Sivu 49/170
Lähetetty: 23.2.2007 13:59
Kirjoittaja silentti
Palaan vielä aiheeseen käynnistysvikaisesta samarasta.
Auton omistaja ei siis uskonut akkuvikaa, joten kutsui poikansa hätiin joka sitten ropasikin autoa viikonlopun yli vaihtaen startin, sulakkeita, releitä yms.
Lopputulos: akku kehno, eikun vaihtoon ja taas toimii laabotti. Huvittavaa sinänsä, että jo täälläkin moneen kertaan todettu tosiasian korjaamiseen meni aikaa vajaa viikko ja siihen tarvittiin ulkopuolista tukea että omistaja uskoi.

Lähetetty: 24.2.2007 0:26
Kirjoittaja samarai
Itse olen ajanut Samaralla n. 97 tkm kilometriä (vuodesta 97) eli kilsoja on on tullut tolla vuodessa "jotain alle 10tkm" (lyhyttä ajoa+Viron reissut).
Ainoat asiat mitä tohon on 10v. aikana pitänyt uusia niin - jarrupalat/kengät, jarruletkut eteen, taakse pyöräsylinteri, oikea etuiskari, hammashihna, takapönttöputki, valojen korkeussäätölaitelaite, akku ja jarrupääsylinteri tänä vuonna kun vuoti nestettä, olisi varmaan mennyt pelkillä kumeillakin.
Tossa pitäisi olla kaikki osat n.10 vuoden ajalta. Öljynvaihdot tietysti lisäksi. Ja alustasta on hitsattu "reunat uusiksi " ja tehty venttiilien säätö.
Niin bensaputsarikin on tosiaan vaihdettu kerran, ilmanputsari pari kertaa ja muutama polttimo.

Lähetetty: 26.2.2007 10:16
Kirjoittaja Samara87/88
mites ton samaran mittariston valot saisi elvytettyä, siinä kun palaa niistä "valopalkeista" vain se mikä on nopeusmittarin päällä... eli aika pimeä mittaristo....
Onko niissä ihan polttimot vaan sisällä, lieneekö samanlaiset kuin muualla mittaristossa?
Tarinaa koko kojelaudan/mittariston purkamisesta otetaan vastaan, niin tietää vähän mihin varautua... Jostain lueskelinkin että se nopeusmittarin vaijerin takaisin laitto olisi aika hankala....
Näin kamalan unen jossa vaihdoin samarani Ford Sierraan. Kaduin päätöstä jo unessani, ja huokaisin helpotuksesta herätessäni, kun samara oli edelleen pihamaalla

Lähetetty: 26.2.2007 11:14
Kirjoittaja Lada-Jussi
mittariston kehyksessä on pari ruuvia mitkä pitää avata ja sitten väänää kehys pois. mittariston päissä olevat metallilirputtimet tulee sitten näkyviin ja niitä painamalla ja vetämällä mittaristo tulee ulospäin. Samarassa on suht hyvin tilaa laittaa mittarin vaijeri, enemmän kuin takavedossa on tottunut, mutta ei kuitenkaan hurjan paljoa, lisäksi takana on aika lyhyt alipaineletku econ mittarille. Jos osamatkamittarin nollaus on kojetaulussa olevalla nupilla, niin se nuppi kannattaa irroittaa kojetaulusta ja antaa sen tulla mittariston mukana. mittariston takana on sellaisia kiinniruuvattavia polttimopesiä joihin joko voi vaihtaa polttimon tai sitten ei (tästä oli joskus keskustelua), ite vaihtelin vain varaosaraadosta käytettyjä polttimoita pesineen. en nyt muista monta valoa siellä oli mittarin valaistukselle, mutta osa niistä on voinut mennä rikki (olethan muuten huomioinut mittarivalojen säädön), kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Lähetetty: 26.2.2007 12:50
Kirjoittaja Samara87/88
oon huomioinu, eli kyllä mä vaihtelin niitä palaneita varoitusvaloja, mutta jäi vielä hämärän peittoon itse mittariston valojen vaihto... Nooh pitänee jättää keväämmälle jos sais sen varaosa auton... ja ois vähä lämpimämpi...
Lähetetty: 26.2.2007 13:53
Kirjoittaja Pavlovits
Jussilta tulikin aika täydellinen mittarinirrotusohje. Se mittarston kehys irtoaa myös vetämällä ilman niiden kahden ruuvin irrottamista. Ensimmäisen kerrran irrotin sen trippimittarin vaijerin sirltä mittariston päästä ja sen paikalleen laittaminen olikin homman kinkkisin vaihe. Kun vaihdat niitä mittarivalon polttimoita, niin vaihda kaikki ja rapsuta vähän niitä kontakstipintoja. Tämä edellä mainittu koskee matalakojelautaista mallia.
Lähetetty: 26.2.2007 21:18
Kirjoittaja Lada-Jussi
tänään lomapäivän kunniaksi suoritin stereoasennukset loppuun, josta kirjottelin tonne teknisiinkin. Ikävän lisätyön aiheutti lämppärin puhaltimen johtoliitoksen irtoaminen kun työnsi mankan johtoineen paikalleen. Joutui ottamaan konsolia vähän irti, joka ei muuten ole kovin vaikeaa, mutta jostain syystä jalkatilan puhallusta ohjaavan säätimen jatke ei meinannut millään läheä irti, piti rikkoa se ja tarvii ottaa varaosaraadosta ehjä.
vaihdoin myös öljyt, jälleen kerran Teboil 5W40 kuraa, mutta tällä kertaa päätin kokeilla aitoa Delta-auton venäläistä Big-suodatinta. Motonetin suodattimet nostaa paineen aika hitaasti käynnistyksen jälkeen. Mitä nyt testailin tuota orkkista, niin öljynpainevalo sammuu heti kun moottori käynnistyy. vaihdoin myös 30 tkm ajetun ilmansuodattimen uuteen, hyvin puhtaan näköinen se vanhakin oli, mutta ruiskussahan ei kone huohota suoraa ilmanputsariin.
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon), ihan hyvä idea, mutta en sitten osannut hillitä voimiani kun käänsin kiinni toista kopan kiinnitysmutteria. Napsahti poikki koko kierre. Meinasi jo tulla tuskan hiki, oma tyhmyys tulee kalliiksi. Menin hakemaan varaosaraadosta uutta kierrettä ja yllätyin, että se onkin sellainen erikoisosa minkä voi kiertää 13mm avaimella irti nokka-akselin kannesta. olikin helppo vaihtaa, onneksi oli varaosaraato.
Lähetetty: 27.2.2007 4:36
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon),
Sellainen valkoinen pehmeä kumitiiviste (vähän sellainen "silikonin oloinen") pitäisi kyllä pitää - ainakin itsellä on suht. kuivan näkoinen kone sillä. Onko sulla tästä kokemusta? Ainakin Tallinnasta löytyy.
vahinko
Lähetetty: 27.2.2007 8:03
Kirjoittaja Jouska
Kuljetin samaralla painavaa vanhaa televisiota joka oli pulleaa mallia ja painoi ainakin 50 kiloa. Telkkua ei ollut sidottu mihinkään (takapenkki oli kaadettu eteenpäin) ja television painopiste tuntui olevan keskellä. Kun se kolisi auton takaosaa vasten niin pysähdyin ja työnsin telkkua pidemmälle auton sisään ja yritin laittaa sitä parempaan asentoon. Mutta se oli virhe. Nimittäin seuraavassa ylämäessä se lähti vierimään kohti takaikkunaa kuin pallo ja rysäytti sen rikki. Vaikka pakkasta oli noin 10 astetta niin ei huomannut yhtään että takaikkuna puuttui autosta. Oli ihan lämmin ja hyvä ajaa ja ikkunat pysyivät huurteettomina. Mutta kyllä harmitti tapaus. Ajoin siinä sitten Deltalle ja myivät minulle samaran sävytetyn takalasin. Eli nyt voi saada sitten samaraakin joko kirkkaita tai sävytettyjä ikkunalaseja.
Lähetetty: 27.2.2007 8:45
Kirjoittaja Lada-Jussi
samarai kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon),
Sellainen valkoinen pehmeä kumitiiviste (vähän sellainen "silikonin oloinen") pitäisi kyllä pitää - ainakin itsellä on suht. kuivan näkoinen kone sillä. Onko sulla tästä kokemusta? Ainakin Tallinnasta löytyy.
tollasta en olekaan kokeillut, enkä kyllä nähnytkään koskaan, saisitko hommattua sellaisen edullisesti, voisi kokeilla onko parempi?
Lähetetty: 27.2.2007 9:15
Kirjoittaja samarai
Joo kyllä se onnistuu, parin viikon päästä pitäs käydä Virossa. Se ei muistaakseni maksanut paria euroa enempää.
Lähetetty: 27.2.2007 15:03
Kirjoittaja Samara87/88
^^itelläki hiukkasen kosteahkon näköinen se venttiilikopan seutu, voisi tietysti jos ei kamala vaiva ole niin mullekkin ottaa, jos tosiaan ei ton kalliimpi...
Käykö sama tiiviste 1.5 ja 1.3? kaasutinkoneisiin....
Mites oliko takalasi kallis sävytetty?
Lähetetty: 27.2.2007 19:19
Kirjoittaja samarai
Joo sama tiiviste varmaan käy kaasareihin -sama koppahan noissa on ja samallahan se toinenkin tulee.

Lähetetty: 27.2.2007 21:56
Kirjoittaja Samara87/88
k. tarvetta tuolle tuskin on ennen kevättä/kesää, mutta joutashan tuo olla....
Lähetetty: 28.2.2007 16:16
Kirjoittaja sakke
Sopisko tommoset?
