Sivu 44/78
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 2.12.2010 21:42
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, on siinä hommaa kun pitää seisovia vekottimia herkistellä jatkuvasti. No, pysyväthän nuo tietysti herkempinä, mutta onko tuolla nyt käytännössä mitään merkitystä toiminnan kannalta? Tästä tietysti ollaan kaikki eri mieltä.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 2.12.2010 23:09
Kirjoittaja 'aatee'
Hyvähän se on ku vähän liikuttelee laitteita.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 2.12.2010 23:45
Kirjoittaja Jokari
Kyllä Ladatkin on ajoa, ei seisottamista varten. Parhaimmassa kunnossa pysyy kun on ajossa...
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 3.12.2010 3:43
Kirjoittaja Vanja-eno
AI kirjoitti:Kun tuo pakkanen vähän hellitti niin kokeilin liikutella Kaunotarta. Ensin ei ovi meinannut aueta, oli jäätynyt tiivisteeseen kiinni, sitten ei konepelti meinannut aueta, sama juttu, oli jäätynyt siihen kumitiivisteeseen kiinni.
Kannattaisi ehkä sitä silikonia noihin tiivisteisiin suihkia/sivellä...
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 3.12.2010 6:27
Kirjoittaja ff8728
Mulla ei ole kun tuo yks lada tallissa, parin kolmen viikon välein käynnistän ja käytän noita laitteita(kytkin, jarru....)etteivät "kuole".
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 3.12.2010 8:38
Kirjoittaja AI
Ei välttämättä kovin monia kiinnosta mutta skannasin joitakin säilyneitä kuitteja tuosta kesän Jäämeren matkasta:
http://lada1970.1g.fi/kuvat/arctic_ocea ... t.jpg/full
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.12.2010 8:11
Kirjoittaja AI
AI kirjoitti:Sain tietoa ettei tuo 15 vuoden määräaika museotarkastuksessa pidäkään paikkaansa eli se tarkastus olisi voimassa ikuisesti
Ainakin vielä vuonna 2006 museoajoneuvon todistuksessa lukee että auto on viimeistään 15 vuoden päästä uudestaan esitettävä museotarkastajalle. Ellei näin menetellä, poistuu ma-merkintä rekisteristä.
http://lada1970.1g.fi/x/museoajoneuvo-ohjeita_2006.jpg
Tuossa kyllä lukee myös että katsastaja muuttaa omistajan vaihdoksen, ei kyllä muuttanut minulle! Täytyykin asia selvittää keväällä. Nyt auto papereineen on noin 80 kilometrin päässä talvisäilytyksessä.
Ja lukeehan tuossa myös että 1960 jälkeen valmistettu museoauto katsastettaisiin joka vuosi, joka toinen vuosihan se katsastetaan kesäkuun loppuun mennessä?
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.12.2010 8:57
Kirjoittaja pressa
No miksi et vain kysy paikallisesta museoajoneuvoyhdistyksestä?? Tai voit kysyä esimerkiksi ladakerhon ma-henkilöltä, toki hänen vastauksen jo sinulle laitoinkin yv:llä. Ota yhteyttä tarkastajaan niin hän voi merkinnän muuttaa.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.12.2010 10:49
Kirjoittaja AI
Juu, pitää joskus keväällä kysellä kun auto on taas kotipihalla ja paperit käsissä. Mutta mielenkiintoista kun yhdessä paikassa lukee yhtä ja toisessa toista...
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.12.2010 14:27
Kirjoittaja AI
Kun tuota pakkasta oli vajaat kymmenen astetta niin kaivelin 1971 Ladan (sininen IFO-11) lumen alta esiin, laitoin akun paikoilleen ja pistin käymään. Kymmenisen minuuttia käytin paikoillaan ja ajelin edes takaisin pitkin pihaa ja peruutin takaisin autotallin eteen. Kyllä se vaan tuntuu autolta! Melkein tekisi mieli mennä Trafin sivulle ja pistää se liikenteeseen ja vääntää talvirenkaat alle.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 20.1.2011 8:06
Kirjoittaja AI
Tiistaina löytyi inspiraatiota sen verran että laitoin tallissa 1970 Ladan käymään. En edes kokeillut toimiiko bensapumpun käsivipu (ei se ole moneen vuoteen toiminut) vaan irrotin ilmanputsarin kannen ja kaadoin kaasuttimeen pari desiä bensaa ja starttasin, heti lähti. Kolmannella käynnistyskerralla tuli jo tankista bensaa ja jäi siis käymään. Ei ollut kytkinkään jumittunut tms. Pellin alle jäänyt Zap-akkukin jaksoi pyöräyttää käymään, toki plus-kenkä oli irti. Lämpimäksi käyttelin ja sammuttelin. Nyt pitäisi rojukasan takaa löytää tuo OY-Lada ja tehdä sille sama.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 25.3.2011 16:43
Kirjoittaja AI
1972 Kaunottareen on nyt sitten kesäksi renkaat. Ihan kelpo renkaathan siinä alla on nytkin mutta liian siisteillä vanteilla. Syksyllä ostamiini ruosteisiin CMR-vanteisiin kävin laitattamassa Nokian Hakkapeliitta 1 -renkaat vuodelta 2003. Pintaa ihan reippaasti, tulivat tuon viime kesänä ostamani 1700i:n mukana eikä noille oikein muutakaan käyttöä keksinyt. Nyt vielä pitää nyppiä niistä nastat pois ropisemasta.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 31.3.2011 7:52
Kirjoittaja AI
Kun nyt vihdoinkin tuota autotallia sain siivottua niin sain OY-Ladan (1972) esille ja käymään. Siististi käy, kaasutin toimii, venttiilit ei kalkata eikä ketju rällätä. Eikä ollut kytkin jumittunut eikä painunut jarrupoljin pohjaan. Siinä samalla nypin kahdesta em. nokialaisesta nastat pois, ei ollut mummo jolta ne Ladan mukana ostin revitellyt yhtään nastaa irti joten kaikki oli nypittävä pois sillä seurauksella että sormi tuli kipeäksi kun olivat vieläpä tiukassakin. Samalla mittailin työntömitalla kulutuspinnat, kahdessa huonommassa 7,2 ja kahdessa paremmassa 7,4 mm, kai noilla pari kesää ajelee. Joku päivä pitää lopuista kahdesta renkaasta nyppäistä nastat pois.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 5.4.2011 14:35
Kirjoittaja AI
Kaivelin 1972 Kaunotarta tuolta hangesta esiin ja täräytin sen käymään. Hyvin toimi mutta vielä en sitä liikkeelle saanut kun takarengas pyörii kuopassa tyhjää. Työntämällä se varmasti olisi irronnut mutta sulakoon jäät vielä muutaman päivän. Mikäli perjantaina kun on taas vapaata on hyvä ilma niin otan sen liikennekäyttöön ja käyn heittämässä lenkin. Ellei muuten kuopasta irtoa niin nykäistään vaikka mersulla irti.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 8.4.2011 16:05
Kirjoittaja AI
Aamulla laitoin 1972 Kaunottaren nyt liikenteeseen netin kautta, 6,70 € maksoi. Renkaat vaihtelin ja kolmisenkymmentä kilometriä ajoin ja hyvin toimi. Vähän alkeelliselta ja meluisaltahan tuo mersun ja sitikan jälkeen tuntuu. Oikeanpuoleinen eturengas vähän raapaisee ääriasennossa sisälokariin, näkyy lokari irti roikkuvan alareunastaan joten se pitää joku päivä ruuvata kiinni. Huomenna olisi tarkoitus sillä töihin lähteä, saapas nähdä kun pomo tuon auton näkee niin kieltääkö käyttämästä...