Sivu 6/11

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 15.12.2015 21:15
Kirjoittaja degen
Tulipa hankittua vihdoin ja viimein mopoilukypärä:
Kuva
Halusin ehottomasti avokypärän, koska umpimalli on mielestäni dorkan näkönen. Olin jo aikasemminkin käynyt sovittelemassa avomallisia pottia ja esimerkiksi bilteman ja motonetin XXL-kokoiset kypärät eivät mahtuneet päähäni. Ne ahdistivat otsan kohdalta. Tuo nyt hankkimani on XL ja sopii hyvin päähän.
Lisäksi ostin tarakan peeveeseen. Tohon mahtuu ainakin kaljalaatikko.
Kummankin tavaran kävin hakemassa tmi Jani Kaasalaiselta. Siellä oli meneillään ajovarusteiden ale, joten ton kypärän sain 30 eurolla, kun normihinta olis ollu 65 eur. Tarakka kustansi 59 eur ja 89 maksoivat yhteensä. Tarakka on suomalaista tekoa.
Kuva

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 12.1.2016 22:00
Kirjoittaja degen
Nyt se on hyvinkin pitkälle valmis.
Kesäpyöristä tuli tommoset:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 19.1.2016 22:37
Kirjoittaja degen
Suunnitelmiini on tullut myös ajatus tämän rekisteröinnistä. Hankin tänään tietoja moposta ja ilmeni, että PV on rekisteröity 14.9.1999 ja poistettu rekisteristä 16.8.2005. Rekisterinumero on ollut TE-907. Poiston jälkeen PV on ollut neljällä omistajalla, joista minä olen se neljäs. Koko tuon rekisterissäoloajan PV on ollut samalla omistajalla. Rekisteröinti on itse asiassa tehty samana päivänä omistajanvaihdoksen kanssa. Ajalta 5.3.1997 - 14.9.1999 on tiedossa yksi omistaja. Koska mopo mallia 1988, sen ajankohdan ja tuon 5.3.1997 välinen ajankohta on hämärän peitossa. Toki mopojen rekisteröintihän tuli pakolliseksi vasta 1994, mutta tuokin kolme vuotta on mysteeri. Liekkö ollut joku mökkimopo.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 9.2.2016 22:29
Kirjoittaja degen
Rekisteröintiprosessi on edistynyt. Sain selville edellisen AKE:en merkityn omistajan. Soitin hänelle, kerroin moposta ja että se on nyt minulla. Teimme luovutustodistuksen moposta ja nyt saatiin mopolle katkeamaton omistajuusketju. Nyt pitää metsästää vakio-osat, iskeä ne kiinni ja tilata aika rekisteröintikatsastukseen. Peeveen toinen tuleminen on enää ajan kysymys.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 10.2.2016 9:11
Kirjoittaja t tulppu
Ei enää isoista kiinni todellakaan pienet sipistykset ja seoon siinä.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 5.3.2016 13:28
Kirjoittaja degen
Vakiotekniikkaa hankittu:
KuvaKuvaKuvaKuva
Mikä tehomylly. Vakioläpätön pytty koossa 41,00. Viilaamatonkin vielä ja kierteet kunnossa. Tohon pitää hommata vielä mäntä. Värinäkumitkin löytyy. Tota pitää vähän sipaista vesihiomapaperilla sylinteriputkesta.

KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Siitä toimiva alakerta. Tosta puuttuu kytkinkoppa, joka minulla on jo, käynnistinakselin reiän peitelevy ja pinnapultti. Muuten napakka alakerta. Moottorinumero on oltava katsastuksessa näkyvissä ja sitähän se tässä on. Kiertokangen yläpäähän pitää hankkia vielä neulalaakeri.
Kuva
Priimakuntoinen vakioputki. Tämän sain lainaan. Tuo on vuosimallista 2000. Noita peeveen vakioputkia on äärimmäisen vaikea löytää käytettynä siten, että loppupilliä ei ole katkaistu. Se on oltava katsastuksessa mukana. Pytty, alakerta ja putki löytyivät PV-foorumin kautta.
KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva
Nakkilan Pyörästä ja Moposta vähän tilpehööriä. Tankin linjasuodattimet, koneesta puuttuva peitelevy, etuiskarien stefat ja alapulttien prikat, kuralätka, magneeton kiila ja toinen etuiskarien jousikuppi.
Koomista sinänsä että tuo peitelevy oli suoraan hyllyssä. Eihän noita kukaan osta erikseen. Pistin tilaukseen muutakin osaa, mutta ne tulevat varmaakin ens viikolla. Siinä tulee toinen jousikuppi, muutama pultti ynnä muuta. Katsastusmiehen pyllyn nuolemiseksi ostin vielä peeveen alkuperäisen etuheijastimen niin on sitten niin vimpan päälle. Pitää hommata vielä kellanruskeat sivuheijastimet niin sitten on aika hyvä. Noita heijastimia ei tarvitsisi olla 1988 vuosimallissa.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 11.3.2016 17:43
Kirjoittaja degen
Metsästin kauan tommosta mittaria ja tässä se on. Peeveen alkuperäinen mittari on samannäkönen, mutta siinä on van 70 asti lukemia ja valkoinen neula. Tää menee kiinni. Toi setti on peräisin Suzuki TS125ER- pyörästä. Nopeusmittari sopii peussiin täydellisesti. Mukaan kuului vielä kolme Suzukin polttimokantaa, joita ei enää uutena saa mistään. Paketti tuli Thaimaasta.
KuvaKuva
Saakohan tommosia polttimoita enää uutena?
KuvaKuva
Tuo Toshiban polttimo sopii todellakin orkkismiehille.
Nyt alkaakin olla kaikki tarpeelliset releet ja rämmäleet hankittu rekisteröintiin. Seuraava vaihe onkin koneen ja peeveen lopullinen laitto ja sitten huhtikuussa saadaan varmaankin ruuvata kilvet kiinni.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 11.3.2016 18:57
Kirjoittaja pressa
degen kirjoitti:Saakohan tommosia polttimoita enää uutena?
KuvaKuva
Kyllä lamppuja myydään ihan suomessakin: http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 3w-W21X95D

ja http://www.moposport.fi/polttimo-6v-3w-t10

sekä lähes kaikki moottoripyöräliikkeet joita isommissa kaupungeissa on myyvät perus mopo lamppuja (mikä tämäkin on).

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 11.3.2016 20:06
Kirjoittaja degen
Saahan tietenkin noita polttimoita, mutta just semmosia joissa lukee stanley tai toshiba.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 16.3.2016 21:07
Kirjoittaja degen
Sain nyt ton vakiomoottorin kasattua. Pistin siihen Motulin 10w-40 täyssynteettiset askiöljyt sisään. Kytkinlevyt ja öljyn tyhjennyspropun kuparitiivisterenkaalla uusin ennen kokoonpanoa ja kaikki nuo kytkinkopan ruuvit sekä tietenkin tiiviste. Pohjaproppu oli muljattu pilalle. Kytkinlevyjä uitin tossa samaisessa askiöljyssä vuorokauden ajan, koska siten ne kestävät ensiajoilla eivätkä pala pilalle. Märkä monilevykytkinhän peeveessä on. Kytkinkopan kiinnitysruuvit laitoin 7,5 Nm momenttiin, ja siinä tuli taas tuo Hazetin momenttiavain hyötykäyttöön. Öljyvuotoja ei ole tullut, joten homma onnistui. Yhden kytkinkopan kiinnitysruuvin alle pitää laittaa kupariprikka, jottei siitä vuoda öljyä.
Sylinteri laitettiin paikalleen uusine tiivisteineen ja uudella vahvistetulla neulalaakerilla. Mäntäkin meni oikein eli nuoli pakoaukkoon päin.
Nyt pitää kone vaan viedä mopon luo tai päinvastoin, ja sitten saadaan kiinni kansi, kaasari, putki ja muut romut eli polkimet sun muut.
KuvaKuvaKuvaKuva

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 16.4.2016 10:22
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Hieno projekti. Löysin aika tarkalleen 29 vuotta vanhasta TM lehdestä mainoksen Solifer Suzuki mallistosta (R, S ja PV 50). Myyjänä mainitaan K-ryhmän kuulunut "Kesmotors". Täytyy skannata töissä jos kun muistaa ja ehtii. :)

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 18.4.2016 11:27
Kirjoittaja degen
Pistäpä Jouska tuo skannattu mainos.
Peeveeseen saatiin nyt vakiotekniikka paikoilleen. Lainasin toisesta peeveestä 14 mm mikunia ja vakioputsaria. 12 millinen kaasari pitää lainata vielä katsastukseen. Samalla värejä vaihtui paikoin.
Käyntiin ei aluksi meinannut lähteä millään, mutta 10 min yritttämisen jälkeen sitten vaivalloisesti käynnistyi. Aluksi ei kestänyt kaasua, mutta vähitellen tuli kaasunsietoa ja PV otti kierroksia. Pytty pitää julmettua kolinaa, koska se on tolkuttoman väljä. Kuitenkin se toimii ja mopolla pystyi ajamaan. Huipuiksi sain mittariin 40 km/h, joka on ihan oikein. Malossiin verrattuna toi vakiopannu ei oikein lähe, mutta alavääntö on silti malossia parempi (vakioputkella tosin). Rekisteröinti alkaa olla hyvin lähellä...
Remonttikuva:
Kuva
Uudet värit ja vakiomasiina:
Kuva

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 19.4.2016 8:29
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tässä mainos, vähän vinossa.

Kuva

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 19.4.2016 19:06
Kirjoittaja degen
Kiitos Jouska mainoksesta. Sattuipa olemaan samannäkönen PV kuin toi miun oma. Toi on kyl komein PV.
Näyttääpä siltä joudun vielä hommaamaan paremman penkin raudan. Nykysestä on murtunut sekä lukitusraudan kiinnityskohta että kaikki kolme kumityynyn paikkaa. Lisäks se on ruosteessa. Superloni on vielä ihan kelvollisessa kunnossa, mutta saattaapi olla että investoin 200 e maksavaan uuteen kokonaiseen satulaan. Noita runkorautoja kun on aika hankala löytää ehjiä irtonaisina, saati että käytetyssä penkissä olisi siinäkään eheä sellainen. Periaatteessa 200 e edes ole loppujen lopuksi kallis hinta uudesta satulasta.

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Lähetetty: 23.4.2016 19:32
Kirjoittaja degen
Tänään lähti käyntiin ton RM50- alakerran kunnostus ja kerkesin purkaa tämän verran:
Kuva
Kuva
Kytkin on purettu pois. Kruunussa oli pientä kulumaa, muttei haitallisessä määrässä. Väli- ja massalevyjen kunto oli käyttökelpoinen, mutta ne uusitaan siitä huolimatta. Kytkimen keskiömutterin irrotuksessa on valtavasti apua tommosesta EBC:n kytkintyökalusta, jonka ostin ebaystä joitakin viikkoja sitten. Hammasrattaissa ei näy kulumaa. Kun nuo loputkin roinat on saatu veks tosta kytkinkopan alta pääsen irrottamaan lohkoja toisistaan. Tämä alakerta on mitä ilmeisimmin täysin neitseellinen, koska alkuperäiset ristikantaruuvit ovat paikallaan, eikä niiden kantoja ole muljattu lukuunottamatta tota yhtä, mikä näkyykin. Ilmeisesti jo Suzukin tehtaalla mulkattu, eli osataan sitä paremmissakin piireissä.
Homma jatkuu...