Sivu 49/56

Lähetetty: 11.5.2006 19:08
Kirjoittaja Jokari
Njoo nyt on lasse taas käyntikunnossa...Deltassa riistettiin tyypilliseen tapaan omaisuus hihnapyörän mutterista eikä vääntövarren teettäminenkään tuohon hylsyyn ollut mitenkään ilmaista. Pääasia että toimii taas (mitänyt tiputin tuon vääntövarren ja lokarin kulmaan tuli pieni maalihärö :evil:)

Huomenna sitten varaosakaupasta raidetangon pää ja öljynsuodatin sekä robbarista öljyä, ehkä Goldia. Alkuun myyjä vähän hangoitteli kun kerroin makarooniosien "laadusta", mutta pienen keskustelun jälkeen tilaukseen pistettiin TRW:n osa...luulis olevan parempi.

Lauantaina sitte hilut vaihtoon, kattoo taas kuinka äijän käy :P

Lähetetty: 14.5.2006 1:11
Kirjoittaja Jokari
Joo-o, koko päivä tulikin vietettyä Latan parissa ja seuraavaa tuli tehtyä:

- apparin raidetangonpään vaihto
- venttiilikopan tiiviste vaihdettu sekä venttiilinvälykset tarkistettu, kolmea säädin hieman pienemmälle
- kampuran hihnapyörän mutteri otettu irti, möträtty kierrelukitteella sekä vedetty REILUUN momenttiin...ei pitäis pudota enää :)
- flekti kiinnitetty takaisin
- öljyt+suodatin vaihdettu

Uskomattoman paljon saa aikaa menemään tuommoiseen pieneen nyhräykseen. Venttiilien säätö nostaa aina hymyn korviin saakka, kuten myös venakopan pujottelu paikalleen.
Ratti meni kyllä hieman vinoon (suoristin kylläkin) ja pyöristä mitattuna aurausta olisi muka 2 senttiä? :shock: Täytyy olla joku mittausvirhe tms. kun auto käyttäytyy niinkuin ennenkin, ei vaeltele tai mitään. Pitää kuitenkin viedä hetimmiten auraukset säädeltäväksi ammattilaiselle, niin saa nekin sitten kunnolla kuntoon.

Ei muuta kuin kuorsaamaan vaan...mikäs sen mukavempaa ropailupäivän päätteeksi :)

Lähetetty: 14.5.2006 2:07
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari kirjoitti:- öljyt+suodatin vaihdettu


Mitkä öljyt laitoit? Ja minkä suodattimen :?:

Lähetetty: 14.5.2006 2:27
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:- öljyt+suodatin vaihdettu


Mitkä öljyt laitoit? Ja minkä suodattimen :?:
Ölppä oli tuttuun tapaan TB Silver 10W-40, ja suodatin valkoinen Fiaam, ei kauhean pitkä mutta melkosen leveä, isoin mitä liikkeestä löyty :D

Lähetetty: 16.5.2006 23:13
Kirjoittaja Jokari
Tänään taas kiinnitin huomion ladan koneen ääniin, jotka tuntuvat päivä päivältä vaihtelevan. Pienillä kierroksilla kaasua höllätessä koneesta kuuluu helinää ja isoilla kierroksilla nakutuksen sukuista ääntä.
Ennakko ei kyllä ollut kynällä kattomalla kuin juuri ehkä 5 astetta, mutta koputtelin jakajaa aavistuksen myötäpäivään. Ja kas kummaa, jostain tuli varmaan 5 heppaa lisää ja koneen ääni siistiytyi mukavasti.

Ihmetten kyllä miten noin maltillisilla ennakoilla voi nakutella :? Sytkä on kyllä ollut noissa säädöissään varmaan 1500 km ja aina olen ihmetellyt noita sekalaisia helinöitä/kilinöitä ja ties mitä. Nyt suurin osa mölystä on tiessään.

No ei se lata ihan pienestä kyllä näytä suuttuvan :D

Samalla vielä säätelin apukuskin raidetankoa lyhyemmäksi, nyt aurausta on pauttiarallaa 6 mm, nyt kehtaa ajella perjantaihin saakka, sitten laitetaan kulmat kuntoon korjaamolla. Ei meinannu oikein kaistat riittää moottoritienopeuksissa 20 mm aurauksella :lol:

Lähetetty: 19.5.2006 17:28
Kirjoittaja Jokari
Nooh äsken sitte kaahasin korjaamolle aurauksien säätöön....ja melkein heti varaosakauppaan. Apukuskin puolella laakeriin on ilmestynyt kiristyksen jälkeen reilusti lisää klappia, ja koko paska jyrisee jonkin verran :?

Josko sunnutaina koittas vaihtaa koko setin. Lähteeköhän muuten pyörännapa irti ilman ulosvetäjää vai pitääkö hommata jonkunlainen? Entäs onko hommassa muuta erityistä huomiotavaa...näin paperilla vaikuttaa kyllä ihan siedettävältä hommalta, mutta ekan kerran remppoihin saa kyllä käytettyä aikaa tuntitolkulla :lol:

Lähetetty: 19.5.2006 18:50
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari kirjoitti:Josko sunnutaina koittas vaihtaa koko setin. Lähteeköhän muuten pyörännapa irti ilman ulosvetäjää vai pitääkö hommata jonkunlainen? Entäs onko hommassa muuta erityistä huomiotavaa...näin paperilla vaikuttaa kyllä ihan siedettävältä hommalta, mutta ekan kerran remppoihin saa kyllä käytettyä aikaa tuntitolkulla :lol:


Siis pyörännapa irtoaa ihan itsestään kun jarrusatula ja napamutteri on irrotettu. Sen jälkeen moukaroit siitä pois vanhojen laakereiden ulkokehät jollain sopivalla tuurnalla ja vasaralla. Kannattaa ehkä lämmittää sitä pyörännapaa jollakin, ennenkuin alat irrottamaan niitä ulkokehiä niin lähtee helpommin. Sitten vaan uudet tilalle ja kamat taas kasaan..

Lähetetty: 19.5.2006 22:57
Kirjoittaja Lada1500SL
Huomasin tossa että ladan öljy pohja ottaa itteensä kun ajaa 60 - 70 km/h hyppyyn soratiellä ja se laskeutuu kiven päälle, tuli meinaan lommo ja reikä öljypohjaan :( Pitääkö irrotella kone jos vaihtais öljypohjan?

Lähetetty: 20.5.2006 10:27
Kirjoittaja 'aatee'
en usko et tarttee öljy pohjan pultit auki ja sitten irti se ja varoo ettei lennää öljyt sylii :D sitte hitsaat sen...
en tiiä oonko yhtää oikeessa .. :oops:
luulisin et sais tollei

Lähetetty: 20.5.2006 13:32
Kirjoittaja destor
Lada1500SL kirjoitti:Huomasin tossa että ladan öljy pohja ottaa itteensä kun ajaa 60 - 70 km/h hyppyyn soratiellä ja se laskeutuu kiven päälle, tuli meinaan lommo ja reikä öljypohjaan :( Pitääkö irrotella kone jos vaihtais öljypohjan?
Haku?

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 6ljypohjan

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 6ljypohjan

Lähetetty: 21.5.2006 22:23
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Josko sunnutaina koittas vaihtaa koko setin. Lähteeköhän muuten pyörännapa irti ilman ulosvetäjää vai pitääkö hommata jonkunlainen? Entäs onko hommassa muuta erityistä huomiotavaa...näin paperilla vaikuttaa kyllä ihan siedettävältä hommalta, mutta ekan kerran remppoihin saa kyllä käytettyä aikaa tuntitolkulla :lol:


Siis pyörännapa irtoaa ihan itsestään kun jarrusatula ja napamutteri on irrotettu. Sen jälkeen moukaroit siitä pois vanhojen laakereiden ulkokehät jollain sopivalla tuurnalla ja vasaralla. Kannattaa ehkä lämmittää sitä pyörännapaa jollakin, ennenkuin alat irrottamaan niitä ulkokehiä niin lähtee helpommin. Sitten vaan uudet tilalle ja kamat taas kasaan..
Nojoo, vaihtamatta jäi kun eihän niitä ulkokehiä pysty erkkikään lyömään pois, niissä kun on reunaa niin vähän että pienikin ruuvari on aivan liian paksu ja lipeää samantien.

Tyydyin vaan puhdistelemaan ulommaisen laakerin huolella, täytin navan ontelon vaseliinilla sekä tökin neulalla vaseliinia ulommaisen laakerin rullien väliin. Möträsin vassua vielä muihin tarpeellisiin paikkoihin ja pakka kasaan; ja hyvä tuli :D Aivan pieni välys jäi (on varmaan syytäkin jäädä kun puhutaan vanhoista laakereista), pyörii nätisti eikä jyrise enää yhtään.

Nyt on vaan sitte nurkissa ihan tarpeeton laakerisarja....ei olis pitäny hötkyillä prkl :lol:

Lähetetty: 23.5.2006 21:34
Kirjoittaja Team perseauki racing
vettä sataa ja kaikilla kivaa.. varsinkin kun ei talliin mahdu. nyt on kytkin vaihdettu, laatikossa 4 pykälä yhteis työ kykynen. perjantaina moottori tielle tippunu suurella vaivalla tehty 2" putkisto rakennettu uudelleen ja lukko perään lisätty pari prikkaa, perä kyllä irtoaa kevyesti mutta parkkipaikalla käännelessä jyristää aika jännästi. nyt voiman siirto on muuten hiljainen ja pako äänet mukavan kumeat... täytynee toivoa että ikaalisinn pääsee kunnialla

Lähetetty: 24.5.2006 9:25
Kirjoittaja Lada1500SL
Onkohan Ladan öljypohjissa eroavaisuuksia kun mulla on toi 2105 1500s axtec, niin motonetissä pyysin 1500 öljypohjantiivisteen ja kotona huomasin että se ei olekaan yhteen sopiva, että pitäisikö sieltä pyytää 2105 tiiviste?

Lähetetty: 10.6.2006 13:22
Kirjoittaja 'aatee'
tänää tuli kunnon kyydissä olemis kokemuksia ladan kyydissä veli osti 1200s -90 ladan järvenpäästä ja sitte moottoritiellä ajeltii hyvää vauhtia 8) aluksi ei saatu mittariin ku 135 jtn koska oli karstoja. sitten alko heräämään peli ja mittari osotti parhaimmillaa 147!
nii ja ei minkäälaista rasismia tuntenut ladaa kohtaa koska ohiteltiin ja hyvin muun liinketeen mukana....
ja auto tulee myyntii ihan kohta kun vähä fiksataan....

Lähetetty: 10.6.2006 14:55
Kirjoittaja Jokari
Ladan käkäilevä laatikko muuttui kertaluokkaa paremmaksi, kun kallistin lataa täältä saatujen ohjeiden mukaan apukuskin puolelle niin paljon kuin sain kahdella orkkistunkilla ja lisäsin laatikkoon ylimääräiset 6,5 dl Mobilube GX 80W-90:stä, eli perus GL4 lootaöljyä.
Lootassahan oli ennen Teboilin täyssynteettistä lootaöljyä (75W-90) joka on luokiteltu GL4/GL5...lieneekö tuo vitonen sitten aiheuttanut synkrojen hidastelua.

Tätänykyä kuitenkin kolmonen suorastaan imeytyy päälle, eivätkä 4&5 mieti enää niin paljoa kuin ennen. Kakkosessahan on pientä synkkavikaa aina ollutkin, mutta sekin menee hieman paremmin päälle mitä ennen, tosin voimaa saa ja pitääkin käyttää, ettei se käy rutisemaan. Usein kuitenkin menee varsin helposti päälle, eikä ykkösen silmään saaminen pienessä vauhdissa enää tuota niin paljon ongelmia kuin ennen. Eli ihan hyvä korjaus, jossain vaiheessa pitänee korvata nuo sekasikiö-öljyt kokonaan tuolla Mobilin kamalla.