VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kun vakuutusyhtiöön mennään täytetyn ilmoitusosan kanssa, niin eihän siinä kai ole epäselvyyttä että tehdään omistajanvaihdosta. Ja kun vielä puhutaan omistajanvaihdoksesta ja auton ostosta, niin tuntuu hullulta, että jotain muuta oltaisi tehty. Ja vieläpä vakuutusyhtiö myöntää virheensä. Eli kyllä tässä tapauksessa olin täysin syytön tähän sähellykseen. Vieläpä niin, että kun tätä operaatiota tehdään niin virkailija on velvollinen tekemään riittävät tarkastukset, että paperit ovat kunnossa. Eihän vakuutusyhtiölle muuten voisi antaa tällaista rekisteröinnin vastaanotto-oikeutta. No, erehdyksiä sattuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei siinä sitten auttanut kuin körötellä. Enpä jaksanut enää stressata polttoaineen riittämisestä tai riittämättömyydestä. Mitäänhän ei ollut tehtävissä. Ehkä nyt ajateltuna olisi voinut käydä ruinaamassa sitä pensaa laskulle, mutta jossittelu sitä ja tätä.

Ja loppuihan se sitten. Noin 40km Joensuusta ja 20km Kontiolahdelta. Semmoiseen pitään loivaan kaartavaan ylämäkeen hyydyttiin. Näkyvyyden kannalta paikka oli ihan hyvä. Tosin tuiskua oli jonkin verran. Niin laitaan kun päästiin. Pientareita ei juuri ollut. Tie oli tuossa kohdin kapeahko. Ei siinä ilman penkkojakaan paljon pientareita ollut. Laittelin hätävilkut päälle ja soitin AL -turvan päivystäjälle. Alkoi järjestää apukalustoa Joensuusta tai Kontiolahdelta. Kello oli siinä 20vailla 12.

Laitoin ensin varoituskolimion auton katolle. Ajattelin, että näkyisi paremmin kuin alhaalta tienpinnasta. Taaksepäin oli noin 300m ennen kuin tie kääntyi pimentoon. Eli 300m päästä näkisi kolmion ja hätävilkut.

Muutama auto pysähtyi heti kun jäin tienposkeen. Venäläisillähän on tapana laitella hätävilkut päälle aina kun he pysähtyvät vaikka vain kuselle tai vaipanvaihtoon. Ja täällä päinhän noita vilkuttelijoita riittää. Ajattelin, että katolla oleva kolmio kertoisi siitä, että tässä ei olle naapurisysteemillä liikkeellä. Kellään pysähtyneellä ei sattunut olemaan pensaa mukana eikä kannua, jos olisikin ollut rahaa. Kiittelin kauniisti ja kerroin AL -turvan olevan tulossa jos hyvin kävisi.

10vailla 12 Hinauspalvelu Kalevi ky Lehmosta soitti ja kyseli sijaintia. Aika tarkkaa osasin arvioida kilometrit. Lähti sitten köröttelemään Lehmosta. Odotellessa huomasin tosiaan kabiinin lämpöjen pysymisen käsittämättömän hyvin. Olihan minulla tietysti talvivaatteet, mutta 15asteen pakkasessa ei tullut kylmä eikä kylmä hiki. No, kenties tilanne piti lämpimänä.

Rekkojakin pysähtyi. Laitoin jossain vaiheessa parkit päälle, että näkyisi vähän paremmin. Edessähän on varsin vaimeat vilkut. Sivuvilkut tosin tehostavat. Kiittelin kaikkia pysähtyjiä. Viimeiseksi pysähtyi maitoauto. Todettiin että maidolla ei varmaan matka jatkuisi. Vinkkasi kuski että edestä päin ei kovin aikaisin vekotin näkynyt. Sanoi, myös että kannattanee viedä varoituskolmio lämpimikseen mahdollisimman kauas. No, vein sen sääntöjen vaatimalle etäisyydelle, mutta en usko että se sieltä paremmin näkyi kuin katolta kelin ollessa tuollainen ja penkkojen takia. Eihän sitä kolmiota ihan keskiviivan viereen viitsi laittaa. Silloinhan se olisi vaarallinen kaikille, niille jotka sitä säikähtäisivät ja ihmettelisivät että missä se vaara on.

Kalevi soitteli ja kyseli mitä nestettä ViatonPiika syö. Oli oikeat ämneet mukana ja niinpä minä sitten jäin odottelemaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuon Juuan ABC:n paikalla ennen olleella Essolla olin viitenä kesänä kesätöissä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sieltä se sitten varttia yli 12 tuli pieni jenkkityyppinen Fordhinuri. Joutui ajamaan aika paljon ohi että löysi kääntöpaikan. 10litraa liruteltiin tankkiin ja haasteltiin höpöjä. Sanoi Kalevi että eihän se laskulle pensan laitto ole mikään ongelma. Niitä kuulemma sattuu.

Mentiin hinuriin tekemään kaavakkeet ja lasku lähetettäväksi Autoliittoon. Pienelle ruutupaperille laittoi oman tilinumeronsa ja sanoi että makselet kun ehdit. Maksoin heti kotiin päästyäni.

Sitten käynnistelemään. Ei kuulu kuin inahdus kun kääntää virta-avainta. Oli totaalisippi akku, kun mokomat hätävilkuttelut sen rippeet söivät. Hinuri ympäri ja keulat vastakkain. Virtaa laittelemaan. Ja ei ollut kaukana etteivät kaapelit menneet väärin. Niin huonosti katsoin likaista akkua. No, onneksi eivät sitten kuitenkaan menneet. Pari kolme starttausta tarvittiin ja sitten jäi käymään. Antoi lähtiäisiksi mainostarran. Suoraan noita AL -turva-apuja ei kuitenkaan voi sopia vaan aina päivystyksen kautta.

Köröttelin kotiin. Melkoinen retki takana. Lähes 12tuntia reissua. Kyllä pitää olla melkoinen MestisFani että tällaisia tekee. No, olipa kokemus. Ja onneksi oli Loppiainen seuraavana päivänä että sai levätä. Ja kyllä minä makasinkin. Tänään sitten jatkui autopaperisähläys selvitys. Eikä muuten vieläkään selvinnyt. Siitäpä sitten myöhemmin lisää.

Sen verran kyllä voin sanoa, että auto ei olekaan ajokiellossa. Papereita ei vain ole mistään vielä löytynyt. Mitäpä jos ne ovatkin kadonneet? Siinäpä sitten onkin ihmettä kerrakseen.

Huomenna sitten Kuusaalle. Mitähän sekin retki tuo tullessaan kun tämä tarina näin alkoi?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Mikä on vakuutusyhtiösi? Meillä kokemuksia eräästä isosta, tunnetusta ja paljon mainostetusta firmasta, jossa erinäisiä "unohduksia" on sattunut. Siihen firmaan emme enään rahojamme kanna...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eilen sitten taas lepopäivän jälkeen rivissä. Kännykkä tosin päälle vasta puolitapäivin.

IFhän se minun vakuutusyhtiöni on. Sieltä luvattiin soittaa perjantaina ja kertoa autopaperitilanteesta. Ajattelin että aamupäivällä ovat koittaneet soittaa ja niinhän se oli. Piti jättää soittopyyntö. Soittivat. Tilanne lyhyesti:

Jossain on tehty virhe auton rekisteröinnin suhteen. Epäilivät että paperit ovat lähteneet Joensuun IFistä Trafialle vasta 10.1.2011!!! pyhien takia. 13vuorokautta papereiden teon jälkeen. Jossain on tapahtunut virhe, kun varsinaista rekisteröintiä ei ole tehty koneella vakuutusyhtiön konttorissa. Vakuutuksen ottaminen on kirjattu onnistuneesti. IF virkailija myönsi virheen joko hänen tekemäkseen, vaikkei muistanut kirjaustapauhtumaa tarkasti. Muuten hän kyllä muisti asiointini.

Tilanne on siitä omituinen, että paperit ovat olleet liikkeellä jo jonkin aikaa eivätkä ne ole ilmestyneet Trafiaan tai sitten ne ovat hävinneet matkalla. Vakuutusyhtiö ei tiedä eikä muista koska paperit on lähtetty. Epäiltiin postikulussa olevaa viivettä pyhien takia, mutta ei oltu varmoja.

Kysyin ajokiellosta. Jos uusi omistaja ei 7vuorokauden kuluessa rekisteröi autoa nimiinsä, on auto mahdollista asettaa ajokieltoon. Tämä ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Jos auton on vakuutettu ja katsastukset sekä verot ovat kunnossa ajokieltoa ei YLEENSÄ määrätä. Tässäkin on eräs aika tulkinnanvarainen säännös. Erikoista sinänsä.

Tuo edellinen minulle selvisi, kun pyysin IF -virkailijaa ottamaan selvää onko ViatonPiika ajokiellossa. Meni jonkin aikaa kun hän soitti. Ei ollut saanut Trafiast ketään kiinni vaan oli soitellut katsastuskonttorille. ViatonPiika ei ole ajokiellossa. Omistajan vaihdoksen jälkeen autolla saa huristella kokonaisen kuukauden omistajan vaihdoksen jälkeen edellisellä rekisteriotteen teknisellä osalla.

Maanantain jatkavat selvittelyä ja katsovat olisivatko paperit tuleet silloin Trafiaan. No, minulle tuo on nyt sama kun Venäjänretki siirtyi viikon 2. loppuun tai viikon 3. alkuun.

Kyselin korvauksen perään eli minullehan oli luvattu jonkinlainen bonus tämän sähellyksen takia. Virkailija edotteli jotakin S-ostokortteja. En oikein innostunut. Pyysin suunnittelemaan jotain muuta, jotta asiakassuhde säilyy hyvänä ja kaikki ovat tyytyväisiä. No, noistakin keskustellaan maanantaina lisää.

Eilen sitten pomppas! Entä jos en ollutkaan allekirjoittanut ilmoituosaa oikein? Muistelin, etten allekirjoittanut sitä ostotapahtuman yhteydessä. Ei kai vain vika ollut minussa? Tätä pyörittelin mielessäni jos jonkin aikaa. Muistelin ja elelin uudelleen vakuutusyhtiökäyntini. Sitten muistin istuneeni odottamassa ja täytyin puuttuvia tietoja Ilmoitusosaan. Kynä vielä hyytyi matkalla ja hain toimivan yhdestä tyhjästä palvelupisteestä. Eli vika tässä paperisotkusodassa ei ole minun vaikka yritin sen itseni päälle lopulta vetää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tänään sitten tosiaan kohti Kuusaata. Vaihdoin eilen akun. Oli se entinen aika heikon näköinenkin jo, vaikka ei se näkö mitään kerro. Mutta jos reilun puolen tunnin hätävilkutus ja jonkin verran radionsoittoa hyydyttävä virrat tuolla tavalla niin eipä sellaisella akulla mitään tee. Kun käynnistettiin siellä tien poskessa niin laturin hihna vähän vinkaisi. Täytynee nuo vaihdella kun tarkastan jakohihnan.

Täytynee tänään raottaa keulapeittoja kun näyttää olevan lämmin keli. Ettei nyt sitten käy niin, että moottoritila kuumenee ja puola kuumenee lopulta hajoten. Olisihan se melkoista kun täytyisi soittaa näin äkkiä taas AL -turvaan. Tosin sitä vartenhan siitä maksetaan että se on turvana.

Saattaapi olla suolasössöä tiedossa. Eli vihattavaa keliä, kun sumu suihkuaa eikä mitään sada. Onkin ollut kaksi helppoa talvea autojen koreille ainakin täällä Itä-Suomessa. Ei ole suolamoskaa tarvinnut kyntää. Tänä talvena oikeastaan vain Venäjällä on suolakylpyjä saatu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taitaapa puola lähteä alkuviikosta matkaan kohti Markankylää. Eikä yhtään liian aikaisin. Selvästi on syttykatkoja. Samalla sitten katsotaan virranjakaja, tulpanjohdot ja tulpat. Tulpathan ovat melko äskettäin vaihdettu ja johdotkin näyttävät hyvältä, mutta sen verran VolkkariVoorumia selanneena olen vakuuttunut, ettei syttykatkoisella Golf -95 kannata kauaa ajaa.

Onneksi Kuusaal on Neste TI -halli. Siellä sitä rassataan. Ei kiinnosta tänä talvena mitään tehdä pihalla ellei ole ihan akuutti tarve. Sain tarpeeksi viimetalvena. Ja jos sinne menee niin lie vaihtaa samalla polttoainesuodattimen kun kerran vetäistiin tankki tyhjille, tankattiin E10 ja ei ole mitään havaintoa suodattimen vaihdosta.

Sittenhän sitä joutuu kyylimään pohjankin. Hitsattavaa on kuitenkin jonkin verran, joten mitä sitä näkymää pelkäämään. Pudottaa vaikka etusisälokarit samalla pois ja katsoo niiden alle. Tämäkin vinkki on saatu VolkkariVoorumilta.

Tietysti puolan heikkous ei ole mikään kiveenkirjoitettu totuus. Nytkin pätkytteli jonkin verran kuumalla koneella tyhjäkäynnillä. Mikähän lie muu voisi olla pätkimisen syy, kun se pätkiminen on aina kuumalla koneella? 1700i TakaPotkuista oppineena on kyllä vakaa aavistus siitä, että kuuma se on jossa pätkytykset alkavat. Vaikka TakaPotkussa onkin suorasytkä ja tässä on jonkinlainen jakaja. Tuleepa siihenkin tutustuttua.

Eli ei tämä autoharrastajan arki räpeltämättä suju vaikka kuinka haluaisi. Jos ei muuta niin näköjään sitä sitten etsii räpellettävää. Surkaa touhua.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Näihin VAG-konsernin tuotteisiinhan pitäisi muistaakseni olla ne Volkkarin marmoritiskiltä haetut kuukivestä tehdyt tulpanjohdot kun ei niissä kuulemma muu toimi. :lol:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eli ei tämä autoharrastajan arki räpeltämättä suju vaikka kuinka haluaisi. Jos ei muuta niin näköjään sitä sitten etsii räpellettävää. Surkaa touhua.
Helpoimmalla pääsee kun vaan ajelee - niinkauan kuin vehkeet jotenkin toimii minimihuollolla. Säästyy turhalta vatkaamiselta. Näin tehdään mm. tuon japanialaisvalmisteen kanssa. Kohta 5 kk menty parilla minimaalisen pienellä korjauksella. Siihen ei käytetä sekuntiakaan aikaa minkään turhan tekemiseen. Ei sitä viitsi itselleen harmia tehdä väkisin. 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei tuossa muuta, mutta ne syttykatkot eivät miellytä. Ovat sen verran selviä että niihin on ainakin kokeiltava jotakin. Kiihdytettäessä voimakkaammin tuntuvat eikä peli ensin kiihdy. Lyö kuin tyhjää jonkin aikaa. Ja kuumana siinä 100vauhdissa nypyttely on jo harmillisen tuntuista ajossa. Ihan kuin ajaisi epätasaisella polanteella. Ei Hjuva siis.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kuukivi on tulpanjohto materiaaleissa ehdoton nro 1, mutta eikös kannattaisi kokeilla jotain halvempaa esim kuparia! :lol: :lol: 8)
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onneksi en ymmärrä tuota TulapanjohtoJargonia. Enköhän tuo Venäjältä jonkun täyssilikonisetin jos on tarve. Mutta eivät nuo johdot ja tulpat tässä nylpytyksessä mitkään ensimmäiset epäilykohteet ole. Ehkä niistä kannattaa yleensä lähteä liikkeelle, mutta nuo pari muuta sähköosaa katsellaan ensin lueskelujeni perusteella saadun näkemyksen takia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos mikko853 rengas- ja vannekokotiedosta tuolla Ostosketjussa.

Siis itselle ja muillekin muistin virkistämiseksi tähän: 4x100. Keskireikä 57,1mm. ET -luku 35-40
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 10.1.2011 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Täytynee kuitenkin ensin tutkia, että millainen sytytyksen ajoitusjärjestelmä tässä on. ViatonPiikahan kantaa mukanaan myös kampiakselin asentotunnistinta. Eli järjestelmässä on puolayksikkö, virranjakaja ja kampiakselin asentotunnistin. Onko jakaja vain jäänne menneestä, jonka ainoa tehtävä onkin vain ohjata sytytysvirta sinne sun tänne eli oikeaan sylinteriin ja kampparin asentotunnistin kertoo ajankohdan. Täytyy vähän tänään lueskella tuosta. Onneksi on edes tuo Passat -korjausopas. Siinähän on noita samojen vuosimallien Passatteja samoilla koneilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä ViatonPiika kaipaa sytytyksen ajoitusten tarkastamista eikä noita sytkiä pysty säätämään. Ainoa mahdollisuus on korvata väärin toimivia tai rikkoutuneita osia. Simons 4pisteruiskussa homma menee jokseenkin seuraavalla tavalla:

Moottorinohjausyksikkö säätää sekä polttoainesyöttöä että sytytystä. Ennakot määräytyvät ohjainyksikön käskyjen mukaan. Nakutustunnistin on olennainen osa järjestelmää.

Sytkää tarkastetaan strobolla katsomalla, että kukin tulppa saa säännöllisen virran eli piuhat kiinni kuhunkin tulpanjohtoon vuorotellen ja vilkuttelemaan. Tulpat ja johdot tarkastetaan jos hämminkiä on. Seuraavaksi katsotaan virranjakaja, jossa ei ole vastapaino- eikä alipainejärjestelmää. Muuta sille ei kai ole tekemista kuin kannen hiilen ja elektrodien tarkastus. Myös pyörijän saa pois, mutta kehottavat korjausoppaassa antamaan kaken muun olla. Tietenkin akselin väljyyden voi tarkastaa.

Seuraavaksi onkin sitten puolan ja sen johtojen sekä liittimien kunnon tarkastus. Puolan resistanssit voi tarkastaa melko helposti, mutta silläkään ei voida varmistua puolan kunnosta.

Tästä eteenpäin mennään sitten jo moottorinohjausyksikölle, johon sitten vaikuttavatkin lähes kaikki anturit.

Meinattelen käydä katsomassa nuo johdottelut aina puolalle asti, stroboilla ja katsoa virranjakajan ennen kuin vaihdan puolan tai muita antureita. Täytyy vaan käydä lainaamassa strobo kun oma on Joensuussa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin