Parittomat pytyt
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Molemmat kuvat ovat samasta moottorista, joka on siis nelisylinterinen.
Ne kaksi vauhtipyörästä loitommaista sylinteriä ovat huuhtelupumput.
SvS
Molemmat kuvat ovat samasta moottorista, joka on siis nelisylinterinen.
Ne kaksi vauhtipyörästä loitommaista sylinteriä ovat huuhtelupumput.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Kun tässä mopo on muutenkin jo lähtenyt käsistä, niin tuossapa teille 2-tahtinen V6 
http://www.youtube.com/watch?v=X4Ua0a-O ... re=related
(vai puhuttiinko tässä pelkästään bensakoneista?)
Tuossa vähän tarkempaa tutkiskelua:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=X4Ua0a-O ... re=related
(vai puhuttiinko tässä pelkästään bensakoneista?)
Tuossa vähän tarkempaa tutkiskelua:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9 ... re=related
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Lukaisin pikaisesti tämän otsikon viestit, enkä huomannut mainitun kolmisylinteristä autoa SeAZ-11116 “Oka”, jossa on TJ376QE-moottori.
SvS

Lukaisin pikaisesti tämän otsikon viestit, enkä huomannut mainitun kolmisylinteristä autoa SeAZ-11116 “Oka”, jossa on TJ376QE-moottori.
SvS

Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Tämmöinenkin vajaatahtinen veenelonen löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2 ... re=channel
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Saab 95:n kolmisylinterinen näyttää tältä:

Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?
SvS
Saab 95:n kolmisylinterinen näyttää tältä:

Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Ei aavistustakaan, mutta ei sitä kaikissa kuitenkaan ole...¨Sdelano v SSSR kirjoitti:Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?

Re: Parittomat pytyt
Outo putki, mutta veikataan vaikka "lisäjäähdytysputkea". 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
On imuilmanlämmitysputki kesäasennossa. (Eli ns. tallessa moottoritilassa ilman mitään sen kummempaa virkaa.)
Talviasennossa putki kiinnitetään salvoillaan pakosarjan päällä olevaan ilmanohjaimeen ja toisesta päästään ilmansuodattimelle menevään kartioputkeen. (Lähettämäni kuvan kartioputkesta on toisen yläsalvan kiinnike murtunut.)
Ekin lähettämässä kuvassa on muunneltu moottori: ei-vakio ilmansuodatin ja pakosarjasta poistettu imuilmanohjain.
Kyllä ruotsalainen osasi talvikonstit!
SvS
On imuilmanlämmitysputki kesäasennossa. (Eli ns. tallessa moottoritilassa ilman mitään sen kummempaa virkaa.)
Talviasennossa putki kiinnitetään salvoillaan pakosarjan päällä olevaan ilmanohjaimeen ja toisesta päästään ilmansuodattimelle menevään kartioputkeen. (Lähettämäni kuvan kartioputkesta on toisen yläsalvan kiinnike murtunut.)
Ekin lähettämässä kuvassa on muunneltu moottori: ei-vakio ilmansuodatin ja pakosarjasta poistettu imuilmanohjain.
Kyllä ruotsalainen osasi talvikonstit!
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Niin näkyy tuo imuilman esilämmityskin olleen ensimmäisenä juuri Saabissa -v. 1953 Saab 92:ssa.
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Kesäkäyttöä ajetellen tuntuu kuitenkin tuo syylärin paikka huonolta. Noinhan se taisi olla muistaakseni Warressakin.
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Kesäkäyttöä ajetellen tuntuu kuitenkin tuo syylärin paikka huonolta. Noinhan se taisi olla muistaakseni Warressakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Jäähdytyksen kannalta lienee melko vähämerkityksellistä, onko jäähdytin keulassa vaiko moottorin takana. Jos viileä ilma kulkeutuu jäähdyttimeen moottoritilan kautta, jäähdyttää ilma ensin sylinteriryhmää, jolloin jäädyttimen "työ" jää vähäisemmäksi.
Samalla saadaan kaasuttimen, generaattorin yms. laitteiden lämpötila alhaisemmaksi.
Järjestelyn toimivuus edellyttää, että pakokaasujen lämpö lämmittää jäähdyttimelle menevää ilmaa mahdollisimman vähän.
Saab on ratkaisussaan ilmeisesti tavoitellut matalaa, aerodynaamisesti hyvää keulaa, niinkuin lentokonevalmistajalta voi odottaakin. Lisäetuna on saatu jäähdytin ylös, jolloin nestekierto syntyy lämpötilaerojen avulla ja vesipumppu on voitu jättää pois. (Ymmärtääkseni ko. Saabeissa ei ole pumppua.)
Lentokoneväki lienee lisäksi ymmärtänyt, ettei ilman vapaa pääsy jäähdyttimelle riitä, tarvitsee olla myös vapaa poistumistie. Kuvittelisin, että ilmavirtaukset ovat Saabilla olleet hallinnassa.
kylare bakåt -hälsningar
SvS
Jäähdytyksen kannalta lienee melko vähämerkityksellistä, onko jäähdytin keulassa vaiko moottorin takana. Jos viileä ilma kulkeutuu jäähdyttimeen moottoritilan kautta, jäähdyttää ilma ensin sylinteriryhmää, jolloin jäädyttimen "työ" jää vähäisemmäksi.
Samalla saadaan kaasuttimen, generaattorin yms. laitteiden lämpötila alhaisemmaksi.
Järjestelyn toimivuus edellyttää, että pakokaasujen lämpö lämmittää jäähdyttimelle menevää ilmaa mahdollisimman vähän.
Saab on ratkaisussaan ilmeisesti tavoitellut matalaa, aerodynaamisesti hyvää keulaa, niinkuin lentokonevalmistajalta voi odottaakin. Lisäetuna on saatu jäähdytin ylös, jolloin nestekierto syntyy lämpötilaerojen avulla ja vesipumppu on voitu jättää pois. (Ymmärtääkseni ko. Saabeissa ei ole pumppua.)
Lentokoneväki lienee lisäksi ymmärtänyt, ettei ilman vapaa pääsy jäähdyttimelle riitä, tarvitsee olla myös vapaa poistumistie. Kuvittelisin, että ilmavirtaukset ovat Saabilla olleet hallinnassa.
kylare bakåt -hälsningar
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.

kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Parittomat pytyt
Tere!
Mikä on vajaatahtinen kone?
Onko 4-tahtinen kone vajaatahtinen vai
onko 2-tahtinen kone vajaatahtinen?
Mikä on vajaatahtinen kone?
Onko 4-tahtinen kone vajaatahtinen vai
onko 2-tahtinen kone vajaatahtinen?
Re: Parittomat pytyt
Kyseessä on ilmeisesti sama Auto-Union kilpuri, mikä on nykyisin Riikan Moottorimuseossa eksponaattina?Pavlovits kirjoitti:Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.
Siitä on pieni historiikki ja kuva tässä artikkelissa:
http://audi-club.gr/forums/index.php?showtopic=2805
Alimmaisena oleva kuva, ylempi on puolestaan Audi-museosta Ingolstadista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Parittomat pytyt
Megola- moottoripyörä, 5-pyttynen tähtimoottori etupyörässä.
http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Parittomat pytyt
Mitähän varten takapyörässä oli ratas ja sinne ketju?
Tuohon tähtimoottoritekniikkaan täytyy perehtyä tarkemmin.
Bensansyöttö ja voitelusysteemi tuntuu vaikeilta. Kyllä niihin varmaan joku yksinkertaisen nerokas ratkaisu on, ei noita muuten niin paljoa lentokoneissa olisi käytetty.
Tuohon tähtimoottoritekniikkaan täytyy perehtyä tarkemmin.
Bensansyöttö ja voitelusysteemi tuntuu vaikeilta. Kyllä niihin varmaan joku yksinkertaisen nerokas ratkaisu on, ei noita muuten niin paljoa lentokoneissa olisi käytetty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.