Bensan hinta

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Re: Bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No meillä ei ollut autoa mun lapsuudessani, vasta omalla autolla oon päässyt kulkemaan ja silloinkin olin jo yli kahdenkymmenen. Ei sitä osannut ajatella olevansa vailla perustavanlaista ihmisoikeutta. Linja-autolla mentiin mummolaan tai mummo tuli linja-autolla meille, kun asuimme eri paikkakunnalla. Samalla paikkakunnalla asuessa pääsikin jo pyöräilemään sinne mummolaan, kuten myös uimarannalle, luontoretkelle tai marjaan. Kävelykin onnistui. Ja kyllä se perunasäkki kulkee fillarin tarakallakin. Tietysti aina joskus täytyi hommata kuljetusapua ulkopuolisilta, mutta kun ajattelee paljonko autottomuudessa säästää, niin kyllähän siinä jo jotain maksaa satunnaiselle kuskille, kuten esimerkiksi muuton kohdalla kuorma-autoilijalle.

Nykynuoret vaan pääsee liian helpolla kun niitä kuskataan niihin surullisen kuuluisiin harrastuksiin ym. Jättäis harrastamatta jos ei ole viitseliäisyyttä edes itse hankkiutua harrastuspaikalle. Mokoma paapominen syö kakaroiden oma-aloitteisuutta. Nykyään trendi on se, että niille pennuille hommataan heti viistoistakesäsinä kymppitonnin mopoauto. Tai näin siis rikkaammilla, tuskin joka palkansaaja pystyy sijoittamaan semmoista summaa lapsensa kulkupeliin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nonnis kirjoitti:Nykynuoret vaan pääsee liian helpolla kun niitä kuskataan niihin surullisen kuuluisiin harrastuksiin ym. Jättäis harrastamatta jos ei ole viitseliäisyyttä edes itse hankkiutua harrastuspaikalle.
Kyllä ne aikuisetkin menee harrastuksiin autoilla, varsinkin _liikunta_ harrastuksiin. Ainakin täällä on kuntosalien, uimahallin, jalkapallokenttien, jäähallin... edustalla aina kymmen kertainen määrä autoja polkupyöriin verrattuna :roll:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Toista se oli minun nuoruudessani fillaroida tukka jäässä uimahallista talvella :lol:
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kyllähän bensan hinta on kasvanut huimasti silläkin aikavälillä mitä minä muistan. Tässäkin ketjussa on luettavissa jo huimia korotuksia. Mikä sitten on nostanut hintaa siitä mitä se maksoi vaikka 10 vuotta sitten? Itse en tuohon osaa vastata.

Tässä on vähän eksytty OT osastolle, mutta jos jotain siihen lisätään, niin on aivan totta, että kyllä nykyään sitä ihmiset ottavat sen auton alle helpommin kuin ennen. Toki se liittyy ihmisten yleisten kulutustottumustenmuuttumiseen, mukavuudenhaluun jne.

Ketjussa on jo mainittu tuo, että mennään sinne urheilupaikalla autolla esim. pyörän sijaan. Vaan eihän se käy, kun pitäisi salilla tehdä yläkroppaa ja sitten sitä ennen pitäisi pyörällä veivata salille. Menee harjoitusohjelma aivan sekaisin. Miten sitä osaa oikeat protskut yms. tankata.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Sanoisin, että kaikilla ihmisillä maailmassa on ihmisoikeus liikkumisen suhteen. Mikä valtio maailmassa estäisi liikkumisen autolla, sen maan rajojen sisällä tai asuin piirin alueella.
Neuvostoliitossa oli jokaisella sisäinen passi ja ulkomaille ei ollut asiaa, mutta omassa maassa pääsi matkustamaan lähes kaikkialle.

Lapsena meillä ei ollut autoa ja
mentiin kaupungin bussilla vapputorille ja junalla Lappeenrantaan.
YH Äiti ja 5 lasta, tarkkaan sai laskea joka pennin, jotta lapsilla olisi siistit kouluvaatteet ja ostettiin 1 polkupyörä lapsille. Myöhemmin saimme lahjoituksena lisää.
Äitimme opetti, että olkaa ahkeria, kun läksimme työelämään.
Tyhjästä minäkin olen lähtenyt liikkeelle, ei kukaan sullonut rahaa taskuun ja sanonut, tee elämäsi mukavaksi.
Lapsille kuuluu harrastukset ja kaupunkilapsilla on harrastuspaikat suhteellisen lähellä. Poikien jääkiekko varustekassi painaa sitä luokkaa, että ei sitä fillarilla kuljeteta.

Tulevana viikonlopulla se näkyy taas, kun lapsista ei pidetä huolta ja kotikasvatus on retuperällä ja isä/äiti kännissä kotona ja lapsi lapset kännissä kaupunkilla.
Vai paapominen, toiset rakastavat lapsiansa ja toiset eläimiä ja haluavat antaa heille paljon, tietty vanhemmilta pitäisi myös joku antamisen raja olla. Tosiasia on kuitenkin, että rikkailla on enemmän antaa, mitä pienituloisilla.
Minä vastustan polttoaineen hintojen korotuksia siksi, kun se suoraan vaikuttaa pientuloisten jokapäiväiseen elämään.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ilmeisesti maan autoistumisen myötä on maa kehittynyt siihen suuntaan, että aina vaan vaikeampi elää "normaalia" elämää ilman autoa.

mä olen aina pienenäkin harrastanut kotona, eikä mua ole mihinkään kuskattu harrastamaan, sen takia musta onkin varmaan tullut tällainen :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada-Jussi kirjoitti:ilmeisesti maan autoistumisen myötä on maa kehittynyt siihen suuntaan, että aina vaan vaikeampi elää "normaalia" elämää ilman autoa.

mä olen aina pienenäkin harrastanut kotona, eikä mua ole mihinkään kuskattu harrastamaan, sen takia musta onkin varmaan tullut tällainen :(
Kun minä olin nuori niin sain ensimmäisen oman polkupyörän kun menin kansakouluun.Aikuistenmiesten pyörällä ajettiin tangon välistä ja -naisten pyörällä hamesyvennyksessä olevan laudan päältä.Painavampia tavaroita kuljetettiin kylältä 3km:n päästä enon hevosella.Traktorin nostovarsien päälle rakennetiin puulavat jolla moni maanviljelijä kuljetti vaimoaan ja lapsiaan kylille.Maitoauton mukana moni kulki kylältä toiselle.Talvella hiihdettiin ja käveltiin kansakouluun 4km.Kylällä (500hlö)
oli kaksi autoa.Taksilla Volga M 21 ja eräällä maanviljelijällä Ford Zephyr 4 jonka punaista sisustaa käytiin joukolla ihmettelemässä.
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Lada-Jussi kirjoitti:ilmeisesti maan autoistumisen myötä on maa kehittynyt siihen suuntaan, että aina vaan vaikeampi elää "normaalia" elämää ilman autoa.

Siksipä harrastatkin ABC käyntiä. Miten jos se sulta estettäisiin, tai nythän sitä ainakin valtion taholta pyritään vähentämään, kun bensan hinta nousee ja en usko, että Jussi lähtis vanhalla nostalgisella naisten pyörällä ajelemaan ABC:lle. huvin vuoksi. Tietty sitä vaikka kävelis jos joku neito odottaisi kaffepannu kuumana.
Pysyäkseen asiassa, kun polttoaineet nousevat ja nousevat, vaikuttaako se uusien autojen oston vähenemiseen?
Pakollinen autoilu ei vähenny, vähentyykö kaupoissa asioiminen ja samalla ei välttämättömien tavaroiden ostelu?
Aletaanko arvostamaan omaa tekemää, kirpputoreja ja korjataan vanhoja tavaroita?
,_,/ukka

Lada Scandinavia kirjoitti: Miten jos se sulta estettäisiin, tai nythän sitä ainakin valtion taholta pyritään vähentämään, kun bensan hinta nousee
Jaa, valtioko sitä bensan hintaa nostaa :shock:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Nonnis
Lada kerhon jäsen

No siinähän se Lahdesjärven ABC:n ihanuus pistettäs puntariin, jos Jussi joutus sotkeen sinne fillarilla :lol:
robson

Viesti Kirjoittaja robson »

eiköhän tuo bensan hinnannousu johdu siitä että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.... :?
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Onneksi Jussi menee omasta halustaan tuonne Lahdesjärvelle. Tulisi varmaan monenlaista selitystä jos sanottaisiin, "Jussin pitää ainaki kerran viikossa käydä abc:llä"
Liikaa harrasteita lapsille tarjolla nykyään, joka paikasssa käydään, mihinkään ei paneuduta kunnolla.
warre 353w sedan,
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

robson kirjoitti:eiköhän tuo bensan hinnannousu johdu siitä että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.... :?
.....näinhän se on.Onneksi länsimailla on varaa kipuilla ihan vapaasti bensan hinnan kanssa.Mielestäni ei tarvitse lähteä sille linjalle että se politiikko on suosituin joka eniten subventoi bensan hintaa.Jos epärytmikkäästi tyhjiä bensakanistereita rummuttamalla saadaan bensan hintaa alennetuksi siirytään epämääräiselle alueelle jonka etelämaalaiset taitaa :lol:
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tosta abc:stä ja sen suhteesta autoilun määrään bensan hinnan noustessa, tarkoittaa sitä, että kun abc:lle mennään niin sieltä ei sitten poistuta vaan ollaan siellä kuin kotona, ei tarvitse ajaa sinne aina uudestaan ja uudestaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
,_,/ukka

Lada-Jussi kirjoitti:kun abc:lle mennään niin sieltä ei sitten poistuta vaan ollaan siellä kuin kotona
Näinpä, kun on päässyt abc:lle, niin voi myydä vaikka auton pois. Kun tarvii lähteä johonkin vuosien kuluttua, niin kahtelee sopivan auton ja pyytää abc:lle näytille. Rahat kouraan ja menox :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin