E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Minulle on vielä epäselvää että tuleeko tämä etanolipitoinen polttoaine halvemmaksi kuin nykyinen E5?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Näillä näkymin polttoaineeksi käytettävän etanolin verotus laskee ensi vuonna noin 20 senttiä litralta; nyt etanolin vero sama kuin bensiiniin.
Seospolttoaineiden, kuten E10, vero lasketaan sitten bensiinin ja etanolin suhteessa, joten E10:n verotus tullee olemaan 2...3 senttiä litralta alempi kuin nykyisen 95E-bensiinin. Siirtyykö veronalennus sitten jakeluaseman hintatoteemiin, on toinen juttu.
Mutta periaatteessa E10:n pitäisi olla pari-kolme senttiä litralta halvempaa kuin nykyisen 95-oktaanisen bensiinin.
***
E85:n hinta on sitten toinen juttu, sillä nykyisestä noin 99 sentin litrahinnasta on veroa suuruusluokkaa 80 senttiä. Veroale ei millään voi kokonaisuudessaan, jos lainkaan, tulla kuluttajan hyväksi.
SvS
Näillä näkymin polttoaineeksi käytettävän etanolin verotus laskee ensi vuonna noin 20 senttiä litralta; nyt etanolin vero sama kuin bensiiniin.
Seospolttoaineiden, kuten E10, vero lasketaan sitten bensiinin ja etanolin suhteessa, joten E10:n verotus tullee olemaan 2...3 senttiä litralta alempi kuin nykyisen 95E-bensiinin. Siirtyykö veronalennus sitten jakeluaseman hintatoteemiin, on toinen juttu.
Mutta periaatteessa E10:n pitäisi olla pari-kolme senttiä litralta halvempaa kuin nykyisen 95-oktaanisen bensiinin.
***
E85:n hinta on sitten toinen juttu, sillä nykyisestä noin 99 sentin litrahinnasta on veroa suuruusluokkaa 80 senttiä. Veroale ei millään voi kokonaisuudessaan, jos lainkaan, tulla kuluttajan hyväksi.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Eipä ole valtion veropolitiikkaa ajatellessa tämäkään mikään yllätys.Sdelano v SSSR kirjoitti:Veroale ei millään voi kokonaisuudessaan, jos lainkaan, tulla kuluttajan hyväksi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
"Terveisiä eduskunnan bio-energia ryhmältä",eräs tuttavani joka työskentelee eduskunnan bio-energia ryhmässä kertoi että
ensimmäiset pari vuotta etanolipohjaiset polttonesteet ovat halvempia kuin nykyset bensat,mutta siihen tulee muutos. Valtion verokirstu on pohjaton erään laskelmien mukaan bioetanolin verotusta tullaan nostamaan korkeamalle kuin nykyset E95&E98
noin 15-25% mutta tuo vain kattaa jakelukustannukset.Itse en yhtään ihmettelisi jos nuo uudet bio-etanoli pohjaiset polttoaineiden hinta tulisi pyörimään 2e-2.5e välillä ja tällä nykyisellä bio höpötyksellä ei ole mitään tekemistä maapallon lämpenemisen kannalta
päin vastoin se tulee lisämään päästöjä joillain prosenteilla kun tuotannon erivaiheissa käytetään edelleenkin fossiilisia polttoaineita
ensimmäiset pari vuotta etanolipohjaiset polttonesteet ovat halvempia kuin nykyset bensat,mutta siihen tulee muutos. Valtion verokirstu on pohjaton erään laskelmien mukaan bioetanolin verotusta tullaan nostamaan korkeamalle kuin nykyset E95&E98
noin 15-25% mutta tuo vain kattaa jakelukustannukset.Itse en yhtään ihmettelisi jos nuo uudet bio-etanoli pohjaiset polttoaineiden hinta tulisi pyörimään 2e-2.5e välillä ja tällä nykyisellä bio höpötyksellä ei ole mitään tekemistä maapallon lämpenemisen kannalta
päin vastoin se tulee lisämään päästöjä joillain prosenteilla kun tuotannon erivaiheissa käytetään edelleenkin fossiilisia polttoaineita
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Jos energian hinta etanolibensiinissä nousee korkeammaksi kuin pelkässä bensiinissä, ei asia ole käyttäjälle ongelmallinen, sillä sama moottori toimii muutoksitta tai vähin muutoksin niin etanolibensiinillä kuin perinteisellä bensiinilläkin.
***
Kertoisitko lisää, mistä ja kenen tekemästä laskelmasta on kyse tässä bioetanolin verotusasiassa? Mistähän kyseisen laskelman saa tutustumista varten?
SvS
Jos energian hinta etanolibensiinissä nousee korkeammaksi kuin pelkässä bensiinissä, ei asia ole käyttäjälle ongelmallinen, sillä sama moottori toimii muutoksitta tai vähin muutoksin niin etanolibensiinillä kuin perinteisellä bensiinilläkin.
***
Kertoisitko lisää, mistä ja kenen tekemästä laskelmasta on kyse tässä bioetanolin verotusasiassa? Mistähän kyseisen laskelman saa tutustumista varten?
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
tuo laskelma on jätetty pois julkilausumasta joka annettiin lehdistölle ja tiedotus välineille ja en paljasta tietolähdettäni koska hän vetoaa tietosuojalakiin mutta itseäni jäi myös kaivelemaan tuo laskelma pyysin häntä lähettämään sen mutta hän kieltäytyi vedoten tietosuoja lakiin ja kesken eräisyyteen mutta sain sen verran irti veikkosesta että se tulee vuoden 2012 budjettikäsittelyyn,voipi olla että se tulee vielä muuttumaan joltakin osin.Ja se että nykyiset 95&98 tulevat poistumaan markkinoilta asteittain vuoteen 2025 mennessä ja samaisessa istunnossa jätettiin eriävä mielipide maakaasun verotusta koskien joka on aivan korkea teollisuuden kannalta
joskin samaan hengen vetoon ehdotettiin että otetaan vanha verotuskäytäntö malli yksityis autoiluun maakaasu käytössä tuo jos mikä on ristiriidassa nyky linjauksen kanssa.Toivottavasti näin ei tapahdu eli suomeksi annetaan kansalle porkkanaa ensiksi ja sitten keppiä oikeen kunnolla kun ollaan saatu kansa siirtymään käyttämään bio-pohjaisia polttoaineita,eikä tämä olisi ensimmäinen kerta suomen historiassa että kansalaisia kustaan silmään.tuollainen pisti silmään Polttoaineverotuksen korvaavuusperiaatteen mukaan kaikki mineraaliöljyt ja muut tuotteet kuten
biopolttoaineet, jotka luovutetaan käytettäviksi moottoripolttoaineena, rinnastetaan korvattavaan fos-
siiliseen moottoripolttoaineeseen ja verotetaan sen mukaan joko moottoribensiiniä tai dieselöljynä.
Vastaavasti kaikki hiilivedyt, jotka luovutetaan käytettäviksi lämmitykseen, verotetaan vastaavan
lämmityspolttoaineen mukaan joko kevyenä tai raskaana polttoöljynä.
Suomessa on käytössä ympäristöperusteinen valmisteveron alennus rikittömälle dieselöljylle ja re-
formuloidulle rikittömälle moottoribensiinille edellyttäen, että tuotteen rikkipitoisuus on enintään 10
milligrammaa kilogrammaa kohden. Veroporrastuksen määrä on 2,65 senttiä litralta. Moottoribensiinin
veronalennuksen edellytyksenä on rikittömyyden lisäksi se, että bensiinin happipitoisuus on vähintään
kaksi painoprosenttia, mutta enintään 2,7 painoprosenttia ja että bensiini täyttää höyrynpaineen osalta
kesä- ja talviajalle säädetyt vaatimukset. Vähimmäishappipitoisuutta koskevalla vaatimuksella vähen-
netään iäkkäämpien, ei-katalysaattoriautojen häkä- ja hiilivetypäästöjä. Höyrynpainevaatimuksella taas
rajoitetaan haihtuvien hiilivetyjen päästöjä (VOC) ja pakokaasupäästöjä.
joskin samaan hengen vetoon ehdotettiin että otetaan vanha verotuskäytäntö malli yksityis autoiluun maakaasu käytössä tuo jos mikä on ristiriidassa nyky linjauksen kanssa.Toivottavasti näin ei tapahdu eli suomeksi annetaan kansalle porkkanaa ensiksi ja sitten keppiä oikeen kunnolla kun ollaan saatu kansa siirtymään käyttämään bio-pohjaisia polttoaineita,eikä tämä olisi ensimmäinen kerta suomen historiassa että kansalaisia kustaan silmään.tuollainen pisti silmään Polttoaineverotuksen korvaavuusperiaatteen mukaan kaikki mineraaliöljyt ja muut tuotteet kuten
biopolttoaineet, jotka luovutetaan käytettäviksi moottoripolttoaineena, rinnastetaan korvattavaan fos-
siiliseen moottoripolttoaineeseen ja verotetaan sen mukaan joko moottoribensiiniä tai dieselöljynä.
Vastaavasti kaikki hiilivedyt, jotka luovutetaan käytettäviksi lämmitykseen, verotetaan vastaavan
lämmityspolttoaineen mukaan joko kevyenä tai raskaana polttoöljynä.
Suomessa on käytössä ympäristöperusteinen valmisteveron alennus rikittömälle dieselöljylle ja re-
formuloidulle rikittömälle moottoribensiinille edellyttäen, että tuotteen rikkipitoisuus on enintään 10
milligrammaa kilogrammaa kohden. Veroporrastuksen määrä on 2,65 senttiä litralta. Moottoribensiinin
veronalennuksen edellytyksenä on rikittömyyden lisäksi se, että bensiinin happipitoisuus on vähintään
kaksi painoprosenttia, mutta enintään 2,7 painoprosenttia ja että bensiini täyttää höyrynpaineen osalta
kesä- ja talviajalle säädetyt vaatimukset. Vähimmäishappipitoisuutta koskevalla vaatimuksella vähen-
netään iäkkäämpien, ei-katalysaattoriautojen häkä- ja hiilivetypäästöjä. Höyrynpainevaatimuksella taas
rajoitetaan haihtuvien hiilivetyjen päästöjä (VOC) ja pakokaasupäästöjä.
Viimeksi muokannut brumbrum, 10.9.2010 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Joudun siis tekemään päätelmän, että nimimerkki brumbrumin mainitsemaa laskelmaa ei ole olemassakaan ja suhtautumaan arvoisan nimimerkin muihinkin kirjoituksiin suuresti epäillen.
aiheetta enempään
SvS
Lisäys 10.9.10. klo 20.30.
Luonnollisestikaan en suhtaudu epäillen brumbrumin edellisen kirjoituksen loppuosan tekstiin. Se kun on sanasta sanaan sama kuin valtiovarainministeriön luonnoksessa hallitukselle esitykseksi energiaverotuksesta. Kopioi ja liitä -toiminto on nykyaikana kätevä, jos omaa sanottavaa ei ole.
Joudun siis tekemään päätelmän, että nimimerkki brumbrumin mainitsemaa laskelmaa ei ole olemassakaan ja suhtautumaan arvoisan nimimerkin muihinkin kirjoituksiin suuresti epäillen.
aiheetta enempään
SvS
Lisäys 10.9.10. klo 20.30.
Luonnollisestikaan en suhtaudu epäillen brumbrumin edellisen kirjoituksen loppuosan tekstiin. Se kun on sanasta sanaan sama kuin valtiovarainministeriön luonnoksessa hallitukselle esitykseksi energiaverotuksesta. Kopioi ja liitä -toiminto on nykyaikana kätevä, jos omaa sanottavaa ei ole.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 10.9.2010 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sdelanolla näyttää olevan samanlainen asenne kuin minulla siihen, jos joku sanoo: "erään tutkimuksen mukaan..."
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
eipä tuo miuta haittaa mutta jos muistellaan hieman menneisyyttä muistaakseni tuli valtiolta tälläinen ehdotelma v.54 autovero jonka piti olla väliaikainen edelleen voimassa ja toinen ehdotelma 90luvun puolesta välistä ajoneuvon käyttö vero joka on edelleen kannossa
ja nämäkin olivat aiemmin kabinettikeskusteluissa ennen kuin annettiin eduskunnan käsiteltäviksi ja nuo kabinettikeskustelut joskus vuotavat ei välttämättä lehdistölle asti mutta kuitenkin lähipiirille asti.
ja nämäkin olivat aiemmin kabinettikeskusteluissa ennen kuin annettiin eduskunnan käsiteltäviksi ja nuo kabinettikeskustelut joskus vuotavat ei välttämättä lehdistölle asti mutta kuitenkin lähipiirille asti.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Hivenen varsinaisen aiheen sivusta, mutta sallittaneen:
Sekoitin kolme vuorokautta sitten E85:een 2 % tavanomaista Teboil 2T Synthetic Oil -kaksitahtiöljyä.
Osa öljystä on erottunut seoksesta ja vajonnut astian pohjalle. Määrä ja erottuneen osan ulkonäkö viittaa siihen, että kyse on synteettisen 2T-öljyn ns. bright stock -perusöljyä vastaavasta osasta.
E85:n käyttäminen seosvoidellussa kaksitahtimoottorissa vaatinee siten joko alkoholipolttoaineelle sopivan öljyn käyttöä tai polttoaine-erän käyttämistä heti sekoittamisen jälkeen.
SvS
Hivenen varsinaisen aiheen sivusta, mutta sallittaneen:
Sekoitin kolme vuorokautta sitten E85:een 2 % tavanomaista Teboil 2T Synthetic Oil -kaksitahtiöljyä.
Osa öljystä on erottunut seoksesta ja vajonnut astian pohjalle. Määrä ja erottuneen osan ulkonäkö viittaa siihen, että kyse on synteettisen 2T-öljyn ns. bright stock -perusöljyä vastaavasta osasta.
E85:n käyttäminen seosvoidellussa kaksitahtimoottorissa vaatinee siten joko alkoholipolttoaineelle sopivan öljyn käyttöä tai polttoaine-erän käyttämistä heti sekoittamisen jälkeen.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ja mitä polttoaineeseen ja hinnoitteluun tulee on mielipiteeni seuraava:
1. Kyllä valtion pitäisi tukea etenkin RE polttoaineiden käyttöä, muutenhan tuo polttoaineen raaka-aine vietäisiiin kaatopaikoille. Taasen hyvän Ruokaviljan tekemistä E polttoaineeksi en täysin kannata ( hyväksyn jollei muuta sopivaa ja kannattava käyttöä ole ja muu käyttö olisi esim Poltto).
2. Jos tuolla RE polttoaineella saadaan meidän tuonti polttoaineen riippuvuutta vähennettyä sekä omia Euroja jäämään omaan maahan niin se on erittäin kannatettavaa jopa valtion talouden kannalta (ei menee rahaa ulkomaille esin Venäjälle ja Öljysheikeille tai Norjalaisten hyväksi, mistä sitten tuota raaka-öljyä tuodaakaan) vaan rahan saa Suomalaiset käytettäväksi täällä Suomessa.
1. Kyllä valtion pitäisi tukea etenkin RE polttoaineiden käyttöä, muutenhan tuo polttoaineen raaka-aine vietäisiiin kaatopaikoille. Taasen hyvän Ruokaviljan tekemistä E polttoaineeksi en täysin kannata ( hyväksyn jollei muuta sopivaa ja kannattava käyttöä ole ja muu käyttö olisi esim Poltto).
2. Jos tuolla RE polttoaineella saadaan meidän tuonti polttoaineen riippuvuutta vähennettyä sekä omia Euroja jäämään omaan maahan niin se on erittäin kannatettavaa jopa valtion talouden kannalta (ei menee rahaa ulkomaille esin Venäjälle ja Öljysheikeille tai Norjalaisten hyväksi, mistä sitten tuota raaka-öljyä tuodaakaan) vaan rahan saa Suomalaiset käytettäväksi täällä Suomessa.
Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
RTJN65, saatko helposti selville, mikä vikakoodi on järjestelmän muistissa? Kiinnostaisi tietää, onko sillä mahdollisesti yhteyttä tähän E65-polttoaineeseen.
No vika koodi on muistissa (tosin siis valo palaa yhä) ja sen lukeminen ei minulla onnistu. Mutta asustelen Röykässä ja talli on edelleen Rajamäellä joten sen saa sieltä vaikka Sunnuntaina.
***
"Tarran" saa Google-kuvahaulla. Tulostus paperille, kirkaslakkaa toiselle ja liimasprayta toiselle puolelle.
Tämäpä pitää siis toteuttaa, saapahan muut autoilijat vihreäksi kateudesta![]()
![]()
![]()
SvS
Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Tämänpäiväinen Kouvolan Sanomien juttu aiheesta:
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 29685298/4
Sitaatti painetun lehden jutusta:
"Autontuojien selvityksen mukaan Lada on ainoa merkki, jonka millekään mallille ei uusi perusbensiini sovellu"
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 29685298/4
Sitaatti painetun lehden jutusta:
"Autontuojien selvityksen mukaan Lada on ainoa merkki, jonka millekään mallille ei uusi perusbensiini sovellu"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kouvolan Sanomien jutusta:
"Bensiinin soveltuvuuden tarkastelussa oktaanilukuvaatimus on ensisijainen."
Kansan Uutiset:
"Uuden E10-bensiinin merkintä tullee olemaan muotoa ”95 E10”. Luku 95 tarkoittaa oktaanilukua, kirjain E etanolia ja luku 10 sitä, että bensiini sisältää etanolia enintään 10 tilavuusprosenttia."
Aleneeko oktaaniluku etanoli-lisäyksellä?
"Bensiinin soveltuvuuden tarkastelussa oktaanilukuvaatimus on ensisijainen."
Kansan Uutiset:
"Uuden E10-bensiinin merkintä tullee olemaan muotoa ”95 E10”. Luku 95 tarkoittaa oktaanilukua, kirjain E etanolia ja luku 10 sitä, että bensiini sisältää etanolia enintään 10 tilavuusprosenttia."
Aleneeko oktaaniluku etanoli-lisäyksellä?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kyllähän tuo mielummin nousee kun oktaaniluku on etanollilla luonnostaan isompi.pinpate kirjoitti:Aleneeko oktaaniluku etanoli-lisäyksellä?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne