Sivu 6/7
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.7.2010 16:08
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Molemmat kuvat ovat samasta moottorista, joka on siis nelisylinterinen.
Ne kaksi vauhtipyörästä loitommaista sylinteriä ovat huuhtelupumput.
SvS
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 28.7.2010 13:27
Kirjoittaja mush
Kun tässä mopo on muutenkin jo lähtenyt käsistä, niin tuossapa teille 2-tahtinen V6
http://www.youtube.com/watch?v=X4Ua0a-O ... re=related
(vai puhuttiinko tässä pelkästään bensakoneista?)
Tuossa vähän tarkempaa tutkiskelua:
http://www.youtube.com/watch?v=lcBiCyX9 ... re=related
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 4.8.2010 15:34
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Lukaisin pikaisesti tämän otsikon viestit, enkä huomannut mainitun kolmisylinteristä autoa
SeAZ-11116 “Oka”, jossa on TJ376QE-moottori.
SvS

Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 4.8.2010 21:37
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 11.8.2010 21:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Saab 95:n kolmisylinterinen näyttää tältä:
Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?
SvS
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 11.8.2010 22:50
Kirjoittaja Eki
Sdelano v SSSR kirjoitti:Tietäisikö joku, mikä on kuvan etualalla oikealla oleva iso, musta mutkaputki?
Ei aavistustakaan, mutta ei sitä kaikissa kuitenkaan ole...¨

Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 11.8.2010 23:18
Kirjoittaja samarai
Outo putki, mutta veikataan vaikka "lisäjäähdytysputkea".

Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 11.8.2010 23:47
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
On imuilmanlämmitysputki kesäasennossa. (Eli ns. tallessa moottoritilassa ilman mitään sen kummempaa virkaa.)
Talviasennossa putki kiinnitetään salvoillaan pakosarjan päällä olevaan ilmanohjaimeen ja toisesta päästään ilmansuodattimelle menevään kartioputkeen. (Lähettämäni kuvan kartioputkesta on toisen yläsalvan kiinnike murtunut.)
Ekin lähettämässä kuvassa on muunneltu moottori: ei-vakio ilmansuodatin ja pakosarjasta poistettu imuilmanohjain.
Kyllä ruotsalainen osasi talvikonstit!
SvS
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 12.8.2010 5:54
Kirjoittaja samarai
Niin näkyy tuo imuilman esilämmityskin olleen ensimmäisenä juuri Saabissa -v. 1953 Saab 92:ssa.
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Kesäkäyttöä ajetellen tuntuu kuitenkin tuo syylärin paikka huonolta. Noinhan se taisi olla muistaakseni Warressakin.
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 12.8.2010 14:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Jäähdytyksen kannalta lienee melko vähämerkityksellistä, onko jäähdytin keulassa vaiko moottorin takana. Jos viileä ilma kulkeutuu jäähdyttimeen moottoritilan kautta, jäähdyttää ilma ensin sylinteriryhmää, jolloin jäädyttimen "työ" jää vähäisemmäksi.
Samalla saadaan kaasuttimen, generaattorin yms. laitteiden lämpötila alhaisemmaksi.
Järjestelyn toimivuus edellyttää, että pakokaasujen lämpö lämmittää jäähdyttimelle menevää ilmaa mahdollisimman vähän.
Saab on ratkaisussaan ilmeisesti tavoitellut matalaa, aerodynaamisesti hyvää keulaa, niinkuin lentokonevalmistajalta voi odottaakin. Lisäetuna on saatu jäähdytin ylös, jolloin nestekierto syntyy lämpötilaerojen avulla ja vesipumppu on voitu jättää pois. (Ymmärtääkseni ko. Saabeissa ei ole pumppua.)
Lentokoneväki lienee lisäksi ymmärtänyt, ettei ilman vapaa pääsy jäähdyttimelle riitä, tarvitsee olla myös vapaa poistumistie. Kuvittelisin, että ilmavirtaukset ovat Saabilla olleet hallinnassa.
kylare bakåt -hälsningar
SvS
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 25.8.2010 13:26
Kirjoittaja Pavlovits
Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.

Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 29.8.2010 1:23
Kirjoittaja Latikka
Tere!
Mikä on vajaatahtinen kone?
Onko 4-tahtinen kone vajaatahtinen vai
onko 2-tahtinen kone vajaatahtinen?
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 30.8.2010 0:58
Kirjoittaja samarai
Pavlovits kirjoitti:Tuolla ylempänä haeskeltiin 16-sylinterisiä. Tämmöiseen törmäsin:
kuvattu Porissa 1986. Latvian automobiilikerhon jäsenen omistama.
Auto Union V-16 - Auton faktoja: moottori 16 V, 3l, 520 hp. Nopeus 340 km/ tunti, paino 824 kg.

Kyseessä on ilmeisesti sama Auto-Union kilpuri, mikä on nykyisin Riikan Moottorimuseossa eksponaattina?
Siitä on pieni historiikki ja kuva tässä artikkelissa:
http://audi-club.gr/forums/index.php?showtopic=2805
Alimmaisena oleva kuva, ylempi on puolestaan Audi-museosta Ingolstadista.
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 10.10.2010 2:14
Kirjoittaja samarai
Megola- moottoripyörä, 5-pyttynen tähtimoottori etupyörässä.
http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 10.10.2010 10:58
Kirjoittaja Pavlovits
Mitähän varten takapyörässä oli ratas ja sinne ketju?
Tuohon tähtimoottoritekniikkaan täytyy perehtyä tarkemmin.
Bensansyöttö ja voitelusysteemi tuntuu vaikeilta. Kyllä niihin varmaan joku yksinkertaisen nerokas ratkaisu on, ei noita muuten niin paljoa lentokoneissa olisi käytetty.