Vedä narusta, nauti kesästä!
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Ilmeisesti Noissa 15Jonssoneissa eroja. Kun mikä minulla oli vuos malli 74. Kulki hyvin lastillakin ja yksin kulki kuin pieneläin takaa ajossa. Kaveri kun ajoi sillä verkoille niin meno oli kuin punainen paholainen olisi mennyt. Vene kun oli punainen.. Jos olisin 15 vailla 2tahtina niin voisin ottaa vielä Jonhsonin tai Evikan. Nyt 20 Evikka Suomi 410 veneessä. Niin vähän turhan suuri siihen veneeseen yksin ajaissa. Mutta pitää malttaa kahvan kanssa ajaissa...
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Kyllä tuo johnssonikin välttäisi, mutta kun on vieläkin käynnistin rikki että joutuu hätänarulla käynnistämään. Käynnistinlaitteen akselin kiinnitysreikä mennyt väljäksi ja käynnistinpyörä ei saa otetta vauhtipyörästä (pääsee heilumaan akseleineen). Pitäisi alkaa sorvauttamaan jossain isompikierteinen tappi ja tehdä isompi kiinnitysreikäkin.
Johnssoni kyllä kulkee sen mitä 13 hevosella pääsee (aikanaan testissä mitattu). Kierroksia ottaa vallan pirusti, sehän on kierroksilla viritetty kymppiheppainen. Tuosta vain 216 cc tilavuudesta johtuen ei voi tietenkään verrata 20 hv Yamahaan yli 400cc tilavuudella. Se oli puolestaan laiskistettu isompi (25 vai 30hv?) Yamaha, joidenkin testien mukaan tehoa siinäkin jäljellä 27 hv.. Vähän kuin Tohatsun 9.9 ja 16hv aikanaan, testissä oli paljastunut että teho oli molemmissa sama reilut 16hv eli ei oltu tehty mitään muutoksia. Johnsonin etu on että sen pystyy helposti irrottamaan veneestä ja kantamaan.
Lähistöllä oli nyt yksi 70/80 -luvun vaihteen 15 hv Evinrude eli sama kone, n. 300 hintaa. Välillä jo mietin sen ostoa niin olisi varaosina tuo aiempi. 20 hv Johnsonia ja Evikkaa voi jo Yamahaan verrata, jos eivät väännössä voitakin yli puolen litran tilavuudella. Samasta tilavuudesta oli 35hv konekin.
Johnssoni kyllä kulkee sen mitä 13 hevosella pääsee (aikanaan testissä mitattu). Kierroksia ottaa vallan pirusti, sehän on kierroksilla viritetty kymppiheppainen. Tuosta vain 216 cc tilavuudesta johtuen ei voi tietenkään verrata 20 hv Yamahaan yli 400cc tilavuudella. Se oli puolestaan laiskistettu isompi (25 vai 30hv?) Yamaha, joidenkin testien mukaan tehoa siinäkin jäljellä 27 hv.. Vähän kuin Tohatsun 9.9 ja 16hv aikanaan, testissä oli paljastunut että teho oli molemmissa sama reilut 16hv eli ei oltu tehty mitään muutoksia. Johnsonin etu on että sen pystyy helposti irrottamaan veneestä ja kantamaan.
Lähistöllä oli nyt yksi 70/80 -luvun vaihteen 15 hv Evinrude eli sama kone, n. 300 hintaa. Välillä jo mietin sen ostoa niin olisi varaosina tuo aiempi. 20 hv Johnsonia ja Evikkaa voi jo Yamahaan verrata, jos eivät väännössä voitakin yli puolen litran tilavuudella. Samasta tilavuudesta oli 35hv konekin.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Eikun vaan jyrkempää potkuria laittamaan jos menee vaikka ylikierroksille.... Susuki 9.9 kanssa kierroskone ja tohatzu. mutta Susnan kierrokset kyllä kuulee. mistä tehot on otettu.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tuli vähän ajeltua Ahti 8 perämoottorilla.niin ihmettelin että miten hiljainen käyntiääni siinä oli täysiä ajaessa.ilmeisesti ei ihan kaikki kaasarissa kohdallaan. Tai sitten kun koneessa max kierrosluku 4800 ja muissa koneissa 5000-6000. Niin ilmeisesti tuo puuttuva tonni tekee sen hiljaiseksi. Syy miksi Ahdilla ajoin oli se että kun rupesin säätelemään tyhmäkäyntiä Evarista , niin tulpasta petti kierrekorjaus, niin eilen vaihdoin varakannen josta samainen kierre korjattu, pitänee hitsata reikä umpeen ja tehdä uusi kierre.
Ostin kaverilta 4Hp Evinruden 1987 mallia niin siinä on tankki rikiputkessa ja järjetön sytytys. Siinä ei pelannut sytytys ollenkaan. Mutta sain korjattua vian mutta aikaa meni. Pitää ostaa kaasariin korjaussarja kun meinaa välillä tulvia yli
Kokeilin Venäläisiä Ahdin tulppia, niin niillä kiersi kone helkutin hyvin, että jos tarvitsen ruveta nelosta virittämään niin laitan nuo tulpat kunhan tutkin lämpöarvot kohdalleen, minulla joskus oli muuntoarvo taulukot venäläisten tilalle esim NGK. Ennen ostin osia Ahtiin Aimo tai Tapani Aholta. Vieläköhän hän tuo Venäjältä osia Venäläisiin vehkeisiin, en kylläkään tarvitse osia niihin kun on vanhaa varastoa varmaan loppu iäksi näillä ajoilla, jos rupean virittää Ahtia tai Veterokkia niin sitten voi osia ruveta palamaan.
Ostin kaverilta 4Hp Evinruden 1987 mallia niin siinä on tankki rikiputkessa ja järjetön sytytys. Siinä ei pelannut sytytys ollenkaan. Mutta sain korjattua vian mutta aikaa meni. Pitää ostaa kaasariin korjaussarja kun meinaa välillä tulvia yli
Kokeilin Venäläisiä Ahdin tulppia, niin niillä kiersi kone helkutin hyvin, että jos tarvitsen ruveta nelosta virittämään niin laitan nuo tulpat kunhan tutkin lämpöarvot kohdalleen, minulla joskus oli muuntoarvo taulukot venäläisten tilalle esim NGK. Ennen ostin osia Ahtiin Aimo tai Tapani Aholta. Vieläköhän hän tuo Venäjältä osia Venäläisiin vehkeisiin, en kylläkään tarvitse osia niihin kun on vanhaa varastoa varmaan loppu iäksi näillä ajoilla, jos rupean virittää Ahtia tai Veterokkia niin sitten voi osia ruveta palamaan.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Nyt aloin korjaamaan Johnsonin käynnistinlaitetta, tai sen kiinnityksiä. Ei voineet lähiliikkeissä asentaa 3/8 tuuman sisäkierrettä kiinnitysreikään, kun niitä ei ollut. Olisi ollut helppo vaan laittaa helicoil siihen, kun kiinnityspultissa oli ehjä kierre. Onneksi löytyi torista toinen imusarja, jossa käynnistinlaitteen kiinnityksen kierre ehjä. Imusarja on näköjään uskomattoman vaikea vaihtaa, koko koneen joutuu jostamaan irti rikiosasta että yltää pultteihin.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
9.9 ja 15 tosi ahdas etupäästä ja muutenkin aika kombakti paketti.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Nyt on jonssonissa "uusi" imusarja kiinni. Vielä en ole kasannut loppuun, pitää katsella vielä räjäytyskuvaa kun en löydä kaikille prikoille paikkaa. Kaasuhässäkkä oli näköjään säädetty niin, että läppä aukesi vaan puoliksi. Pyöritin säätöruuvin niin että läppä aukeaa kahvasta kokonaan. Saa nähdä kuinka alkaa kierroksia löytyä kunhan saan kasaan.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Ei sitten ole ihme ettei ole kulkenut hyvin... kun vain puoliteho. tai sinne päin.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Kyllä Johnsoniin oli tullut eloa.. Terhi Micro Fun käytännässä pomppasi kaasusta vähän matkaa ilmaan ennen kuin nousi plaaniin. Ennenkin kiersi paljon, mutta nyt on kierrokset niin mielipuoliset ettei voi kaasu pohjassa ajella. Potkuria saisi alkaa vaihdella.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tämän päivän Warkauden Lehdessä vanhempi toimittaja muisteli paikallista keskimoottoriveneilyä. Tavallisten Wickström-, Olympia- ja Kipinämootterien lisäksi kertoili myös erilaista autonmoottorivirityksistä. Aika yleisiä olvat kuulemma olleet kaksipyttyisiksi sahatut nelikot. pieniä Fordin ym. nelosia oli asennettu kokonaisinakin ja harvemmin joitakin kuutoskoneita. Kilpailu oli johtanut lättäpääkaseihin ja jopa Lincolnin V-12 koneeseen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Meillä oli kun olin pienipoika ryppypeppu Renauldin kone. Puu veneessä. Sitten se myytiin Enolle jolla se ehkä saattaisiolla kone tallessa jossain vaimonsa siskon navetan kätköissä .pitäisi oikeastaan käydä joskus katsomassa jos vaikka romut löytyisi.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Harrastajia vielä löytyy. Jos kone on tallessa, sille varmaan löytyy ottajia.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... ic=12500.0
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... ic=12500.0
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Tuli luettua juttua Kippari 4/2009 lehdestä, siinä oli juttua 6 eri 50hp perämoottorista , niin siinä kutakuinkiin samallainen Merkyry kuin isukillakin, niin siinä on sama moottori runko Yamahan kanssa, niin on paskiaiset menneet valmistamaan koneet KIINASSA, sen ymmärrän parsunit tehdään Kiinassa halvalla, mutta se halpuus Merkurissa ei näy, niin selvästi ainakaan hinnoissa,
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Luin jostakin veneily lehdestä joskus suomessa olevasta Venäläisestä torbeedo veneestä. Kone ottaa 1500 kierrosta maximissaan ja kulkeen noin 50 solmua niin pitää olla aika mielettömät välitykset ja potkurien kesto ikä vaudilla ajaissa oli muistaakseni 100-200 tuntia jopa vähemmänkin.. Äijjät rakensivat siitä jotakin turisti pyydystä, mitenkähän on käynyt, onkohan maksavia asiakkaita riittänyt, 10 lipuilla ei kaukana käydä,, tarkoitus oli joitakin firmoja riennoissa kuljettaa,
Re: Vedä narusta, nauti kesästä!
Jossakin rompetorilla oli moottorisaha, raivaussaha(muistaakseni) perämoottoriyhdistelmä, vanha kun mikä. Onko kellään kokemuksia moisesta?
warre 353w sedan,