Jos ei-vähäpäästöinen auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen, tulee sen moottorin täyttää päästönormi E15/04. Se "muussa tapauksessa" tarkoittaa mitä tahansa moottoria, joka ei täytä tuota tai uudempaa, tiukempaa normia.
Moottori, joka ei täytä vaadittuja normeja voi olla esimerkiksi vanhempi, E15/03 -säännön mukainen kone. Tuollaisen saa siis asentaa autoon, jos autoon asentaa katalysaattorin.
Toinen esimerkki on vähäpäästöiset koneet. Vähäpäästöisyysvaatimiin kuuluu katalysaattori, ja moottorit on päästötyypitetty katalysaattorin kanssa. Useimmille vähäpäästöisille koneille ei löydy mitään virallisia päästötyypityksiä ilman katalysaattoria, joten katalysaattori täytyy siis olla paikalla.
Kolmas vaihtoehto on muutettu kone, esimerkiksi ahdettu. Muutetun koneen alkuperäinen päästötyypitys ei enää päde, joten tässäkin tapauksessa se katalysaattori on käytännössä asennettava.
Jos tämä kuulostaa kovin epäoikeudenmukaiselta, niin ei se sitä ole. Kyseessähän on lievennys katsastusvaatimuksiin, eli norminmukaisen päästötyypityksen voi korvata asentamalla se katalysaattori vapaaehtoisesti. Katalysaattori siis ei ole pakollinen, mutta vaihtoehto on moottorin tyypitys omalla kustannuksella, mikä on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto.
Tuossa joku sanoi, että kone ei saa olla vanhempi, missä ei ole mitään perää. Kone saa olla minkä ikäinen vain, kunhan se täyttää vaaditun päästönormin. Esimerkiksi vm. '91 ei-vähäpäästöiseen autoon saa laittaa vm. '87 olevan moottorin, kunhan se täyttää saman tai tiukemman päästönormin.
Tuo edellämainittu kuudennen pykälän kolmas momentti taitaa viitata siihen tapaukseen että iskutilavuus kasvaa alle 10 %, ei yli
