Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Minä väittäisin että MIKÄÄN auto ei kestä jos ne jätetään ilman kunnollista huoltoa ja kunnossapitoa.
Lada on aina ollut halpa auto joka on saanut ja saa osakseen p*skaa huoltoa tai suoranaista huoltamattomuutta, juuri johtuen halvasta
hinnasta ja huonosta arvostuksesta.
Olen aivan varma että varsinkin rehellisellä isopäästöisellä tekniikalla oleva takaveto kestää hyvin huollettuna ja pidettynä hyvinkin sen
350000-400000 kilometriä.
Isäni Volkswagen Passatilla vm 1996 on takanaan 277000 km ja se esittää jo hyvin vahvoja väsymisen merkkejä, moottori kulunut
vaihteisto takkuaa ( joskus ) ja ruostettakin löytyy.
Mutta mene ja tiedä...
Lada on aina ollut halpa auto joka on saanut ja saa osakseen p*skaa huoltoa tai suoranaista huoltamattomuutta, juuri johtuen halvasta
hinnasta ja huonosta arvostuksesta.
Olen aivan varma että varsinkin rehellisellä isopäästöisellä tekniikalla oleva takaveto kestää hyvin huollettuna ja pidettynä hyvinkin sen
350000-400000 kilometriä.
Isäni Volkswagen Passatilla vm 1996 on takanaan 277000 km ja se esittää jo hyvin vahvoja väsymisen merkkejä, moottori kulunut
vaihteisto takkuaa ( joskus ) ja ruostettakin löytyy.
Mutta mene ja tiedä...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Tietenkin. Mutta siinäkin on valtavia eroja automerkkien välillä mikä kestää vähän vasemmallakin kädellä pitoa. Takaveto ei kuulu tähän joukkoon. Tietysti jos orjallisesti noudattaa huolto-ohjelmaa ja aika paljon muuta tähänkin päälle, niin kyllähän jonkunlainen toimintavarmuus voidaan saavuttaa.lada.h.s kirjoitti:Minä väittäisin että MIKÄÄN auto ei kestä jos ne jätetään ilman kunnollista huoltoa ja kunnossapitoa.
Ei se luotettavuus silti kovin paljoa tunnu paranevan vaikka vaihdat jokaisen tekniikkaosan uuteen.
Kannattaa muistaa että halpa auto on halpa auto vaikka mitä tekisi. Ei se muutu paremmaksi vaikka kuinka huoltaisi.lada.h.s kirjoitti:Lada on aina ollut halpa auto joka on saanut ja saa osakseen p*skaa huoltoa tai suoranaista huoltamattomuutta, juuri johtuen halvasta
hinnasta ja huonosta arvostuksesta.
Olen aivan varma että varsinkin rehellisellä isopäästöisellä tekniikalla oleva takaveto kestää hyvin huollettuna ja pidettynä hyvinkin sen
350000-400000 kilometriä.
Tuntuu tuo takavedon moottori olevan ihan perus 60-luvun moottori. Sadantonnin tienoilla tuntuu paras terävyys katoavan ja viimeistään 200 tkm kanteissa alkaa olemaan jo todella väsynyttä menoa. Siis hyvinkin pidettynä. Koneen ei tartte kuluttaa öljyä tai muutenkaan näkyvästi olla epäkunnossa, se vaan väljistyy käsittämättömän hengettömäksi. Kokemusta löytyy molemmista kilsavaihtoehdoista.
Kyllä minä haluan nähdä sen joka tuosta vielä 200 tkm suhaa lisää vuonna 2010...
Niinkuin sanottu, takavetojen osalta nämä 300-400 tkm ajetut on minimaalinen marginaaliryhmä. Johtuen jo siitä että yleinen takavedon vuosittainen ajomäärä pyörii jossain 10-15 tkm kanteissa. Siksi niitä kilsojakaan ei paljoa tule ja yleensä kori happanee alta vaikka tekniikka pelaisikin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Moi,
Aika hassua on kinata, mikä öljy on parasta Ladan moottoriin. Itse olen tyytynyt lähes aina 10W/40 tuotteisiin sekä moottorissa että vaihdelaatikossa. Syynä on se, että iskältä sain perintönä 200 litran voiteluainetynnyrin. Muistaakseni merkkinä Valvoline. Ongelmia ei ole ollut moottorin tai vaihdelaatikon kanssa. Samaralla on sentään ajettu noin 240 000 km. Eli olen samaa mieltä kuin Toveri Sdelano v SSSR:
Aika hassua on kinata, mikä öljy on parasta Ladan moottoriin. Itse olen tyytynyt lähes aina 10W/40 tuotteisiin sekä moottorissa että vaihdelaatikossa. Syynä on se, että iskältä sain perintönä 200 litran voiteluainetynnyrin. Muistaakseni merkkinä Valvoline. Ongelmia ei ole ollut moottorin tai vaihdelaatikon kanssa. Samaralla on sentään ajettu noin 240 000 km. Eli olen samaa mieltä kuin Toveri Sdelano v SSSR:
Sdelano v SSSR kirjoitti: Ladojen moottorit eivät ole kovin kronkeleita moottoriöjystä. Valmistajan vaatimukset täyttävät tai ylittävät voiteluaineet toimivat kaikki ongelmitta. Jos ongelmia on, johtuvat ne lähes poikkeuksetta jostain muusta kuin moottoriöljystä.
SvS
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
On täällä sentään järkimiehiäkin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Millä tavalla on "epäjärkevää" käyttää korkealaatuisia voiteluaineita?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
On järkevää käyttää mitä tahansa laatuluokitukset täyttävää öljyä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Aihvan koska se laadukkaampikaan öljy ei tee enää mitään pelastavampia siinä jo yli 50 tkm ajetussa, olipa minkä merkkinen tahansa.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
sori, jatketaan vähän offtopikkia, mutta kun tää oli niin mielenkiintoinen keskustelun haara
lada on halpana autona ollut edellä aikaansa. Halvan hinnan takia autot on ostettu kovaan käyttöön, ehkä ensi huolto vain teetetty, sitten rässitty menemään niin kauan kuin huoltamatta ja hoitamatta kestää. kyllä se helposti menen 150 tkm ja 5 vuotta, sitten paaliin, näin se on mennyt Ladan, Mossen ja Warren kanssa. Huoltamalla ja hoivaamalla kuten kalliimpien autojen kanssa on tehty, olisi autoilla ajettu 500 tkm ja 20 vuotta helposti ja vielä suht edullisestikin.
Nykyään autot suunnitellaankin, että elinkaari on noin 5-10 vuotta, sitten kierrätykseen. Ladan kohdalla tämä on toiminut jo 70-luvulla. Länsimerkeissä lähinnä yrityskäytössä lienee käytetty tätä nopeaa kiertoa, paaliin kun kirjanpitoarvo on nollattu ja auton tehokkaat ja taatut takuu kilometrit on käytetty.
Ladan nopea elinkaari on myös pitänyt liikenteessä olevat autot aina suht tuoreina ja hyvä kuntoisina, ne on täyttänyt viimeisimmät päästönormit ja olleet näin ollen ympäristöystävällisempiä ja turvallisia.
Nopean elinkaaren takia Ladan erimalleja on myös todella vähän säilynyt museoitavaksia autohistorian arkistoihin, jäljelle jääneitä vanhoja yksilöitä tuleekin vaalia hyvällä pidolla. Niillä kuitenkin ajetaan niin vähän, että kausittainen öljynvaihto tulee ennen kilometrien täyttymistä, tähän riittää halvempikin öljy.
lada on halpana autona ollut edellä aikaansa. Halvan hinnan takia autot on ostettu kovaan käyttöön, ehkä ensi huolto vain teetetty, sitten rässitty menemään niin kauan kuin huoltamatta ja hoitamatta kestää. kyllä se helposti menen 150 tkm ja 5 vuotta, sitten paaliin, näin se on mennyt Ladan, Mossen ja Warren kanssa. Huoltamalla ja hoivaamalla kuten kalliimpien autojen kanssa on tehty, olisi autoilla ajettu 500 tkm ja 20 vuotta helposti ja vielä suht edullisestikin.
Nykyään autot suunnitellaankin, että elinkaari on noin 5-10 vuotta, sitten kierrätykseen. Ladan kohdalla tämä on toiminut jo 70-luvulla. Länsimerkeissä lähinnä yrityskäytössä lienee käytetty tätä nopeaa kiertoa, paaliin kun kirjanpitoarvo on nollattu ja auton tehokkaat ja taatut takuu kilometrit on käytetty.
Ladan nopea elinkaari on myös pitänyt liikenteessä olevat autot aina suht tuoreina ja hyvä kuntoisina, ne on täyttänyt viimeisimmät päästönormit ja olleet näin ollen ympäristöystävällisempiä ja turvallisia.
Nopean elinkaaren takia Ladan erimalleja on myös todella vähän säilynyt museoitavaksia autohistorian arkistoihin, jäljelle jääneitä vanhoja yksilöitä tuleekin vaalia hyvällä pidolla. Niillä kuitenkin ajetaan niin vähän, että kausittainen öljynvaihto tulee ennen kilometrien täyttymistä, tähän riittää halvempikin öljy.

Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Riittää varmastikin, mutta jos haluaa pitää museohelmestään parasta mahdollista huolta niin silloin kannattaa ostaa kalliimpaa öljyä.Lada-Jussi kirjoitti:Nopean elinkaaren takia Ladan erimalleja on myös todella vähän säilynyt museoitavaksia autohistorian arkistoihin, jäljelle jääneitä vanhoja yksilöitä tuleekin vaalia hyvällä pidolla. Niillä kuitenkin ajetaan niin vähän, että kausittainen öljynvaihto tulee ennen kilometrien täyttymistä, tähän riittää halvempikin öljy.
Näin siis meillä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Eli siis parasta mitä rahalla saa vai? En oikein ymmärrä tuota mielipidettä, jos et ole aukonut ja laittanut sisuskaluja uusiksi moottoriin. Itse en käyttänyt parhaimpia öljyjä näissä vanhemmissa romuissa mitä olen omistanut, nykyiseen öljyt kaataa joku muu.
Esimerkkinä KHJ-582 omistuksessa ja ajopelinä ollut Talbot. Ei varmasti käyttänyt kalleimpia öljyjä. Semisynteettiset öljyt kulkivat koneessa täysin kesät talvet ilman oksennuksia. Taisi joskus mainita kun olimme koulussa että käydään ostamassa öljyt ja suodatin. Kysyin että minkälasita meinasit ostaa. Liukasta oli vastaus.
Itse käytin omassa Talbotissa Farm Universal 10W30 öljyä. Oli hyvä siinä käytössä. Hondissa taisi joskus olla kaikkein halvimpia synteettisiä. 1200 Ladassa se olikin sitten ihan sama. Kaiken söi mitä kaatoi.
Kehotan edelleen katselemaan mitä siellä öljy kannun, tynnyrin, purkin tai pussin kyljessä lukee. Niistä ACEA yms. arvoista voi päätellä jo aika paljon öljyn ominaisuuksista. Ja toinen aika paljon määräävä ominaisuus on sitten käyttö. Eli ajetaanko paljon maantie vai kaupunki ajoa vai pyöritelläänkö sitä moottoria vain juhlapäivinä naapurin kiusaksi kello kolme yöllä.
Esimerkkinä KHJ-582 omistuksessa ja ajopelinä ollut Talbot. Ei varmasti käyttänyt kalleimpia öljyjä. Semisynteettiset öljyt kulkivat koneessa täysin kesät talvet ilman oksennuksia. Taisi joskus mainita kun olimme koulussa että käydään ostamassa öljyt ja suodatin. Kysyin että minkälasita meinasit ostaa. Liukasta oli vastaus.
Itse käytin omassa Talbotissa Farm Universal 10W30 öljyä. Oli hyvä siinä käytössä. Hondissa taisi joskus olla kaikkein halvimpia synteettisiä. 1200 Ladassa se olikin sitten ihan sama. Kaiken söi mitä kaatoi.
Kehotan edelleen katselemaan mitä siellä öljy kannun, tynnyrin, purkin tai pussin kyljessä lukee. Niistä ACEA yms. arvoista voi päätellä jo aika paljon öljyn ominaisuuksista. Ja toinen aika paljon määräävä ominaisuus on sitten käyttö. Eli ajetaanko paljon maantie vai kaupunki ajoa vai pyöritelläänkö sitä moottoria vain juhlapäivinä naapurin kiusaksi kello kolme yöllä.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Tässä on vähän sama asia kuin ostaako luomu- vai tavallisia tomaatteja.
Jos niistä luomuista tulee parempi mieli, niin siitä vain.
Jos niistä luomuista tulee parempi mieli, niin siitä vain.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Hyvin toimi meiän 111 ja Fiat viime talvenakin AD:n puolsynteettisil.Ei halvimpii,eikä kalliimpii.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Mielenkiintoinen ketju oli tämä.
Pari kommenttia. Kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria paljon. Siksi vähänkin ajettu kone voi olla loppu, jos autolla on ajettu paljon lyhyttä matkaa. Ei varmasti ole mahdottomuus ajella ladan koneella 500tkm, jos se tehdään verrattain lyhyessä ajassa, moottori lämpimänä ajellen pitkiä matkoja. Juuri niissä kylmäkäynnistyksissä öljynlaatu ratkaisee. Ja myös kesäkäynnistys on moottorin kannalta kylmäkäynnistys, joskaan ei tietenkään yhtä paha kuin talvikäynnistys.
Halpaa autoa vain harvoin pidetään hyvin. Niitä ei juuri huolleta, eikä pestä. Sen huomasi parhaiten, kun kaverilla oli aikoinaan kaksi E30 bemaria. Toinen perus 316, toinen 325 neliveto. Perusmalli oli aivan karmeassa kunnossa, neliveto kalliimpana mallina loistavassa kunnossa. Hyvin pidettynä Ladakin pysyy/olisi pysynyt hyvässä kunnossa.
Pahin oravanpyörä tulee siitä, kun lopetetaan öljynvaihdot lisääntyneen öljynkulutuksen vuoksi. Kulunutta öljyä kone syö enemmän, kuin tuoretta. Siksi vähän ehtoopuolellakin olevaan koneeseen kannattaisi yrittää jaksaa vaihdella niitä öljyjä.
Näitä öljyjuttuja lukeneena taidan kokeilla Teboilin 5w-40 synteettistä öljyä nyt talveksi. Vaikka ohjekirja antaisi suosituksen käyttää 5w-30 öljyäkin, niin se tuntuu vanhan malliseen koneeseen vähän ohuelta, minun mielestä.
Pari kommenttia. Kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria paljon. Siksi vähänkin ajettu kone voi olla loppu, jos autolla on ajettu paljon lyhyttä matkaa. Ei varmasti ole mahdottomuus ajella ladan koneella 500tkm, jos se tehdään verrattain lyhyessä ajassa, moottori lämpimänä ajellen pitkiä matkoja. Juuri niissä kylmäkäynnistyksissä öljynlaatu ratkaisee. Ja myös kesäkäynnistys on moottorin kannalta kylmäkäynnistys, joskaan ei tietenkään yhtä paha kuin talvikäynnistys.
Halpaa autoa vain harvoin pidetään hyvin. Niitä ei juuri huolleta, eikä pestä. Sen huomasi parhaiten, kun kaverilla oli aikoinaan kaksi E30 bemaria. Toinen perus 316, toinen 325 neliveto. Perusmalli oli aivan karmeassa kunnossa, neliveto kalliimpana mallina loistavassa kunnossa. Hyvin pidettynä Ladakin pysyy/olisi pysynyt hyvässä kunnossa.
Pahin oravanpyörä tulee siitä, kun lopetetaan öljynvaihdot lisääntyneen öljynkulutuksen vuoksi. Kulunutta öljyä kone syö enemmän, kuin tuoretta. Siksi vähän ehtoopuolellakin olevaan koneeseen kannattaisi yrittää jaksaa vaihdella niitä öljyjä.
Näitä öljyjuttuja lukeneena taidan kokeilla Teboilin 5w-40 synteettistä öljyä nyt talveksi. Vaikka ohjekirja antaisi suosituksen käyttää 5w-30 öljyäkin, niin se tuntuu vanhan malliseen koneeseen vähän ohuelta, minun mielestä.
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Mielestäin E.P. juttelee asiaa ja yleensä on viel omast autost kyse,mitä ei välttämättä olla myymäs pitkään aikaan.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kannattaako Ladassa käyttää täyssynteettistä?
Laadukas öljy kannattaa aina. Omalla autollani on ajettu vain lyhyttä matkaa melko paljon sen ollessa vanhalla omistajalla. Mutta hän oli käyttänytkin koneessa aina joko Teboil Gold S öljyä tai Diamondia sekä käyttänyt aina pakkasella moottorissa lämmitystä.
Ja öljyä ei mene pisaraakaan yli sen määrän mikä on hyväkuntoisille Ladan moottoreille keskimääräistä!
Ja öljyä ei mene pisaraakaan yli sen määrän mikä on hyväkuntoisille Ladan moottoreille keskimääräistä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990