Sivu 51/170

Lähetetty: 2.4.2007 16:54
Kirjoittaja Samara87/88
nyt on sitten kesänakit alla. ei ollu helppoo ei.

menin huoltsikalle aamulla n. klo 9.30, sanoivat perjantaina että huoltomies on klo 9 paikalla ja silloin voi vaihtaa.

Noh lopulta huoltomies saapui klo. 12

Sitten vaihtamahan. minulla oli 2kpl venäläisiä 175/70 vanteillaan, ne taakse. Niille tasapainotus. Pintaa ehkä joku 3mm ainakin.

Sittenm oli 2kpl vanteillaan olevaa hyvin kulunutta kesäkumia, joitten vanteille oli tarkoitus vaihtaa hyvät kumit.

Noh, äijjä tasapainotteli ne takarenkaat, sitten otti kumin pois ekasta etusesta, uus kumi paikalleen ja mitäs sitten. Ei kautta profeetan parran mahtunu keskiöreiästä paikalleen.

Noh ei siinä viilailemaan ruvettu, vaan kuluneesta talvirenkaasta otti vanteen, ja eiku paikalleen. Eipäs sovi. siinä vaiheessa meinas tulla tippa linssiin että mikseikö sitä kokeiltu. Noh tottakai sitä oletti että takana kiinni ollut rengas menee eteenki.

Eiku vanteeltaan talvikumi joka oli ollut edessä, ja nyt onnistui. Toiselle puolelle menikin sille varattu vanne, tosin hikisesti.

lysti kustansi 30e :shock: joka sattui ja pahasti.

Entäs sitten. Oliko kyyti tasaista ja hauskaa? EI.

Auto pomppii n. 15-35kmh vauhdissa ku hitsin dromedaari, ja vetää vastaantulijan kaistalle ku viimestä päivää.

Siinä vaiheessa alkoi ketkuttaa ja pahasti. Eiku kotipihaan ja kellarista 155/80 pizzapohjat keulille. Toinen etupyörä oli vielä vedetty niiiiin perkeleen tiukkaan että sai kyllä tapella auki saadakseen.

nyt alla siis nuo pizzakiekot ja takana ne ryssänkumit&vanteet. Auto vetää kevyesti ojaanpäin(niinkuin aina) mutta pomppii vieläkin hitaalla, tosin en tiedä josko vähän vähemmän.

Mitä me tästä opimme. Osta uudet kumit&vanteet, jos ei ole rahaa aja vaikka ilman renkaita niin kauan että on :evil:

joskus kun hermot ovat palautuneet voisi koettaa edessä olleita hyviä renkaita taakse, josko ne ryssänrenkaat pomputtaa.

tasapainotettu ja kilin vehkeet prkl...

Lähetetty: 2.4.2007 16:58
Kirjoittaja Nonnis
No ei ryssänkumeja oikein millään saa tasapainoon :?

Lähetetty: 2.4.2007 17:32
Kirjoittaja AI
Ryssänkumeissa ei tasapainotus ole ainoa ongelma, ne vaan eivät ole aina pyöreitä.

Lähetetty: 2.4.2007 17:47
Kirjoittaja Samara87/88
k. pitääpäs huomenna ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa ne hyvät gummit taakse.. josko se siitä...

kerranki tulee niinkuin autokoulun opettajat neuvoo, eli paremmat gummit taakse... Vaikka keulilla niillä enemmän käyttöä olisi...

nooh ihan sama kunhan auto vaan eteenpäin liikkuu. jos täristää tai pomppii niin volat kaakkoon, kyllä se subi auttaa unohtamaan :wink:

Lähetetty: 2.4.2007 19:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
kannattaa aina käyttää aitoja alkuperäisiä Samara vanteita, niin ei tule yllätyksiä sopivuuden kanssa. Myönnettäkköön että itelläkin on viime aikoina pyörinyt välillä alla italialaisia CMR tarvikevanteita, mutta on nekin orkkis tuninkia. Tuskaa aina noitten käytettyjen renkaiden kanssa, kun edelliset käyttäjät on laittanut Samaran rengaskokoa takavedon vanteelle tai tosinpäin, rengastyöt helposti maksaa rengassarjan hinnan verran, autoilu ei ole halpaa.

Lähetetty: 2.4.2007 21:18
Kirjoittaja Samara87/88
^^tämä totta.

Ite ostin kaksi kpl hyviä (pintaa reilusti yli 5mm) kumeja ilman vanteita 175/70 r13

ja mukaan tuli kohtuu kumeilla (pintaa +4mm) 155/80 r13 Seatin vanteilla, siistit, yhteensä 50e...

Talveks pitääkin kattoa väh. 2kpl uusia nastagummeja...

Mites, onko pelkästään takavedon vanteissa ne nystyrät pölykapsuleille, vai onko muissakin vanteissa?

Meinaa aika moni mun renkaista on sitten takavedon vanteilla...

ja ilmeisesti sammyn mukana tuli koko sarja samaran alkuperäisvanteita joissa alkuperäiset, made in ussr kumitkin :shock:

Jos huominen operaatio onnistuu lähtee sarja halvalla kiertoon :roll:

Lähetetty: 2.4.2007 21:26
Kirjoittaja Jokari
Ylläri että ryssänkumeissa oli jotain vikaa :D Sanon vielä kerran että mulla oli sarja noita (BL-85) ja olivat ihan hengenvaaralliset. Moottoritievauhdeissa kaistat vaihtuvat huomaamatta itsekseen, pienikin sivutuuli paiskoi Ladaa eestaas kaistojen välillä ja meno oli muutenkin sellaista muljuntaa että oksat pois. Lisäksi ne olivat törkeän raskaat käännellä.
Ja tälläisillä rinkilöillä varustettuja Ladoja on paljon! :shock:

Köyhän ei kannata halpaa ostaa, jos ostaa niin joutuu ostamaan ensin sen halvan ja sitten sen hyvän :D

Lähetetty: 2.4.2007 21:56
Kirjoittaja Mara
Jokari kirjoitti:Ylläri että ryssänkumeissa oli jotain vikaa :D Sanon vielä kerran että mulla oli sarja noita (BL-85) ja olivat ihan hengenvaaralliset. Moottoritievauhdeissa kaistat vaihtuvat huomaamatta itsekseen, pienikin sivutuuli paiskoi Ladaa eestaas kaistojen välillä ja meno oli muutenkin sellaista muljuntaa että oksat pois. Lisäksi ne olivat törkeän raskaat käännellä.
Ja tälläisillä rinkilöillä varustettuja Ladoja on paljon!
Näinpä ja sitten kun joku satunnainen Ladan kokeilija ajaa tollaista orkkisrenkaista yksilöä ja kokee em. jutut, niin sitten suureen ääneen ihmetellään miten kaikki Ladat on ihan pas*oja ajaa! :shock:

Kyllä näissäkin renkaan laatu (hinta) vaikuttaa paljon, mutta kuka sitä tollaseen halpaan romuun nyt hyviä renkaita.. :roll:

Ilmeisesti vain vanhemmissa takavedoissa on ne kyhmyt vanteissa.
Ja Seatin vanteissa on mun mielestä pienempi keskireikä kun Ladassa.

Lähetetty: 2.4.2007 22:24
Kirjoittaja Jaakkima
Juu, ne orkkisrenkaat on ihan kauheat ajaa. Vaimo ajoi kerran ja käski välittömästi mennä rengaskauppaan ostamaan uudet 15" alut ja uudet renkaat :lol: Minä kilttinä miehenä jostain kumman syystä tein työtä käskettyä :roll:

Lähetetty: 3.4.2007 7:34
Kirjoittaja foma
Nyt on Kamat alla ja hyvin pyörii. Hiukan ravistaa noin 100km/h +- 5kmh vauhdissa, mut muilla nopeuksilla menee tosi hienosti. Renkaat tuli joskus aikoinaan varaosa-auton mukana. Kaksi rengasta jouduin viemään tasapainoitukseen vaikka jotkut puntit olikin kiinni jokaisessa renkaasa. Ennen tasapainoitusta 100kmh vauhdissa ei saanut ratista pidettyä kiinni.. :D

Lähetetty: 15.4.2007 23:25
Kirjoittaja Lada-Jussi
tänää puuhailin Samaran kanssa, vaihdoin Nokialaiset kesäkumit alle, harjoittelin auton pesua ja vahausta ammattilaisten opastuksessa, on se vaikeaa, mutta kyllä siitäkin puhtaampi tuli. Huoltotoimenpiteenä vaihdoin polttoainesuodattimen, vaihtoväli ehtikin jo ylittyä noin 5000 km, paha paha asia.

Jarruja tutkailin, muistelin että takajarrut olisi jo syksyllä olleet vaihtorajoilla, mutta eihä ne kaivannut kuin vähän putsausta ja käsijarru säätöä. Etulevy meni talvella vesikeleissä kieroksi, otin varaosaraadosta käytetyn levyn ja vaihdoin kieron tilalle, saas nähdä helpottiko tilannetta.

Lähetetty: 15.4.2007 23:29
Kirjoittaja sakke
Lada-Jussi kirjoitti:otin varaosaraadosta käytetyn levyn ja vaihdoin kieron tilalle, saas nähdä helpottiko tilannetta.
Mitä järkeä vaihtaa kiero tilalle?

Lähetetty: 15.4.2007 23:31
Kirjoittaja Jokari
sakke kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:otin varaosaraadosta käytetyn levyn ja vaihdoin kieron tilalle, saas nähdä helpottiko tilannetta.
Mitä järkeä vaihtaa kiero tilalle?
Sarjassamme "ostetaan lasten päästä vedettävä sänky" :lol:

Lähetetty: 15.4.2007 23:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
no niin äidinkielen opettajat voi sitten myöskin kertoa oikean vastauksen sanaleikkiin? jos levy on mennyt kieroksi ja autoon vaihdetaan toinen levy kieron tilalle niin ei se tee vaihdetusta levystä kieroa?

eikös tässä asiassa paljon pahempi juttu ole se, että vain toiselle puolelle vaihdettiin levy ja että vaihdettu levy on käytetty osa, vaarannan siis liikenneturvallisuutta!!

Lähetetty: 15.4.2007 23:38
Kirjoittaja Mara
Tuleehan niistä uusistakin levyistä käytetyt jo ekan jarrutuksen jälkeen. :wink:
Onhan niitä itekin vaihdettu vain toiselle puolelle, koska vasen satula oli vähän jumittanut toista mäntää-> levyn paksuus n.6 mm. :shock: