CCCP

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Jaska HKI kirjoitti:Eikös Tämä Georg Ots ole Suomessa rakennettu ja sai nimensä kun se aloitti liikenteen Helsingin ja Tallinan välillä 1967.Laivan alkuperäinen nimi oli muistaakseni "Wellamo".....se siitä neuvostolaadusta :? .Itse olen ollut rakentamassa sellaisia Ro-Ro laivoja kuten "Anatoli Vasiljev" ja "Smolensk".Anatoli Vasiljev osallistui Neuvostoliittolaisen "Yankee"ydinsukellusveneen pelastusoperaatioon pohjoisatlantilla vuonna 1986.Muistaakseni Anatoli Vailjevin eka keikka oli viedä 2300 Ladaa Kandan itärannikolle.Ro-Ro alukset oli varustettu 40 000kg:n peräporteilla niin niillä saattoi viedä esimerkiksi T-74 panssarivaunuja Kuubaan.

Asiasta toiseen.Juicen laulussa mainitsema"Apelsin" oli suosittu virolainen musikkiyhtye,yksi LP löytyy minultakin.Hyvin irtoaa pojilta Country-renkutukset "behind iron courtain" :wink:
Georg Ots aloitti liikeinnöinnin 1980 ja on rakennettu Puolassa,Stocnia Szczecinska im A Warskiego, Szczecin telakalla.Neuvosto-Viron ja Suomen välinen liikenne aloitettiin 1965,ensin Vanemuine nimisellä laivalla joka korvattiin parin vuoden päästä Tallinn-laivalla.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jaskalla on nyt kyllä menny vironbotskit ja vuodet vähän hakuseen.. :lol: :wink:

Georg Ots on kyllä Puolassa vuonna 1979 valmistunut alus, joka tuli Helsinki-Tallinna välille juuri 1980 Moskovan olympialaisten kynnyksellä.

Wellamo (valm. 1927 Tanskassa) oli kyllä ensimmäinen laiva (cccp-ajalla - oli myös jo liikenteessä ennen II:sta maailmansotaa!)- ja se aloitti liikenteen uudelleen Helsingin ja Tallinnan välillä vuonna 1965 Urho Kekkosen tekemän aloitteen pohjalta. Wellamon liikenne kuitenkin lopetettiin parin vuoden sisällä ilmeisesti poliittisin perustein ja sitä jatkoi yksin neuvostoliittolainen Vanemuine (kuuluisan teatterin nimi Tartossa). Vanemuine aloitti liikenteen kuukautta myöhemmin Wellamoa 1965.

Vanemuinen tilalle vuonna 1967 tuli sitä puolta suurempi Tallinn, minkä Georg Ots korvasi vuonna 1980.

Ennen II:sta maailmansotaa oli linjalla Wellamon lisäksi Wasa, Aegna, Ariadne, Viola, Ebba Munck jts.

PS. ja Szczecinhän on entinen saksalainen kaupunki nimeltään Stettin - liitettiin sodan jälkeen Puolaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

syksyllä 1980 lähetin Solidaarisuutta kannattavan kortin puolan kielellä Gdanskin telakalle.Solidaarisuutta johti joku Lech Walesa.Savijaloilla seisova idän jättiläinen alkoi hiljaa kaatua.......
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Volga uudistui 1982 mallimerkintä Gaz-3102.
Volgaa valmistettiin kolmea versiota, eli tavallista kansanversio, taksimalli ja vaativaan käyttöön soveltuvaa.
Minkä niminen tämä vaativaan käyttöön versio on ?
(on hieno nimi)
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hyvä kysymys, mutten mä ainakaan vastausta tiedä...

Sen sijaan löyty hienoja SSSR-tunnelmakuvia, kuvalinkin takaa lisää.

Kuva
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tästä voisi löytyä toi 3102 malli mitä LS hakee - olisko esim. Gaz 3102 "Ataše" :roll:

Hienon kuvasarjan Raul löysit - erinomaisia kuvia. :) Varsinkin se "славься отечество - наше свободное!" - olisko toi riimi jotain "maineikas isänmaamme - meidän vapautemme! :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Selailin eilen TM lehtiä vuodelta 1980 ja siinä oli pieni juttu tästä Volgan uudistuksesta ja tämä nimi jota kysyin on UNIVERSAL.
Tosi loistava nimi hmm. voisko Lada 2107:ssa käyttää tätä lisänimeä.

Onko Samaralla tästä nimestä tarkempaa tietoa?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo, toi "universal" on yleisesti käytössä venäjän- ja myös vironkielessä kun tarkoitetaan "farmariversiota".

Eli "3102 Universal" -malli on nykyisin tämä GAZ-310221


Löyty tällainen galleria - jossa on kuvia kolhooseilla käytetystä maataloustekniikasta Neuvostoliiton aikana.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

samarai kirjoitti:Tästä voisi löytyä toi 3102 malli mitä LS hakee - olisko esim. Gaz 3102 "Ataše" :roll:

Hienon kuvasarjan Raul löysit - erinomaisia kuvia. :) Varsinkin se "славься отечество - наше свободное!" - olisko toi riimi jotain "maineikas isänmaamme - meidän vapautemme! :roll:
Heh, samaa kuvaa ihailin pitkään enkä ymmärtänyt tota ekaa lausetta mut niinhän se on, sanantarkalleen. Noita löytyy aina aika-ajoin surffaillessa...
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo universal tarkoittaa farmari-koria, mutta voi kai Universal olla mallikin, ite en kyllä koskaan kuullut sellaista nimitystä.

310221 on oikeastaan 3110 mallin farmari
31022 on oikeastaan 31029 mallin farmari
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Nuo oli hyviä maatalousaiheiset valokuvat. Tuo K-700 "traktori" on aikamoinen pikkujättiläinen. Voimaa on pirusti tuossa linkkuohjatussa hirmussa, mutta ei taida olla taaskaan kerran kovinkaan kustannustehokas vekotin (tosin ei sillä ole kolhoositoiminnassa väliä). Muistelempahan vaan, että muutamia vuosia sitten oli yks K-700 myynnissä jossain päin Suomea. Miesten kone!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Muistaako kukaan vielä mihin näitä cccp-koneita (kuvassa hinauksessa)aikoinaan käytettiin?

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

^näyttäs vähä joltain hiilikaivoksen elevaattorilta. Toisaalta vois olla joku rehutornin (lue AIV:n) kuljetin.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo näyttää takaapäin tosiaan joltain hiilikuljettimelta, mutta kyseessä on aikoinaan Neuvostoliiton kaupunkeihin suunniteltu nk. "lumensyöjä" KO-206. Toimintaidea on sellainen, että edessä olevat "käpälät" kauhovat lumipenkasta lunta elevaattorille, jonka alla on Gaz-kuorma-auto - joka puolestaan kuljettaa sen lumen pois paikalta. Noita näin ennen Leningradissa ja Tallinnassa työssä ja vaikutti ihan toimivalta systeemiltä. :)

KO-206 näkyy edelleenkin olevan Venäjällä tuotannossa mallina
KO-206A >snowloaders ja modifikaatioversiona Dormash SnP-17
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:joo universal tarkoittaa farmari-koria, mutta voi kai Universal olla mallikin, ite en kyllä koskaan kuullut sellaista nimitystä.
Sen verran mielenkiinnosta tutkin, niin ainakin Fordilla "Universal" on myös monessa mallinimessä niin ha:ssa, vaneissa ja kuorma-autoissa numerosarjan lisäksi.

Sellainen juttu vielä tohon "farmarikoriin" - että silloin kun on takana ikkunat ja penkit (esim. Lada 111) puhutaan "universalista" - mutta umpimalli - ilman takaikkunoita ja -penkkejä - siis pelkästään tavarankuljetukseen on "furgon" - esim. Gaz-22 on "universal" (tässä 22G) ja Gaz-22A on "furgon" - sitten on vielä tietysti ambulanssi /palokunta/katafalk mallit jms. noissa "farmarikoreissa" . Näin ainakin itse olen asian käsittänyt.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin