Takavetoisesta lisäkokemuksia

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei kai toi heikko käynnistyminen pelkästä akusta johdu, pakkasessa voi starttikin vaan pyörittää heikommin, vaikka akku olisi ihan ladattu täyteen. syitä varmaan kontaktit tai jäykkien moottoriöljyjen aiheuttama moottorin raskaus, vaik ohan Ladassa aika tehokas startti.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladan startti rupeaa olemaan aika polvillaan 18-satasen 10-puristeisen koneen kanssa jossa on 20w-50 öljyt :lol: Kunniallisesti on kyllä tehtävästään selviytynyt, eikä tuota kyllä oikein hirveä täysin kylmänä käynnistelläkkään noista öljyistä johtuen.
Vauhdin tae - alamäki
Jeltsin
Viestit: 231
Liittynyt: 18.1.2005 20:29
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Alottelin tänään jarruremppaa nappikseen ja eihän se herra Murphy voinut olla puuttumatta töihin.Tulipahan taas todettua,että helpostakin hommasta saa yllättävän haastavan.Piti olla helppo homma,uutta osaa haalittu talliin pääsylinteristä lähtien,mukavaa asenella uusia osia.Ensimmäinen nurkka auki ja satulan pultti poikki :evil: Askarteltavaa rittää joksikin aikaa,joten Mobiliassa on yksi nappis vähemmän,yritetään ensivuonna päästä paikalle.
häläppääjä

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

Eilen lainasin työkaverille nappista, kun piti päästä grillille. Sano tullessaan, että ei ikinä enää toista kertaa. Mutta kyllä sitten selitin hänelle, että Lada testaa kuskin kyvyt, eikä taas toisinpäin. Kyllähän autossa pitää olla ajaessa ajamisen meininki eikä vaan olo että just nukahdan rattiin tekemisen puutteessa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

häläppääjä kirjoitti:Eilen lainasin työkaverille nappista, kun piti päästä grillille. Sano tullessaan, että ei ikinä enää toista kertaa. Mutta kyllä sitten selitin hänelle, että Lada testaa kuskin kyvyt, eikä taas toisinpäin. Kyllähän autossa pitää olla ajaessa ajamisen meininki eikä vaan olo että just nukahdan rattiin tekemisen puutteessa.
Noilla nykyautoilla ajelijat eivät ymmärrä hölökäsen pöläystäkään hyvän päälle. Tietysti jos on ajellut aina "paremmilla" autoilla niin varmasti Lada järkyttää.

Muutaman kerran olen joutunu autokoulun jälkeen ajamaan ns. "nykyautoilla", ja joka kerta on ollu ihan hirveää...ei ole mitään mieltä ajamisessa kun ylitehostusta on joka paikassa ja eikä perseessään paljoa tunne auton käyttäytymistä. Alkaa vaan nukuttamaan noiden ratissa. Joka kerran jälkeen on ollu kova hinku oman ladan rattiin.

Ladan ratissa tuntee ajavansa autoa, ohjauksessa on riittävä vaste sekä tuntuma ja vaihteiden kytkeytyminen tuntuu vaihteiden kytkeytymiseltä. Kaikki pienet sladit ja puskemiset tuntee välittömästi perskannikassaan.

Että en ollu ihan heti vaihtamassa merkkiä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mage
Viestit: 179
Liittynyt: 27.6.2005 13:42
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Mage »

Niihä tuo asia on miustakii. Uusissa autoissa tehää ajamine nii helpoksi ja mukavaksi että se todelline ajotuntuma häviää ajanmyötä kokonaa ku pitää ostaa jossai vaihees aina uusia ja uusia. Ja eikös nyttekii ajoopetusta lisätä et liikkuvat osais ajaa. Sanoisin et autokouluihi enemmä ajoja ja vähä vanhemmat/yksinkertaisemmat autot käyttöö niille et sais jotekii paremmi sen tuntuman siihe rattii. 8)
häläppääjä

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

Siinähän on just se vaara, että kun auto on liian hyvä ajettava, niin vauhti on myös sen mukainen. Monta kolaria varmaan sattuu sen takia, että onkin ajettu pikkusen liian lujaa mutkaan, ja meneekin suoraan kun ei se pysähdykään. Muuten, aina kun olen tienpäällä ja ajan rajoitusten mukaan, ja perässä tulija huomaakin, että edellä menevä on Lada niin sille tulee pakottava tarve mennä ohi...sama tapahtuu vaikka ois pikkusen ylinopeuttakin. Ilmeisesti neuvostovalmisteisen perässä on vaikea ajaa..Kateus vie kalatki vedestä!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

häläppääjä kirjoitti:Siinähän on just se vaara, että kun auto on liian hyvä ajettava, niin vauhti on myös sen mukainen. Monta kolaria varmaan sattuu sen takia, että onkin ajettu pikkusen liian lujaa mutkaan, ja meneekin suoraan kun ei se pysähdykään. Muuten, aina kun olen tienpäällä ja ajan rajoitusten mukaan, ja perässä tulija huomaakin, että edellä menevä on Lada niin sille tulee pakottava tarve mennä ohi...sama tapahtuu vaikka ois pikkusen ylinopeuttakin. Ilmeisesti neuvostovalmisteisen perässä on vaikea ajaa..Kateus vie kalatki vedestä!
Jep, tuota ohittelua tulee jatkuvasti...ja joskus vielä ihan helvetin vaarallisia kun ohittaja melkein vie etulokarin mennessään tai muuta yhtä typerää!

Olenkin jo kerran kirjoittanut tänne, hyvällä kelillä satasen rajoitusalueella pitää ajaa mittariin keskimäärin 145-150 niin ei enää kovin moni pyyhi ohi :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
häläppääjä

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

Jokari_ kirjoitti:
häläppääjä kirjoitti:Siinähän on just se vaara, että kun auto on liian hyvä ajettava, niin vauhti on myös sen mukainen. Monta kolaria varmaan sattuu sen takia, että onkin ajettu pikkusen liian lujaa mutkaan, ja meneekin suoraan kun ei se pysähdykään. Muuten, aina kun olen tienpäällä ja ajan rajoitusten mukaan, ja perässä tulija huomaakin, että edellä menevä on Lada niin sille tulee pakottava tarve mennä ohi...sama tapahtuu vaikka ois pikkusen ylinopeuttakin. Ilmeisesti neuvostovalmisteisen perässä on vaikea ajaa..Kateus vie kalatki vedestä!
Jep, tuota ohittelua tulee jatkuvasti...ja joskus vielä ihan helvetin vaarallisia kun ohittaja melkein vie etulokarin mennessään tai muuta yhtä typerää!

Olenkin jo kerran kirjoittanut tänne, hyvällä kelillä satasen rajoitusalueella pitää ajaa mittariin keskimäärin 145-150 niin ei enää kovin moni pyyhi ohi :roll:


Just tulin kaupungista ja ajoin 80km:n alueella 90-100. Niin oli aivan pakko päästä sen persreiättömän tojotan kuskin ohi ja kuinka ollakaan vielä mahdottoman vaarallisessa paikassa. Oli tosin sen verran älliä kaverilla, ettei kuitenkaan heti jarruttanu kun pääsi ohi. Muuten, kaupungilla herättää kiinnostusta tuo nappis. Parkkipaikallakin saattaa pyöriä ukkoja ympärillä niin kuin olis joku parempikin turistinähtävyys! Mutta oikeastaan kukaan ei muista omia Lada-aikojaan pahalla. Paremminkin kuuluu kommentteja sen lämpimyydestä. Ja varmatoimisuudesta.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

häläppääjä kirjoitti:Muuten, kaupungilla herättää kiinnostusta tuo nappis. Parkkipaikallakin saattaa pyöriä ukkoja ympärillä niin kuin olis joku parempikin turistinähtävyys! Mutta oikeastaan kukaan ei muista omia Lada-aikojaan pahalla. Paremminkin kuuluu kommentteja sen lämpimyydestä. Ja varmatoimisuudesta.
Näinhän se on, varsinkin kesäaikaan jos on Ladalla liikkeellä niin vanhemmat mieshenkilöt tulevat juttelemaan ja muistelevat lämmöllä omia Lada kokemuksiaan. "On ne vaan kovia ja luotettavia pelejä" on ehkä yleisin kuultu kommentti (jos ei lasketa "se on se solenoidivika" jota sai kuulla jatkuvasti starttiviallisen 2105 kanssa :lol: )
.
häläppääjä

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

Varhaisimpia muistoja Ladasta oli jolloin -77, jolloin vanhemmillani oli ihan tuliterä nappis. Muistan elävästi kuinka isäni istui ratin taakse sytyttäen palamaan punaisen North State-savukkeen. Saatuaan varmistettua savukkeen syttymisen tarttui hän virta-avaimeen ja starttasi. Yleensä auto jäi käymään vasta toisella yrittämällä. Nykyään kun itse käynnistän Ladan niin jotenkin ne lapsuuden muistot tulee niin elävänä mieleen.Tosin sillä eroituksella, etteivät lapseni näe Nortin syttymistä...pitäsköhän taas alkaa polttamaan jotta saisi ns. "Lada_jatkumon" aikaan myös omalle jälkikasvulleni! Tosin silloin ei puhuttu tupakin vaaroista siinä määrin kuin nykyään. Heh, korvakipukin oli silloin hoidettu muutamalla nortin savun puhalluksella korvakäytävään. Jännä ettei korvalääkärikään ollut kuullut moisesta konstista kun käytin tyttöä siellä tulehduksen takia. No, kaikki perinteet kuuluu nostaa kunniaan, kuten myös Ladailu!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lähdinpä tuossa vähän ladailemaan melkein viikon tauon jälkeen. Pitihän se arvata että jotain häikkää täytyy aina olla, nimittäin jarrupoljin on muuttunut itsestään hervottoman löysäksi ja painuu melkein mattoon saakka :shock: Itse hidastuvuudessa ei ole oikeastaan mitään eroa viikon takaiseen, ehkä aavistuksen tehottomalta tuntuu.

Mitäs veikkaatte, tihkuukohan joku jarruputken liitos jossain vai onko järjestelmään päässyt ilmaa jostakin? :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
häläppääjä

Viesti Kirjoittaja häläppääjä »

[
Mitäs veikkaatte, tihkuukohan joku jarruputken liitos jossain vai onko järjestelmään päässyt ilmaa jostakin? :?[/quote]

Mulle sattu kerran liikennevaloissa semmonen tapaus Mersussa, että jarruputki oli ruostunut ja juuri siinä jarruttaessa se pamahti puhki. No, ei sitte topannu ja meni toisen auton perään..Onni onnettomuudessa oli, että vihreät paloivat ja jono edellä oli jo menossa eteenpäin ja kun ajoin edellä menevään autoon pahki( puskuri osui vetokoukkun) niin selvittiin säikähdyksellä. Edellä menijällä vähän niskat kuulemma oli nyrjähtäny ja itelläni sydän meinas tulla puserosta läpi. Kyllä sen verran säikäytti..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

häläppääjä kirjoitti: Mulle sattu kerran liikennevaloissa semmonen tapaus Mersussa, että jarruputki oli ruostunut ja juuri siinä jarruttaessa se pamahti puhki. No, ei sitte topannu ja meni toisen auton perään..Onni onnettomuudessa oli, että vihreät paloivat ja jono edellä oli jo menossa eteenpäin ja kun ajoin edellä menevään autoon pahki( puskuri osui vetokoukkun) niin selvittiin säikähdyksellä. Edellä menijällä vähän niskat kuulemma oli nyrjähtäny ja itelläni sydän meinas tulla puserosta läpi. Kyllä sen verran säikäytti..
Joo-o, noinhan siinä voi käydä.

Kävin muuten taas ihmettelemässä nuita jarruja. Lada kyllä pysähtyy erittäin hyvin, mutta kovalla lumipinnalla puoltaa jonkun verran, yleensä oikealle. Kyllähän se ennenkin puolsi hitusen, mutta ei noin paljoa :roll: Ekan kerran kun painoin poljinta ajoon lähdön jälkeen, se oli ihan normaali, lyhytliikkeinen ja kohtuullisen kova. Tuon jälkeen taas vetelä, milloin enemmän milloin vähemmän :shock: Kattelin muutamista jarrutusjäljistä että oikea etupyörä menee lukkoon yleensä noin 5m jälkeen vasemman.

Täytyy kattella kaikki jarruputket läpi ensviikolla kun pääsee mummolan talliin. Ei innosta tuossa pihalla kyllä möyriä auton alla...onkohan kellään mitään vinkkiä missä muualla vika voisi olla, kuin tihkuvassa putkessa tms? Pääsylinterissä jotain häikkää?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Puoltaminen viittaisi siihen että jompikumpi etusylinteri on jumissa?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin