Sivu 53/78
KZL-9
Lähetetty: 13.4.2012 20:11
Kirjoittaja AI
Tänään Prisman parkkihallissa kuului helvetinmoinen kolahdus. Mitään ei lattialle tippunut eikä auton käytöksessä mitään outoa esiintynyt. Olisiko etujousi asettunut paikoilleen, tähänhän joulukuussa vaihdettiin alatukivarsi? Säikäytti hiukan.
On se tämä Ladalla ajaminen halpaa lystiä. Bensaa meni tankkiin reilut 30 litraa, mersuun meni aina reilut 50 litraa...
KZL-9
Lähetetty: 19.4.2012 8:20
Kirjoittaja AI
Tiistaiaamuna huomasin ettei oikea kaukovalo toimi. Eilen aamuna pihassa koputtelin umpiota mutta ei syttynyt, sulakkeita pyörittelemällä alkoi toimimaan. Matkalla näkyi menevän taas pimeäksi, mukava ajaessa sulakkeita pyöritellä! Täytyy teräsharjalla putsata sulake ja taivuuttaa pidikettä kireämmäksi.
Kotipihaan kaartaessa vasemmasta etujarrusta kuului rahinaa. Illalla ajaessa rahisi oikein kunnolla. Jarrupalat menee vaihtoon, samalla varmistaa ettei sylinterit jumita. Tänään ei kyllä kerkiä/kiinnosta, huomenna pakko kun lauantaina pitää taas töihin lähteä.
Jarrujen herkistelyä, KZL-9
Lähetetty: 19.4.2012 16:19
Kirjoittaja AI
Ei olisi kerennyt eikä kiinnostanut mutta kun huomista säätiedotusta katsoi niin menin kuitenkin remonttihommiin. Ulompi jarrupala oli täysin loppu, sisempi oli kuin uusi eli sylinteri jumissa. Kaivelin palan irti ja herkistelin aseöljyllä sylinteriä. Suojakumi oli täysin repaleinen joten sen vaihdoin uuteen, jarrupalan laitoin puoliksi kuluneen jos vielä sylinteri jumittaa niin ei uusi pala kulu piloille. Täytyy parin viikon päästä tutkia tilanne uudestaan ellei sitä ennen ala taas rahista.
Ihmettelin kovasti miksei vasen etupyörä pyöri lainkaan kun se ylösnostettuna on käännettynä ääriasentoonsa oikealle. Mutta heti kun vähän kääntää vasemmalle niin alkaa pyöriä. Outo juttu.
Tuossa remontoidessa ihmettelin uusien naapureiden touhuja. Leikkasivat ruohoa vaikka hädin tuskin lumet ovat sulaneet! Oma nurmikko on vielä osin lumen allakin. Tämän jälkeen naapuri lehtipuhaltimella kävi pihan läpi. Ja minä kun aina olen kuvitellut että itse en välttämättä se ihan normaali naapuri ole...
Parina aamuyönä kun pyyhkimiä olen käyttänyt niin on ihmetyttänyt kun tihkukytkimen rele lokarissa iskee kipinän välillä kun pyyhkimet sammuttaa. Tihkuasentohan tässä ei koskaan minulla ollessa ole toiminutkaan eikä pyyhkimet muutenkaan normaalisti vaan pysähtyvät vaikka keskelle lasia heti kun kytkimestä sammuttaa.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 23.4.2012 12:05
Kirjoittaja AI
Näkyy olevan vielä tuon 1970:n vanhempi myynti-ilmoitus netissä:
http://fin.auto24.ee/used/133087
KZL-9
Lähetetty: 23.4.2012 19:23
Kirjoittaja AI
Taisin hoksata syyn huonolle kylmäkäynnistykselle. Bensapumpun ja kaasuttimen välissä on suodatin joka näkyy aamulla usein olevan tyhjä. Jos starttaan, Lada käynnistyy mutta sammuu samantien ja taas saa sahata ennen kuin käynnistyy uudestaan. Jos taas käsivivulla pumppaa bensaa niin että suodatin täyttyy + vähän lisää niin käynnistyy normaalisti. Mielenkiintoisena ilmiönä käsivivulla pumpatessa pumppu vuotaa tiivisteen välistä ihan kohtuullisesti, moottorin pumppaamana pumppu taas ei vuoda. Pitäisköhän vaihtaa koko pumppu uuteen?
Re: KZL-9
Lähetetty: 23.4.2012 19:57
Kirjoittaja pressa
AI kirjoitti:Pitäisköhän vaihtaa koko pumppu uuteen?
Ei, viimeksi talvitapaamisessa oli myynnissä korjaus-sarjoja bensapumpuillekin (eli käsivivullisen saat kalvot ja suuntaventtiilit). Korjattu käsivivullinen on parempi kuin pussilinen uusia (vivuttomia).
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 6.5.2012 20:40
Kirjoittaja AI
Eilen aamuna töihin mennessä pyyhkimet eivät toimineet. Perillä varastolla pyörittelin sulakkeita ja toisen sulakkeen vasemmalta pyöritys auttoi ja pyyhkimet alkoivat toimimaan. Tänään otin sulakkeen irti ja putsasin sen teräsharjalla vaikkei se juurikaan hapettunut ollut, vastahan ne vuosi sitten putsailin kaikki. Mutta sulakkeen pidin oli perin hapettunut ja ruuvimeisselin kärjellä raavin pahempia hapettumia pois. Nyt kun keksisi millä ne kaikki kätevästi paikoillaan ollessa putsailisi.
KZL-9 IFO-11
Lähetetty: 11.5.2012 7:53
Kirjoittaja AI
Hain Motonetista italialaisen bensapumpun, maksoi 34,90 €, edellinen jonka ostin maksoi alle satasen markoissa joskus 80/90-luvun vaihteessa. Vaihdoin sen -72:een. Ainoa hankala homma oli pumpun ja tankilta tulevan putken välinen letku. Heti kun siihen vähän koski se muuttui märäksi. Mielenkiintoinen irrotettava kun oli takertunut kunnolla kiinni ja vuoti koko ajan. Pumpun mukana tullutta ohutta paperitiivistettä en laittanut väliin vaan jätin alkuperäisen paksun tiivisteen kun ehjäksi jäi. Jos nyt ei tarvitse aamuisin sahailla käymään.
-71 (IFO-11) pistin ensimmäisen kerran tänä vuonna käymään. Startti ei ensin inahtanutkaan vaikka kaikki muut sähkölaitteet tuntuivat toimivan. Irrotin startin herätejohdon liittimestä ja meinasin kytkeä suoraan akulle, totesin että onpa hapettunut ja vähän putsailin ja kytkin takaisin ja startti pyöri. Käymäänkin lähti mutta ei liikkunut mihinkään, vasen takapyörä jumissa. Muutama lähtöyritys ja pam, auto liikkui. Taisi olla kenkä jämähtänyt rumpuun kiinni. Mietin tässä josko katsastaisi tänä kesänä kun tammikuussa meni edellinen vanhaksi. Kulumisesta johtuvia vikoja kun tuskin on kun jäi vastakatsastettuna seisomaan joskus 2010 syksyllä. Muuta vikaa en äkkisältään löytänyt kuin muutaman homepilkun turvavöistä jotka pesin pois.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 11.5.2012 19:58
Kirjoittaja 1200L Red
KZL-9 pongattu Holman Prismalla.Ja joku ROJ- nappis myös.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 13.5.2012 9:40
Kirjoittaja AI
1200L Red kirjoitti:KZL-9 pongattu Holman Prismalla.Ja joku ROJ- nappis myös.
Oltiin koko porukalla reissussa, poika ajoi tuota ROJ:ta.
Nyt lähtee kunnolla käymään yhdellä starttauksella kylmänä, eli vika oli bensapumpussa. Mietin tuota tiivistettä kun mukana tuli todella ohut paperinen ja nyt siellä on paksu venäläinen että riittääkö soppaa mutta näkyy riittävän ainakin niihin nopeuksiin mitä tuolla tulee ajettua. Noita tiivisteitä kun alkuperäisiä taitaa olla kolmea eri paksuutta joilla ymmärtääkseni pumpun tuottoa säädetään.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 13.5.2012 10:11
Kirjoittaja AI
Ai niin, perjantaina tuli 2000 km täyteen tällä kesäkaudella KZL-9:llä.
MU-874
Lähetetty: 15.5.2012 20:02
Kirjoittaja AI
Tänään ajoin 1970:n tallista pihalle. Pahimpia pölyjä peseskelin pois. Vanteet olivat jääneet syksyllä kuraisiksi, olisi kannattanut pestä ne silloin, nyt niistä ruoste pukkaa muutamasta kohdasta läpi. Koivunlehdistä jääneet läiskät eivät irronneet millään, pitäisi hommata jotain tehokkaampaa pesuainetta. Torstaina jos on hyvä ilma meinasin laittaa liikenteeseen ja käydä heittämässä lenkin. Reilun viikon päästä sitten tällä Mansoon.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 19.5.2012 18:07
Kirjoittaja AI
Tänään matkalla töihin kuskin etuovesta oli tippunut kymmenisen senttiä pitkä puolisenttiä paksu kitinpala. Pitänee repiä loputkin kitit pois niin tulee hyvännäköinen ruostepinta kokonaan esiin.
Keskiviikkona oli samanlainen käynnistyshäiriö kuumalla koneella kuin viime kesänä Kouvolan Prisman parkkihallissa. Ei niinkuin yrittänytkään käynnistyä. Tällä kertaa en kuitenkaan kaatanut kaasuttimeen bensaa vaan lähti kun kymmenisen pitkää starttausta teki, sitten kävi todella huonosti jonkin aikaa. Tänään työreissulla sammutin auton n. 30 kertaa eikä mitään ongelmaa. Kummallista.
KZL-9
Lähetetty: 20.5.2012 11:12
Kirjoittaja AI
Ihme kilinää on kuulunut pienillä nopeuksilla, ikäänkuin pakoputken ympärillä olisi irtoklemmari tms. Pelti auki ja tutkimaan, startin päädystä oli peltikuppi tipahtanut, siellä se pakoputkeen nojaten köllötteli. Tässä siis tuollainen uudempi startti jonka päässä peltinen tuhkakuppi. En nyt sitä paikoilleen alkanut laittamaan, toiminee ilman kuppiakin.
MU-874
Lähetetty: 20.5.2012 20:39
Kirjoittaja AI
1970 otettu taas käyttöön ja ajettu viitisenkymmentä ongelmatonta kilometriä, ilmanpaineetkin olivat 24 vuotta vanhoissa nollayseissä talven yli pysyneet kun huoltiksella tarkistin. Eli Manson reissua varten ei tarvitse kuin bensatankki täyttää.