Sivu 6/7
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 29.5.2011 19:21
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Nehän ovat lähes Ladan ikäiset Nokian Rollsterit, ei niitä enään saa savuamaan edes kuumailmapuhaltimella.
Mutta täytyy myöntää, että kepitys ja kaasutus onnistuivat aika hyvin.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 25.10.2011 19:43
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Pitäisi vaihtaa syyläristä puhaltimen anturi. Onko se neste- vai metallikosketuksessa? Eli tuleeko siis samalla nesteiden vaihto?
Kävin kerran syyskesällä Motonetissä Ladalla ostamassa siihen jarrusylinterin taakse. Kotiin tullessa totesin tuon anturin tiltanneen. Kuuntelin kyllä, että flekti pyörii jatkuvasti. Olisi vaan voinut tuonkin osan ostaa samalla kertaa.
Mukava palvelu tuo, kun jo kotona pystyy katsomaan, onko tavaraa hyllyssä.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 25.10.2011 22:42
Kirjoittaja pvdriver
ei tule nesteiden vaihtoa, vaikka anturin jättämä reikä onkin suurehko on tilaa ympärillä niin reilusti ettei sieltä puolta litraa enempää pääse nestettä karkuun. tietysti möhlimällä pääset kaikki nesteet vaihtamaan...
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 25.5.2013 19:38
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Vaihdoin sitten keväällä viimeinkin repsikan puoleisen takajarrunsylinterin. Siinähän ei ollut muuta vikaa, kuin ilmausnipan pyöristyneet kulmat. Jarruputkikin säilyi ehjänä, vaikka oli ensimmäinen irroitus. Sitten kun sain vanhan sylinterin penkkiin kiinni, niin vaihdoin siihenkin uuden nipan.
Ihmetyttää tuo hanskalokeron kannen lukko. Ei lukossa itsessään mitään vikaa ole, se on vaan niin hiton löysä. Viime kesänä kansi aukesi jo pienemmässäkin töyssyssä. Olin tiivistänyt sen vuosia sitten erkkanauhalla, mutta se oli jo kulunut pitämättömäksi. Tein nyt saman köyhän korjauksen uudestaan. Tuli vaan mieleen, että puuttukohan siitä jokin osa.
Toinen hanskalokerossa ihmetyttävä asia ovat ne metalliset puolikaaren muotoiset osat. Miten ne saa laitettua takaisin? Ja mikä on niiden tarkoitus?
Pari kertaa on tänä vuonna jo tullut ajeltuakin. Työmatkoja kaikki. Yhden kerran ajoin jopa yhden yhdistetmän ohi. Niva hinasi UAZia. Toivottavasti joskus kerkiää johonkin miitinkiin. Seuraavan Susikoskitapahtuman aikana olen ainakin toiseksi vanhimman lapsenlapsen kanssa ihmettelemässä apinoita Kolmårdenissa.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 9.6.2013 15:57
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tänään lähdimme emmännän kanssa Ladalla ajelulle, päämääränä Virumäen uusi Matkakeidas. Tallista ulos ajo tapahtui aivan normaalisti ja samoin lähtö. Kohta virran sillan jälkeen huomasin, että veto ei ole aivan parhaimmillaan ja alipainemittari on punaisella aika paljon. Kohta ylämäissä, joita tuolla tiellä on paljon, alkoi vauhti pudota. Ja sitten vähän ennen Kimolaa tasaisellakin alkoi vauhti hyytyä. Sanoin emännälle, että yritetään päästä takaisin kotiin. Matkaa oli vähän reilu 10 km. Heti ensimmäisessä liittymässä ajoin sivuun.
Nyt painoin jarruja ensimmäisen kerran. Vaan poljinpa ei painunutkaan ensin yhtään ja lopulta se meni pohjaan ilman pienintäkään tuntoa. Onneksi käsijarru toimi. Repsikan puolen etupyörästä näytti tulevan savua tai höyryä. Peruutin auton liittymään. Nyt se tuntui liikkuvan ilman vastusta. Lähdin heti ajamaan hiljaista nopeutta takaisin päin. Ajattelin, että ilmavirta jäähdyttää samalla lämmennyttä pyörää. Auto rullasikin nyt ihan normaalisti.
Jarrua painoin ensimmäisen kerran vasta kotipihaan tullessa. Nyt sai poljintunnon takaisin muutaman kerran pumppaamalla. En ole vielä tutkinut asiaa sen paremmin ja ilmeisesti meneekin useampi viikko, ennen kuin otan asian käsittelyyn. Jarrunestesäiliöön kuitenkin kurkkasin. Se näytti olevan aivan ylärajaan täynnä. Minkäänlaista vetoa oikealle ei tuntunt eikä ylimääräistä melua kuulunut ajon aikana.
Veikkauksia ja omia kokemuksia siitä, mitä mahtoi tapahtua, saa esittää.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 9.6.2013 16:14
Kirjoittaja Smoppi
Jarru tai jarrut ovat laahanneet jostain syystä.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 9.6.2013 19:56
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Oikein muutakaan ei tule mieleen minullakaan. Jarrut kai hävisivät nesteen kiehumisen takia. Mutta olisiko arvauksia, mistä laahaaminen johtui.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 29.7.2013 19:44
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Mitään varsinaista vikaa en löytänyt. Männät tuntuvat liikkuvan sekä sisään että ulos. Kumitkin ovat säilyneet lämmöstä huolimatta ehjinä, eikä nestettä vuoda ulos. Hinkkasin satulan ja jarrupalojen liukupinnat varmuuden vuoksi viilalla ja voitelin ne sitten ennen takaisin asennusta. Tein muutaman kilometrin koeajon välillä voimakkaasti jarruttaen. Toimi ihan niin kuin pitikin. Että sillai?
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 24.8.2013 19:56
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Katsastus käyty puolessa kuussa. Jarruviisarit nousivat nätisti samaa tahtia sekä edessä että takana. Muutenkin tuli pelkkiä kehuja.

Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 27.8.2013 19:20
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kävin tänään jälkiruokakahvilla Verlassa. Samalla ulkoilutin Ladaa. Tuli ajettua siten jopa satasen alueella muutama kilometri. Kone kiihtyi hyvin ja kiersi tasaisesti. Lienee siis sytytys ja polttoaineen jakelu kohdallaan.
Neljä vaihdetta ja 1300:nen kone kiertää satasen nopeudessa noin 4500 kierrosta minuutissa. Tämä teke siis tuplasti töitä samalla matkalla kuin käyttöauto.

Pyörätkin ehtivät pyörähtää monta kertaa useammin.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 25.1.2015 14:57
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Päivitetäänpä pitkästä aikaa. Kevätkesällä taas purin, puhdistin ja herkistin normaaliin tapaan etujarrut. Tuosta edelisenä kesänä temppuilleestä pyörästä puuttui se muotoiltu rautalangan pätkä, joka pujotetaan tappien ali.
Oletus: Se oli pudonnut sylinterin ja jarrupalan väliin. Sen seurauksena pala laahasi jarrulevyä ja kuumeni. Kuumeneva jarruneste laajeni ja painoi palaa yhä tiukemmin jarrulevyä vasten. Lopulta tarpeeksi kuumettuaan rautalankaväkkärä antoi periksi ja putosi tielle.
Tämän jälkeen no more vaz problems.
Re: Lada 2107.2 - 1988 - harrasteauto
Lähetetty: 25.1.2015 15:01
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ylläpito voisi varmaankin siirtää tämänkin ketjun Oma auto osioon?
Re: Lada 2107.2 - 1988 - harrasteauto
Lähetetty: 9.3.2015 0:37
Kirjoittaja paavon
Mosse-Aksu kirjoitti:Ylläpito voisi varmaankin siirtää tämänkin ketjun Oma auto osioon?
Juu siiretty, muutin hieman tuota otsikkoa samalla.
Re: VAZ-21072 - 1988 - harrasteauto
Lähetetty: 5.7.2015 19:21
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kävin viikolla ajelulla Ladalla kahden lapsenlapsen (9 v ja 7 v) Vuolenkosken Kaffepaussilla. Kommentti 9 v: "Miksi näin hienoja autoja ei myydä enään?"
Re: VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto
Lähetetty: 20.6.2016 19:31
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ostin syksyllä Motonetista lähes kaikki saatavilla olevat jarruosat. Kävin kyllä myös ManseMotorsin sivuilla katsomassa tarjontaa, mutta se ei juurikaan poikennut Motonetista. MM:lla oli silloin käsivaijerin takaosa loppu. Etuosaa en tarvinnut, mutta takaosa oli jo omassa pahasti hapertunut. Jarrukenkiä ja -paloja en ostanut. Niitä minulla oli vielä jäljellä vanhastaan. Olin ostanut ne jo kauan sitten Konelan Uutisten kuponkitarjouksilla. Jarrurumpujakaan en ostanut.
No eipä noilla osilla mikään kiire olisi ollut. Talvella ei huvittanut mennä tallin lattialle makailemaan. Projekti alkoi vasta huhtikuussa. Sitten se olikin keskeytyksissä monta kuukautta muiden kiireiden takia. Koeajolle pääsin vasta kesäkuun 15.
Osa osista jäi vaihtamatta. En saanut vanhoja suosiolla irti, enkä halunnut enää käyttää lisää aikaa projektiin särkemällä paikkoja. Vanhat jarruletkut ovat vielä pykimättömiä, joten ei niillä kiire ole. Edestä en edes yrittänyt irroittaa, takaa yritin. Tai olihan etupäästä toinen jarrusatulasta irti.
Myös jarrulevyt jäivät vielä odottamaan aikaa tulevaa. Esteeksi muodostuivat ne noin 12 mm:n ohjaustapit. Kulmat vaan pyöristyvät, mutta kiinni pysyvät. Niitä kun ei ole tähän mennessä koskaan irroitettu. Takaa ne kyllä lähtevät hyvin irti, kun noita rumpuja on tullut joskus irroiteltua. Oletteko ihmiset korvanneet näitä jollain muilla ruuveilla?
Lada sai myös uudet renkaat. Ne ovat sitten auton elinaikana jo toiset.