Sivu 6/10

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 10.4.2011 9:32
Kirjoittaja Jämä
Käyttöentisöity vuoden 1974 automaattipappa on ajossa. Tarakalla Hamax turvaistuin jolla kuskataan tyttöä hoitoon. 8)

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 10.4.2011 15:14
Kirjoittaja lada.h.s
Mulla oli ennen Ladaa 2 mopoa. Helkama Raisu MM ja Solifer SM. Äiti niistä nalkutti ja eikä antanu ajaa joten myin ne pois ja ostin Helmen!

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 10.4.2011 16:44
Kirjoittaja konkelo
Mulla oli kans ennen Helkama Raisu :) se tosin oli cr vuosi mallia 83 (oon tosin lukenut että niitä olis valmistettu 84-86 :? . mutta papereitten mukaan omani oli 83) se oli kyllä hieno peli vaikka olikin helvetin hidas, vanhan aikainen verrattuna ylä asteen pihoilla olleisiin uudehkoihin "muovi kinnereihin" :D eikä mikään maailman luotettavin peli :? ajelin sillä varmaan 4-5kk aina kouluun ja tietty vapaa aikana pilisteltiin kaverien kanssa.

Meikäläistä v***ttaa vielä tänäkin päivänä kun hylkäsin raisun auto katoksen taakse pariksi talveksi jonka takia se sitten menikin pilalle :( (yritin toki saada mopolle säilytys paikkaa mutta tuntu ettei sitä saanu laittaa mihinkään vaikka esim mummolan latoonkin se olisi aivan hyvin mahtunut jonnekkin perälle jossa se ei olis haitannut ketään) asiaan saattoi vaikuttaa sekin että mopo ikä alkoi jäämään taakse, mutta olis se silti ollu hieno peli jos olisin vaikka väkisinkin vieny säilytettäväksi latoon ja tänä päivänäkin voisin ajella sillä :D

veli poika myi "raisun raadon joskus 2007 tai 2008 100€ vara osiksi

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 10.4.2011 16:54
Kirjoittaja Pavlovits
Kun tuossa kinnerin mainitsit, eivätkä monetkaan tiedä mikä se kinneri on, laitan tähän linkin. Tuommoisen isä-Pavel rakensi puurunkoisena joskus 50-luvun lopulola.
http://www.omanetti.fi/ninajukk/kinneri.htm

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 15.4.2011 15:50
Kirjoittaja Sopuli
Uudelta foorumilaiselta löytyy:

- Honda Monkey -82
- Honda Monkey -87
- Honda Monkey -76
- Erkkola -89

Nuita kiinanvehkeitä ei kannata edes mainita.. Tällä hetkellä -76 pikkutankki entisöinnissä. :)

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 15.4.2011 20:09
Kirjoittaja toivomatias
Regulus "sassin" moottorilla,sitten siirryttiin jo suzuki 90 kevariin ja edelleen 125 "lepakko" suzukiin.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 18.4.2011 19:41
Kirjoittaja wileeni
Kovasti kapitalistisen hapatuksen vehkeitä tuntuu ladistien mopovalikoimasta löytyvän. Oma eka oli Hellas Spesial (ellen oikein väärin muista, niin tosiaan ässällä) KO-apumoottorilla varustettuna. KO = Krasnoje Oktobrskaja tai jotain sinne päin, suomeksi kait punainen lokakuu. Toinen oli Riga. Mielestäni sillä ei ollut mallimerkintää, ainakaan tiedossani. Pysyi joskun hetken kunnossakin.

Pavlovits. Oliko se nyt 62, kun Tunturin kulkua rajoitettiin. Muistini mukaan männän imupuolen helmaa jatkettiin, ja tehtiinkö siinä pakarin lisäksi kaasarillekin typistys ?

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 18.4.2011 19:58
Kirjoittaja Pavlovits
Kuusykkönen oli se kovin kulkija. Kuuskakkosesta, jollainen minullakin oli, alkaen, kulkua rajoitettiin, Siinä oli se "imusarja"-pätkä erilainen.
Tuo tehojen lasku tehtiin kilpailijoiden painostuksesta. Kuuykkösen pakokanavat olivat suuremmat kuin muissa Tuntureissa sitä ennen ja sen jälkeen.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 18.4.2011 23:41
Kirjoittaja Lada-Mies
Pavlovits kirjoitti:Kuusykkönen oli se kovin kulkija. Kuuskakkosesta, jollainen minullakin oli, alkaen, kulkua rajoitettiin, Siinä oli se "imusarja"-pätkä erilainen.
Tuo tehojen lasku tehtiin kilpailijoiden painostuksesta. Kuuykkösen pakokanavat olivat suuremmat kuin muissa Tuntureissa sitä ennen ja sen jälkeen.
Mielestäni nuo isommat kanavat saivat jäädä ja tehoa kuristettiin '62 putkeen laitetulla holkilla. Taisi olla sitten '63 malli, johon männänhelmaa pidennettiin 2,5mm ja kaasutin vaihtui 12mm "sakkobingistä" 11 milliseksi. Taisivat vielä varmuudeksi eturatastakin pienentää numerolla, jos nyt en ihan väärin muista.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 19.4.2011 9:04
Kirjoittaja Pavlovits
Vakio eturatas oli 11-piikkinen. 13-piikkisellä se sitten kulkikin. Myös takarattaaksi oli saatavilla vakiota pienempi.
Ja se tyyppikilven i=18,2 tarkoitti sitä, että jos poliisi työnsi kakkosvaihde päällä yhden takapyörän kierroksen verran ja mäntä kävi ylhäällä enemmän kuin 18 kertaa, niin sakot tuli.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 19.4.2011 9:25
Kirjoittaja oskari
Kyllä se oli Pannonia merkkinen moottoripyörä, vuosi oli 1958.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 19.4.2011 10:01
Kirjoittaja Pavlovits
Niitä näkyi aika vähän. Unkarilainen, iso, pyöreämuotoinen tankki, kaikki minun muistamani punaisia.

Re:

Lähetetty: 19.4.2011 20:30
Kirjoittaja Uitukki
Lada-Jussi kirjoitti:eka oli Helkama Ässä, sitte Solifer SM80 ja vasta kolmannella kerralla kunnolla kasassa pysyvä Tunturi Tiger S
Itse sain myös ekaksi mopoksi Ässän 12-vuotiaana ja tallessa se on vieläkin. Mopokortin saamisen jälkeen ajokortin saamiseen asti ajelin sitten Zhongyu Fude skootterilla. Ajokortin saannin jälkeen onkin sitten jäänyt mopoilut melko vähiin.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 21.4.2011 19:04
Kirjoittaja oskari
Pavlovits kirjoitti:Niitä näkyi aika vähän. Unkarilainen, iso, pyöreämuotoinen tankki, kaikki minun muistamani punaisia.
Tämä Pannonia oli väriltään musta 250cm/ 12hv. maksoi 150t, sen aikaista markkaa.

Re: Ladistien mopot

Lähetetty: 22.4.2011 14:50
Kirjoittaja Lada-Mies
Pavlovits kirjoitti:Vakio eturatas oli 11-piikkinen. 13-piikkisellä se sitten kulkikin. Myös takarattaaksi oli saatavilla vakiota pienempi.
Ja se tyyppikilven i=18,2 tarkoitti sitä, että jos poliisi työnsi kakkosvaihde päällä yhden takapyörän kierroksen verran ja mäntä kävi ylhäällä enemmän kuin 18 kertaa, niin sakot tuli.
Juu, 11-piikkinen oli tosiaan vakioratas -63 malliin asti, jolloin muistaakseni tuli 10-piikkinen vakioksi. Takaratashan taisi tuon ikäisessä olla 38 -hampainen ja sekin taisi jossain vaiheessa muuttua 36 -piikkiseksi. Noita rattaitahan oli saatavissa eteen väliltä 9 - 13 (en tiedä miten silloin mutta ainakin nykyisin saa 15 -piikkistäkin, tosin se ei sovi ilman modifikaatiota puhallinvehkeitten kanssa) ja taakse ainakin 28 -hampaiseen asti.

Miten nyt äkkiä mietittynä tuntuu, että jos se mäntä käy vähemmän kuin 18 kertaa ylhäällä yhden renkaan kierroksen aikana niin silloin se kulkee kovempaa? :)