Sivu 6/6

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 16.8.2007 16:06
Kirjoittaja raul
Tulipa ajettua kesälomareissu Shigulilla, hienosti meni. Tällöinhän käytiin myös Mansossa Idän Ihmeissä. Kilsoja tuli yhteensä aika tarkkaan reilut 1.300, eikä autossa ollut pienintäkään vian merkkiä. Kerran kuuntelin mutkaan ajettaessa jännää ääntä, se tuli aina kaasua painettaessa, mutta samaan aikaan vilkkuva bensavalo antoi mielestäni selityksen. Tankki täyteen ja taas mentiin. Kulutus vaihteli 6,8 litrasta noin reiluun kahdeksaan. Yksi tankillinen Saaremaalla oli 10 l/100 km, johtuiko ehkä sitten siitä että oli paljon painoa päällä ja katkonaista ajoa. Pääasia että Ladalla oli myös mukava ajaa. Sitäpaitsi luulen että enemmän ohiteltiin muita kuin itse oltiin ohiteltavana...

Reitti oli suurinpiirtein tälläinen:

Espoo (tankkaus) - Hämeenlinna (tankkaus) - Tampere - Hämeenkyrö (Heinijärvi) - Kyröskoski - Ikaalinen - Kyröskoski - Hämeenkyrö - Ikaalinen - Hämeenkyrö (tankkaus) - Toijala - Helsinki - Espoo (tankkaus + piti hakea rekisteriote kotoa :oops:) - Helsinki - Tallinna - Harku - Türisalu - Virtsu - Muhu - Orissaare (tankkaus) - Leisi (Pulli) - Mustjala (Panga) - Orissaare - Laimjala - Kuressaare - Orissaare (tankkaus) - Muhu - Virtsu - Tallinna (tankkaus, aika paljon kruisailua) - Helsinki - Espoo.

Varaosia en ostanut muuta kuin ne pienet klipsit että saa uudenmalliset pyyhkijänsulat kiinni 2103:n kromivarsiin, 1,5 euroa. Bensa maksoi Suomessa kuten tiedämme noin 1,3 € litralta, Eestissä 13,50 EEK eli noin 86 eurosenttiä, jossain oli 13,75 EEK. Bensaa kärysi yhteensä noin 118 litraa, eli koko keskikulutus oli noin 9. Laivamatkoihin meni yhteensä 64 euroa, majapaikka Saaremaalla 2 yötä ruokineen 32 euroa, Tallink Spa hotellissa yksi yö saunoineen, kylpylöineen, parkkihallipaikkoineen, herkkuinen ja palveluineen noin 76 euroa 8)
Ostoksiin eli viunaan menikin sitte loput 38 euroa, mutta saihan silläkin jo :lol:

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 2:02
Kirjoittaja raul
Laitetaan kuviakin esille retkestä mikäli jotakuta nyt niitä semmosia kiinnosta katsella, klikkaamalla kuvaa turpoaa se katselunkannalta miellyttävään kokoon.

Ekassa kuvassa viihdytään Hämeenkyrön maisemissa. Idän Ihmeistä en laita kuvia koska niitä forumilla jo on, eikä mun kamerakännykällä otetut ole erikoisia...

Kuva Kuva

Kaverin mummolassa vanha Moskvitsh, ynnä Rekord ja Austin.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



Matka Helsinkiinpäin sujui rankassa vesisateessa, välillä vauhti oli jotain 60 km/h jolloin Sipuli viihtyi paremmin ohituskaistalla...

Kuva


Tässä ollaan jo turvallisesti Viron maaperällä, Harjumaan komeita rantamaisemia:

Kuva Kuva Kuva

Tässä mennään kaverin perässä Saaremaan -lauttaan Virtsussa, laivan nimi on Regula:

Kuva


Tässä maijoituspaikkamme ja muita kuvia Saaremaalta. Isännän tallista löyty tosi timangikuntoinen vuoden 1987 21061 1500 S, poiketen suomalaissiskoistaan juuri mallimerkinnän osalta, itse oon ymmärtäny että nämä oli Suomessa aina 1500 SL, Jussi varmaan voisi täsmentää? Mutta kondis oli joo hulppean hieno. Saaremaalla yleisestikin Ladakanta voi hyvin, eniten tuntuu olevan liikenteessä tuplalamppuja 2103 ja 2106, sitten nappiksia 2101 ja jonkinverran 21011. Uudempia takavetoisia oli myös toki, Samaraa vähemmän.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Maisemakuvia Saaremaalta:

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva
Satunnaisia autobongauksia saarelta, mm. sielläkin jo harvinaiseksi käynyt Izh Kombi:

Kuva Kuva Kuva Kuva



Sitten se varsinainen nähtävyys... joka ikävä kyllä jäi laihaksi, paikan ovet olivat kiinni, tutustumaan ei päässyt. Vanhojen NL-aikaisten koneiden, autojen, pyörien ja varaosien keräilijä jolla on tämä iso halli täynnä tavaraa, oli äskeittäin siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Kuulemma pojat pitävät mestaa vielä yllä, mutta ainakin tuolloin maanantai-aamuna ovet olivat tosiaan säpissä... :( Näistä ulkopuolen kasoista erikoisin oli ehkä tuo vaalea export-M21, katso tyyppikilpi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Muutakin ihmeteltävää riitti, kaverin sukulaisten pihamaalla mm. vanha Orissaaren kolhoosin GAZ-51 sekä 1987 sosialistimaidenvälisenä yhteistyönä tuotettu leikkuupuimuri. Hytti ja runko omilla valmistuskilvillään DDR:stä, leikkuupöytä Unkarista. Viimeinen on perheen vanha Izh...

Kuva Kuva Kuva

Lopuksi jo kotimatkalla, laivaanpääsyä odottamassa...reissusta likaantunut 2103 8)

Kuva

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 3:30
Kirjoittaja samarai
Hieno kuvakertomus. Paljon lähihistorian havinaa noissa otoksissa. Toi puimuri on kyllä aika erikoinen tapaus :roll:

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 7:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
On Eestissäkin vielä kauniita seutuja, missä voi ihailla tällaisia orkkisklassikoita. Noi myyntinimikkeet on mitä on, Suomessa tosiaan 21061 oli aina 1500SL, ihme sinänsä jos autossa luki 1500S ettei pelkästään Zhiguli, vaikka on näissä uudemmissa taidettu jo käyttää mallimerkintöjä sisämarkkinoillakin.

Itellä noista hienoista kuvista parhaiten sai jöpöttämään tuon VAZ-21061:n lisäksi GAZ-66 ja IZh-21251

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 9:54
Kirjoittaja Warreossi
Tuossa kuva tuollaisesta E 281-C puimurista DDR:n ajoilta

Kuva

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 11:31
Kirjoittaja raul
Lisään vielä pari kuvaa, koska paikalla oli toinenkin GAZ-66:

Kuva


Tässä tuon puimurin leikkuupöydän valmistekilpi, valitettavasti rungon kilvestä ottamani kuva epäonnistui! :(

Kuva


Kuva Kuva Kuva Kuva


Mallimerkinnöistä vielä... näyttäisi suurinpiirtein siltä että vuosina 1986-1987 alkoi VAZ:eissa vahvasti näkyä Virossakin vientimallien kilpiä.

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 20.8.2007 12:34
Kirjoittaja Warreossi
Olikin näköjään E-294,tosin eroa tuohon 281 malliin ei liene paljon muuta kuin että toinen on uudempi.Tunnettua kun on,että tuohon aikaan mallistoja ei uusittu turhan usein..

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 21.8.2007 2:52
Kirjoittaja samarai
Nojoo, nyt selvisi itsellekin tosta Warreossin kuvasta ton puimurin käyttötarkoitus - säilörehupuimuri. A.I.Virtanen oli tietysti kova sana myös SSSR:ssä. :)

edit: Veljen mukaan ton oikeampi nimi olisi joku "liikkuva säilörehusilppuri"- toi vaan erehdyttävästi muistuttaa puimuria. Muuten ton koko värkin mallinumero on varmaan just se E 281-C , toi E-294 on ilmeisesti vain ton leikkuupöydän malli, sillä koko laite painaa varmaan enemmän kun tossa kilvessä oleva 615 kg. Siinä "puuttuvassa kilvessä" on varmaan mallinumero E 281-C :wink:

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 23.2.2011 15:48
Kirjoittaja lada.h.s
Muutaman vuoden myöhässä tulee mutta eipähän se haittaa!

Todella hieno auto!!! Itsekin toivon jonain päivänä yltäväni äSSäni kanssa samalle siisteyden tasolle kuin sinä tämän auton kanssa...
Ja matkakertomus oli mielenkiintoinen luettava, erityisesti se kellarissa olevan 21063sen tarina oli mielenkiintoinen!
Ja kuvat ovat erittäin laadukkaita!

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 25.2.2011 15:07
Kirjoittaja raul
No ei ainakaan mua haittaa että joku tänne kirjottelee, vaikka sitten neljän vuoden välein.

Näköjään siis aika laiskasti itsekin oon tätä päivittäny.
Kevään hommia ois hankkia ainakin vesipumpulta lämppärille menevä putki, koska sen laippa on vääntynyt ja tihuttaa kaiken veden pihalle. Myös paisarin ja syylarin välissä on jokin tukos.
Ketjunkiristimen tai laahaimen vaihto voi myös olla tarpeen. Sitten vois taas hetken ajella muuallakin kuin omalla pihalla :D


Laitetaan pari kuvaa päähenkilöstä:

Katsastuksessa oisko ollu 2008 vuonna...
http://www.elisanet.fi/~g619474/sipuli_tarkkailussa.JPG
http://www.elisanet.fi/~g619474/sipuli1.jpg


Venäjän suurlähetystön edessä sitten kilvet saaneena....
http://www.elisanet.fi/~g619474/konsulaatti.jpg


Sipuli talvehtii puuliiterissä Superin kanssa...kuvat syksyltä.
http://www.elisanet.fi/~g619474/sipuliliiteri1.jpg
http://www.elisanet.fi/~g619474/sipulisuperi1.jpg
http://www.elisanet.fi/~g619474/sipulisuperi2.jpg

Re: VAZ 2103

Lähetetty: 19.5.2015 12:31
Kirjoittaja raul
Tämä vois olla myynnissä....!

Luonnollisesti katsastettuna, ellei vähän projektia halua itselleenkin jättää?