VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tässä kuva maalauskaapista jonka budjetti oli tasan nolla euroa eli osat löytyivät tallin nurkista tarpeettomana. Kanavapuhaltimella käryt kartanolle. Erittäin hyvä, maski pitää olla päässä mutta maalisumu ei haittaa ja esim ruiskun pesu maalauksen jälkeen onnistuu miellyttävästi samassa pisteessä.
Kuva

Tässä sitten osia roikkumassa eilisen hiontamaaliurakan jälkeen. Hiontaa en aio harrastaa kuin näkyviin jääville osille esim ilmanputsarin kansi jne.
Kuva

Sitten tuli harrastettua kumin vulkanointia Timo Happosen kotisivujen ohjeiden mukaisesti. Hain kumikorjaamolta Bandag-välikumia ja tein etuiskareiden alapuslat uusiksi. Prässiä kun en omista niin ulkoholkkia en alkanut irroittamaan väkivaltaa käyttäen vaan paistoin uuden kumipuslan suoraan paikoilleen. Vaihtohan onnistuu myöhemmin normaalisti, se holkki on siellä edelleen. Iskarista oli toki kaikki sisuskalut purettuna ja tämä osahan toimii käytännössä vain öljysäiliönä.
Kuva

Vulkanoinnista sen verran että kuten Timo sivuillaan kirjoittaa, on muodostuva kumi erittäin kestävää ja tiivistä. Tein pellistä kuppimaiset aluslevyt jolla sain puristettua pultin avulla tuon kauniin kartiomuodon tuohon kumiin. Pieni tyylivirhe kun tulee maalit päälle, pitää katsoa rapsuttelenko kumista maalit vielä irti.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tuli aloitettua pintamaalin ruiskuttaminen osiin tänä iltana. Desilitran sekoitin maalia ja sillä ei hirveästi maalaa, ripustustilaa saisi olla kyllä enemmän näitä pikkuosia varten. Joku pari desiä olisi jo mielekkäämpi määrä ihan jo ruiskun pesun vaivan takia.

Värisävyn piti olla musta, silkinhimmeä mutta näyttää kyllä liian kiiltävältä. Toki tuo kuva on otettu heti kohta ruiskutuksen jälkeen eli kiiltää vielä märkänä.

Kuva

Aamulla näkee että meneekö uusiksi eli tuliko liian hieno... :lol:
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ja juuri äsken liityin lopultakin Ladakerhoon!
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Maalauskaappi alkoi kiinnostamaan,onko poistoilma siinä katossa ja missä kohtaa on puhallin,saisitko siitä kuvan jossa tuon rakenne näkyy paremmin..niin vois apinoida samanlaisen omaankin talliin :D
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Warreossi, rakenne ei oikeestaan tuosta ihmeellisempi ole. 80x80cm koko, syvyyttä noin 30cm. Oikeassa yläkulmassa on 100mm iv-kanavan lähtö joka yhdistyy tallin katossa isompaan kanavaan. Tässä isommassa kanavassa on 160mm halkaisijaltaan oleva kanavapuhallin tyristorisäädön perässä eli saan portaattoman kierrossäädön. Maalatessa täysillä.
Tosi hyvin pelaa kaappi mutta ei haittaisi jos olisi isompi. Jos alat tekemään niin joko 120 leveä ja metrin korkuinen voisi olla hyvä. Ja poistot parista kohtaa kaapin "katosta". Jotain suodatinkangastakin olisi hyvä varmaan olla että maalisumu ei tuki aikaa myöten puhallinta.

Itse projektiin. Eilen maalasin taas pikkuosia, 1,5dl sekoitin maalia ja se riittikin hyvin. Jäi loppuun jopa pensselitavaraa jolla sudin hieman paksummalti maalia esim noihin alatukivarsiin ajosuuntaa ajatellen eli kiveniskemiltä suojaamaan. Maalin sävy vaan on väärä entisöintiä ajatellen. Ilmanputsarin kansi on hyvinkin kiiltävä ja sehän on oikeasti sellainen matta-tummanharmaa. Tässä potrettia kun äsken otin osat kuivumasta pois. On kiva alkaa myöhemmin asentamaan paikoilleen:

Kuva
nikke95

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja nikke95 »

hienoa jälkeä kieltämättä :)
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jarrusatulat on nyt kunnostettu ja kasattu odottamaan paikoilleen asentamista. Oikean puolen jarruputken taivuttelu oli hieman harjoittelua, mutta vasen onnistui aika hyvin vastaamaan tehtaan muotoa.

Kuva
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Mahtavaa seurattavaa kyllä tämä projekti :)
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Eilen tuli Englannista tilattu sähkösinkityssetti lopulta perille ja heti piti illalla alkaa harrastamaan sähkökemiaa.
Setissä tuli kemikaalit elektrolyysiliuoksen ja passivointinesteiden tekoon, sekä tarvittavat pikkuromppeet.
Akkuvettä piti ostaa muualta sekä virtalähde. Käytin normaalia 5 ampeerin autolaturia.

Tässä prosessi pääpiirteissään:

- Osien puhdistus rasvasta esim liuotinpesulla
- Ruosteenpoisto, käytin lasikuulapuhallusta näille pikkuosille
- Rasvanpoisto (kunnon pesu. Vähän oikaisin ja pesin bräkleenillä tässä testikokeilussa)
- Peittaus hapolla (käytin eilen 10% etikkahappoa, jostain pitäisi saada parempi happo tilalle)
- Sähkösinkitys noin 30-50 min riippuen osan koosta ja muista tekijöistä kuten virta ja jännite
- Huuhtelu vedessä
- 15 sekuntia kirkaspassivointinesteessä
- Huuhtelu vedessä
- 30 sekuntia keltapassivointinesteessä
- Kuivaus (ohjeessa lukee jopa 24-48 tuntia)

Lopputulos on tälläinen, olen oikein tyytyväinen:

Kuva

Kokeilin pelkkää keltapassivointia myös suoraan kaupan sähkösinkitylle aluslevylle ja hyvin näyttää toimivan.
Aika näyttää korroosionkeston mutta prosessin pitäisi vastata täysin teollista joten eiköhän.
Nyt alkaa armoton sinkitysurakka, pikkuosia on pirusti odottamassa käsittelyä.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Prosessi on tehokkaampi jos käytät akkulaturin tilalla oikeaa kokoaalto tasasuunnattua virtalähdettä. Akkulatureissa on yleensä puoliaaltotasasuuntaus, toki uusissa elektronisissa latureissa on kokoaaltotasasuuntaus ja lataavat pulssi muodossa.
Hienoa jälkeä. Toivotaan että jaksat loppuun asti...
keikkakuski

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

Hyvältä näyttää, onnee vaan projektille!
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sähkösinkityshommat jatkuu. 45 minuuttia olen nyt pitänyt osia elektrolyysissä ja kun kippo on neljän litran vetoinen niin ei kovin nopeaa edistymistä tapahdu. Alkaahan noita olla kuitenkin viiden sinkitysillan jäljiltä pikkupusseja melko monta täynnä osia. Mm startin solenoidi on nyt kasattu uudestaan. Tuli aika mellevän näköinen. Samoin syylärin, paisuntanestesäiliön ja venttiilikopankannen korkit ovat saaneet sinkit ja keltapassivoinnin päällensä. On se tuo lasikuulapuhallus + sähkökemia ihmeellinen yhdistelmä:

Kuva

Kuin uusi öljykorkki, ikää kuitenkin 32 vuotta, pienen ehostuksen jälkeen:

Kuva

Kunhan kelit lopullisesti lämpenee ja kuivuu ilmat, täytynee harkita vakavissaan korin työntämistä ulos ja hiekkapuhalteluja ruostekohdille.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ja kiitos kaikille kannustavista sanoista! :D
Sopuli

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Viitsitkö laittaa linkkiä minkä setin tilasit ulkomailta? On sen verta priimaa jälkeä ja näyttää kotikonstein onnistuvan. 8)
Tomtom

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Tomtom »

Nättiä jälkeä tämä sinun projekti jatka samaan malliin!! Itse kans kolme päivää sitte raottelin vähän aikani kuluks kuskin lattia verhoiluja, niin sieltä paljastu sitte märkiä sanomalehtiä ja marimekon verhoja, niin päätin repiä koko sisustan irti ja kaikki eristeet ja massat irti lattiasta taltalla ja jätesäkkiin. Päivä siinä meni, kun tuli jynssättyä puhtaaks, mutta kyllä sitä mielellään teki, kun oli paljon paremmassa kunnossa pohja, kun luulin. Kolme paikkaa tällä hetkellä hitsannu pohjaan ja viellä olis toiset kolme paikkaa jäljellä, niin voi hitsata uudet helmapellit kiinni, kun ne on niin ruosteessa, ettei viitsi alkaa hiomaan ja pakkeloimaan. Itselle eka auton hitsaus projekti, niin tuppaa menemään helposti puhki.(tosin taitaa se kokeneemmillakin mennä aina sillon tällön), mutta sitte, kun sai säädöt kohdilleen ja alko tottumaan siihin kemppiin, niin alko tulemaan jo ihan "OK" saumaa.
Vastaa Viestiin