VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Nyt tulee mekaaninen flekti tähän! Moottoritila kuumenee niin paljon että moottorissa ei pysy edes tyhjäkäynti!
Näin lumien tultua kun on ajettu kahvaedellä niin kone lämpenee muutenkin kovasti ja samalla lämpiää konehuone joka taas ei sähköflektin avulla viilene... Ajoviimaa ei synny kovin paljoa näissä ajoissa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onpa erikoinen ilmiö. Näitä TakaPotkujen moottoreita ja jäähdytysjärjestelmiä kun ei tahdo saada kuumiksi millään jos nesteet kiertävät oikein.

En sitten tiedä miten on jos huudatetaan "paskarinkiä" kovilla kierroksilla eestaas.

Minkälaista ajoa teillä siellä rullataan että moottoritila kuumenee liikaa?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onpa erikoinen ilmiö. Näitä TakaPotkujen moottoreita ja jäähdytysjärjestelmiä kun ei tahdo saada kuumiksi millään jos nesteet kiertävät oikein.
Neste ei kuumene liikaa! Moottoritila taas kuumenee!

Se tässä ongelma onkin, moottorin käyntilämpötila on normaali, mutta konehuone kuumenee niin paljon että kaasari keittää todella herkästi kuiviin ja muodostaa jopa moottorin käydessä höyrylukkoja bensaletkuihin...
Ilmanpuhdistimen kotelokin muuttuu yläosastaan niin kuumaksi ettei siinä voi kättä pitää.

Sähköflektin kytkeminen pyörimään koko ajan poistaa ongelman, mutta se ei ole mukavaa kun flekti puhaltaa koko ajan. Siksi mekaaninen flekti auttaisi. Auton tullessa liikenteeseen laitan kyllä orkkisflektin takaisin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mistä etsiä vikaa ohjausakselin pystyvälykselle? Eli rattia voi kiskoa itseensä päin enintään 5 milliä.
Jokin laakeri?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei kai tuo haittaa. Minullakin on KRIINIssä tuollainen välys. Kyllähän se tietysti tuntuu jos rattia tulee kiskottua itseenpäin, mutta jonkinlainen välyshän siinä on sallittukin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No jospa se ei sitten haittaa. :)
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yhden hylkäyksen tiedän katsastuksessa tulleen tuosta välyksestä (toki oli toinen rt-pääkin väljä).
No onnistuimme korjaamaan löyhdyttämällä rattiakselin pantaa ohjausvaihteelta ja painanama akselia syvemmälle, sitten vain kiristys ja klappi oli poissa.

Kuva
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mekaaninen flekti on toiminut jäähdytysjärjestelmässä kiitettävällä tavalla! En hetkeäkään ole katunut sen asennusta.
Ja kaiken lisäksi se pitää mukavaa huminaa! :D
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pressa »

No oletkos rattakselia kiristänyt? vai nauttinut pelkästä huminasta...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pressa kirjoitti:No oletkos rattakselia kiristänyt? vai nauttinut pelkästä huminasta...
No juu tulihan tuota kiristettyä ja sehän auttoikin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Onkos kellään mitään visiota että miksi auton etupää jurisee kovemmassa jarrutuksessa?
Itse veikkaan kallistuksenvakaajan puslia. Osuinko oikeaan?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Juu eli tänään pamahti pyyhkijäsysteemi paskaksi ( vihdoin! ) ... Kyllä sen hajoamista tulikin jo odotettua, ihan riittävän kauan se temppuilikin.
Nyt on uusi tai hyvä käytetty pyyhkijäsysteemi etsinnän kohteena!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tänään tuli vaihdettua öljyt moottoriin. Nyt myllyyn meni Teboilin Gold S ja suodattimena on Sierran filtteri.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Johnny

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Itsellä ihan samanlainen 1300s ja vm -79 :D

Just hankin weberin (DGV 32/36) siihen, kiitos Jokarin loistavan DGV-FAQ -palstan. Mistään en tosin löytänyt vinkkejä miten alkuperäisen ilmanputsarin saisi kotikonstein parhaiten kiinni. Kuinka sulla onnistui?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Weberi on siirretty jokin aika sitten " Square " kanttikseen jossa on kromifiltteri. Mutta kun käytin weberiä tässä niin mulla oli hieman muokattu orkkisputsari paikallaan.
Se vaatii aikas paljon pajoitusta jotta sen saa sinne kunnolla mutta se on myös täysin toteutettavissa. Sen kunnolla paikalleen saaminen edellyttää myös kekseliäisyyttä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin