Sivu 6/14
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 13.7.2015 18:38
Kirjoittaja Jamo
Painelaakeri on nyt tälläänen, paikallisen Fixus-liikkeen hyllystä löyty heti sopiva, oikealla halkaisijalla oleva painelaakeri. Se on syöksysämpylän/kuplan laakeri. Tuo Ladan painelaakerin runko sorvattiin sopivaksi ja niinpoispäin.
Koeniputus

Tänään sovittelin konetta konehuoneeseen vaihdelaatikko paikoillaan. 45mm sais moottori olla edempänä ku kallistuksen vaimentajaan on matkaa, joutuu muuten jättämään kannen takapäästä letkunlähdön ja öljynpaineanturin pois. Sivuilla on aikalailla kaikki tila käytössä, akunteline pitää irrottaa (poraamallako?) ja akku peräkoppiin.
Audi 80/Passat öljypohjan ostin Ebaysta ja tulee Saksasta, en vielä tiedä mihinkä päin se sallii tai pakottaa konetta liikuttamaan.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 17.7.2015 19:58
Kirjoittaja Jamo
Jamo kirjoitti:Miksen enää pysty muokkaamaan otsikkoa ensimmäisen viestin kautta?
Eikö kukaan osaa vastata tähän?
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 17.7.2015 20:18
Kirjoittaja pressa
Siksi koska muokkaustoiminto ei ole enää käytössä, ainoastaan hetken viestin kirjoituksen jälkeen saa muokata, ei enää myöhemmin. Ylläpito on ratkaisunsa tehnnyt ja siihen on tyytyminen, muokkaus toiminto on poistettu väärinkäytösten takia, eli sormella voi osoittaa erästäkin nimimerkkiä joka muokkasi satoja viestejään pisteiksi ihan vain piruuttaan. (toki itse olisin vähän aihealueittain kuten ennekin tätä muokkausta rajoitin, mutta nykyinen ylläpito tekee niin kuin parhaaksi näkee, ja kerhoon kuulumattomilla vähiten on sanomista ylläpitotoimiin, sillä jäsenmaksu rahoilla tämäkin foorumi pysyy pystyssä).
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 21.7.2015 19:07
Kirjoittaja Jamo
Joo tänään tuli 80-öljypohja, ja heittämällä se ei sinne sopinu vaikka kokeilin nostaa koneen niin ylös ku pystyy. No suhteellisen pienellä muokkauksella siitä sai ok:n. Yhdestä kulmasta rälläkällä auki ja pajavasaralla kulmaa sisäänpäin, sitte liiat pois ja sauma päälle. SuperEpoxyllä varmistan sisäpuolelta ettei se varmasti vuoda. Vielä siitä puuttuu nippa johon tulee turbolta öljyn paluu. Voin laittaa kuvan ö-pohjasta kun se on valmis. Ja öljypumpun imuputkena tulee toimimaan joku VW T4 1.9 putki.
Bensatankkiin vaihdoin anturikokonaisuuden sellaiseksi jossa on paluuletkulle lähtö, purkaamolta löyty. Lisäksi tankki vuoti, erittäin vähä, ruostunu oli. Sinne pohjaankin vedin 2-kerrosta SuperEpoxyä ja 2-kerrosta vasaralakkamaalia, ja nyt näyttäis pitävän.
Kyllä tässä vaiheessa jo voi todeta, että kone olis optimaalisemmalla kohdalla ku olis tuon välilaipan hitsannu vaan suoraa kytkinkoppaan, ilman että siitä jyrsittiin pois. Paljo vähemmän olis ongelmia. Tuo ö-pohjakin olis voinu sopia heittämällä, koska se matalenee nopeasti taaksepäin. Toki, jos kone olis sen 20mm edempänä, niin silloin joutuis viemään vauhtipyörää saman verran taa ja kytkinakseli lakkaisi ylettymästä silmälaakeriin, myös starttia pitäisi upottaa saman verran. Ilman kompromisseja tässä ei pääse.
Aikaisemmin oli puhetta öljynsuodattimesta. Siihen katteltiin mahdollisimman pienihalkaisiainen ja vähä normaalia lyhempi putsari, se sopii nyt.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 14:57
Kirjoittaja Jamo
Niin tuo otsikko jäi nyt sitte harmittavasti tämänhetkiseen tilaan, mutta älkää välittäkö siitä.
Öljypohja valmis
Öljypumppukokonaisuus kiinni, se ei siis vaatinu mitään muokkauksia
Öljypohja kiinni
Kannen takapäähän tein tällääsen, sen pitäis sielä mahtua olemaan. Varsinainen sauma on sisäpuolella ja tuos ulkona on vain hefti. Öljynpaineanturin liittimen taitoin sivulle.
Paikallinen teräsvälitys lävisti mulle lattaan kaks ovaalireikää ja katkoin siitä sitte palat vaihteiston kannakkeeseen, että nyt voi tuoda tekniikkaa eteenpäin niin paljo ku kartaani tai vaihdekepin reikä tai ohjaustanko sallii.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 17:57
Kirjoittaja Jamo
Ja akku muutti peräkoppiin. Käytän akun aluslevyä ja ruuvasin sen poraruuveilla peräkopin pohjaan kiinni, saa kätevästi akun kiinni alkuperäisellä systeemillä. Maadoituksen laitoin puskurin kiinnike raudan pultin kannan alle.
Kysyttävää aiheeseen liittyen: RIITTÄÄKÖ JOS VEDÄN AKULTA KONEHUONEESEEN VAIN TUON YHDEN PUNAISEN JOHDON JONKA SISUKSEN PAKSUUS ON 5MM, JA SITTEN KONEHUONEEN PUOLELLA JAAN SEN TARVITTAVIIN KOHTEISIIN?
PITÄISKÖ TUONNE LAITTAA 80A SULAKE?
Kysymykset kirjoitan isolla ettei ne jää huomaamata

Nyt pitäisi vielä kuskinpuolen lohkon kylkeen tehdä levystä pala, johonka voi sitten taas kiinnittää tuentaa ennenkö voi asentaa koneen ja vaihteiston hollille.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 19:33
Kirjoittaja pressa
Kyllä määrällisesti yksi johto riittää, toki voisi olla paksumpikin (ohut pitkä johto aiheuttaa jännitehäviötä). Sulaketta ei johtoon voi laittaa (tai voi mutta pitää kestää startin ottama virta).
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 19:46
Kirjoittaja Jamo
Kestääköhän se 80A sulake starttauksen ku mulla on 70A akku?
Eniten vaan epäilen sitä, että ei kai tuo virtajohto pääse missään tilanteessa kuumenemaan niin että kuoret sulais
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 20:40
Kirjoittaja jta
Omasta mielestä tuo 5 millin paksunen johto on aivan liian ohutta jo tuolle matkalle. Ite laittaisin vähintään 20-30mm2 johdon. Aina kannattaa ennemmin jonkin verran ylimitoittaa johdon paksuus niin ei tule ongelmia.
80A sulake ei riitä startille. Haukkaa pyörimään lähtiessään huomattavasti enemmän virtaa. En tiedä tuon koneen startin tehoa mutta Ladan startti on nimellisesti 1,3kw teholtaan niin jo tuo vaatii 12 voltin jännitteellä n.108 ampeeria.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 26.7.2015 20:53
Kirjoittaja pressa
Jamo kirjoitti:Kestääköhän se 80A sulake starttauksen ku mulla on 70A akku?
taitaa kuitenkin olla 70Ah se akku eli se on kapasiteetti eikä antovirta.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 28.7.2015 12:19
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jamo kirjoitti:Kestääköhän se 80A sulake starttauksen ku mulla on 70A akku?
jossain kohtaa akun tarrassa lukee oikeet amppeerit jokka on satoja ellei tuhansia amppereita. sun ilmoittama luku on amppeeritunti
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 28.7.2015 20:15
Kirjoittaja Stuba
Mulla menee 50mm2 johto akulta päävirtakytkimelle josta lähtee 25mm2 johdot startille ja laturille+muut auton sähköt. Hyvin on pelannut. Toki tuo 50mm2 johto voi olla vähän liioittelua mutta ainakin riittää. Päävirtakytkimenä FIA hyväksytty 6 napanen.
Ennemmin laittaisin päävirtakytkimen kuin sulakkeen.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 28.7.2015 21:13
Kirjoittaja MrKz
Mullaki 50mm2 kaapeli kontista akulta sulakkeelle ja siitä konehuoneeseen startille ja startista laturille myös 50mm2 ja kontissa 300A sulake (ehkä liioittelua mutta eipähä oo ainakaa liian pieni) ja hyvin toimii

itelläki suunnitelmissa päävirtakytkimen asennus
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 28.7.2015 23:57
Kirjoittaja veli samara
Mulla on 50mm2 kaapelia akulta suoraan startille ja startilta sitten laturille. Ei ole sulakkeita välissä saati päävirtakatkaisijaa. Katkaisijan saatan vaikka jossain vaiheessa laittaakkin. Yhtään ohkasemmalla en lähtisi tekemään jännitehäviön takia, ja hintaeroa kaapeleiden välillä ei ole niin paljoa että vararikkoon menis. Ostaa sitten vaikka hitsauskaapelia, joka on halvempaa kuin nämä hifikaapelit. Ja sitä saa vaikka 90mm2 paksuisena jos tarve vaatii
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 29.7.2015 12:54
Kirjoittaja START
joku +30mm2 taitaa olla yleisin käytetty, olisko ollu jotain 35mm2? itellä.
suoja putkeen tuo kannattaa laittaa ettei hinkkaa eristettä rikki ajan saatossa