Sivu 6/21

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 8.11.2012 21:29
Kirjoittaja Ladaritari
Smoppi kirjoitti:
Lattarauta kirjoitti:Ainakin "kahden euron" kilikalimaaleissa on erittäin vähän itse sitä maalia, ovat lähinnä jotain liuotinta, joka haihtuu pois. :lol:
Se on kyllä totta, ja pätee varsinkin niihin värikoodillisiin vähän kalliimpiin maaleihin, joilla itse olen paikkamaalauksia tehnyt. Pohjamaalin väri pitää valita huolella, ettei paista läpi. Käytännössä pohjamaalin on oltava joko harmaata tai punaista, kun auto on tuollainen violetti. Muut värit paistavat värimaalin läpi.
No nyt alkaa näyttämään jo paremmalta kun tein pikku korjausmaalauksia ja vedin pari kerrosta lisää mattamustaa niihin kohtiin joista meinasi sinkki paistaa läpi. Saas nähdä miten nyt käy jahka maali kuivuu...

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 11.11.2012 23:28
Kirjoittaja Ladaritari
No niin, Ladani edistyi tässä viikonlopun aikana huimasti, bitumilla vuorasin koko lattian ja poistin teipit ikkunoista sekä pikku yksityiskohdat jotka olin suojannut maalauksen ajaksi, laittelin eteen sekä taakse valot paikoilleen, myös vilkut, pyyhkijät, kattopahvin, pelkääjänkahvat, aurinkolipat, taustapeilin, kaikki turvavyöt, käsijarrun päälle sen muovijutun, c-pilareihin muoviritilät, rekisterikilvet, kumirinkulat puskurien aukkojen kohdalle, 1700i-merkit kylkiin kiinni, peräkontin pohjaan kumitulpat, vaihdekepinkin vaihdoin (edellinen oli ruosteinen ja ruma, nyt paikoillaan on maalattu ja siisti keppi), kuskin penkin asentelin paikoilleen ja heitin kumisen maton jalkojen juureen ja mitähän kaikkea vielä tein... Kävin suottimassa koeajon pitkästä aikaa. Hyvinhän se toimi, lähti tosi hyvin käyntiin melkein 2 viikon seisonnan jälkeen, kuten Ladan kuuluukin lähteä 8)

Aika raatohan tuo Ladani on vieläkin, ainakin sisusta :D Ei ole kokolattiamattoa paikoillaan eikä ovipahveja, myös keskikonsoli on irti ja johdot pyörii lattialla, mutta tuolla autolla olisi huomenna tarkoitus töihin mennä ja laitella töiden jälkeen päivä kerrallaan enemmän auton näköiseksi :) Sisustassa riittää kyllä hommia pitkäksi aikaa, kattopahvi sekä aurinkolipat olisi tarkoitus verhoilla uudelleen, varmaankin myös hattuhylly mustalla kankaalla. Peräkontin muovit olen jo verhoillut mustalla ja pehmeällä kankaalla ja ne odottavat paikoilleen asennusta, minulla on myös vanerista tehty levy peräkontin pohjalle joka on kankaalla verhoiltu.

Pikku osia ja yksityiskohtia viimeistelin ja maalailin tuossa pari päivää sitten, kun auton värinä on nyt mattamusta niin c-pilarin muoviritilät, käsijarrun päälle tulevan muovin sekä vaihdekepin maalasin kiiltävän mustalla, sekä muutakin pikkuosaa... Myös vanteet ois tarkoitus maalata kiiltävän mustaksi jahka vain ehdin. Ikkunoiden tummennuskalvot ovat myös ostoslistalla.

Ladani ei nosta lämpöjä normaalisti joten kävin ostamassa Motonetistä uuden termostaatin ja se odottaa vaihtamista, ostin myös uuden lämmönsäätöventtiilin lämppärin kennoon (sitä ei ole paikoillaan vaan edellinen omistaja on korvanut tämän kohdan suoralla jäähdytysletkulla). Keskikonsolikin pitäisi viritellä paikoilleen ja johdot / napit siihen paikoilleen. Huhhuh kun tuntuu että on paljon tekemistä tämän Ladan kanssa :lol: Mittaristoakaan en ole vielä ehtinyt irroittamaan ja tutkimaan että miksi kierroslukumittari ei toimi, mittariston polttimojakin pitäisi vaihdella...

- Ja jos jollain on ideoita miten saisin peräkontin luukkuun takaisin paikoilleen muoviosan jossa lukee Lada 2107 niin kaikki vinkit otetaan vastaan, pitääkö se liimata vai pysyykö kaks puoliteipillä? Vai laitanko kaks puoliteipillä paikoilleen ja kun sen osan tapit tulevat luukun sisäpuolelle niin sinne liimasta pisteet että ei pääse tippumaan tielle? :D

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 12.11.2012 9:57
Kirjoittaja JohnDoe
Ladaritari kirjoitti:- Ja jos jollain on ideoita miten saisin peräkontin luukkuun takaisin paikoilleen muoviosan jossa lukee Lada 2107 niin kaikki vinkit otetaan vastaan, pitääkö se liimata vai pysyykö kaks puoliteipillä? Vai laitanko kaks puoliteipillä paikoilleen ja kun sen osan tapit tulevat luukun sisäpuolelle niin sinne liimasta pisteet että ei pääse tippumaan tielle? :D
Sikaflexillä pysyy ainakin, tosin eiköhän riitä myös kylkilistojen kiinnittämiseen tarkoitettu vahva kaksipuoleinen teippi, ainakin Würhiltä saatavilla.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 12.11.2012 12:41
Kirjoittaja Evreka
JohnDoe kirjoitti:
Ladaritari kirjoitti:- Ja jos jollain on ideoita miten saisin peräkontin luukkuun takaisin paikoilleen muoviosan jossa lukee Lada 2107 niin kaikki vinkit otetaan vastaan, pitääkö se liimata vai pysyykö kaks puoliteipillä? Vai laitanko kaks puoliteipillä paikoilleen ja kun sen osan tapit tulevat luukun sisäpuolelle niin sinne liimasta pisteet että ei pääse tippumaan tielle? :D
Sikaflexillä pysyy ainakin, tosin eiköhän riitä myös kylkilistojen kiinnittämiseen tarkoitettu vahva kaksipuoleinen teippi, ainakin Würhiltä saatavilla.
Ääni 2-puoleiselle teipille, jos kylkilistat pysyy teipattuna niin eiköhän se muovipalikkakin pysy.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 12.11.2012 17:22
Kirjoittaja Smoppi
Sikaflexillä olen kaikenlaista liimaillut, jopa polkupyörän nopeusmittarin, jotka eivät tunnu normaaleilla kiinnikkeillään pysyvän ikinä kiinni kun tippuvat tärinästä pois. Myös Samaran sisustaa ja peltejä olen sikaflexillä liimaillut, joten eiköhän nuo muovijutut pysy sillä myös ihan hyvin.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 17.11.2012 12:27
Kirjoittaja Ladaritari
Kiitos neuvoista! :) Taidan tuota kakspuoliteippiä kokeilla ensimmäiseksi ja jos se ei toimi niin sitten turvaudun seuraavaan konstiin :) Hyvin on Lada vieläkin pelittänyt, olen viikon kulkenut töihin eikä ole ollut mitään ongelmia, kilometrejäkin on tullut aika paljon lisää, eilen meni 13 000km rikki. :D Kuukausi sitten katsastin tuon auton ja melkein 2 viikkoa se oli tallissa kun maalailin ja näpertelin sitä, eli 2 viikossa olen ajanut hieman yli 3 000km :lol:

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 2.12.2012 20:07
Kirjoittaja Ladaritari
En ole nyt hetkeen ehtinyt projektiani rassaamaan työssäoppimisjakson takia mutta tulipa tuossa 1.12 käytyä Joensuussa hakemassa uusia osia joita Pöyhöin minulle välitti :) Minä, lada.h.s sekä Flaiman ja yksi muu ystäväni mukanamme ajoimme noin 10 asteen pakkasessa Jyväskylästä Joensuuhun asti ja takaisin projekti Ladallani josta on termostaatti rikki eivätkä lämmöt nouse. Itselläni on hermovauroita enkä tunne kylmää erityisen hyvin mutta seuralaisia ilmeisesti paleli ja tunnelma oli kuin rekiajelulla kun takapenkkiläiset kietoivat vaatteita jalkojensa ympärille kuin peittoa :D Kun lähdettiin reissuun niin jo heti aamusta pyörähti 15 000 ympäri, Joensuun reissusta tuli ~600km ja samana iltana kruisailin Jyväskylän yöelämässä niin tänään pyörähti 15 800 rikki... :lol:

Uusi termostaatti on vieläkin paketissa kuten myös lämppärin hana, ne olisi tarkoitus vaihtaa ensimmäisenä jotta ikkunat pysyisivät selkeänä eivätkä huurtuisi koko ajan, virittelin pahvin syylärin eteen väliaikaisesti ja nyt lämmöt pysyvät hieman kohollaan. Myös sähköviat ovat palanneet... Nyt meni kattovalo, se ei pala enää lainkaan (ennen se on toiminut aika vaihtelevasti, sen toimintaan on vaikuttanut kaikki kuun asennot ja pyhät voimat vaan ei enää...) en tiedä olisiko polttimo palanut, vähän epäilen että ei ole mutta täytyy silti katsoa joku päivä. Myös vilkut lakkasivat toimimasta, kun kääntää viiksestä vasemmalle tai oikealle niin latauksen merkkivalo syttyy nyt kirkkaaksi ja joku murikka alkaa ääntämään kuskin puolella ratin vasemmalla puolella kojelaudan sisässä, taskulampun valossa katselin ja tutkailin kyseistä härveliä ja tuntuu olevan aika vaikeassa paikassa vaihtaa... Onko tämä kyseinen osa vilkkujen rele vai mikäköhän osa mahtaa olla kyseessä ja saako näitä mistään uutena? Kun laittaa suuntavilkun päälle niin se pitää sellaista hieman bensapumpun tapaista ääntä, paljon hiljaisempaa vain... Hätävilkut kuitenkin toimivat normaalisti :?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 2.12.2012 20:57
Kirjoittaja Zapsky
No kyllä siinä on yhessä päivässä kertynyt kilometrejä :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 3.12.2012 7:03
Kirjoittaja Ladaritari
Zapsky kirjoitti:No kyllä siinä on yhessä päivässä kertynyt kilometrejä :)
Aamulla 1.12 Ladani mittarissa oli 14920 aivan tarkalleen ennen Joensuun reissua ;) eli semmoinen ~900km tuli ajettua ihan vähällä ajalla :lol: :lol: :lol:

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 3:16
Kirjoittaja Ladaritari
Nyt minulla oli viimein aikaa rassata projekti autoani ja aloitin aamu 8 aikoihin, Ladani seisoi koko yön pakkasessa eikä ollut edes piuhan päässä mutta silti se lähti yllättävän hyvin käyntiin ja sain sen ajettua lämpöiseen autotalliin :D Pakkasta oli -25.5 ja käänsin virrat päälle, akku oli aika tyhjä (latausongelmat ovat syöneet sitä) mittariston kaikki valot olivat todella himmeitä, odotin että bensapumppu pyörii loppuun asti ja starttasin, olin aivan varma että nyt ei Lada lähde käyntiin, kolme kertaa moottori pyörähti todella vaikeasti vajaalla akulla... ou, ou, ou ja hrrrr... Sehän otti ja käynnistyikin yllättävän helposti, aivan kuin olisi ollut +25 lämmintä :lol: Peltoautojen kanssa olen kokenut samanlaisia ilmiöitä kun Ladani ovat seisseet viikkotolkulla kovassa pakkasessa ja silti lähtevät kuin palmun alta käyntiin 8) Olen aina epäillyt noita ruiskuautoja mutta ei tuo 1700i näköjään ole yhtään sen huonompi käynnistymään pakkasella kuin vanhat kunnon kaasari Ladat.

Asensin uuden laturin, termostaatin sekä lämppärin hanan, poistin kojelaudan hetkeksi ja kävin vilkkujen johtoja läpi, rapsuttelin jokaisen liittimen puhtaaksi kun osa oli hieman hapettunut ja sain viimeinkin vilkut toimimaan kunnolla!! Nyt moottorinlämmötkin nousevat normaalille tasolle ja lämmintä ilmaa tulee hyttiin, myös latauksen merkkivalo taukosi palamasta. Irroitin paisuntasäiliön josta puhalsin paineilmalla karkeimmat töhnät pois, pesin lopuksi säiliön sisältä ja tein saman paisuntasäiliön letkulle, asensin osat takaisin paikoilleen ja kaadoin uutta jäähdytysnestettä syyläriin sekä paisariin. Lämmityslaitteen irroitin ja puhaltelin paineilmalla kaikki lehdet ja roskat pois, niitä oli kertynyt todella paljon lämppärin kennon päälle. Yksi puhaltimen kiinnike klipseistä oli näköjään hukkunut vuosien varrella, otin varaosa nappiksestani yhden sellaisen sekä otin nappiksesta myös moottorinkyljestä tulevan letkun joka menee lämmityslaitteen lämmönsäätöventtiilille. Otin 1700i Ladastani suoran letkun pois (se oli jollain masalla liitetty kennon kylkeen) ja nappikesesta ottamilla osilla sain venttiilin asennettua paikoilleen siten kun sen kuuluu ollakkin, täytyy nyt tarkkailla että pitääkö se venttiilin ja lämppärin liitos vai alkaako nestettä tihkumaan jostain massan välistä lattialle... Trippimittarinkin sain toimimaan, siitä on ollut aina tähän mennessä vaijeri irti vaan ei ole enää. Pissapojan säiliön täytin, puhdistin pissapojan kaikki letkut ja suuntasin suuttimet osoittamaan oikeaan kohtaan tuulilasissa, ennen näyttivät ihan mihin sattuu. Akun latasin täyteen ja asenstin paikoilleen, renkaisiin laitoin myös ilmaa, asensin kojelaudan sekä mittariston takaisin mutta en keskikonsolia vaan jätin johdot väliaikaisesti lattialle. Laitoin vain kuskin penkin paikoilleen ja heitin kumisen lattiamaton jalkoihin ja suoritin koeajon, hyvinhän se toimi 8)

Kierroslukumittaria en ehtinyt vielä tutkimaan, enkä myöskään kattovaloa kun ei kumpikaan pelitä. Kokolattiamatto, keskikonsoli, ovipahvit ja peräkontin muovit, sekä apparin penkki ja takapenkki odottavat asennusta, mutta eihän kaikkea ehdi yhdessä päivässä tehdä, nytkin meni pitkälle yli puolen yön jotta sain Ladan taas pelittämään ja aamulla aikaisin Ladalla kohti koulua, täytyy laitellla sitä sitten taas joskus kun on aikaa... Vielä on laatikossa kaikki rajan toiselta puolelta hankitut osat enkä ole ehtinyt yhtäkään asentamaan paikoilleen, olisipa jo joululoma niin olisi aikaa laitella Ladaa enemmänkin :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 6:09
Kirjoittaja Smoppi
Minkäs näköinen tuo lada on nyt?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 14:13
Kirjoittaja Zapsky
Tässähän menee ihan sekasin että mistä larpasta on aina kyse :D
Kuvat eivät tosiaan olisi pahitteeksi...

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 16:56
Kirjoittaja Ladaritari
Uuden laturin, sekä termostaatin asennusta:

Kuva

Lämmityslaitteen asennusta sekä sähköjohtojen kanssa räpellystä:

Kuva



Tältä projekti/käyttöautoni nyt sitten näyttää:

Kuva





Olipas vaikeaa lisätä kuvia kun en ole pitkään aikaan laittanut, mutta onnistuimpa kuitenkin :D Tänään oli taas aamulla paljon pakkasta mutta 1700i hörähti tosi helposti käyntiin nyt kun akkukin on täynnä 8) Ajoin kouluun ja kotimatkalla Motonetistä ostettu täysin uusi laturi päätti sitten antautua ~30km ajon jälkeen, alkoi kauhea hihnan ulina sekä metallinen kilinä/rutina, olivat ilmeisesti tehtaalla kiristäneet sormin laturin kuorten pienet ruuvit kun olivat lähteneet pyörimään auki ja yksi ruuvi oli tullut niin paljon ulos että se otti laturin siipeen kiinni sillä seurauksella että laturi oli jäänyt jumiin. Linja-auto pysäkillä raavin päätäni ja olin aika ihmeissäni että voiko näinkin käydä?? :lol: Näköjään tässä maailmassa kaikki on mahdollista... :shock: Minulla on aina ennen ollut sellainen oletus että kun ostaa tällaisista varaosaliikkeistä osia niin ne olisivat yleensä heti valmiita asennettavaksi paikoilleen mutta ilmeisesti olisi pitänyt tutkia laturi tarkemmin läpi ja kiristää ruuvit ennen autoon kiinnittämistä, noh, aina oppii uutta, jatkossa olen sitten viisaampi 8) Pakkasta oli ihan riittämiin ja paikalle saapuneiden ystävieni kanssa sain kasattua laturin ja pääsin jatkamaan matkaa, ajoinkin heti ensimmäisenä Keljon motonettiin ja kävin kysymässä että saako tällaisesta mitään korvauksia ja vastaus oli että ei, laturin takuu on yhä voimassa jos ilmenee lisää ongelmia, kuitti minulla on tallessa jos vielä tulee jotain vikoja. Tein silti valituksen laturista ja varaosatiskiltä sanoivat että laittavat viestini eteenpäin.

Olen tässä harkinnut lähtöä itsenäisyyspäivän ajoihin ja tähän tietoon olen osallistumassa sunnuntaina :) Täytyy vielä kahtoa onko sinä päivänä mitään menoja, en ainakaan muista että olisi ja mikäli Lada toimii niin täytyyhän sitä lähteä pitämään harrastustoimintaa yllä ja osallistua itsekkin 8)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 20:46
Kirjoittaja Zapsky
Tykkään kyllä mattamustasta todella paljon. Jotenkin korostaa Ladan olemusta. Antaa sellaisen luotettavan muttei liian pröystäilevän kuvan auton persoonasta...

Muutenkin sinulla on kova tahti työn kanssa. Samanlainen kuin minulla, että loppuun ja valmiiksi on saatava prkl :D
Mutta miten ihmeessä löydät aikaa kaikelle tuolle? Ihme juttu :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 4.12.2012 22:34
Kirjoittaja Ladaritari
Joo mattamusta on minunkin mielestäni hieno väri. Pitkän aikaa mietin että minkä värisen tuosta autosta tekisin... Värejä kun on niin miljoonia erilaisia :lol: Osa kavereista kehui Ladaani hurjan näköiseksi silloin kun se oli naarmuinen/haalistunut punainen ja sinkillä täplitetty kaikki kohdat mitä olin hitsannut, pellit on pienellä lommolla joka puolelta ja suora putki pörisee ihan kivasti ja en minäkään sitä kiellä, olihan se aika raju laite siinä kunnossa... 8) Autoni oli muuten aikamoinen huomionherätin Jyväskylässä, aina päät kääntyi ja kaikki jäi tuijottamaan mun perään :lol: Mielessäni pyöri hurja ajatus että jos tekisi tuosta jonkun aivan erilaisen värisen mitä ei Ladana näe kovin usein, pronssi, hopea ja kulta oli aika vahvalla sijalla mutta aivan päälimmäisenä oli kiiltävän musta, sellaisen olisin tuosta kaikista mieluiten halunnut. Olisi ollut tosi juhlavan ja hienon näköinen jos tuo Lada olisi ollut kiiltävän musta, tummennetuilla laseilla ja kun on muutama kromi lista, kiiltävät ovenkahvat sekä kromimaski (joka odottaa asennusta), näin jo silmissäni tuon Ladan kiiltävän mustana mutta kaverit saivat mieleni muuttumaan... Jos olisin kiiltävän mustan tehnyt tuosta niin olisi ollut pakkelointi hommia aivan jumalattomasti, koska se ois ollu tosi ruman näköinen jos olisi kiiltävän musta ja pellit lommolla, maalipinta ei peilaisi yhtään nätisti... :? Sitten ajattelin että jos tekisin tuosta sellaisen oman näköisen härvelin, päädyin maalaamaan tuon mattamustaksi ja sisustaa aion verhoilla siten että kaikki vaalea tulee muuttamaan värinsä mustaksi, konehuonettakin aion jossakin vaiheessa maalailla ja koristella :)

Museopeliksi tuosta autosta ei varmaankaan olisi koskaan ollut, edellinen omistaja kertoi että tuo on kait entinen kolariauto mutta vähän ajettu, et Ladani on joskus seisonut pisemmän aikaa. Koska tämä Ladani on niin tuoretta vuosimallia niin arvelen että mittari on mennyt vain kerran ympäri, eli autollani olisi ajettu hieman yli 100 000km. Mittarissa oli jotain 9 000km kun tuon ostin ja kohta menee 16 000km rikki. Vaihdelaatikkoa ei ole varmaan kukaan koskaan irroittanut koska moottorin nostokannake on vielä paikoillaan vaihteiston ja moottorin pultissa mihin se alkujaan kuuluukin, yleensä tuo osa heitetään pois aina kun vaihteisto irroitetaan. Myös pakoputken ensimmäinen pätkä taitaa olla alkuperäinen, koska mutterien alla on ihan ohuet peltiliuskat mitkä ovat taitettu siististi muttereita vasten, ilmeisesti joku lukitussysteemi ettei mutterit pyöri auki. Termostaatin kun vaihdoin niin kaikki jäähdyttimen letkut olivat alkuperäisillä ihmeellisillä lemmareilla kiinni eivätkä millään tarvikelemmareilla, ainoastaan syylärin juuressa olevat lemmarit oli vaihdettu tarvikemallisiin sekä ylä- että alavesiletkussa koska syyläri on joskus vaihdettu. Laturikin taisi olla alkuperäinen ennen kuin vaihdoin sen, ainakin se oli vanhaa tuotantoa koska siinä luki Made In CCCP. Moottorissakin tuntuu olevan kaikki tehot tallessa ja on aika pirteä laite kiihtymään :D

Ja ainahan jotain on oltava rassaamassa, kun on koko ikänsä asunut korvessa maaseudulla niin en minä osaa olla kovin pitkään tekemättä yhtään mitään, aina sitä löytää itsensä autotallista jotain näpertämästä... :lol: On tullut kyllä tosi monta pitkää yötä vietettyä tallissa autojen kimpussa, välillä kädet verillä ja pää hiestä märkänä kun aina ei meinaa kaikki onnistua mutta suomalainen mies ei periksi anna vaan jatkaa sitkeästi vaikka mikä olisi 8) Mutta toki koulunkäynti rajoittaa tätä autoharrastustoimintaa, opiskelen logistiikkaa viimeisellä vuodella ammattikoulussa ja pitäisi tuossa keväällä 2013 valmistua yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi. Koulupäivät ovat pitkiä ja nyt on työssäoppimisjakso ja todella pitkiä työpäiviä kun kuorma-autolla ajelen ja jaan tavaraa Keski-Suomen alueella... Mutta kyllä aina jostain repii aikaa autoharrastuksille :D