Sivu 44/50

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 14.6.2016 12:30
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Veikataan jääkaappia, tai hattulaatikkoa.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 14.6.2016 17:28
Kirjoittaja Jaska HKI
Autolevysoitin

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 16.6.2016 11:34
Kirjoittaja Pavlovits
Jääkaappi se on.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 22.6.2016 19:59
Kirjoittaja Pavlovits
Mitä tapahtuu näistä Mersun vipstaakeista?
Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 6:32
Kirjoittaja samarai
"Salamalla" varmaankin säädellään sytytystä. Itsellekin tavallaan tuttu namiska vanhoista brittipyöristä, se asento pitää aina tarkastaa ennenkuin asettaa tennarin käynnistyspolkimelle ettei saa "takapotkua". Seoksen säätö ratissa oli myös pitkään vakiovaruste autoissa niiden alkukymmenillä.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 12:08
Kirjoittaja t tulppu
Samaa mieltä.. Isäukko kertoi Armeijan kuormureissa olevan samat systeemit. Jono ajossa olivat pojat paukutelleet niin oli tullut kielto kun joku oli tehnyt valituksen Koria/ Kouvola 1952.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 12:13
Kirjoittaja Pavlovits
Salamaton vipu on käsikaasu. Aika yleinen varuste vielä 50-luvullakin.
Tässä saman auton bensamittari suoraan tankissa kiinni.
Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 14:04
Kirjoittaja t tulppu
Fiiatissa ja Zastavassa vielä 80 luvulle tultaessa..käsikaasu.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 16:32
Kirjoittaja samarai
Tässä vm.1926 Mersun ratissa vastaavalla vivulla säädetään kuitenkin seosta (Gemisch):

Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 23.6.2016 19:35
Kirjoittaja Pavlovits
Kuvatekstiin tuossa luotin. Seoksen säätöhän tuossa on kyseessä. Toisaalta tekstit "langsam" ja "schnell" tarkoittavat nopeutta. Mitenkähän seoksen säätö käytännössä vaikuttaa? Normaali käsikaasu vain vaikuttaa kaasuläpän asentoon.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 24.6.2016 5:22
Kirjoittaja samarai
Ilmeisesti tarvittiin rikkaampaa seosta sitten kovempaa ajettaessa? Tuosta löytyy vm. 1920 Rolssin hieman vastaava systeemi ja jotain asian vierestäkin: https://simanaitissays.com/2016/04/25/s ... ive-loved/

Ja vm. 1912 Vauxhall systeemi, jossa seossäätö on keskellä, sytytys ja käsikaasu laidoissa:
http://c7.alamy.com/comp/E5WYW0/1912-va ... E5WYW0.jpg
"kojetaulu": http://c7.alamy.com/comp/E5WH3R/1912-va ... E5WH3R.jpg

Itse muistan omista vehkeistäni käsikaasun lähinnä Volgasta, oli niitä varmaan jossain muissakin. Ei senkään funktio käytännössä oikein itselle koskaan kuitenkaan selvinnyt, ehkä siitä olisi ollut hyötyä jossain tilanteessa jos olisi joutunut veivaamaan käyntiin. Traktorissa käsikaasulle on taas selvä käyttötarkoitus tarvittaessa työkoneiden pyörityksessä.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 24.6.2016 12:10
Kirjoittaja Pavlovits
Minulle tutuin käsikaasun käyttötapa oli se kun vanhat vehkeet oikein kylmänä käynnistettäessä eivät jaksaneet käydä tyhjäkäyntiä. Silloin pidettiin tyhjäkäynti suuremmalla jonkin aikaa käsikaasun avulla.
Tuossa kuvan Mersussa olivat polkimet samalla lailla kuin T-Fordissa.
Seoksen rikastamisesta vielä sellainen muisto kun tuttu autokoulunopettaja kertoi tilanteesta, kun joku kanssa-autoilija yritti pärjätä hänen -52 Chevroletilleen. "Vaan kun vetäisin ryypyn päälle, niin putosipa kannoilta"

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 24.6.2016 19:48
Kirjoittaja Jaska HKI
Olen ajanut Kubota traktoria vuonna 2005,missä oli käsikaasu.Fiat 600:sessa se ainakin oli vielä 60-luvun lopulla.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 25.6.2016 20:12
Kirjoittaja samarai
Palstalta kun löytyy myös "traktoristeja" niin kysyttäisiin, että mikähän on tuo pystyssä oleva kampi vasemmalla lokasuojan vieressä takavalon takana?

Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 25.6.2016 21:45
Kirjoittaja t tulppu
Rattoreista en mitään tiiä. Mutta muistelen Fordson Dextassa vipusen olleen. Oiskoon nostolaitteen hienosäätö vipu.