Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Siellä on semmonen huohotinputki (n. 6mm läpimitallinen) vaihdelootan päällä, oisko ihmettelemänne putki?
Meidän pihan vaz-tuotteissa on kaikissa suojakumitulppa, vaiko kumitulppasuoja, siinä putkenpäässä.
Varaosakataloogin mukaan äkkisiltään vilkaistunna samaroissa on sama laatikko näissä satakympeissä, joten kastokeppikin sieltä pitäisi löytyä. Tietysti Iigori on ovelana rottana laittanut tähän sellaisen jossa ei sitä keppiä ole...
Meidän pihan vaz-tuotteissa on kaikissa suojakumitulppa, vaiko kumitulppasuoja, siinä putkenpäässä.
Varaosakataloogin mukaan äkkisiltään vilkaistunna samaroissa on sama laatikko näissä satakympeissä, joten kastokeppikin sieltä pitäisi löytyä. Tietysti Iigori on ovelana rottana laittanut tähän sellaisen jossa ei sitä keppiä ole...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Joku huohottaja se kai on. Ei ollut -95 SÄMPYssäkään mitään mittatikkuja vaan öljyt oli luritettava sieltä tarkastustulpasta. Vaikka siellä olisi ollut kaikkia muitakin mielenkiintoisia reikiä josta luritella.
Se yksikin päärynänmuotoinen metalliläppä, joka on sieltä päärynän kannasta kiinni laatikossa.
Mutta ei se öljyjen vaihdolla taida tuollainen rohina hävitä. Ajellaan ja katsotaan. Accordinkin lootalla ajettiin vaikka kuinka hemmetisti vaikka rohina oli hirmuinen.
Onhan minulla 2Lootaa. Mutta tähänkö tämäkin menee? Ei kun aina vaan isompaa remonttia tiedossa. Lootanhan vaihdattaisi Venäjällä, mutta Tulli olisi maksettava. Ja tietysti itse Revittävä se loota irti.

Se yksikin päärynänmuotoinen metalliläppä, joka on sieltä päärynän kannasta kiinni laatikossa.
Mutta ei se öljyjen vaihdolla taida tuollainen rohina hävitä. Ajellaan ja katsotaan. Accordinkin lootalla ajettiin vaikka kuinka hemmetisti vaikka rohina oli hirmuinen.
Onhan minulla 2Lootaa. Mutta tähänkö tämäkin menee? Ei kun aina vaan isompaa remonttia tiedossa. Lootanhan vaihdattaisi Venäjällä, mutta Tulli olisi maksettava. Ja tietysti itse Revittävä se loota irti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Ilkeässä paikassa se mittatikku on yläkautta kiinni päästä, mutta kyllä se näkyy. Paljaalla kädellä (siis ilman hihaa välissä) onnistuin sen irroittamaan, jostain ilmanputsarin ja pääsylinterin välistä.
Mitä yleensä vaihteistokokemuksiin tulee, niin yhden etuvetoisen Escortin loota piti aika pahaa kohinaa - sieltä puuttui yksi laakeri kokonaan (rullat laatikon pohjalla). Tuokin pelasi vielä ihme kyllä tyydyttävästi ja vaihdettiinkin vielä kulkevana.
Oman T4 Transportterin laatikko piti kohinaa varsinkin pienillä vaihteilla ostettaessa, ajettu silloin 370tkm, vaihdoin öljyt ja lisäsin vaihteisoon tarkoitetun STP-lisäaineen ja nyt se on ollut kohtuu hiljaa yli 100tkm (nyt mittarissa on melkein 500tkm).
Ajattelin keväämmällä tehdä saman öljynvaihto+STP huollon Samaralle, nyt sillä on ajettu 202tkm ja laatikko pelaa ihan ongelmitta, mutta hienoista vinkunaa se toisinaan pitää.
Mitä yleensä vaihteistokokemuksiin tulee, niin yhden etuvetoisen Escortin loota piti aika pahaa kohinaa - sieltä puuttui yksi laakeri kokonaan (rullat laatikon pohjalla). Tuokin pelasi vielä ihme kyllä tyydyttävästi ja vaihdettiinkin vielä kulkevana.
Oman T4 Transportterin laatikko piti kohinaa varsinkin pienillä vaihteilla ostettaessa, ajettu silloin 370tkm, vaihdoin öljyt ja lisäsin vaihteisoon tarkoitetun STP-lisäaineen ja nyt se on ollut kohtuu hiljaa yli 100tkm (nyt mittarissa on melkein 500tkm).
Ajattelin keväämmällä tehdä saman öljynvaihto+STP huollon Samaralle, nyt sillä on ajettu 202tkm ja laatikko pelaa ihan ongelmitta, mutta hienoista vinkunaa se toisinaan pitää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Ei noissa -96 malleissa taida olla vielä sitä tikkua. Ainakin omassa vain täyttöroppu.
Tuossa veljen 110:n laatikossa oli aikoinaan juuri samanmoinen rohina samoilla kuvauksilla. Omien arvelujen mukaan se tuli siitä laatikon päätylaakerista, mikä vastaa näissa Ladan etuvetolaatikoissa sitä tavanomaista "silmälaakeria" vauhtipyörän sisällä. Monta vuottahan se laatikko kesti ajoa kovasta rohinasta huolimatta ja olisi varmaan vieläkin paikallaan, jos ei olisi innostunut ostamaan toista vaihteistoa, kun sitä täällä boardilla edullisesti tarjottiin purkuautosta. Ja rohinasta päästiin myös sen myötä eroon.
Sen päärynänmuotoisen metalliläpän peittämä reikä siinä kytkinkopassa on 110:ssä käytössä nopeusmittarin impulssianturille. Itse epäilen, että näissä Samaroissa se ollut myös elektronista mittaritaulua varten, joita tehtiin 90-luvulla Samaroihinkin (ilmeisesti muutama tuhat?)
Mittaristo kuvassa
Tuossa veljen 110:n laatikossa oli aikoinaan juuri samanmoinen rohina samoilla kuvauksilla. Omien arvelujen mukaan se tuli siitä laatikon päätylaakerista, mikä vastaa näissa Ladan etuvetolaatikoissa sitä tavanomaista "silmälaakeria" vauhtipyörän sisällä. Monta vuottahan se laatikko kesti ajoa kovasta rohinasta huolimatta ja olisi varmaan vieläkin paikallaan, jos ei olisi innostunut ostamaan toista vaihteistoa, kun sitä täällä boardilla edullisesti tarjottiin purkuautosta. Ja rohinasta päästiin myös sen myötä eroon.
Sen päärynänmuotoisen metalliläpän peittämä reikä siinä kytkinkopassa on 110:ssä käytössä nopeusmittarin impulssianturille. Itse epäilen, että näissä Samaroissa se ollut myös elektronista mittaritaulua varten, joita tehtiin 90-luvulla Samaroihinkin (ilmeisesti muutama tuhat?)
Mittaristo kuvassa
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Juuri tuosta SilmäLaakerista minulle puhuttiin Accordin rahinan yhteydessä.
Kiitos arvelioille ja vinkkaajielle. Antaa siis kohista ja rolista toistaiseksi.
Kiitos arvelioille ja vinkkaajielle. Antaa siis kohista ja rolista toistaiseksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Civicissä (89 1.6i-16v) vaihteisto rahisi aikansa,sitten petti tasauspyörästö. Korjattiin, samalla vaihdoin tasauspyörästön poskilaakerit ja kesti ajoa noin 4 kuukautta ja uudestaan sama homma. Paitsi että tällä kertaa vaihteiston kylkeen tuli nyrkin kokoinen reikä tasauspyörästön kyllästyttyä sisäilmaan. Kova on paukku kun täydestä kiihdytyksestä osia alkaa ropista tulipeltiä vasten. Mutta se siitä.
Häviääkö se rahina/rohina kun kytkytin on alhaalla? Meinaan ettei painelaakeri antaisi sitä ääntä?
Häviääkö se rahina/rohina kun kytkytin on alhaalla? Meinaan ettei painelaakeri antaisi sitä ääntä?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
No, tuollahan jo monta kertaa kerroin, että rolinaa ja rahinaa ei kuulu kytkin pohjassa. RolinaRahinan kuuluminen ja kuulumattomuus on selostettu tuolla aiemmin kattavasti.
Mutta nyt tarvitaan vinkkejä RuuttaSamaran tankin tyhjennykseen. Välineenä käytetään erilaisia letkuja ja lutkutinpumppua. Siis mitään suullaimasuneuvoja en kaipaa.
SÄMPYstä lutkuttelin tankkia tyhjäksi yläluukun kautta joko paluu- tai lähtölinjasta. Taitaapi vaan olla ruutassa hetikohta eli suoraan tankista kiinteät metalliputket.
Miten tyhjennän tankin parhaiten? Tyhjennys on vain pensanhamstarauksen vuoksi, joten mitään älyttömän vaikeita konsteja ei kannata alkaa tehdä.
Huom! Miten tyhjennän Tankin helposti, jotta saan haettua uuden polttoaine lastin mahdollisimman pian?
Mutta nyt tarvitaan vinkkejä RuuttaSamaran tankin tyhjennykseen. Välineenä käytetään erilaisia letkuja ja lutkutinpumppua. Siis mitään suullaimasuneuvoja en kaipaa.
SÄMPYstä lutkuttelin tankkia tyhjäksi yläluukun kautta joko paluu- tai lähtölinjasta. Taitaapi vaan olla ruutassa hetikohta eli suoraan tankista kiinteät metalliputket.
Miten tyhjennän tankin parhaiten? Tyhjennys on vain pensanhamstarauksen vuoksi, joten mitään älyttömän vaikeita konsteja ei kannata alkaa tehdä.
Huom! Miten tyhjennän Tankin helposti, jotta saan haettua uuden polttoaine lastin mahdollisimman pian?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
No, nyt on mieleiset etukuraläpät. Nappasin SÄMPYstä. On niissä aina renkaat alla värkkäämistä. Ja kun ei viitsinyt muka nostaa keulaa ylös, jolloin sinne olisi tullut tilaa.
Ei noista meikän OikotieOnneen hommista meinaa tulla mitään. Hitto kun tajuaa vasta aina jälkeen päin miten helppoa se olisikaan ollut jos...
SÄMPY sitten luovutti myös KaatumaRautansa. Lauantaina asennellaa ainakin valeeseen se eli vain puskurikiinnikkeistään kiinni kuten SÄMPYssäkin.
Ilmanohjuria tuunasin eteenpäin katolla. Näin kuvittelen syntyvän voimakkaamman paineen viistoon kohti ikkuna. Aiemmin viistolippa jäi vähän tyhjän päälle. Nyt kaikki ilma, joka joutuu lipan alle joutuu myös puristumaan kattoa ja viistolippaa vasten. Viisto ohjaa sen sitten juuri takalasin suuntaisena alas.
Ei noista meikän OikotieOnneen hommista meinaa tulla mitään. Hitto kun tajuaa vasta aina jälkeen päin miten helppoa se olisikaan ollut jos...
SÄMPY sitten luovutti myös KaatumaRautansa. Lauantaina asennellaa ainakin valeeseen se eli vain puskurikiinnikkeistään kiinni kuten SÄMPYssäkin.
Ilmanohjuria tuunasin eteenpäin katolla. Näin kuvittelen syntyvän voimakkaamman paineen viistoon kohti ikkuna. Aiemmin viistolippa jäi vähän tyhjän päälle. Nyt kaikki ilma, joka joutuu lipan alle joutuu myös puristumaan kattoa ja viistolippaa vasten. Viisto ohjaa sen sitten juuri takalasin suuntaisena alas.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Moi,
Käsittääkseni nopeimmin, muttei ehkä helpoiten, on kun ottaa bensansuodattimen irti ja laittaa virrat päälle. Rasvamonttu olisi hyvä olla. Samalla tulee liat tankista pois.
Käsittääkseni nopeimmin, muttei ehkä helpoiten, on kun ottaa bensansuodattimen irti ja laittaa virrat päälle. Rasvamonttu olisi hyvä olla. Samalla tulee liat tankista pois.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Harmillista. Ei ole kyllin helppo tapa pihassa pikaisesti tehtäväksi.
Tässä siis etsitään keinoa tyhjentää tankkia uutta tankkausta varten. Eli tyhjennetään polttoaineastioihin pensan hamstrausta varten.
Tarvitaan ns. TienPäällä toimiva keino.
Tässä siis etsitään keinoa tyhjentää tankkia uutta tankkausta varten. Eli tyhjennetään polttoaineastioihin pensan hamstrausta varten.
Tarvitaan ns. TienPäällä toimiva keino.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Rolinoista viis. Jouduin tuossa vähän käymään ympäri maakuntia. Eivät ne rolinat mihinkään muutu. Ei siis paniikkia vaikka tuleekin ajoa tuossa viikonloppuna sen vajaa 800km kun kurvataan täältä RaukoiltaRajoilta Mopilistiaan ja sieltä sitten Kuusaalle. Onhan siinä taas yhden päivän osaksi.
Tuulenohjain toimii nyt loistavasti. Hommatkaa ihmeessä tuollainen jos teitä kiukuttaa HB -takalasin ja perän likaantuminen. Ei maksa paljon, on helppo kiinnittää ja irrottaa tarvittaessa ja todellakin TOIMII!
Voihan sitä joku pitää typeränä tuninkina, mutta mitä sitten. Vielä minä testaan sen konepeltilipan. Huomenna jo ostan sen. Sehän saattaa toimia tuulenohjaimena niin, että ilma ohajtaan vähän paineistaen konepeltiä pitkin tuulilasin alaosaan. Näin ei synny niin voimakasta pyörrettä konepellin ja tuulilasin alaosan välille. Näyttää nimittäin siltä, että kamaa kertyy tuulilasin alaosaan mielellään tai ainakin jos pyyhkijöiden alla on lunta, se ei kovin helpolla lähde siitä 100km/h ajossakaan.
Mutta miten ihmeessä se SuomiSisustan takapenkin istuinosa nostetaan pystyyn?
En minä sitä saanut. Penkin kulmista kun nosti, istuin taipui, mutta oli keskeltä aivan jumissa. Ei onnistunut, vaikka kaadoin vähän selkänojaakin. On minulla tuossa joku käyttöohjekirja, mutta en tiedä puhutaanko siinä SuomiSisustasta mitään. Täytyy kurkkia.
Tuulenohjain toimii nyt loistavasti. Hommatkaa ihmeessä tuollainen jos teitä kiukuttaa HB -takalasin ja perän likaantuminen. Ei maksa paljon, on helppo kiinnittää ja irrottaa tarvittaessa ja todellakin TOIMII!
Voihan sitä joku pitää typeränä tuninkina, mutta mitä sitten. Vielä minä testaan sen konepeltilipan. Huomenna jo ostan sen. Sehän saattaa toimia tuulenohjaimena niin, että ilma ohajtaan vähän paineistaen konepeltiä pitkin tuulilasin alaosaan. Näin ei synny niin voimakasta pyörrettä konepellin ja tuulilasin alaosan välille. Näyttää nimittäin siltä, että kamaa kertyy tuulilasin alaosaan mielellään tai ainakin jos pyyhkijöiden alla on lunta, se ei kovin helpolla lähde siitä 100km/h ajossakaan.
Mutta miten ihmeessä se SuomiSisustan takapenkin istuinosa nostetaan pystyyn?

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Elä ota kulmista kiinni. Työnnä räpylä keskelle selkänojan ja istuinosan rakoon. Siellä olevasta renksusta istuinosa nousee pystyyn ja sitten selkänoja kaatuu. Tietysti sitä selkänojan yläreunan keskellä olevaa vipua pitää painaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Mitään renkulaa en löytänyt istuinosan keskeltä. Sieltä ei päässyt kunnolla mihinkään väliin.
Siis onko tuo Pavlovitsin ohje SuomiSisustaankin sopiva?
Siis onko tuo Pavlovitsin ohje SuomiSisustaankin sopiva?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Omasta ainaki renksu löytyy ja vetämällä penkki kippaa. Semmonen hihnan pätkä lenkki muistaakseni. Eiköhän nuo penkit ole aika samanlaisia.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mitään renkulaa en löytänyt istuinosan keskeltä. Sieltä ei päässyt kunnolla mihinkään väliin.
Siis onko tuo Pavlovitsin ohje SuomiSisustaankin sopiva?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Myöskin Suomisisustassa on lenkki istuinosan ja selkänojan alareunan välissä keskellä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)