Mikä tämä on?
Re: Mikä tämä on?
Jo on koneet, sanoi mummo hohtimista.
Pikkupoikana kun katselin Isä-Pavelin jarruhihnan vaihtoa, niin työkaluina oli rautasaha, porakone, vasara, tuurna ja raspi.
Pikkupoikana kun katselin Isä-Pavelin jarruhihnan vaihtoa, niin työkaluina oli rautasaha, porakone, vasara, tuurna ja raspi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Sarjavalmisteinen henkilöauto, jossa on kolme nokka-akselia?
Tuommoista en uskonut olevankaan, mutta näkyypä olevan. Eikä kyseessä ole mikään ikivanha harvinainen erikoisauto, vaan ihan 60-lukuinen vekotin. Oletko kuullut moisesta ja miksi kolme nokka-akselia?
Tuommoista en uskonut olevankaan, mutta näkyypä olevan. Eikä kyseessä ole mikään ikivanha harvinainen erikoisauto, vaan ihan 60-lukuinen vekotin. Oletko kuullut moisesta ja miksi kolme nokka-akselia?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Mikä tämä on?
Ford valmisti Lotuksen avustuksella 8venttiilistä "Twincamia" ja myöhemmin Coswortin kanssa 16ventiilistä BDA:ta näissä oli työntötanko moottori "Kent ohv" lohko jossa nokka-akseli oli lohkossa, tosin näissä DOHC versioissa ei originaalina ollut siinä lohkossa olevassa "kepissä" nokkia vaan ainoastaan öljypumpun/virranjakajan ratas ja pa-punpun nokka, eli ei sitä voi oikein tuohon laskea, no muita ei nyt tule mieleen?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Mikä tämä on?
Itselle tulee mieleen ainoastaan joissain boxer/V-koneissa käytetty kuvan mukainen "väliakseli" millä taas pyöritetään nokka-akseleita + ym. tarvittavaa hilpetööriä.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Tuota Toktorin vastausta tarkoitin. Tosin yhtä nokka-akseli on Samarainkin moottorissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Käsikaasusta kun ollut tässä juttua, niin tuli mieleen kysyä, että mikähän olisi sellainen "henkilöauto" mitä tehtiin miltei 40 vuotta sarjatuotantona pelkästään käsikaasulla poikkeustapauksia lukuun ottamatta? Eikä tarvitse minnekään antiikin aikoihin asti mennä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Saattaisi olla joku, ehkä traktori, jolla on sama nimi kuin henkilöautolla.
Mahdollisesti myös moottoripyörä.
Mahdollisesti myös moottoripyörä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Kyllä tässä ns. "henkilöauto" on kuitenkin kyseessä, ehkä jotain moottoripyörään viittavaakin löytyy. Näitä tehtiin ns. "kolmea eri sukupolvea", ja "Mk1" oli näistä ns. "kyklooppiversio".
Lisäksi löytyy myös käsikytkin ja myös jarrua hoidetaan tarvittaessa kädellä. Melkein siis samat kuin "Ukko-Taavetissakin", mutta kyseesä pienempi kaliberinen vekotin. Ei kuitenkaan sentään mikään päältäajettava ajoleikkuri tms. työkone. Valmistusmaan paljastaminen tekisi tehtävästä varmaankin jo ehkä liian helponkin
Lisäksi löytyy myös käsikytkin ja myös jarrua hoidetaan tarvittaessa kädellä. Melkein siis samat kuin "Ukko-Taavetissakin", mutta kyseesä pienempi kaliberinen vekotin. Ei kuitenkaan sentään mikään päältäajettava ajoleikkuri tms. työkone. Valmistusmaan paljastaminen tekisi tehtävästä varmaankin jo ehkä liian helponkin

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Kyklooppi oli Roverin versio, joten haetaankohan tässä Rover- Mars-kulkinetta?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Moi,
Olisiko kyseessä jokin invalidiauto Neuvostoliitosta?
Olisiko kyseessä jokin invalidiauto Neuvostoliitosta?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Mikä tämä on?
Jouskalta tuli se haettu juttu eli "inva-auto Neuvostoliitosta", niitä tehtiin vielä sen hajottuakin aina v. 1997 asti. Niissä ei ole poikkeuksia lukuun ottamatta ollenkaan "lattiapolkimia" hallintalaitteina arvattavasta syystä.
Kolme pääversiota vuosien 1958-1997 väliltä:

Olen lukenut, että näissä oli myös sellainen erikoisuus, että hammastanko-ohjauksessa käytettiin kahta hammastankoa. Ilmeisesti ne ovat silloin vastakkain, se ei itselle kyllä täysin selvinnyt.
13.5. 2016 Viron ajoneuvorekisterissä (M1 henkilöauto) oli 4 kpl SMZ -inva-autoa.
Kolme pääversiota vuosien 1958-1997 väliltä:

Olen lukenut, että näissä oli myös sellainen erikoisuus, että hammastanko-ohjauksessa käytettiin kahta hammastankoa. Ilmeisesti ne ovat silloin vastakkain, se ei itselle kyllä täysin selvinnyt.
13.5. 2016 Viron ajoneuvorekisterissä (M1 henkilöauto) oli 4 kpl SMZ -inva-autoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Moi,
Käsittääkseni tämä museolaite oli ja on vieläkin harvinainen. Malli on tiettävästi jostain 30-luvun lopusta mutta tämä yksilö on voitu valmistaa myöhemminkin. Tällä viikolla kokeiltiin sitä työpaikalla ensi kertaa 30-40 vuoteen!!

Mikä se on ja mihin sitä käytetään?
Käsittääkseni tämä museolaite oli ja on vieläkin harvinainen. Malli on tiettävästi jostain 30-luvun lopusta mutta tämä yksilö on voitu valmistaa myöhemminkin. Tällä viikolla kokeiltiin sitä työpaikalla ensi kertaa 30-40 vuoteen!!

Mikä se on ja mihin sitä käytetään?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Mikä tämä on?
Kuvassa näkyvien metallipalojen perusteella veikataan jonkinlaiseksi metallin analysaattoriksi, olkoon nyt sitten analysoitavana vaikka teräksen hiilipitoisuus.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Moi,
Ihan oikein. Laitteen nimi on metallispektroskooppi ja sen avulla on tarkoitus selvittää/ erotella metalliseoksia toisistaan.
Tarkka toimintaperiaate jäi meillekin epäselväksi. Se mitä tiedämme, että tuossa laitteen metalliosassa on okullaari yläosassa, ja alaosassa muodostetaan vahva virta kahden metallipiikin väliin. Virta höyrystää metallin pintaa, ja okulaarista nähdään syntyvä kyseisen metalliseoksen spektri. Okullaarin kautta näkyi jotain mustia piste merkkejä, jäi epäselväksi kuinka niitä merkkejä käytetään spektrin lukemisessa kun käyttö-ohjeet puuttuvat. Täytyy ilmeisesti harjoitella laitteella lisää.

Ihan oikein. Laitteen nimi on metallispektroskooppi ja sen avulla on tarkoitus selvittää/ erotella metalliseoksia toisistaan.
Tarkka toimintaperiaate jäi meillekin epäselväksi. Se mitä tiedämme, että tuossa laitteen metalliosassa on okullaari yläosassa, ja alaosassa muodostetaan vahva virta kahden metallipiikin väliin. Virta höyrystää metallin pintaa, ja okulaarista nähdään syntyvä kyseisen metalliseoksen spektri. Okullaarin kautta näkyi jotain mustia piste merkkejä, jäi epäselväksi kuinka niitä merkkejä käytetään spektrin lukemisessa kun käyttö-ohjeet puuttuvat. Täytyy ilmeisesti harjoitella laitteella lisää.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Mikä tämä on?

UAZin lavalla tässä lienee kranaatinheitin, mutta löytyiskö kuvasta jotain tutumpaa juttua?
Tästä bongattu: http://vikond65.livejournal.com/532339.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»