VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Ai niin, vaihdoinhan minä tuohon uuden laturin hihnan, vanha oli vähän venynyt, löysällä ääriasennossaan ja millin kapeampi, ei ihme että vinkui. Ja ajaessa totesin että voisi pyyhkijän sulkiinkin jonkun euron sijoittaa, tai jos nuo ikivanhat käytössä vielä pehmenisivät...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Siinähän ne on vierekkäin
Ovatko vielä otsikon mukaisessa järjestyksessä?

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Hyvin pysyi laite kasassa. Startti välillä pyöri tyhjää mutta sitähän se teki viime kesänä/syksynäkin, pitää korjata jossain vaiheessa. Kotiin tullessa uskalsin jo satastakin ajaa, aiemmin ei uskaltanut kun ei talven aikana moiseen meteliin ajaessa ole tottunut!
Kuvan Ladat eivät ole otsikon mukaisessa järjestyksessä...
Kuvan Ladat eivät ole otsikon mukaisessa järjestyksessä...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Töissä ajoin Ladan sisään. Hieman bensa tuoksui ympärillä, tarkempi nuuskiminen paljasti lukollisen bensakorkin syylliseksi jonka tiiviste on muuttunut kippuraiseksi koppuraksi. Muutaman tunnin oltuaa kuivalla lattialla vilkaisin alle, ei ollut vuotanut tippaakaan mitään nestettä lattialle. Bensakorkin vaihdoin alkuperäisen malliseksi, jos vielä haisee niin pitää tutkia lisää.
Kaasupolkimen asensin, tässähän oli pelkkä vipu. Romulaatikossa sellainen oli mutta kiinnityssokka oli hukassa. Meinasin sellaisen ottaa tuosta 1700i:stä mutta eihän siinä sellaista ollut! Jospa se sitten pysyy tuossakin ilman sokkaa, aika tiukan tuntuisesti se ainakin siihen vipuun tarttui.
Kaasupolkimen asensin, tässähän oli pelkkä vipu. Romulaatikossa sellainen oli mutta kiinnityssokka oli hukassa. Meinasin sellaisen ottaa tuosta 1700i:stä mutta eihän siinä sellaista ollut! Jospa se sitten pysyy tuossakin ilman sokkaa, aika tiukan tuntuisesti se ainakin siihen vipuun tarttui.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Tänään reissusta tultua vaihdoin öljyt. Olipa proppu tiukassa! Ja enpä koskaan muista nähneeni Ladassa kuivaa ja ruosteista öljypohjaa, yleensähän se on aivan öljyinen. Vanhat öljyt olivat vielä melko vaaleat mutta olleet koneessa kai 7-8 vuotta ja oli jotain halpissynteettistä, ainakin sellainen jämäkanisteri oli takakontissa. Nyt tuli vanhat kunnon mineraali Teboil 10W30 öljyt ja Mahle suodatin. Vanhat öljyt valutin puhtaaseen uuteen astiaan ja otin talteen, jos tämä laite osoittautuu kovin ahneeksi öljylle niin ne voi kaataa jossain vaiheessa takaisin, tosin mikään ei kovin suureen öljykulutukseen enää viittaa. Viime vuonnahan tämä savutti tolkuttomasti mutta muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen savutus loppui, ehkä näitä on käytettävä useammin kuin kerran seitsemään vuoteen. Kohtapuoleen käyn tsekkaamassa vielä öljypinnan ja tarvittaessa lisään maksimimerkkiin niin on sitten helppo seurata mahdollista kulutusta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Ja eihän se kaasupoljin siinä vivussa paikoillaan pysynyt, kaksi kertaa työreissulla keskiviikkona se piti lattialta kerätä ja laittaa takaisin. Nappasin sitten tuosta 1700i:stä polkimen ja laitoin sen sitten kokeeksi paikoilleen, tuntuu paljon tiukempi olevan, jos vaikka nyt pysyisi. Ellei pysy niin pitää jostain sokka siihen hommata.
Startin vaihdoin tänään, sen verran epävarman tuntuisesti toimi, pyöritti enää puolisen sekuntia konetta ja alkoi pyörimään tyhjää ja välillä vaan pyöri pelkästään tyhjää. En sentään pulaan jäänyt vaan aina muutaman starttausyrityksen jälkeen käynnistyi. Startiksi kasasin kahdesta rikkinäisestä kasatun, toisessa solenoidi sanoi naks, naks ja toinen pyöritti konetta laiskanlaisesti. Pientä ongelmaa oli kun uudemman startin solenoidi oli lyhyempi ja siihen kun laittoi pidemmän solenoidin vanhasta startista niin sisältä tullut johto ei meinannut ylettää siihen, pienellä soveltamisella ja ähräämisellä se juuri ja juuri ylettyi. Jos joku nyt ihmettelee miksei sitä ehjää solenoidia voinut tuohon autossa olleeseen starttiin laittaa niin se jo piti toimiessaankin sellaista rutinaa ja kalkatusta että ei kovin pitkäikäinen enää olisi muutenkaan ollut. Muuta ongelmaa vaihdossa ei ollutkaan, kaikki lähti suosiolla irti paitsi lämpösuojapelti, takimmaisen mutterin alta pultti katkesi, keskimmäinen irtosi hyvin mutta kiinnikelärpäke oli valmiiksi irti pellistä ja etummaisen, sen siellä alkaalla olevan jossa pultti väärällä puolella että saisi yläkautta irti pistin suosiolla poikki. Ei sitten peltiä saanut takaisin, mahtaneeko sulaa nyt startti? Lasivillaa pakoputken ympärille...
Vielä vaihdoin samaan vaivaan ilmansuodattimen joka oli todella likainen sekä tulpat jotka olivat vain lievästi karstaiset mutta kärkiväli oli huomattavan suuri. Uusilla tulpilla huomaa että liikkeelle lähdöt käy siistimmin, ei nyykähtele. Katkojan kärkiä en vielä jaksanut vaihtaa, vastahan minä ne syksyllä viilailin. Pyyhkijän sulista pesin sammaleet pois, jos vaikka nyt pyyhkisivät paremmin.
Seuraavaksi pitäisi käydä virtalukon kimppuun. Tässähän ei siis toimi bensamittari eikä merkkivalot. Tööttikään ei toimi kuin avaimen ollessa pois virtalukosta, jos vaikka kaikki alkaisi virtalukon pohjan vaihdon jälkeen toimimaan.
Keskiviikkoaamuna huomasin että sisävalo on alkanut toimia kun oven avaa, taisi vaan kytkimessä olla jonkinlaista hapettumaa kun omia aikojaan alkoi toimimaan.
Aamulla taas 2:30 startataan kohti työmaata.
Startin vaihdoin tänään, sen verran epävarman tuntuisesti toimi, pyöritti enää puolisen sekuntia konetta ja alkoi pyörimään tyhjää ja välillä vaan pyöri pelkästään tyhjää. En sentään pulaan jäänyt vaan aina muutaman starttausyrityksen jälkeen käynnistyi. Startiksi kasasin kahdesta rikkinäisestä kasatun, toisessa solenoidi sanoi naks, naks ja toinen pyöritti konetta laiskanlaisesti. Pientä ongelmaa oli kun uudemman startin solenoidi oli lyhyempi ja siihen kun laittoi pidemmän solenoidin vanhasta startista niin sisältä tullut johto ei meinannut ylettää siihen, pienellä soveltamisella ja ähräämisellä se juuri ja juuri ylettyi. Jos joku nyt ihmettelee miksei sitä ehjää solenoidia voinut tuohon autossa olleeseen starttiin laittaa niin se jo piti toimiessaankin sellaista rutinaa ja kalkatusta että ei kovin pitkäikäinen enää olisi muutenkaan ollut. Muuta ongelmaa vaihdossa ei ollutkaan, kaikki lähti suosiolla irti paitsi lämpösuojapelti, takimmaisen mutterin alta pultti katkesi, keskimmäinen irtosi hyvin mutta kiinnikelärpäke oli valmiiksi irti pellistä ja etummaisen, sen siellä alkaalla olevan jossa pultti väärällä puolella että saisi yläkautta irti pistin suosiolla poikki. Ei sitten peltiä saanut takaisin, mahtaneeko sulaa nyt startti? Lasivillaa pakoputken ympärille...
Vielä vaihdoin samaan vaivaan ilmansuodattimen joka oli todella likainen sekä tulpat jotka olivat vain lievästi karstaiset mutta kärkiväli oli huomattavan suuri. Uusilla tulpilla huomaa että liikkeelle lähdöt käy siistimmin, ei nyykähtele. Katkojan kärkiä en vielä jaksanut vaihtaa, vastahan minä ne syksyllä viilailin. Pyyhkijän sulista pesin sammaleet pois, jos vaikka nyt pyyhkisivät paremmin.
Seuraavaksi pitäisi käydä virtalukon kimppuun. Tässähän ei siis toimi bensamittari eikä merkkivalot. Tööttikään ei toimi kuin avaimen ollessa pois virtalukosta, jos vaikka kaikki alkaisi virtalukon pohjan vaihdon jälkeen toimimaan.
Keskiviikkoaamuna huomasin että sisävalo on alkanut toimia kun oven avaa, taisi vaan kytkimessä olla jonkinlaista hapettumaa kun omia aikojaan alkoi toimimaan.
Aamulla taas 2:30 startataan kohti työmaata.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Tuntuu kaasupoljin paikoillaan nyt pysyvän, ainakaan sitä ei vielä eilen tarvinnut lattialta keräillä talteen. Nyt kun oli jo kesäisen lämmintä niin seisottuaan 10-15 minuttia sammuksissa lähtee hyvin käymään mutta käy (ja kulkee) minuutin-parin ontuen ja meinaa sammua, hankalaa ja ärsyttävää. Vähän ontuvaa tuon kaasuttimen tyhjäkäynti on muutenkin ollut, pitää sitäkin jossain vaiheessa tutkailla. Haihtuukohan tuolta kohokammiosta bensat yön aikana? Kun aamulla laittaa käymään se hörähtää heti mutta käy enintään sekunnin ja sammuu, sitten sitä saa sahata 5-10 sekuntia ennenkuin taas hörähtää käymään ja sitten jo jääkin käymään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Ja nuo pyyhkijänsulatkin jopa toimivat nyt kun niistä pesi ne sammaleet pois, eli tarvetta uusien ostolle ei nyt sitten olekaan. Eihän ne uudenveroiset ole mutta kesäkäytössä kelvannevat.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
1972 Kaunottareen aloin suunnittelemaan eteen kaiuttimien asennusta. Suunnittelu etenikin niin pitkälle että ne tuli lätkäistyä paikoilleenkin. Hyvin soivat. Noin sadan euron hintaiset uudet pinta-asennettavat Pioneerit jotka jo viime syksynä ostin. Vielä pitää takakaiuttimet, 6x9-tuumaiset Sonyt asentaa hattuhyllyyn, nyt ne ovat tuollaisissa pintakoteloissa joissa ne ei kovin häävisti soi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Noin 700 km ajon jäljiltä lisäsin reilut puoli litraa öljyä eli noin litran tuhannella kuluttaa. Tyhjäkäynnillä auringonvalossa putkesta pöllyääkin sinistä pakokaasua. Bensaa kuluu miehekkäästi reilut 10 litraa sadalla, ehkä olisi aiheellista tuolle kaasuttimelle tehdä jotain.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Olisiko moottoriremontti mitään?AI kirjoitti:Noin 700 km ajon jäljiltä lisäsin reilut puoli litraa öljyä eli noin litran tuhannella kuluttaa. Tyhjäkäynnillä auringonvalossa putkesta pöllyääkin sinistä pakokaasua. Bensaa kuluu miehekkäästi reilut 10 litraa sadalla, ehkä olisi aiheellista tuolle kaasuttimelle tehdä jotain.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Tänä kesänä kertynee 15.000 km, 15 litraa öljyä maksaa vajaat 40 € Robin Hoodissa. Ei siis mihinkään koneremonttiin moisen takia kannata ruveta.lada.h.s kirjoitti:Olisiko moottoriremontti mitään?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Asensin kuraläpät paikoilleen. Menivät vähän vinoon mutta en alkanut hienosäätämään niitä kun tyyliin sopii että ovat vähän vinksin vonksin. Aika kauan täällä foorumilla toista hain enkä vieläkään sitä saanut. Kolme olisi ollut tarjolla mutta kahden hinta oli niin kova että jätin ottamatta ja kolmas tarjoaja ei kai koskaan löytänyt läppäänsä varastosta. Lainasin nuo '74 museoraadosta kun olivat aika käytetyn näköiset ja ostan siihen rompetorikauppiaalta uudet uustuotantoläpät joille ei juurikaan enempää hintaa kerry kuin sille käytetylle läpälle.
Etusisälokarit laittelin kunnolla alareunoistaan kiinni. Oikeanpuoleiseenhan aina parkkipaikoilla rengas raapi ja piti kauheata ääntä. Sopivissa paikoissa myös vasemmanpuoleinen eturengas pärähti mutta se ei ottanut lokariin kiinni vaan ruuviin jolla lokarin alareuna oli kiinni. Otin ruuvin keskeltä pois ja laitoin reunoille molemmin puoli ruuvit. Jos nyt ei niin pahasti raapisi.
Etusisälokarit laittelin kunnolla alareunoistaan kiinni. Oikeanpuoleiseenhan aina parkkipaikoilla rengas raapi ja piti kauheata ääntä. Sopivissa paikoissa myös vasemmanpuoleinen eturengas pärähti mutta se ei ottanut lokariin kiinni vaan ruuviin jolla lokarin alareuna oli kiinni. Otin ruuvin keskeltä pois ja laitoin reunoille molemmin puoli ruuvit. Jos nyt ei niin pahasti raapisi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Posti toi Kaunottaresta ajoneuvoverolipun. Vuotuinen vero on 87,10 €, dieselmersusta oli sen verran hyvitystä että koko vuoden ajoneuvoverosta jää maksettavaa 11,08 € joka sekin sitten tulee takaisin kun laittaa syksyllä seisontaan.
Sisälokareiden kiinnitys onnistui, ei enää parkkipaikoilla hankaa rengas lokariin. Oikein mäkisessä/möykkyisessä paikassa saa renkaan hipaisemaan lokaria mutta siihen ei auta kuin vaihtaminen pienempään renkaaseen, nuo kun ovat 165/80. Sama juttu -71 Ladassa samankokoisilla renkailla.
Sisälokareiden kiinnitys onnistui, ei enää parkkipaikoilla hankaa rengas lokariin. Oikein mäkisessä/möykkyisessä paikassa saa renkaan hipaisemaan lokaria mutta siihen ei auta kuin vaihtaminen pienempään renkaaseen, nuo kun ovat 165/80. Sama juttu -71 Ladassa samankokoisilla renkailla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Tätä tarkoitusta vartenhan minä viime kesänä ostin täysin toimivan 1700i:n kun tuo savutti niin perkuleesti ja kävi todella huonosti. Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen savutus huomattavasti väheni ja käyntikin parani kun pakoputken vaihtoi, olisiko ollut tukossa tai jotain? Ainakaan tänä kesänä tuota en ala vaihtamaan ja tällaiselle pikkukoneelle ei kai paljon koneremontteja kannata alkaa tekemään?lada.h.s kirjoitti:Olisiko moottoriremontti mitään?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974