Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja markku »

Vai alkoiko se tc sittenkin kiinnostamaan :o :o no hyvä hyvä ........ kaikki löytyy 1.6 tc kone "osina " valmis koppa leimattu ja verot ok alusta bilstein ja jos kukkaro kestää kisa vannetta ym ym herkkua on kymessä .
someroladasti

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja someroladasti »

kyllä se niin taitaa olla kun, lada muutenkaan ei oo suurimmasta päästä kokonsa puolesta ett ainakin se ois aika mielenkiintoinen yhtälö viis paikasena ja kaarilla. no, oppia ikä kaikki, taas sitä oppis jotain uutta ja todella mielenkiintoista kun joku sen onnistuis tekeen
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jokari kirjoitti:Jaahas, paljon asiaa taas, poimitaas jotain. Toi raidevälin 30 mm sääntö tiedetään mutta konttorilla se ei kiinnosta ketään.
Esimerkiksi kuinka monella bemaristilla olisi hyväksytyt vanteet allaan jos tosta pidettäisiin kiinni? Vastaus: ei yhdelläkään.

Jos sen tuplavakaajan laittaa kiinni vaikka niillä hydrauliputken kiinnikkeillä, niin se on täysin laillinen tapa, alkuperäista rakennetta heikentämättä. Itse tosin nappasin sen pois leiman ajaksi, jotain marinaa olisi kuitenkin tullut kun se on kuitenkin melko "epäilyttävän" näköinen.
Jopa Ladan originaali levikepaloja inssi syynäsi kerran pitkään koska onhan nekin melko jälkiasenteisen näköiset, mut ei sitten ruvennut itkemään vaikka olin varma että rupeaa.

Puskureiden puuttuminenkaan ei koskaan kiinnostanut.

Äänistäkään ei ole tullut ikinä sanomisia vaikka vaimentimia on kaksi vakiota vähemmän ja äänet on kovahkot. Silti useimmat amisjapsit yms. on selvästi kovaäänisempiä ja leimat paukkuu niin että pätkähtää :lol:
Jep, nämä nyt on tämmösiä hipistely asioita, jotka helposti myös kierrettävissä. Tahto ois vaan kova tehä kaikki otteet papereihin, niin ei sitten tule hitsi jälkikäteen :o

Jokari kirjoitti:Aina jaksan myös ihmetellä tota hinkua päivittää rummut levyksi. Onko kyseessä pelkästään ulkonäkösyyt vai mikä? Esson baarissa saa rispektiä?
Monessako autossa on kymppituumat rummut takana, vanhoissa jenkeissäkään ei ollut noin isoja rumpuja.
Vakioladassahan noi rummut toimii tosi pienellä teholla ymmärrettävistä syistä. Takapää täysillä paineilla on huomattavasti etupäätä tehokkaampi koska rummuthan on itsetehostavat.
Olen vakaasti sitä mieltä että jos joku tuote toimii rallipoluillakin, niin sen täytyy toimia siviilissäkin :lol:

Toisaalta taas tuo 4x100 jako eli joidenkin nimeämä peräkärryjako mahdollistaisi aivan erilaiset vannemarkkinat mitä 4x98.
Nuo jarrut säädettynä tosiaan toimii ihan hyvin ladassa, ja tolla järkyttävän jykevällä rummullakin on tehoa ihan eri malliin, mutta jotenkin se levyjarru tuntuu järkevämmältä vaihtoeholta :? ei oikeen voi lämpenemistäkään sanoa syyksi, koska etujarrut siellä ladassa hehkuu punasena ennenkuin takana on lämpöhaittaa :lol: tosin etujarrut on päivitysuhan alla.. Sanotaanko, että nuita levysiä on mun mielestä mukavempi ropata, ja niissä tuo tuntuma on rumpua parempi. Ite kun tykkään muutenkin jarruista, jotka napsahtaa edessä ja takana yhtäaikaa lukkoon, eikä vain edestä niinkuin monissa autoissa.
Ja kuten sanoin, on tuon tässäkin topicissa näkyvän almeran jarruhilppeitä hyllyssä, eli satulat olis suoraan soppelit.
Niin ja jos sen taka-akselinkin vaihtaa, niin samassa rytäkässähän ne levytkin siihen laittaa :lol:
selittelyn makua......

Jokari kirjoitti:Ladan ohjauksestakin saa kyllä siviiliajoon ihan hyvän kun vaan seurailee ralliäijien tekemiä muutoksia..
Muttei tarpeeksi kevyttä? on se tuossa kaupunki rallissa mukavempi peippailla yhellä käellä :lol:
Jokari kirjoitti:Se kardaani kannattaa kyllä viedä tasapainotukseen, PK-seudulta löytyy parikin putkaa jotka noita tekee, pikkusen se maksaa mut sit tulos on erinomainen.
Itseki tota lemmaripatenttia kokeilleena voin sanoa että sillä et saa kardaania tasapainoon päinkään. Älä edes yritä, turhaa vaivaa vaan. Voin myös kertoa että sitä 4000+ pyörivää jortaania ei kyllä mielellään lähesty :lol: :lol:.
Jep, tätä itekin mietin, mutta jos ei sattumalta täristä, niin sitten ok. Jos täristää niin pitää repiä se irti ja viedä tasapainotukseen, niin ajomukavuus kasvaa taas hieman.

Jokari kirjoitti:Edit: joutui ihan ääneen nauramaan tolle turvakaarijutulle jonka heitit aiemmin. 5 paikkaa pitäisi säilyä, kaaret pitäisi olla ja neli-kuusipistevyötkin? Oletkos nyt ihan tarkkaan miettinyt tuon teknistä toteutusta? :lol: Sellainen kun on mahdotonta tehdä.
Pelkkien kunnollisten kaarienkin kanssa takapenkki jää pois ensimmäisenä.
Nuo vähän kulkee kiikussa, 5 paikkaa ja ei kaaria, kaaret ja kaksi paikkaa.
Onhan se vähän niin kyllä, mutta siis itse tekemällä nuo kaaret tulis väkerrettyä, niin sittenhän sinne voi tehä minkälaiset haluaa :shock: Ja siis tällä ei haetakkaan mitään oikeesti kiertojäykkää koria, vaan lähinnä henkistä suojaa ympärille autolla ajellessa :lol: Pitänee suunnitella lisää. Tämmönen Show, not go autohan tästä kuitenkin tulee
:? :? :oops: :oops:
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Jokari kirjoitti:Jaahas, paljon asiaa taas, poimitaas jotain. Toi raidevälin 30 mm sääntö tiedetään mutta konttorilla se ei kiinnosta ketään.
Esimerkiksi kuinka monella bemaristilla olisi hyväksytyt vanteet allaan jos tosta pidettäisiin kiinni? Vastaus: ei yhdelläkään.

Edit: joutui ihan ääneen nauramaan tolle turvakaarijutulle jonka heitit aiemmin. 5 paikkaa pitäisi säilyä, kaaret pitäisi olla ja neli-kuusipistevyötkin? Oletkos nyt ihan tarkkaan miettinyt tuon teknistä toteutusta? :lol: Sellainen kun on mahdotonta tehdä.
Pelkkien kunnollisten kaarienkin kanssa takapenkki jää pois ensimmäisenä.
Nuo vähän kulkee kiikussa, 5 paikkaa ja ei kaaria, kaaret ja kaksi paikkaa.
Tuohon ekaan^^ Kun muutoskatsastin tuohon allekirjotuksen audiin tuon s2 turbo koneen niin samalla inssi syynäs metrimitan kanssa auton leveyden, että onko muuttunut -> alla 16x9 ET15 aluvanteet.

Ja tuohon turvakaari hommaan niin laitoin F-ryhmäläisen ladan turvakaaret sisään ja jätin vänkärin puolelta pääkaaresta takalokariin tulevan putken pois että pääsee kyytiin sieltä. Muuten täydelliset ralliin käypäset kaaret. Ja orkkis takapenkkikin on paikallaan. Kuskin penkki on corbeaun rallikäyttöön tehty kuppipenkki ja vyöt GA:n 6-piste vyöt jotka käytössä 4-pisteenä ilman munavöitä. Vyöt samassa kiinnikkeessä takapenkkiläisten vöissä.

Kaikki takapenkin paikat on käytettävissä ja etupenkit eli 5 paikkanen on. Ja kaiken huipuks katsastin auton viimeviikolla noilla kaarilla ja vöillä. Inssi änkäyty hyvin hankalan näkösesti kuskin paikalle kaarien ohi kuppipenkkiin ja tokas "jaa, sulla on turvakaaret täällä :) näitä ei enää paljon nykyään nääkkään." Ja katsastus jatku. no problem. Auto edelleen 5 paikkanen.

Ja onhan mahdollista tehdä kaaret jotka menevät katonrajassa hattuhyllylle niinku ennen vanhaan rallissa sai mennä.

Oon vissiin mahdottomien tehtävien mies :lol:
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Susipoika kirjoitti: Ja tuohon turvakaari hommaan niin laitoin F-ryhmäläisen ladan turvakaaret sisään ja jätin vänkärin puolelta pääkaaresta takalokariin tulevan putken pois että pääsee kyytiin sieltä. Muuten täydelliset ralliin käypäset kaaret. Ja orkkis takapenkkikin on paikallaan. Kuskin penkki on corbeaun rallikäyttöön tehty kuppipenkki ja vyöt GA:n 6-piste vyöt jotka käytössä 4-pisteenä ilman munavöitä. Vyöt samassa kiinnikkeessä takapenkkiläisten vöissä.

Kaikki takapenkin paikat on käytettävissä ja etupenkit eli 5 paikkanen on. Ja kaiken huipuks katsastin auton viimeviikolla noilla kaarilla ja vöillä. Inssi änkäyty hyvin hankalan näkösesti kuskin paikalle kaarien ohi kuppipenkkiin ja tokas "jaa, sulla on turvakaaret täällä :) näitä ei enää paljon nykyään nääkkään." Ja katsastus jatku. no problem. Auto edelleen 5 paikkanen.
No okei, onhan se toki noin toteutettavissa, mut ei tota kyllä voi mitenkään käytännönläheiseksi sanoa.
Itse olen kyllä sitä mieltä et jos kaaret tehdään niin ne tehdään mahdollisimman hyviksi matkustajaluvun kustannuksella.
Kuljettaa sitten vaan yhtä kaveria repsikassa eikä koko laumaa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Jokari kirjoitti:
Susipoika kirjoitti: Ja tuohon turvakaari hommaan niin laitoin F-ryhmäläisen ladan turvakaaret sisään ja jätin vänkärin puolelta pääkaaresta takalokariin tulevan putken pois että pääsee kyytiin sieltä. Muuten täydelliset ralliin käypäset kaaret. Ja orkkis takapenkkikin on paikallaan. Kuskin penkki on corbeaun rallikäyttöön tehty kuppipenkki ja vyöt GA:n 6-piste vyöt jotka käytössä 4-pisteenä ilman munavöitä. Vyöt samassa kiinnikkeessä takapenkkiläisten vöissä.

Kaikki takapenkin paikat on käytettävissä ja etupenkit eli 5 paikkanen on. Ja kaiken huipuks katsastin auton viimeviikolla noilla kaarilla ja vöillä. Inssi änkäyty hyvin hankalan näkösesti kuskin paikalle kaarien ohi kuppipenkkiin ja tokas "jaa, sulla on turvakaaret täällä :) näitä ei enää paljon nykyään nääkkään." Ja katsastus jatku. no problem. Auto edelleen 5 paikkanen.
No okei, onhan se toki noin toteutettavissa, mut ei tota kyllä voi mitenkään käytännönläheiseksi sanoa.
Itse olen kyllä sitä mieltä et jos kaaret tehdään niin ne tehdään mahdollisimman hyviksi matkustajaluvun kustannuksella.
Kuljettaa sitten vaan yhtä kaveria repsikassa eikä koko laumaa :lol:

No ei se käytännön läheinen olekkaan(ja minähän en takana istu niin ei minun ongelma :lol: ) mutta hyvin monesti takapenkille on menossa 1 ihminen eli esim. minä,tyttökaveri ja kaveri. Rajottaa käyttöö ihan mahottomasti jos vain 2 paikkanen minun tapauksessa.
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jep, juuri sama itsellänikin, että niin monesti kyytiin olisi tulossa enemmän kuin kaksi, joten tuo 1+1 paikkasuus ei kiinnosta. Totta se on että sitten täytyy jostain muusta tinkiä, eli korin jäykkyydestä/painostakin, mutta ajattelin, josko kompromissin tekisi ja juuri hattuhyllyn läpi vasta tuonne iskari tolppiin kaaret. Pitää kuitenki suunnitella ja mittailla, tekeekö se takapenkillä matkustamisesta niin paskaa, että se olisi sama ottaa pois kokonaan.

Ja saiskait sitä vaikka 3paikkasenkin tehä :shock: keskelle taakse yksi kuppi istuin, jonne sitten kömmitään hankalan kautta :lol:


Pitää nyt laittaa tuo tekniikka kuntoon, sitten miettiä muita asioita.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Joko teet siitä autosta 2 paikkaisen jolla oikeasti ajat kovaa ajoa vaikka radalla ja laitat turvakaaret. Jos et meinaa tosissasi ajella tai jätät sen 5 paikkaiseksi niin unohda koko kaaret. Tuovat sitäpaitsi vaan lisäpainoa turhaan ja hankaloittavat takapenkkiläisten kulkua jos takapenkit meinasit jättää käyttöön.

Keskity nyt vaan siihen tekniikkaan ja sisustan rakentamiseen ja jätä kaikki ylimääräinen hipostelu pois :lol:
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

BME316 kirjoitti:Joko teet siitä autosta 2 paikkaisen jolla oikeasti ajat kovaa ajoa vaikka radalla ja laitat turvakaaret. Jos et meinaa tosissasi ajella tai jätät sen 5 paikkaiseksi niin unohda koko kaaret. Tuovat sitäpaitsi vaan lisäpainoa turhaan ja hankaloittavat takapenkkiläisten kulkua jos takapenkit meinasit jättää käyttöön.

Keskity nyt vaan siihen tekniikkaan ja sisustan rakentamiseen ja jätä kaikki ylimääräinen hipostelu pois :lol:
Sepä se kun ajaa kun heikkopäinen niin ei haittaa lisäturvallisuus yhtään. Muttakun välillä on autoon saatava se kolmasjantterikin :? ymmärtenet tai sitten et, sama mulle :)
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

BME316 kirjoitti:Joko teet siitä autosta 2 paikkaisen jolla oikeasti ajat kovaa ajoa vaikka radalla ja laitat turvakaaret. Jos et meinaa tosissasi ajella tai jätät sen 5 paikkaiseksi niin unohda koko kaaret. Tuovat sitäpaitsi vaan lisäpainoa turhaan ja hankaloittavat takapenkkiläisten kulkua jos takapenkit meinasit jättää käyttöön.

Keskity nyt vaan siihen tekniikkaan ja sisustan rakentamiseen ja jätä kaikki ylimääräinen hipostelu pois :lol:

Niinno, tolla kun ajetaan varmaan lainvarjopuolella kovaa :shock: tierä vaikka radallakin tulis käytyä. Ja se turvallissuus siinä mietityttää, kun ladassa aika paskat mahollisuudet selvitä hengissä kolarissa yms, että ei se mikkään lisä turva siinä ympärillä olis pahitteeksi. Jakun autosta tulee varmaan jokatapauksessa painava (äänieristykset, hifit yms.) jotten ei muutaman kymmenen kilon lisäpaino siinä enää niin tunnu. Tosin, vois ton jättää ihan tollaseksikin, ja toivoa että lähtee kolarissa suorilta henki, eikä jää raajarikoksi, vihannekseksi tms kitumaan :?

Noh, pitkä matka on vielä ladalla ajoon, joten tuskin tästä niin kannattaa päätäsä vaivata. Mielessä vaan oli tommoset lievät "show" turvakaaret. Thats it.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

IlkkaHe kirjoitti:Noh, pitkä matka on vielä ladalla ajoon, joten tuskin tästä niin kannattaa päätäsä vaivata. Mielessä vaan oli tommoset lievät "show" turvakaaret. Thats it.
Näyttävyys aina mukavuuden edelle, niinhän? :lol: Taitaa olla tuninkimiehen aineksia ;)
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
someroladasti

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja someroladasti »

ladatuuninki onkin kokonaan oma lukunsa :lol: :lol: :lol:
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

BME316 kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:Noh, pitkä matka on vielä ladalla ajoon, joten tuskin tästä niin kannattaa päätäsä vaivata. Mielessä vaan oli tommoset lievät "show" turvakaaret. Thats it.
Näyttävyys aina mukavuuden edelle, niinhän? :lol: Taitaa olla tuninkimiehen aineksia ;)
En mä mukavuudesta tingi, en edes ladan tapauksessa (jossa mukavuus on vakiona huonon ja todella huonon välillä...) mutta koitan tehä itelle sopivaa kompromissia tuosta autosta :?

Tänä viikonloppuna oli tarkotus väkrätä ladaa, mutta perjantaina juhuliessa meni taas vähän liian tappiin asti, niin vielä tänään sunnuntainakin on saanu rapulaa parantaa, niin ei ole kertakaikkiaan mitään saatu tehtyä :? noh, huomenna on (toivottavasti) päivä uus.
Syntymäpäivä juhlissahan ei muuta vikaa ollut kun että viina oli ilimasta ja sitä oli liikaa
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tänään hain Innovaten LC-1 Laajakaista lambdan postista. Täydellinen setti oli (joskin hetken käytetty, eli ei nyt ihan uus, mutta vastaava) eli sarjaan kuului: Laajakaista lambda anturi, Laajakaistan ohjain boksi, Johtoahan nuissa on muutaman metrin verran, PC-Boksi ohjain kaapeli (COM liitäntä, eli sama kuin megassa) Hitsattava "mutteri" johon toi anturi tulee pakoputkessa kiinni, tähän myös kierteellinen tulppa, Asennus ohjeet (lontooksi, suht simppelit kuitenki), LogWorksin asennus CD (voi logittaa kaikki koneen tiedot koneelle, josta voi sitten ajon jälkeen tutkia onko käyny hetkeäkään laihalla, paljonko kierroksia yms. tätä ei kyllä mun tapauksessa tarvihte, koska logitan kaiken mielummin tuon megan kautta, sinne kun menee valmiiksi tieto kaasuista, paineista, lämmöistä yms...) Ainut mikä uupu uuteen sarjaan nähden oli Innovate Motorsportin tarra :lol: Noh, jos hinta on puolet uudesta, ei tarran puuttuminen ehkä haittaa.
Tässä on myös siis 2analogista ulostuloa, joista toinen on laajakaista ulostulo (Menee megalle) ja toinen on kapiakaista ulostulo (Eli voi käyttää normi mittaria, jos ajossa haluaa nähä seoksia) Ja kumpikin kanava on täysin ohjelmoitavissa.

Jospa tälläsellä saa seokset kohilleen 8) Pittää silti koittaa hieroa nuo kartat mahd hyviksi, eikä jättää megaa sääteleen normi ajossa mielensä mukkaan seoksia, koska jos (ja kun) tuo mittari sekoaa/hajoaa, mega voipi vääntää seokset päin peetä, ja sitten kuuluukin kivaa rätinää konehuoneesta!

Ei taida muuten montaa ladaa olla laajakaistalla(kaan)? Turbiinilla ainakin on/oli, mutta muita ei sitten ainakaan tällä foorumilla ole esitelty? onkos Pappa-igorilla?

Myös Triggeripyörä on tulossa postissa, huomenna/ylihuomenna kolahtaa luukusta luultavasti.


Nyt vaan viikon ehkä parin mittanen puserrus ton koulun kanssa, niin lakki on päässä, ja voidaan koko joulukuu painia auton kanssa, ilman huolta kouluista yms 8) vielä kun sais töitä kuukaudeksi, ois myös rahotus tota autonlaittoa varten kunnossa.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Tuolla on kuvia takapenkkiläisten turva kaarista minun mielestäni järkevästi tehty ja toimivaksi ilmeisesti todettu.
AkK- Kirjasta tuollaisia ei loydy joten tuskin lailliset...

http://suzukituning.fi/phpbb/viewtopic.php?p=1822#1822
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Vastaa Viestiin