Sivu 6/23

kellon johdot?

Lähetetty: 19.1.2005 12:17
Kirjoittaja pena
Jos tietokonevalmius on käytetty stereoihin, mitä tuon kertoman jälkeen pelkään, niin mitä sitten olisi tehtävissä?
Ovatko maallikon käytettävissä olevan keinot lopussa?
Entä pelkästään kelloon tulevien johtojen käyttö, jolloin laite kai toimisi vajavaisesti?

Re: kellon johdot?

Lähetetty: 19.1.2005 13:14
Kirjoittaja R-J
pena kirjoitti:Jos tietokonevalmius on käytetty stereoihin, mitä tuon kertoman jälkeen pelkään, niin mitä sitten olisi tehtävissä?
Ovatko maallikon käytettävissä olevan keinot lopussa?
Entä pelkästään kelloon tulevien johtojen käyttö, jolloin laite kai toimisi vajavaisesti?
Kyllähän sen muutenkin asennettua saa, mutta sitten tarttee jo ymmärtää tietty vähän enemmän sähköistä. Kellonkin johtoja hyväksikäyttäen muistelen jonkun sen asentaneen... Diagnoosipistoke täytyy tietysti kytkeä omaan paikkaansa. Mutta, mutta. Jos tuntuu, että omat keinot loppuu, eikä foorumin/koneen omilla ohjeilla asennus onnistu, niin ei sen asennuttaminenkaan omaisuuksia maksa. Ihan tava huoltoasema (sellainen jolta saa muutakin kuin keppanaa ja kortonkeja) kyllä suoriutuu asennuksesta sutjakkaasti ja suht edullisesti. Merkkikorjaamoa ei tietenkään kannata ajatella; ne kun ei oikein välttämättä noista hirveesti tykkää. Eihän siinä oikein muuta työlästä ja aikaa vievää ole kuin se lämpötilaanturin ujuttaminen ulkoilmaan, jonnekin puskurin alle tms.

Lähetetty: 19.1.2005 17:24
Kirjoittaja Festival
Meillä on kanssa Delta kytkenyt radion siihen isompaan liittimeen mutta eipä haittaa. Ajotietokoneen neljä piuhaa voi kytkeä kellon liittimeen kun ne irrotetaan siitä liittimestä mikä on ajotietokoneessa. Sitten neljä johtoa oheisen kaavion mukaan kiinni kellon pistokkeeseen teipillä suojattuna.

punainen - punavalkoinen
sininen - oranssi
vihreä - valko-musta
musta - musta

Tässä aiheeseen liittyvä viesti muualta forumista nimimerkiltä Jone:


Jos AT.liitin tuottaa vaikeuksia ts. se on jo radiokäytössä tai sitä ei löydy ollenkaan, niin titokoneen voi kytkeä myös kellon piuhoihin. Silloin sekä kellon, että tietokoneen liittimet puretaan ja piuhat kytketään suoraan. Värit menee seuraavasti: Kellon musta ->mustaan. Kellon valkoinen ->vihreään. Kellon oranssi ->siniseen ja kellon punavalkoinen ->punaiseen. Muista irroittaa akunkenkä, ennen kuin teet tämän kytkentämuutoksen ->oikosulkuvaara. Muista myös eristää tehdyt liitokset esim. eristysnauhall

ajotietokone, pohdiskelua

Lähetetty: 20.1.2005 10:26
Kirjoittaja pena
Ajotietokoneen asennus satakymppiin onnistui ja epäonnistui.

1. Pitkän etsinnän jälkeen löytyi vaaleanruskea möntti, johon tietokoneen pistoke sopi, mutta tietokonetta se ei saanut toimimaan.

Heräsikin ajatus, ettei se ole oikea pistorasia, vaan on tarkoitettu jollekin muulle laitteelle. Onko siellä myös liitäntä immobilaizer-laitteelle, joka on kai varkaudenestoon tarkoitettu? En ole täällä nähnyt keskustelua ko.laitteesta enempää kuin pistorasiastakaan.

2. Festival antoi kellon johtojen osalta seuraavan ohjeen:

"Ajotietokoneen neljä piuhaa voi kytkeä kellon liittimeen kun ne irrotetaan siitä liittimestä mikä on ajotietokoneessa. Sitten neljä johtoa oheisen kaavion mukaan kiinni kellon pistokkeeseen teipillä suojattuna.
punainen - punavalkoinen
sininen - oranssi
vihreä - valko-musta
musta - musta."

3. Tältä osin on ongelma: kyseisen kelloon tulee vain kolme johtoa, numeroituina kellon takana 1, 3 ja 4; yksi on musta, mutta en nyt muista, olivatko muut valkoinen ja sininen.

4. Venäläisen käyttöohjeen mukaan tietokoneen musta johto ohjautuu runkoon, punainen on 12 V virta, vihreä on yhteydessä seisontavaloihin ja sininen on yhteydessä virtalukkoon.

Tässä herääkin - ainakin meikäläisellä - kysymys, mihin tarvitaan ajotietokoneen kahta viimeksi mainittua johtoa. Onko ne tarkoitettu yhteistoimintaan "immobilaizerin" kanssa vai onko niillä jotakin muuta tarvetta?

5. Ongelmana on myös ollut diagnoosipistokkeen saanti paikalleen; alhaalta päin katsottuna toinen reikä ylärivissä oikealta tuntui jotenkin tukkoiselta.

6. Vielä bensiinin kulutuksesta, josta täällä on puhuttu paljon. Jos kalibrointi on hoidettu ja toimii, niin silloinhan näytön pitäisi näyttää oikein. Kalibrointiin näkyy kuuluvan vielä korjauskerroin, mutta en oikein päässyt vielä sen käytännön tarkoituksesta perille. Kokeilenpa, kun/ jos saan vehkeen toimimaan ja kerron omat kokemukseni.

7. Kiitokset etukäteen neuvoista ja muutenkin näkemyksistä. Ladahan ei tunnetusti jätä pulaan, ei kokemuksen mukaan myöskään Lada-kerho.

Lähetetty: 20.1.2005 12:29
Kirjoittaja R-J
Kyllä täältä yleensä avun löytää. :P

Lähetetty: 20.1.2005 18:31
Kirjoittaja mam
Ajotietokone tarvitsee tietenkin maan (0 V) ja käyttöjännitteen (+12 V). Kaikki koneeseen talletetut arvot säilyvät. Laitteessa lienee vielä paristokin, jolloin akun irroittaminenkaan ei tuhoa asetettuja arvoja (esim polttoaineen kulutuksen kalibrointi).

Virtalukolta tuleva johto kertoo milloin auto käynnissä tai valmiina siihen. Tämä käynnistää myös ruiskun ohjaustietokoneen ja bensapumpun. Siinä alkuhetkellä ruiskun ohjaustietokone 'keskustelee' ajonestolaitteen kanssa onko lupa käynnistykseen vai ei. Tämä keskustelu tapahtuu samaa piuhaa pitkin kuin mihin ajotietokone ja korjaamon diagnostiikkalaite kytketään.

Valokytkimeltä tuleva tieto sytyttää taustavalon, jonka kirkkautta voi vielä säätää tietsikan nappulalla.

Tämä ns ajotietokone saa kaikki tarvitsemansa tiedot ruiskun ohjaustietokoneelta sarjamuotoista liikennettä käyttäen (yksi johto - menee ajonestolaitteen kautta). Mahdolliset ongelmat eri versioiden välillä (Euro2/3) saattavat johtua siitä, että uusimmissa versioissa tiedot eivät ole enää samalla paikallla ts. tietsikka näyttää väärin.

Itselläni keskikulutus tuntuu rittävän tarkalta ilman kalibrointiakin.

Lähetetty: 21.1.2005 9:23
Kirjoittaja Jone
ladamaster kirjoitti:Kaksi BK-10 konetta ja yksi BK-16 kerholla toimitukseen.
Tahtoo BK-10.n. Otatko Ladamaster yhteyttä: 050-3648820

vielä asennus, 110

Lähetetty: 21.1.2005 13:33
Kirjoittaja pena
Aikaisempaa puheenvuoroa vähän toistaen, mutta nyt lyhyesti kysymys:

Kojelaudan alta löytyi yksi vaaleanruskea liitin, josta lähti varmaan yli kymmenkunta johtoa, mutta toimimaan kone ei vain siitä ruvennut: onko luultavaa, ettei se ole kuitenkaan oikea laite tähän tarkoitukseen? Muuta samantapaista ei toistaiseksi ole löytynyt.

Lähetetty: 21.1.2005 14:41
Kirjoittaja mam
Liittimen pitää olla 9-napainen ja käydä suoraan siihen tietsikan liittimeen.

Tarkista aina ensin yleismittarilla tai valokynällä, että liittimestä löytyy jännitteet oikeilta paikoilta. Siinä ajotietokoneessa ei ole mitään suojauksia.

Lähetetty: 23.1.2005 9:05
Kirjoittaja ladamaster
Jone kirjoitti:
ladamaster kirjoitti:Kaksi BK-10 konetta ja yksi BK-16 kerholla toimitukseen.
Tahtoo BK-10.n. Otatko Ladamaster yhteyttä: 050-3648820
Hyvä ostaja!

Lähetä yv, tai palautesivun kautta tietosi tai kerhon postiin. Katsellaan sitten minne soitellaan; ja KUKA soittelle minnekin :D

Täytynee tehdä varaston inventaario ja lähettää jo maksetut eteenpäin. Pitäisi olla yksi BK-10 jäljellä.

asennus onnistui mutta ...

Lähetetty: 1.2.2005 12:57
Kirjoittaja pena
Kun aikaisemmin kerroin ajotietokoneen asennusongelmista, niin kerrottakoon nyt, miten sen jälkeen kävi.

- Asennuksesta:

Tietokoneelle tarkoitettu 9-napainen liitin ei tässä tapauksessa toiminut, jokunen johto siitä tuntui puuttuvan.

Niinpä tietokone oli yhdistettävä kellon liittimeen: musta vastaamaan kellon pistoketta 1, vihreä 2, sininen 3 ja punainen 4; alkoi toimia.

Diagnostiikkapistokkeen toimintaan saannissa oli hankaluuksia, mutta hapettumisenestoaineet auttoivat.

- Polttoaineen kulutuksesta:

On moneen otteeseen ollut puhetta siitä, että laite näyttää polttoaineen kulutuksen väärin, eli liian suurena. Mittarihan ei sinänsä mitanne tankin tyhjenemistä, vaan sille on annettu lähtökohtaisesti jokin kulutuksen arvo, jota voidaan muuttaa eli kalibroida (ohje kohta 2.2.), eli muuttamalla käsin polttoaineen kulutukseksi ilmoitettua määrää, jolloin tietokone laskee ajetun matkan pohjalta uuden kulutuksen 100 km ja tuntia kohden; tätä arvoa voidaan edelleen muutella korjauskertoimen avulla valitsemalla sen jälkeen kun kulutettu polttoaine on tullut hyväksytyksi, vielä kerran <> ja =o= samanaikaisesti, jolloin korjauskerrointa voidaan muutella välillä +50 ...-50.

- Diagnostiikkapistokkeen osalta kuitenkin asiantuntijoille ja miksei muillekin kolme kysymystä:

- diagnostiikkakohdassa näytöllä vilisee koko ajan kirjaimia ja numeroita; kuuluuko näin olla?

- check engine -merkkivalo syttyi palamaan, mutta diagnostiikkakohdassa numerot vilisivät entiseen malliin, laite ei siis näyttänyt erikseen mitään vian erityistä numeroa; onko jossakin vikaa?

- useammankin painalluksen (v <>) ja yhden käynnistyksen jälkeen check engine -merkkivalo sammui; samalla kuitenkin näytöllä vilkkui jatkuvasti sana Error; onko tällaista sattunut ja miten tällaisesta vikailmoituksesta pääsee eroon (muutoin kuin mahdollisesti irrottamalla akun kaapeli)?

Lähetetty: 1.2.2005 19:21
Kirjoittaja mam
Mikäli ruiskun/sytytyksen ohjain havaitsee virheen moottorin antureiden/laitteiden toiminnassa, sen koodi näkyy ajotietokoneen näytöllä - 'skrollaa'. Koodin ja vian välinen yhteys selviää ajotietokoneen mukana tulleen ohjeen avulla.
Ilmeisesti osa vioista häiriöistä ei sytytä 'check engine'-valoa - esim akun irrotus.

Kyllä niissä diagnostiikkanumeroissa pitäisi tapahtua muutos, jos tulee uusi vika?

Vian nollauksen tuloksena näytössä 'skrollaa' 'no Error' - kaikki kunnossa.

no Error

Lähetetty: 2.2.2005 9:57
Kirjoittaja pena
Ts. kun näytössä vilkkuu teksti "no Error", niin kaikki on sillä kertaa kunnossa (?)

Lähetetty: 2.2.2005 14:50
Kirjoittaja mam
Näin on.

Lähetetty: 3.2.2005 20:28
Kirjoittaja Osku
Mistähän löytyis vikakoodiluettelo suomeksi? Olisi tarvetta.

Terv: Osku