Sdelano puhuu asiaa, joskin tuosta säästöstä olen toista mieltä

Minun kommenttini koskevat vain takavetoisia...
Otetaan pieni käytännön esimerkki oktaaniluvun merkityksestä omien kokemuksien perusteella. Kotimaisella 98E:llä ajaessa käytän takavedossa 6-7 asteen perusennakkoa, maksimiennakoiden ollessa noin 36-38. Vehkeet soi hyvin, vääntö on hyvä eikä saa nakuttamaan mitenkään missään ajotilanteessa. Tulpat pykälää kylmemmät kuin suositus joka osaltaan auttaa nakutusherkkyyden laskemisessa.
95E:hen siirtyessä kaasuvaste kärsii hieman ja kotteroa vaivaa pienoinen nihkeys. Tätä ei tottumaton tosin huomaa. Ysivitosella saa nakuttamaan tietyissä ajotilanteissa ja äärimmäisissä kiihdytyksissä koneen ääni on todella karkea verrattuna 98 = ei hyvä, ei kestä noin paljon ennakkoa kierroksilla. Syttyä hieman myöhäistämällä ei käy niin karkeasti.
Nyt jos pitäisi jotain 92 oktaanista käyttää niin maksimiennakkot saisi ruuvata varmasti tuonne lähemmäs kolmeäkymppiä jolloin perusennakot huitelisivat jo lähempänä nollaa.
On selvää että kyseisellä yhdistelmällä kulutus nousisi rutkasti sekä teho/vääntö kärsisivät reilusti. Lisäksi kun venäläisellä bensalla nakutusherkkyys tuntuu olevan alhaisempi kuin kotimaisilla tuotteilla, niin voi hyvinkin olla että kilinää saisi esiintymään tälläkin setupilla.
Tosin pitää muistaa että tämä koskee vain takavetoa, jonka palotila on vakiona omiaan aiheuttamaan nakutusta. Onneksi nakutusherkkyyttä saa nostettua muutamilla konsteilla, joihin kuuluvat: optimaalinen seossuhde kaikissa ajotilanteissa (kaikkein tärkein asia), sytty sopivasti säädetty, vakiota kylmemmät tulpat ja riittävän puristuskeston omaava bensa.
En siis näe tarvetta käyttää 92 okt. kun en asu/käy venäjällä eikä ajelut jää kiinni 50c rahansäästöstä/tankki. Jos joku haluaa ajella sillä 92 okt. niin eihän se minua purista, omatpahan on moottorinne. Ihmetellä toki saa tätä alituista säästövimmaa joka todellisuudessa ei johda mihinkään...