jaska HKI
Talvitakin napin lopullinen ja pysyvä kiinnitys.
kiinnitetään nappi ohuella rautalangalla ja sisäpuolelle vielä pienempi varmistusnappi. 15 vuotta vanha RAGAZZI takki pelittää vielä pitkään
Lähetetty: 20.1.2007 20:00
Kirjoittaja pressa
oletko koskaan kuullut grafiitti-vaseliinista
on sitä mustan-harmaata joka on tarkoitettu vaativiin voitelukohteisiin
Lähetetty: 20.1.2007 21:17
Kirjoittaja Jokari
Jep Ladan lukoissa on niin suuri kitka että paineenkestoa kyllä tarvitaan voiteluaineelta...not
Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa

Aseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.
Lähetetty: 20.1.2007 22:58
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari kirjoitti:
Toi grafiittijuttu on kyllä jo "superköyhät patentit"-sarjassa

Aseöljy tuntuu olevan hyvää lukkoihin.
Älähän nyt. Löysin joskus takavuosina Prismasta (!) purkin tuollaista grafiittijauhetta, hinta tais olla peräti 5mk. Siitä ja moottoriöljystä sai melko jännännäköistä seosta, jota oli sitten hyvä sotkea kaikkiin lukkoihin, saranoihin ja tietysti mopon ketjuihin( Tunturi SuperSportin ketjut olivat senverran kovalla rasituksella että niihin ei tavallinen öljy kelvannut)

Sitä en tiedä että hyödyttikö tuo grafiitti yhtään mitään, mutta antoipa hienon vaikutelman

Grafiittiöljy
Lähetetty: 20.1.2007 23:28
Kirjoittaja P-Setä
80-luvun Tampellassa työskentelin pyöröhiomakoneella,tarvittaessa käytiin hakemassa Valimosta pahvilaatikolla grafiitti hiekkaa jota sit öljyllä jatkettiin keskiörasvaksi, tosi hyvä paineen kestävyys näihin nykyaikaisiin verrattuna esim, Moplatyn ja Molycote. Mut pirun sotkuista se oli, aina vaatteet ja kädet mustina eikä lähtenyt kuin hikoilemalla eli saunassa.
Lähetetty: 21.1.2007 11:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Kulmahampaan tasaaminen viilalla,enon tapaan:
Juodaan puoli pulloa viinaa,annetaan sen vaikuttaa.Otetaan 8 tuuman lattaviila ja laitetaan se kohteeseen,kumarrutaan pöydän ääreen hajareisin siten että kahva osuu pöytään.Päätä edestakaisin nytkyttämällä tasataan hammas.Peilillä tarkastetaan lopputulos.
Lähetetty: 21.1.2007 12:04
Kirjoittaja Jaska HKI
Haljenneen tahkon kiven korjaus.Manataan sielunviholista noin 5 minuuttia,koska kivi on kallis.Annetaan kiven kuivua uunin päällää pari päivää.Tehdään kiilapuut.Liimaa molempien kappaleiden pintoihin.Kiilataan kappaleet vastakkain.Taas kuivumista pari päivää.Laitetaan paikoilleen.
Lähetetty: 21.1.2007 14:31
Kirjoittaja Samara87/88
tavoitteena olisi tehdä köyhä patentti, eli sisäpistorasia ladaan sisätilanlämmitintä varten.
tämä ajatus syntyi kun naapuri antoi ilmaisen lämpimän paikan, ja toki ilmaisella sähköllä sopii lämmittää autoa kunhan sulake vaan kestää siinä tolpassa.
eli äkkiseltään ajatellen auki vaan lohkolämmittimen johto konepellin alta, vesitiivis jako rasia josta vedetään piuha auton hyttiin ja sinne vaan narttu pistorasia.
saa nähdä tuleeko toteutettua ja milloin...
Lähetetty: 21.1.2007 14:44
Kirjoittaja Jokari
^^ No ei tuo nyt niinkään köyhä patentti, joskus täytyy tehdä vastaavia, kun esimerkiksi vanhaan lohkolämppäriin ei löydy haaroitussarjaa.
Tossa täytyy kuitenkin muistaa pari asiaa.
1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.
2. Liitokset pitää tehdä huolella ja eristää hyvin. Esimerkiksi huolellinen tinaus, jonka jälkeen yksittäisten johtimen päälle kutistesukkaa. Ja tämän jälkeen koko paketin päälle iso kutistesukka. Tulee siisti ja vesitiivis. Kyllä se jakorasiakin käy, pääasia että tosiaan on vesitiivis ja eristetty. Eikä käytetä senkään sisällä mitään "johdot kiertämällä yhteen ja teippiä päälle"-liitoksia

Lähetetty: 21.1.2007 20:38
Kirjoittaja Jokari
Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei tuollaista systeemiä normaalijärkinen ihminen edes uskalla tehdä huonosti, ellei sitten vaan ole tyhmä.. Vois olla auto lämmennyt yön aikana vähän turhankin hyvin..

Sä et uskokaan minkälaisia kötöksiä tavalliset, sähköstä ja sähköturvallisuudesta juurikaan tietämättömät ihmiset voivat duunata. En aliarvoi tässä ketään jne. mutta näitä on nähty

Lähetetty: 22.1.2007 18:26
Kirjoittaja Samara87/88
hmmm, helpompaa harvoin, mutta halvempaa usein.
esimerkki. nuo lisävalot jotka ovat keulalalla kustantivat seuraavasti:
Valot: ilmaiset, työpaikan entisen maastoauton keulalta josta meni kytkin. Paaliin.
Johdot: ilmaiset. Työpaikalta "luontaisetuuksia"
Työ: ilmaista, mutta aikaa meni kauan, kun halusin kabiiniin kytkimen molemmille valoille, eli en tehnyt jäljempänä mainittua viritystä.
muuta: releet maksoivat yhteensä molemmille sarjoille 6.70e.
Isukki pisti pitkän haaveilun jälkeen Chryslerin keulille lisäpitkät. kustannukset:
Valot: 42e*2. jotain halppismerkkiä samankokoiset kuin mulla. itellä Bosch
johdot: n. 7e
Työ. n. 100e, niin että lisävalot palaa aina kun pitkät. Heräte otettu lampun piuhasta=erittäin paljon nopeampi ja helpompi tapa kuin itselläni.
releet: n. 8e
tästä voi päätellä kummanko tavan köyhä opiskelija valitsee. Toki sähköhommissa kannattaa aina tehdä hyvin, ja se on totta että jotkut tekee vaikka mitä viritelmiä, tietämättä sanaa turvallisuus.
Ja ei mitään, mielelläni otan vastaan neuvoja näissä jutuissa, vaikka ns. omaa alaa onkin...
Lähetetty: 22.1.2007 19:21
Kirjoittaja Jaska HKI
Alkoi ärsyttää kun työpisteestä aina hävis laikkakoneen istukan avain.Tämmöisen väsäsin tänään eikä siihen monta minuuttia mennyt.
25cm 25mmx25mm neliöputkea,lattaraudan pala,2kpl 4x 25mm tasakantaruuveja.Lattarauta putkeen kiinni,sitten hitsataan toinen ruuvi kannastaan lattarautaan.Mallataan ruuvien etäisyys istukan mutterin kanssa.Hepataan kiinni.Hitsataan ruuvi kunnolla kiinni.
Lähetetty: 22.1.2007 21:27
Kirjoittaja Samara87/88
työmaalla jossa olin oli kyseinen vaiva tehokkaasti eliminoitu laittamalla avain kiinni johdon päähän amiksen parhaalla kaverilla, eli nippusiteellä. Löytyi aina

Lähetetty: 23.1.2007 6:46
Kirjoittaja Red Zhiguli
EDIT: Poistettu
Lähetetty: 25.1.2007 18:32
Kirjoittaja Jaska HKI
Jälkikäynnin esto.
Imupuolelle johonkin letkuun T-liitin.Siitä letku ohjaamon puolelle.Letkun päähän tappi.Jos jälkikäyntiä esiintyy niin tappi pois.Seos menee niin laihaksi että kone sammuu.