Sivu 46/78

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 29.4.2011 16:35
Kirjoittaja AI
Eilen poistin tuon huonon orkkiskaasuttimen ja tilalle lykkäsin tuliterän Weber 32 DGR:n. Muuten suht simppeli homma mutta vanhan ryypynvaijerin nupin sokka ei meinannut irrota, muistaakseni tuosta -71:stä se lähti ihan liu'uttamalla pois, tässä se oli oikein kunnolla kiinni. Huohottimen letkukin oli kovettunut kivikovaksi ja sen mukana lähti ilmanputsarista putki johon se tulee kiinni joten joutui romuvarastosta etsimään uuden putsarin kotelon. Letkun sisällä ollut liekinsammutin rautalankahäkkyrä oli mennyt ihan silpuksi ja langanpätkiä löytyi ilmanputsarin sisältä, miten paljon niitä lie pytyissä on pyörinyt? Parin tunnin äherryksen jälkeen laitoin Ladan käymään ja heitin lenkin, nytkytti ja tyhjäkäynti puuttui. Tyhjäkäynti löytyi säätämällä mutta muuten ei enää kerennyt eilen keskittymään hommaan kun pojalle piti mopo korjata ja sitikka myydä ja syödäkin jotain. Tänään sitten säätelin seosta englanninkielisen ohjeen mukaan mutta en minä tuota kunnolla toimivaksi saa. Kumman äkäisen oloinen, vähän kaasua painaa niin lähtee kuin ohjus ja kaasua hellittää niin meinaa nenä osua tuulilasiin, samaa tekee on seosruuvi missä asennossa tahansa, nytkytys sentään väheni muttei poistunut. Katkojan kärjet vaihdoin, tarkastin ettei jakajassa ole väljää, sytytyksen säädin moneen kertaan moneen eri kohtaan, sytytysjohdotkin vaihdoin, ei vaan toimi kunnolla. Ideat nyt kyllä loppui, pitääkö tähän ryssänkaasutin hommata joissa sentään uutena on säädötkin kohdallaan. Jotenkin kyllä epäilen että vika on jossain muualla kuin kaasuttimessa, samoja oireita kun oli tuolla vanhalla kaasuttimellakin mutta paremmin se kyllä toimi kuin tämä Weber!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 30.4.2011 1:01
Kirjoittaja Jokari
Kyllä se vaan taas on tekijästä kiinni eikä mistään muusta.

:lol:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 1.5.2011 13:05
Kirjoittaja AI
Yön yli nukuttuani eilen hoksasin että jospa tuosta virranjakajasta vielä kondensaattorin tarkistaisi. Eilen ei kerennyt (17 tunnin työpäivä) ja tänään ei jaksa kun on kylmäkin, mutta jos huomenna...

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 2.5.2011 13:26
Kirjoittaja AI
Raottelin kärkiä virran ollessa päällä. Aavistuksenomainen kipinä iski. Vaihdoin kuitenkin kondensaattorin joka oli vielä CCCP-valmiste uudempaan. Ihan yhtä huonosti toimii. Vaihdoin vielä jakajan kannenkin, ei vaikutusta. Uteliaisuuttani kävin bensaa ostamassa, 218 km matkalla kului 26,8 litraa bensaa eli 12,3 litraa sadalla. Uusi ennätys, toi rikkinäinen neukkukaasutin sentään kulki alle 11 litralla sata kilometriä. Eikä nykinyt ja hypyttänyt ollenkaan näin pahasti.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 2.5.2011 15:10
Kirjoittaja AI
No rupesihan se toimimaan. Meinasin ensin ottaa "Sika Säkissä-Ladasta" lainaan kaasuttimen, se kun toimii mutta ensin päätin tarkistaa kaiken mahdollisen. Heti pisti silmään että virranjakajalle menevä alipaineputki oli paljaana! Siihen kyllä laitoin mukana tulleen kortsun ja varmasti se ei siitä ole voinut tippua kun sen verran tiukka paikoilleen oli. Olisikohan voinut kaasutin imaista sen sisuksiinsa? Melko ohutta kumia kun oli. Outo juttu kuitenkin, toivottavasti on tullut jo pakoputkesta ulos. Putkeen laitoin sitten ruuvilla tukitun kumiletkun pätkän. Vähän röpeltävää oli ensin käynti mutta kun seosta sääti laihemmalle ja tyhjäkäyntiä pienemmälle niin johan alkoi toimimaan. Pikkaisen vielä moottorijarrutuksessa alamäessä nyppii, pitäisikö kääntää aavistuksen rikkaammalle vai auttaisiko jos vähän tyhjäkäyntiä suurentaisi? Huomisesta lähtien tällä pitääkin sitten aamuyöstä neljänä aamuna lähteä työreissuun, toivottavasti toimii nyt kunnolla!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 3.5.2011 13:45
Kirjoittaja AI
-tut sen vieläkään kunnolla toimi! Paremmin kuitenkin. Aamulla kaksi astetta lämmintä ja ei meinannut käynnistyä eikä pysyä käynnissä kun käynnistyi. Kaupunkiajossa hypyttelee ja tökkii. Meinasin käydä seosta piruuttani mittauttamassa mutta kun asentaja näki auton niin olikin muita kiireitä. Kotona sitten ruipin jarrucleaneria kaasuttimen ja imusarjan ympäristöön, ei mitään vaikutusta käyntiin eli imuvuotoja ei liene. Sytytyksen vielä tarkistin mutta kohdillaanhan tuo oli. En minä enää oikein muuta keksi kuin vaihtaa siihen varmasti toimiva kaasutin ("Sika Säkistä") ja jos silläkin vielä ongelmia ilmenee niin vian on oltava muualla. Sitten vaan kaikki sytytykseen liittyvä osa kerrallaan irti ja uutta tilalle. Jos vika löytyy niin sitten Weber takaisin. Mutta tällä viikolla ei enää kerkiä kun pitää suunnilleen 16-tuntista päivää töissä painaa. Nyt kerkiäisi mutta ei vähääkään kiinnosta kun korvatkin jäätyy tuolla pihalla.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 8.5.2011 8:27
Kirjoittaja AI
Töissä kun on aikaa mietiskellä työn teon lomassa kaikenlaista niin tuli mieleen että jospa tuo huohotin lykkää ilmanputsariin sen verran paljon skeidaa ettei kone saakaan happea tarpeeksi. Nykäisin huohotinletkun irti ja ajoin jonkin matkaa, eihän se miksikään muuttunut. Seuraavaksi tuli mieleen että joskushan virranjakajasta on keskipakosäätimen jouset venyneet, toinen niistä olikin. Vaihdoin romujakajasta tilalle jäykemmän jousen ja kas, taas hieman paremmin toimii, voi ajaa kahdeksaakymppiä nytkyttelemättä ja nyt näkyy lähtevän kylmänä käymäänkin paremmin, jälkimmäistä ihmettelen itsekin miksi. Mutta hyvää ei tullut vieläkään. Seuraavaksi lainaan huomenissa Sika Säkissä -Ladasta virranjakajan ja kokeilen sillä, siinä on alipainesäädin joka käy tuohon Weberiin, sitten vielä voisi kokeilla toista puolaa ja suoraa johtoa akulta puolalle, sitten on sytytyspuoli varmistettu läpi. Jos ei ala toimimaan niin lähtee kyllä Weber koneen päältä pois, ainakin toistaiseksi.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.5.2011 9:11
Kirjoittaja AI
Onhan se ihan hienoa ajaa näyttelytason autoa:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_016.jpg

Sitten jos joku kertoisi miksen enää pysty pikkukuvaa viestiin laittamaan, tulee vaan punainen teksti "Kuvan koon määritteleminen ei onnistunut.".

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.5.2011 11:01
Kirjoittaja THI-900
Onko AI sulla tässä laitoksessa mihin oot weberiä istuttamas niin jarrutehostin? Koita tukkia sen letku jos on. Meinaan mulla teki ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä kun falskas sieltä ilmaa imusarjaan.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.5.2011 11:48
Kirjoittaja AI
Eihän tämänikäisessä vielä sellaista ole. Auto siis on tuo KZL-9, 1200 vuodelta 1972 ja alkuperäisellä pikkupadalla.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.5.2011 18:38
Kirjoittaja AI
Vaihdoin virranjakajan ja puolan, ei vaikutusta. Asensin hyppyjohdon akun plussalta puolalle eliminoidakseni virtalukon mahdollisen vaikutuksen (en itsekään oikein tähän uskonut edes), ei vaikutusta. Kävin Orimattilassa säädättämässä mittarilla kaasuttimen paikassa jossa jotain vanhoista autoistakin ymmärretään, nyt jo tuli muutosta, huonompaan suuntaan nääs. Ei muuten muuttunut miksikään kuin että tyhjäkäynti pieneni ja nyt ei hetken sammuksissa olon jälkeen oikein meinaa käynnissä pysyä, käyntiinkin lähtee huonommin. Seos oli vähän rikkaalla, sytytys ja kärkien kosketuskulma mittarin mukaan niin kohdallaan kuin vain voi olla. Asentaja meinasi että voi olla venttiilivikakin, mikähän senkin sitten särki heti samantien kun kaasuttimen vaihtoi? Tämä kyllä kävi perin huonosti ja savutti viime kesänä mutta kun sillä hieman ajoi alkoi käymään kunnolla ja savutuskin loppui. Jos se vielä tuolla yhdellä kaasuttimella temppuilee niin pitääkö tässä sitten ruveta koneenvaihtorumbaan? Viime kesänähän minä tätä varten 1700i:n ostinkin, poika perhana vaan rikkoi sen alkutalvesta!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 9.5.2011 19:00
Kirjoittaja AI
Ai niin, viimeisin tankkausväli 268 km virranjakajan alipaineotto tukittuna vei 29,4 litraa eli 10,97 litraa sataa kohden, vähän liikaa on kyllä vieläkin.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 10.5.2011 9:24
Kirjoittaja THI-900
Riippuen ajotavasta, niin ei tuo mun mielestä mahdoton kulutus ole. Omasta en vielä ole kulutuslukemia saanut, ehkä Mobilian reissulta sitten. Laita vain se alipainesäätökiinni, jos se toimii pienentäähän sekin kulutusta kumminkin.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 10.5.2011 10:16
Kirjoittaja AI
Pikkaista vajaa yhdeksän litraa nämä minulla ovat kuluttaneet samanlaisessa ajossa. Siis toi reilu 12 l/100km oli kun oli alipaineoton tulppa kadonnut, sitten kun tulppasi sen uudestaan tippui kulutus reilulla litralla/100 km. Nyt on siis alipainesäätöinen jakaja jonka alipainesäätö on kytketty, vielä ei ole kulutuslukemia tullut kun en tankannutkaan ole.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 10.5.2011 20:20
Kirjoittaja AI
Tänään ei tälle kyllä kiinnostanut muuta tehdä kuin ajaa kolmisenkymmentä kilometriä ja kääntää matkalla tyhjäkäyntiä suuremmalle että pysyy käynnissä. Nyt ei neljään päivään taas mitään kerkiäkään tekemään kun pitää yötä päivää taas töitä tehdä ja sitten sunnuntaiksi luvattiinkin sadetta. Nytkytellään...

Edellä mainitsin että ostin tähän 1700-koneen toimivan auton kuorissa jonka poika sitten meni rikkomaan. Tänään avasin venttiilikopan kun aavistelin että jotain jakopäässä on tapahtunut. Yläpuolinen laahain joka on muovia oli räjähtänyt tuusan nuusaksi ja sen palasia kaivelin rengasraudalla ja rautasahan terällä apuakselin hammasrattaan hammasrivien välistä pois, kyllä olivat tiukassa! Todella mielenkiintoinen vika jos tien päällä hajoaa, metallinen laahainhan vaan tipahtaa jonnekin öljypohjaan, tai ainakaan täällä ne eivät koskaan hampaiden välistä ole löytyneet. Kun sain koneen pyörimään starttasin viitisen sekuntia ja taas se jäi jumiin. Pitää purkaa syyläri sun muuta rompetta edestä pois että saa jakopään kunnolla puhtaaksi muovinpaloista, vai jotain nyloniako tuo lienee. Katselin että onkos tuo alempi isompikin kiristin muovia? Kannattanee sekin vaihtaa metalliseksi kuten myös 1971:een, siihenhän jo tuon ylemmän heti alkajaisiksi vaihdoin metalliseen. Mutta onneksi ei sentään koko ketju ollut hypännyt pois paikoiltaan kuten pelkäsin, sitten olisikin ollut ventiilit solmussa. Nyt sitten olisi tarkoitus kasata tuo laite valmiiksi kaasutinkäyttöiseksi.