Sivu 6/10

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 20.9.2016 4:48
Kirjoittaja Uitukki
^Ei oo vehkeitä millä hiekkapuhaltaa ja kapseleita on muutenkin tallessa mulla niin laitan ne. Kustannus 0 € :D

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 25.9.2016 17:58
Kirjoittaja Uitukki
Tänään kerkesi rästiin jääneitä vuosihuoltoja suorittamaan. Tsekkasin pakoputkiston sekä jarruputket ja -letkut. Ilmanputsarin putsasin paineilmalla. Tarkistin kumipalkeet ja nivelien kumit. Käsijarrun säädön ja vaihteistoöljyn tarkistin. Akun käytin pois paikaltaan ja pesin sen sekä akunalusen. Navoille ja kengille näytin akkunapaharjaa. Ajovalovinkkareiden toimintaa tarkistelin ja totesin että kuskinpuolella ei enää toimikaan. Bensaletkut tarkistin myös ja lisäsin vararenkaaseen ilmaa. Tulpanjohdot myös mittasin yleismittarilla. Ostoslistalle tämän päivän tsekkauksen jälkeen menee jarruletku, pallonivel ja Taka-akseliston vakaajatankojen etupään helat. Ilmankos tuntuukin ohittaessa omalle kaistalle palatessa että taka-akselisto elää omaa elämäänsä. Jarrunesteiden vaihdosta on toista vuotta joten taidan ostaa kaikki jarruletkut uudet ja vaihdattaa jarrunesteet ja kaikki letkut samalla.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 25.9.2016 18:19
Kirjoittaja jta
Jos kiinnostaa niin mulla olisi hiekkapuhalluskaappi jossa voisit nuo vanteet puhaltaa. Ja jos on nuo vanteet kyseessä mitkä noissa kuvissa näkyy niin tuo voisi lähteä oksaalihapollakin aika hyväksi. Esim. bilteman vanteidenpesuaine jossa tuota happoa on niin kevyt pintaruoste lähtee todella nättiin pois kun antaa vaikuttaa jonkin aikaa.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 25.9.2016 18:46
Kirjoittaja Uitukki
^Kiitos mutta mulla on hyvämaalisia peltivanteita 8 kappaletta muutenkin niin eipä niitä enempää tarvitse. Laitoin niille kukkiville vanteille ne seiskat siitä syystä että niillä sattui olemaan huonoimmat renkaat jotka jouti mieluiten kierrätykseen. Pölärit peittää ja tuleepahan vaihtelua ulkonäköön kun on pitkästä aikaa muovipölärit vanteissa pillerikapseleiden sijaan..

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 26.9.2016 18:50
Kirjoittaja Uitukki
Uitukki kirjoitti:Ajovalovinkkareiden toimintaa tarkistelin ja totesin että kuskinpuolella ei enää toimikaan.
Väärä hälytys, se toimii sittenkin.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 29.9.2016 7:39
Kirjoittaja Uitukki
Toissapäivänä sivuutin kapealla tiellä lastaavan pölliauton. Koitin antaa äänimerkin lastaajalle että huomaa minut mutta totesin että äänimerkkipä ei toimikaan,

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 29.9.2016 17:09
Kirjoittaja Uitukki
Minulla on metsäpalstan ladossa ollut 3 kappaletta uusia palloniveliä mutta kun järjestys on mitä on niin en viime talvena löytänyt niitä vaan jouduin ostamaan uuden. Nyt on taas pallonivelelle tarvetta ja onnistuin toissapäivänä löytämään ne kaiken muun roinan seasta. Tänään pistin rattiakselista ym. osista kyselyä PCS:lle Jyväskylään. Muita osia on saatavilla muttei rattiakselia, jonka kyllä arvasinkin etukäteen. Täytyy soitella eräälle oululaiselle autoharrastajalle joka on hamstrannut talteen eri merkkiliikkeiden uusia osia jotka olisivat muuten menneet kaatopaikalle. Kulttuuriteko tuommonen tallettaminen, hatunnoston arvoista. Rattiakseli liikkuu pituussuunnassa niin mielellään siihen vaihtaisi uuden sen sijaan että korjaisi vanhan.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 11.10.2016 13:02
Kirjoittaja Uitukki
Ostin Kärkkäiseltä kuskin kaukalomaton kun Motonetin matto on liian vaarallinen. Motonetin matto istuu huonosti ja liukuu eteenpäin jolloin kaasupoljin saattaa kiilautua maton alle. S-Marketista hain myös paketin jossa on uudet jarruletkut, takaylätukivarren etupään helat ja pallonivelen pulttisarjat.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 13.10.2016 21:32
Kirjoittaja Uitukki
^Palautin tuon Kärkkäisen maton vielä samana päivänä. Oli niin iso että se ei istunut mitenkään kuskin jalkatilaan. Lidliin tuli halpoja mattosarjoja ja kävin sitten semmosen ostamassa. Lidlin sarja istuu hyvin jalkatiloihin.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 14.10.2016 14:06
Kirjoittaja Uitukki
Nyt on jarruletkut ja -nesteet vaihdatettu.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 17.10.2016 21:03
Kirjoittaja Uitukki
Tänään vaihdoin vasemman alapallon ja tulpat. Näiden jälkeen huolsin moottorisahaa ja sen jälkeen oli tarkotus pestä auto muttei kerinny. Eturenkaan ollessa irti huomasin urien pohjassa olevan halkeamia. Tympäsee kun pintaa olis ollu vielä 5 milliä eikä ollut ihan vielä tarkotus muutenkaa laittaa nastoja alle. Huomenna siis talvirenkaat alle.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 18.10.2016 21:44
Kirjoittaja Uitukki
Tänään käytin päästömittauksessa ja nakkasin ne talvinakit alle. Näiden vanhojen autojen kans tulee aina mielenkiintosia keskusteluja kun nykyautoihin tottuneet asentajat luulee tuntevansa asiakasta paremmin. CO oli korkealla niin asentaja vähän aikaa anto kierroksia koneelle ja kun ei laskenu arvot sittenkää, hän lähti haahuilemaan jonnekin. Pitkän aikaa olin autoni luona yksin kunnes asentaja tuli takaisin mukanaan toinen työntekijä. Tämä toinen työntekijä siinä sitten päivitteli että kun ei säätötyökalua löydy mistään. Ihmettelin siinä mielessäni että miten voi kaikki kasimillin hylsät muka olla hukassa. Sanoin että mulla on kyllä oma säätötyökalu hanskalokerossa matkassa. Tuumasivat takaisin että hyvä homma. Otin siis hanskiksesta pikkuräikän ja kasihylsyn ja aloin ojentamaan työntekijälle joka hölmistyneenä kysyy että mitä nä sillä meinaat tehä? Minä yhtä hölmistyneenä heitin vastakysymyksen että eikös se olis tarkotus seosta pienentää kun sille on kasimillin kannalla oleva säätöruuvi kaasarin pohjassa. Seosta sitten pienennettiin ja hyväksytty lappu saatiin. Nuo Hakkagreenit on pyörineet aiemmat kesät takasina 15224 km ja tämän kesän vetosina 6175 km. Tänä keväänä alle laittaissa oli pintaa 6 mm molemmissa ja nyt pois ottaessa toisessa 5 ja toisessa 4 mm. Kulutus takana siis noin 1mm/8000 km ja vetosena toinen 1 mm/6000 km ja toinen 1mm/3000 km. Tämän kesän takana pyörineet Contit oli kuluneet 7 mm:iin eli jos uutena oli 8 mm pintaa on näiden kuluminen ollut 1 mm/6000 km.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 20.10.2016 18:27
Kirjoittaja Uitukki
Tänään pesu ja virranjakajan alipaineletkun vaihto.
Kuva

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 22.10.2016 18:09
Kirjoittaja Uitukki
Tänään huomasin että yhteen pölykapseliin oli tullut reikä. Vaihdoin tilalle ehjän kun olen aikoinaan ostanut toisen sarjan noita varakapseleiksi. Iltapäivällä aloin rattiakselin vaihtoon mutta jäi kesken kun tuli kutsu 9-vuotis synttäreille. Huomenna jatkuu.

Re: Saab 900 -88

Lähetetty: 23.10.2016 23:22
Kirjoittaja Uitukki
Tänään varaosa-auton ehjä rattiakseli paikoilleen ja kojelaudan kasaus. Samalla laitoin myös timmimmän vilkkuviiksen. Äänimerkkikin alkoi toimimaan kasauksen jälkeen.