Sivu 6/7
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 4.9.2009 13:54
Kirjoittaja Jokari
Ei tässä ole kyllä katkeruuden häivääkään, vaan lähinnä ihmetystä miksi pitää käyttää selkeästi huonompaa bensaa (92 vs. 95) millä saa vain väännön/tehon laskemaan ja kulutuksen nousemaan, nakutusherkkyydestä puhumattakaan. Originaalikaasareilla tämä näkyy ja tuntuu vielä selvemmin kuin kunnolla säädetyillä vehkeillä tietyistä tosiseikoista johtuen.
Hintakysymyskään tämä ei pitäisi olla venäjän kävijöille, mutta ladisteille on tunnetusti tärkeintä ostaa halvinta mahdollista joka asiassa, vaikka se näkyisi kukkarossa lopulta miinusmerkkisenä.
Minun Lada pelaa erinomaisesti kotimaisella ysikasilla, tarvittaessa myös ysivitosella jos muuta ei ole saatavilla, kiitos vaan kysymästä ressa
Mara kirjoitti:Rikkaita ovat ne, jotka ruplan bensansäästön takia tekevät itse venttiilityöt..
Hiomatahnalla hiomalla...

Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 4.9.2009 20:53
Kirjoittaja RTJN65
Itse nyt 100% 2000km naapuri bensoilla ajelleena= eipä eroa edes huomaa (Lada 110 16V). Toki ostan gason aina Neste asemalta rajan takaa.
Tolla mun 110 on nyt rullattu viimeisten 40,000 km = 30% suomalaista ja 70% naapurin gasoa (95 E) ja ... toimii edelleen. 2 vko sitten päästöarvot katsastuksessa aivan OK. Ei edes mitään temppuja käytetty vaan ns, Vikalistan haku mielessä ja leima tuli

.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 13:59
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Minulla ei ole tiedossani, että 92-, 95- tai 98-oktaanisten bensiinien lämpöarvoissa olisi käytännön eroa, joten - jos nakutus ei ole esteenä - on järkevää käyttää edullisinta ainetta. Säästö saattaa olla pieni, mutta säästöä se on pienikin säästö.
Tietenkään moottorille ei ole mitään haittaa "liian suuren"oktaaniluvun käytöstä.
Takavedoista en osaa sanoa mitään, kaasutin-Samarani ovat nakuttaneet keskieurooppalaisella 91-oktaanisella, ruisku-Samarat (2111-moottori) eivät ole nakuttaneet missään oloissa ysiykköselläkään.
16-venttiilinen 2112-moottori on kokemukseni mukaan kaikkein vähiten nakutusaltis, minkä voi helposti uskoa jo pelkästään palotilaratkaisua katsomalla. Todennäköisesti 16-v saa myös kaikkein kylmimmän täytöksen, mikä omalta osaltaan vähentää nakutustaipumusta. 16-v toimii ongelmitta 92-oktaanisella.
On tietyti syytä muistaa, että moottorit ovat hieman yksilöitä myös nakutustaipumuksen suhteen.
Nesteen myymä bensiini on Venäjällä ja Venäjän hallitsemilla alueilla pääsääntöisesti venäläistä.
SvS
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 14:02
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taisin käyttää Axtecissa Kiisseliä + 95 suhteessa 2/3. Ja hyvin pelas!

Kokeilkaa ihmees.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 15:02
Kirjoittaja Jokari
Sdelano puhuu asiaa, joskin tuosta säästöstä olen toista mieltä

Minun kommenttini koskevat vain takavetoisia...
Otetaan pieni käytännön esimerkki oktaaniluvun merkityksestä omien kokemuksien perusteella. Kotimaisella 98E:llä ajaessa käytän takavedossa 6-7 asteen perusennakkoa, maksimiennakoiden ollessa noin 36-38. Vehkeet soi hyvin, vääntö on hyvä eikä saa nakuttamaan mitenkään missään ajotilanteessa. Tulpat pykälää kylmemmät kuin suositus joka osaltaan auttaa nakutusherkkyyden laskemisessa.
95E:hen siirtyessä kaasuvaste kärsii hieman ja kotteroa vaivaa pienoinen nihkeys. Tätä ei tottumaton tosin huomaa. Ysivitosella saa nakuttamaan tietyissä ajotilanteissa ja äärimmäisissä kiihdytyksissä koneen ääni on todella karkea verrattuna 98 = ei hyvä, ei kestä noin paljon ennakkoa kierroksilla. Syttyä hieman myöhäistämällä ei käy niin karkeasti.
Nyt jos pitäisi jotain 92 oktaanista käyttää niin maksimiennakkot saisi ruuvata varmasti tuonne lähemmäs kolmeäkymppiä jolloin perusennakot huitelisivat jo lähempänä nollaa.
On selvää että kyseisellä yhdistelmällä kulutus nousisi rutkasti sekä teho/vääntö kärsisivät reilusti. Lisäksi kun venäläisellä bensalla nakutusherkkyys tuntuu olevan alhaisempi kuin kotimaisilla tuotteilla, niin voi hyvinkin olla että kilinää saisi esiintymään tälläkin setupilla.
Tosin pitää muistaa että tämä koskee vain takavetoa, jonka palotila on vakiona omiaan aiheuttamaan nakutusta. Onneksi nakutusherkkyyttä saa nostettua muutamilla konsteilla, joihin kuuluvat: optimaalinen seossuhde kaikissa ajotilanteissa (kaikkein tärkein asia), sytty sopivasti säädetty, vakiota kylmemmät tulpat ja riittävän puristuskeston omaava bensa.
En siis näe tarvetta käyttää 92 okt. kun en asu/käy venäjällä eikä ajelut jää kiinni 50c rahansäästöstä/tankki. Jos joku haluaa ajella sillä 92 okt. niin eihän se minua purista, omatpahan on moottorinne. Ihmetellä toki saa tätä alituista säästövimmaa joka todellisuudessa ei johda mihinkään...
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 15:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
95 ja 92 hintaero Värtsilässä: 95 25-22ruplaa, 92 20-22,50ruplaa. Keskikurssi: 1euro = 43ruplaa.
Laskekaa tuosta säästö kun käytetään 92. Vai pitääkö minun se laskea. Tuhansissa litroissa säästöä rahassa voidaan jo huomata. Vai Voiko?
Kiisseli on jotain 19ruplaa.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 16:31
Kirjoittaja ElManu
Ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyyttäni kysyn: Tehdäänkö Suomessa bensaa? Ku eikait meillä ole öljyäkään? Ja eikös osalle Suomalaisille huoltoasemille tuoda menovesi Venäjältä?
Mie vuon maalta, et elekkee ihmetelkö..

Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 16:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mitähän Skölsviikissä tehdään, siis Kilpilahden Nesteen Öljynjalostamolla.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 6.9.2009 22:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Siis tietenkin laitoin Dieseliä (ei voi olla totta) ja 95 suhteessa 8/14 eli 4/7 eikä 2/3 siis 2/3,5, vaikka noinhan ei voi asiaa ilmaista matemaattisesti.
Mutta kun siellä PolttonesteJakamolla pitää pyytää se, mistä mittarista ja mitä laatua, jotta Tyttö kääntää pumpun päälle ja oikean laadun. Niin miten se olisi voinut olla Kiisseliä? Härregut kuitenkin.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 7.9.2009 12:34
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Lähes kaikki Suomessa myytävä bensiini on täällä jalostettua. Raakaöljyä tuodaan useista maista. Suomi myös vie bensiiniä, sillä käytössä olevat jalostusprosessit ovat kilpailukykyisiä.
Teboil on tuonut valmiita dieselpolttoaineita Venäjältä, en tiedä vieläkö niin tapahtuu.
SvS
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 7.9.2009 12:40
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve vielä!
@Jokari et alia:
Kun minulla vielä muutama vuosi sitten oli GM-nelipisteruiskuinen Samara m/1995, tein sille saman liikkeen kuin aiemmille kaasutin-Samaroilleni: käänsin sytytyksen perusennakkoa noin 4 kammenkulma-astetta suuremmaksi.
Hyötynä ensisijaisesti selvä momentinlisäys pienillä kierroksilla.
GM-Samaran ennakonmuutoksen toteutin yksinkertaisesti kääntämällä kampiakselilla olevaa hammaskehä-hihnapyörää kampiakseliin nähden, mikä vaati pienen kiilanreiän laajentamisen ko. pyörään.
SvS
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 7.9.2009 16:08
Kirjoittaja Jokari
Sdelano v SSSR kirjoitti:
@Jokari et alia:
Kun minulla vielä muutama vuosi sitten oli GM-nelipisteruiskuinen Samara m/1995, tein sille saman liikkeen kuin aiemmille kaaasutin-Samaroilleni: käänsin sytytyksen perusennakkoa noin 4 kammenkulma-astetta suuremmaksi.
Hyötynä ensisijaisesti selvä momentinlisäys pienillä kierroksilla.
Nopeasti korjausrompulta kaasarisamaran sytkäennakkokäppyrää katseltuani enpä ihmettele miksi tuota syttyä saa kääntää aikaisemmalle. Nuo samaran ennakot on todella_laimeat . Maksimiennakkokin olisi vain 24° +-1. 3000 kierroksella ennakkoa olisi vain 12 -16 astetta ja 4000 kierroksella 16-20 astetta jotka on käsittämättömän pieniä lukemia.
Taas tuo takavetoisen kärjetön jakaja on tehty alkujaan käytettäväksi noin yhden asteen perusennakolle jolloin maksimiennakot pyörivät siinä 32 astetta. Tämän takia ei voi käyttää kuin 5-6 asteen perusennakkoa koska maksimiennakko karkaa muuten liian korkeaksi.
En ole jaksanut (vieläkään) rajoittaa tuota maksiennakkoa jolloin sai käytettyä vielä hieman suurempaa perusennakkoa.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 7.9.2009 16:30
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Minulla ei ole korjaus-CD:tä, mutta olisiko siinä kyse virranjaottimen/nokka-akselin asteista?
Jaotinsytytyksellä varustetun 2111-moottorin maksiminimellisennakko (perus+keskipako+alipaine) on 38 kammenkulma-astetta.
SvS
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 7.9.2009 22:52
Kirjoittaja Jokari
Niin tuo minun lätinä koski vain keskipakoennakkoa ja sitäkin ns. todellista eli käppyrässä arvot on 2X pienemmät. Perusennakoksi tarjotaan vain yhtä astetta, joten sillä ei ole liiemmin vaikutusta. Ja alipainehan ei vaikuta enemmällä kaasulla mitenkään.
Re: Mitä menovettä käytät Ladassasi?
Lähetetty: 8.9.2009 5:41
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Bensiini oli aikaisemmin öljynjalostuksen sivutuote jota syntyi väkisellä, kun poltto- ja voiteluöljyt tislattiin. Olisikohan asia vielä sama tänäpäivänäkin. Jos sitä ei poltettaisi autoissa ja muissa polttomoottoreissa, bensiinikäyttöisissä, olisi sitä varastot täynnä tai jalostamolla olisi mahtavat roihut ikuisessatulessa.
Ystävässä (HB 112 8v) on Vauhtivetenä ollut 95 ja toiminut hyvin. Joskun tuntunut, kun ST1:llä tankkauksen jälkeen olisi kulku hieman kevyemmällä kaasulla, kuin Prisman mittareilta tankattuna (S-bonus kertyy)
Vieläköhän se bensiini kaikille mittareille tulee Porvoosta vain lisäaineet vaihtelevat onko Tiikeriä vai Hypersuperia.