Sivu 6/12
Lähetetty: 13.12.2006 17:11
Kirjoittaja Warreossi
Jaska HKI kirjoitti:Eikös Tämä Georg Ots ole Suomessa rakennettu ja sai nimensä kun se aloitti liikenteen Helsingin ja Tallinan välillä 1967.Laivan alkuperäinen nimi oli muistaakseni "Wellamo".....se siitä neuvostolaadusta

.Itse olen ollut rakentamassa sellaisia Ro-Ro laivoja kuten "Anatoli Vasiljev" ja "Smolensk".Anatoli Vasiljev osallistui Neuvostoliittolaisen "Yankee"ydinsukellusveneen pelastusoperaatioon pohjoisatlantilla vuonna 1986.Muistaakseni Anatoli Vailjevin eka keikka oli viedä 2300 Ladaa Kandan itärannikolle.Ro-Ro alukset oli varustettu 40 000kg:n peräporteilla niin niillä saattoi viedä esimerkiksi T-74 panssarivaunuja Kuubaan.
Asiasta toiseen.Juicen laulussa mainitsema"Apelsin" oli suosittu virolainen musikkiyhtye,yksi LP löytyy minultakin.Hyvin irtoaa pojilta Country-renkutukset "behind iron courtain"

Georg Ots aloitti liikeinnöinnin 1980 ja on rakennettu Puolassa,Stocnia Szczecinska im A Warskiego, Szczecin telakalla.Neuvosto-Viron ja Suomen välinen liikenne aloitettiin 1965,ensin Vanemuine nimisellä laivalla joka korvattiin parin vuoden päästä Tallinn-laivalla.
Lähetetty: 13.12.2006 17:18
Kirjoittaja samarai
Jaskalla on nyt kyllä menny vironbotskit ja vuodet vähän hakuseen..
Georg Ots on kyllä Puolassa vuonna 1979 valmistunut alus, joka tuli Helsinki-Tallinna välille juuri 1980 Moskovan olympialaisten kynnyksellä.
Wellamo (valm. 1927 Tanskassa) oli kyllä ensimmäinen laiva (cccp-ajalla - oli myös jo liikenteessä ennen II:sta maailmansotaa!)- ja se aloitti liikenteen uudelleen Helsingin ja Tallinnan välillä vuonna 1965 Urho Kekkosen tekemän aloitteen pohjalta. Wellamon liikenne kuitenkin lopetettiin parin vuoden sisällä ilmeisesti poliittisin perustein ja sitä jatkoi yksin neuvostoliittolainen
Vanemuine (kuuluisan teatterin nimi Tartossa). Vanemuine aloitti liikenteen kuukautta myöhemmin Wellamoa 1965.
Vanemuinen tilalle vuonna 1967 tuli sitä puolta suurempi
Tallinn, minkä Georg Ots korvasi vuonna 1980.
Ennen II:sta maailmansotaa oli linjalla Wellamon lisäksi Wasa, Aegna, Ariadne, Viola, Ebba Munck jts.
PS. ja Szczecinhän on entinen saksalainen kaupunki nimeltään Stettin - liitettiin sodan jälkeen Puolaan.
Lähetetty: 13.12.2006 17:59
Kirjoittaja Jaska HKI
syksyllä 1980 lähetin Solidaarisuutta kannattavan kortin puolan kielellä Gdanskin telakalle.Solidaarisuutta johti joku Lech Walesa.Savijaloilla seisova idän jättiläinen alkoi hiljaa kaatua.......
Lähetetty: 14.12.2006 9:21
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Volga uudistui 1982 mallimerkintä Gaz-3102.
Volgaa valmistettiin kolmea versiota, eli tavallista kansanversio, taksimalli ja vaativaan käyttöön soveltuvaa.
Minkä niminen tämä vaativaan käyttöön versio on ?
(on hieno nimi)
Lähetetty: 14.12.2006 13:47
Kirjoittaja raul
Hyvä kysymys, mutten mä ainakaan vastausta tiedä...
Sen sijaan löyty hienoja SSSR-tunnelmakuvia, kuvalinkin takaa lisää.

Lähetetty: 14.12.2006 18:25
Kirjoittaja samarai
Tästä voisi löytyä toi 3102 malli mitä LS hakee - olisko esim. Gaz 3102 "Ataše"
Hienon kuvasarjan Raul löysit - erinomaisia kuvia.

Varsinkin se "славься отечество - наше свободное!" - olisko toi riimi jotain "maineikas isänmaamme - meidän vapautemme!

Lähetetty: 14.12.2006 19:03
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Selailin eilen TM lehtiä vuodelta 1980 ja siinä oli pieni juttu tästä Volgan uudistuksesta ja tämä nimi jota kysyin on UNIVERSAL.
Tosi loistava nimi hmm. voisko Lada 2107:ssa käyttää tätä lisänimeä.
Onko Samaralla tästä nimestä tarkempaa tietoa?
Lähetetty: 14.12.2006 19:15
Kirjoittaja samarai
Joo, toi "universal" on yleisesti käytössä venäjän- ja myös vironkielessä kun tarkoitetaan "farmariversiota".
Eli "3102 Universal" -malli on nykyisin tämä
GAZ-310221
Löyty
tällainen galleria - jossa on kuvia kolhooseilla käytetystä maataloustekniikasta Neuvostoliiton aikana.
Lähetetty: 14.12.2006 21:34
Kirjoittaja raul
samarai kirjoitti:Tästä voisi löytyä toi 3102 malli mitä LS hakee - olisko esim. Gaz 3102 "Ataše"
Hienon kuvasarjan Raul löysit - erinomaisia kuvia.

Varsinkin se "славься отечество - наше свободное!" - olisko toi riimi jotain "maineikas isänmaamme - meidän vapautemme!

Heh, samaa kuvaa ihailin pitkään enkä ymmärtänyt tota ekaa lausetta mut niinhän se on, sanantarkalleen. Noita löytyy aina aika-ajoin surffaillessa...
Lähetetty: 14.12.2006 21:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo universal tarkoittaa farmari-koria, mutta voi kai Universal olla mallikin, ite en kyllä koskaan kuullut sellaista nimitystä.
310221 on oikeastaan 3110 mallin farmari
31022 on oikeastaan 31029 mallin farmari
Lähetetty: 14.12.2006 21:44
Kirjoittaja köhmä
Nuo oli hyviä maatalousaiheiset valokuvat. Tuo K-700 "traktori" on aikamoinen pikkujättiläinen. Voimaa on pirusti tuossa linkkuohjatussa hirmussa, mutta ei taida olla taaskaan kerran kovinkaan kustannustehokas vekotin (tosin ei sillä ole kolhoositoiminnassa väliä). Muistelempahan vaan, että muutamia vuosia sitten oli yks K-700 myynnissä jossain päin Suomea. Miesten kone!
Lähetetty: 14.12.2006 22:36
Kirjoittaja samarai
Muistaako kukaan vielä mihin näitä cccp-koneita (kuvassa hinauksessa)aikoinaan käytettiin?

Lähetetty: 14.12.2006 23:06
Kirjoittaja köhmä
^näyttäs vähä joltain hiilikaivoksen elevaattorilta. Toisaalta vois olla joku rehutornin (lue AIV:n) kuljetin.
Lähetetty: 15.12.2006 0:21
Kirjoittaja samarai
Joo näyttää takaapäin tosiaan joltain hiilikuljettimelta, mutta kyseessä on aikoinaan Neuvostoliiton kaupunkeihin suunniteltu nk. "lumensyöjä" KO-206. Toimintaidea on sellainen, että edessä olevat "käpälät" kauhovat lumipenkasta lunta elevaattorille, jonka alla on Gaz-kuorma-auto - joka puolestaan kuljettaa sen lumen pois paikalta. Noita näin ennen Leningradissa ja Tallinnassa työssä ja vaikutti ihan toimivalta systeemiltä.
KO-206 näkyy edelleenkin olevan Venäjällä tuotannossa mallina
KO-206A >snowloaders ja modifikaatioversiona
Dormash SnP-17
Lähetetty: 15.12.2006 1:14
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:joo universal tarkoittaa farmari-koria, mutta voi kai Universal olla mallikin, ite en kyllä koskaan kuullut sellaista nimitystä.
Sen verran mielenkiinnosta tutkin, niin ainakin Fordilla "Universal" on myös monessa mallinimessä niin ha:ssa, vaneissa ja kuorma-autoissa numerosarjan lisäksi.
Sellainen juttu vielä tohon "farmarikoriin" - että silloin kun on takana ikkunat ja penkit (esim. Lada 111) puhutaan "universalista" - mutta umpimalli - ilman takaikkunoita ja -penkkejä - siis pelkästään tavarankuljetukseen on "furgon" - esim. Gaz-22 on "universal" (
tässä 22G) ja
Gaz-22A on "furgon" - sitten on vielä tietysti
ambulanssi /palokunta/katafalk mallit jms. noissa "farmarikoreissa" . Näin ainakin itse olen asian käsittänyt.