Sivu 6/28

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 0:41
Kirjoittaja samarai
Kiitos kannustavista kommenteista! Pyörä tuntuu olevan just sopiva itselle ja tehoja on liikakin tällaiselle köröttelijälle. :) Saksalaista laatua on ja vielä takapotkukin :wink: (etuvetoisiakin on valmistettu)

Ei oikein muu harmita tuossa pyörän hankinnassa kuin se, että ei tullut sitä aikaisemmin hommattua.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 15:35
Kirjoittaja jaasu
Huomenna A1 kortin inssi. jospa menis läpi nii pääsis ajelemaan laillisesti muuallakin kuin pikkuteillä. Pyöränähän toimii Suzuki RG125F vuosimallia 96

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 16:17
Kirjoittaja jta
jaasu kirjoitti:Huomenna A1 kortin inssi. jospa menis läpi nii pääsis ajelemaan laillisesti muuallakin kuin pikkuteillä. Pyöränähän toimii Suzuki RG125F vuosimallia 96
Koitahhan saada kortti niin pääset tuleen sutsukilla tuonne kokoontumiseen nyt kuun lopussa.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 16:20
Kirjoittaja jta
samarai kirjoitti:Kiitos kannustavista kommenteista! Pyörä tuntuu olevan just sopiva itselle ja tehoja on liikakin tällaiselle köröttelijälle. :) Saksalaista laatua on ja vielä takapotkukin :wink: (etuvetoisiakin on valmistettu)

Ei oikein muu harmita tuossa pyörän hankinnassa kuin se, että ei tullut sitä aikaisemmin hommattua.
Mutta kuitenkin hyvä että niitä tehojakin on sitten tarvittaessa. Ja voihan sinä käydä niinkin että kunhan nyt tottuu pyörän tehoihin niin kohta sitä vaan haluaa lisää.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 22:03
Kirjoittaja jaasu
jta kirjoitti:
jaasu kirjoitti:Huomenna A1 kortin inssi. jospa menis läpi nii pääsis ajelemaan laillisesti muuallakin kuin pikkuteillä. Pyöränähän toimii Suzuki RG125F vuosimallia 96
Koitahhan saada kortti niin pääset tuleen sutsukilla tuonne kokoontumiseen nyt kuun lopussa.
eiköhän sen kortin saa. saa vaan nähä onko tuo suzuki nii kauaa mulla :D ois ollu mielessä enduro/ honda nsr :)

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 14.6.2009 23:38
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Pidetäänkö vielä ennen korttia tämä valkoinen kolmio kevytmoottoripyörässä?

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 1:09
Kirjoittaja jta
Tuota kolmiotahan ei pidetä kuin autokoulun pyörässä/autossa tai jos ajaa opetusluvalla niin sen ajoneuvon perässä.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 1:22
Kirjoittaja samarai
Näin varmaan nykyisin onkin, mutta tuota kolmiota tosiaan pidettiin ennen vanhaan, kun ajettiin ns. "KT-korttia". Se oli omassa pyörässänikin, mutta en nyt enää kirveelläkään muista miten se käytäntö silloin sen kanssa oikein oli.

Ja vielä sitä aikaisemmin muutama vuosi ei ollut edes sitä KT-korttiakaan ,vaan 16-vuotiaana sai suoraan moottoripyöräkortin ilman kuutiorajoitusta.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 1:33
Kirjoittaja jta
Täsmentäisitkös tuota kt-korttia? En ainakaan googlella osannu löytää tarkempaa tietoa tuosta.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 1:40
Kirjoittaja samarai
Se oli yhdistetty kevytmoottoripyörä+traktori kortti, jonka pystyi suorittamaan 16-vuotiaana ja siihen liittyi juuri tuo kolmion pito moottoripyörässä. Piti muistaakseni pitää jonkin aikaa (3kk?) ennenkuin pääsi suorittamaan kirjallisia ja inssiajoa.


lisätty:
Muistin hieman palattua pätkittäin - niin saikohan sen kolmion avulla ajaa juuri sen 3kk. ennen kuin täytti sen 16v., että pääsi silloin heti niihin kokeisiin? :roll:

KT-kortista sai sitten myöhemmin tosi hyvän hyvityksen autokoulun ajotuntien määrässä suorittaessaan auton ajokorttia.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 12:44
Kirjoittaja jaasu
Kortti tuli että napsahti. Nykyään ei tosiaan ole niitä kolmioita. Harjoitus kolmio on ja jos haluaa sitä käyttää joutuu pyörän katsastamaan uudelleen.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 13:48
Kirjoittaja jta
jaasu kirjoitti:Kortti tuli että napsahti. Nykyään ei tosiaan ole niitä kolmioita. Harjoitus kolmio on ja jos haluaa sitä käyttää joutuu pyörän katsastamaan uudelleen.
Onnittelut kortista!

Juu sen ilmeisesti joutuu pyörän muutoskatsastaan opetuskäyttöön että saa tuon kolmion laitella.
samarai kirjoitti:Se oli yhdistetty kevytmoottoripyörä+traktori kortti, jonka pystyi suorittamaan 16-vuotiaana ja siihen liittyi juuri tuo kolmion pito moottoripyörässä. Piti muistaakseni pitää jonkin aikaa (3kk?) ennenkuin pääsi suorittamaan kirjallisia ja inssiajoa.


lisätty:
Muistin hieman palattua pätkittäin - niin saikohan sen kolmion avulla ajaa juuri sen 3kk. ennen kuin täytti sen 16v., että pääsi silloin heti niihin kokeisiin? :roll:

KT-kortista sai sitten myöhemmin tosi hyvän hyvityksen autokoulun ajotuntien määrässä suorittaessaan auton ajokorttia.
Ei kyllä nykyisellään onnistuis ihan helposti tuo että kolmio perään ja menoksi.

Saakohan vielä nykyisin minkä verran alennusta tuolla A1 kortilla hinnasta ja ajotunneista. Jotenkin muistelen että ei tainnu itellä pahemmin kumpaankaan vaikuttaa tuo kevari kortti. Tuosta jotain 8 vuotta aikaa. Ja miten lie nykyisellään vaikuttaa kun on tullu taasnoita muutoksia noihin.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 20:49
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Näin se meni.
Keväällä vuonna 1980 menin autokoulusta hakemaan liikennesääntöpapereita. Luin niitä viikon verran ja sitten teoria kokeelle.
Tämän jälkeen kävin poliisiasemalla ja sain ajoharjoittelu luvan.
Kotona laitoin valkoisenkolmion(itsetehdyn) kevarin taakse ja kolmion mitat oli määrätty.

Luvan sisältö oli suurinpiirtein näin.
Ajoharjoittelun voimassaoloaika klo.06.00-20.00.
Alue Turun kaupunki ja luvan alkamis ja päättymis päivämäärä myös. Maaseudulla asuvilla oli 3-4 kunnan alueella.
Ei saanut ottaa ketään kyytiin.
Sitten kun mielestään oli riittävästi harjoitellut, niin inssiajoon.
Inssiajo alkoi Turun katsastusasemalla. Inssiajo oli määrätyin välein.

Ensin oli jarrutus testi ja sen jälkeen pujoteltiin keilat.
Lopuksi kaupunkiajo, Saab 99 ajoi edellä ja piti ajaa sen perässä, Saabbi saattoi tehdä virheitä ja itse piti ajaa oikein.
Inssi kyttäsi takaikkunasta, että ajaa oikein ja kirjasi virheet ylös.
Ei ajettu yksin, vaan meitä oli 4 kevarikuskia Saabin perässä.
Sitten Saabbi pysähtyi vinoparkkiin ja antoi hyväksynnän.

Ajokortti haettiin poliisiasemalta(viikon kuluttua) ja muistan kun poliisiaseman pihalla poistin kolmion ja tilalle laitoin 80 lätkän.
Sitten kului vuosi ja seuraavana keväällä minulla oli ABC ajokortti ja nopeusrajoitus 80km/h. 80 lätkä oli takaikkunalla.
Kevarikortin leimavero vähennettiin auton ajokortin leimaverosta.

Kun ajoin omalla 450 Hondallani, niin siinä ei tarvinnut käyttää 80 nopeusrajoitusta. Ajokorttini (abc) takana luki, että 21.5-81 jälkeen ei koske MP:tä.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 20:54
Kirjoittaja jaasu
autokortista saa jonkin verran pois ja 2teoria päivää. eli 6tuntia muistaakseni saa pois. kevarikortille jää hintaa noin 300e jos suorittaa b kortin

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 15.6.2009 23:01
Kirjoittaja samarai
Hienosti kyllä muistit Lada Scandinavia tuon kt- kortin suorittamisen seikkaperäisesti vielä miltei 30 vuoden jälkeen, itseltä se ei enää onnistunut.

Itse suoritin sen inssiajon Järvenpäässä Tunturi Puch -skootterilla. 8) Muistelisin, että siellä ei olisi ollut tuota jarrutus- eikä pujottelutestiä ja se inssiajo ajettiin yksin seuraamalla samalla jonkun autokortin inssiajoa suorittavan perässä.