Sivu 53/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 14.5.2013 17:40
Kirjoittaja degen
Minun axtec-kombi toimii 95E10:llä samoin kuin 98:lla eli ongelmitta. Tässä on tosin samaran axtekkikaasari.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.5.2013 17:34
Kirjoittaja Jouska
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 16.5.2013 18:49
Kirjoittaja pressa
Lattarauta kirjoitti:Mistä lähtien Suomessa on ollut eri höyrypaineet talvi- ja kesälaadulle?
pressa 03 Maalis 2011 kirjoitti:Ainakin jo 90-luvun alussa kun työskentelin essolla oli jo eri laatu talvella ja kesällä. Eli siis on ollut jo paljon kauemmin mutta silloin minä näin asiasta mustaa valkoisella käyttöturvallisuus tiedotteissa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 17.5.2013 8:52
Kirjoittaja pressa
Eli siksi kun jouska pisti linkin uutiseen joka on ylen uutiskynnyksen ylittänyt toukokuussa 2013. Eli asia joka on ladafoorumia lukeville ollut jo tiedossa (tai on ollut jo aiemminkin mutta tuon viestin löysin nopeiten) maaliskuussa 2011. Tässä siis huomaamme kuinka Ladafoorumi sivistää ihmistä ja kuinka Ladistit ovat aikaansa edellä...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 31.5.2013 1:25
Kirjoittaja Evreka
Evreka kirjoitti:Kohtahan tuota säilyvyyttä tulee testattua, kun pitää pari vuotta seissyttä autoa liikutella ettei aivan maadu.
Edit. 14.5 Lähtihän se heti käyntiin kun "ryypyt" antoi kanisterista, mutta ei käy tyhjäkäyntiä, kaasulla pysyy käynnissä. Olisko hapettumaa sytkäpuolella ettei jaksa käydä tai sitten bensa on huonoa

Eipä se käyny tyhjää tuoreellakaan bensalla eli muita ongelmia oli. Käyttelin kuitenki lämpimäksi ja liikuttelin. Raivaussahan kannoin tänään öadpsta ja nykäisin "vanhoilla" bensoilla käyntiin. Tyhjäkäynti heti normaalia eikä muutakaan ongelmaa, en kyllä ongelmia odottanutkaan puoli vuotta vanhalta bensalta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 31.5.2013 12:42
Kirjoittaja t tulppu
Käynistelin tuossa 20hp Evinrudea ainakin 5vuotta vanhalla venäjän bensiinillä 68oktaanista.3litraa 10litran purkissa ja vielä lähti käyntiin. Kun on sellainen projektikone niin halusin kokeilla sytytääkö yhtään ja kolmannella repäsyllä pärähti käyntiin. Aika huonoa oli tyhjäkäynti.mutta ei voinut pitkään pyöritellä kun ei ole perä paikoillaan niin ei ole vesi pummpuakaan odotan kumirupelin tuloa kaupasta..aika rouheet äänet kun ei niin sanottua pakaria ole vastapainetta tekemässä.. Ajattelin kokeilla bensaa kun haisi vielä varsin venäläiselle.... 68 sytyttää herkemmin kuin 95e.... Suurin ero taitaa olla puristus kestävyydessä. Ja hajussa myös palaessa..
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 31.5.2013 15:28
Kirjoittaja toktornivako
Laitetaan nyt omatkin käynnistykset, skootteri(4t) talven jälkeen viimmekesäisellä E10:llä pienen starttauksen jälkeen normaalisti käymään ja kulku ja käynti OK, ruohonleikkuri samoin viimekesäistä E10:llä muutama nykäisy ja käyntiin ja leikkaamaan Ok, perämoottori tankissa 50% E85/E10:piä normi muutama nykäisy käyntiin ja vähän normaalia enempi ryyppyä ja menox, olinhan toki kaikkien tankista kaatanut ensin pois ne kymmenet litrat vettä minkä se etanoli oli sinne talven aikana imenyt

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 1.6.2013 12:10
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:(tai on ollut jo aiemminkin mutta tuon viestin löysin nopeiten) maaliskuussa 2011.
Lattarauta kirjoitti:Löysin vielä vanhempaa tietoa (maaliskuu 2007) asiasta.
Kuten kirjoitin niin nopeiten löysin tuon 2011 kirjoittamani, olist voinut lainata tähän tuon 2007 vuoden viestin ja kenen kirjoittama (minä en muista koko foorumin sisältöä).
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 1.6.2013 12:29
Kirjoittaja Smoppi
Skootteri tuntui kolme vuotta vanhalla RE85:n ja 95E10:n sekoituksella käyvän ihan nätisti. Porukoiden ruohonleikkuri pärähti öljynvaihdon jälkeen viime vuoden bensoilla kertanykäisyllä käyntiin. En tosin tiedä minkä sortin bensiiniä siinä leikkurissa on.
Lattarauta kirjoitti:t tulppu kirjoitti:Käynistelin tuossa 20hp Evinrudea ainakin 5vuotta vanhalla venäjän bensiinillä 68oktaanista.3litraa 10litran purkissa ja vielä lähti käyntiin...Aika huonoa oli tyhjäkäynti.mutta ei voinut pitkään pyöritellä kun ei ole perä paikoillaan niin ei ole vesi pummpuakaan...68 sytyttää herkemmin kuin 95e.... Suurin ero taitaa olla puristus kestävyydessä.
Vai nakuttaa?

Onko 4-tahti vai 2-tahti (mitään näistä tiedä)?
Taitaa olla 2-tahtinen kyseessä, kun kerran pakoputken vastapaineilla on merkitystä. Kyllä pienemmän oktaaniluvun polttoaine syttyy herkemmin ja siksi myös nakuttaa herkemmin ja kestää vähemmän puristuksia ilman itsesyttymistä. Periaatteessahan tuo oktaaniluku lienee alun perin tarkoittanut vain oktaani-nimisen hiilivedyn prosenttiosuutta polttoaineesta, mutta sittemmin asteikkoa on ekstrapoloitu niin, että esimerkiksi etanolin oktaaniluku on 110, vaikka etanoli ei olekaan 110-prosenttisesti oktaania.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 20.6.2013 14:58
Kirjoittaja _koistinen
Onkos kukaan tehny ladastaan vielä flex fuelia esim. tämmösen anturin avulla
http://www.printsport.fi/kauppa/product ... 6qoajjgn73 ?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 20.6.2013 15:53
Kirjoittaja raul
Aika kova hinta... sitten vielä pitää olla ruisku joka ymmärtää tuon lähetyksiä, yksinäänhän tuo ei tehne mitään. Moottorinohjausmuutosboksin saa tuosta hinnasta viidesosalla tai ne isot suuttimet puolella tuosta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 20.6.2013 19:45
Kirjoittaja _koistinen
raul kirjoitti:Aika kova hinta... sitten vielä pitää olla ruisku joka ymmärtää tuon lähetyksiä, yksinäänhän tuo ei tehne mitään. Moottorinohjausmuutosboksin saa tuosta hinnasta viidesosalla tai ne isot suuttimet puolella tuosta.
No meidän nappiksessa on mitsun evon moottorin ohjaus jossa on valmius kyseiseen anturiin jos laittaa lisä ''boksin'' väliin että ecu ymmärtää anturia. Mutta onko kellään muuten rakennettu flexfuelia esim. saabin lambda ohjauksen kautta?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 28.7.2013 12:05
Kirjoittaja Ladakatti
Käytiin katsastuksessa Fiat Uno 1.1 -94 johon olimme vaihtaneet 1.0 Lancia Y10:stä moottorin.
Päästöt oli huippukorkealla ja kotiin miettimään mitä tehdään.
Tyhjennettiin bensatankki, kun auto oli seissyt yli 7kk. Laitettiin tankkiin E85 bensaa ja pidettiin käynnissä noin puoli tuntia, välillä kierroksilla, lisäksi ajeltiin myös peltotiellä. Uno ei oikein tykännyt 100% Etanolibensasta, kun tyhjäkäynnillä kone kävi ravistellen. Kierroksilla kävi hyvin. Lisättiin seuraavana päivänä 10 litraa E98 ja katsastukseen. Päästöt nyt ok ja Uno katsastettu.
Työkaverilla VW Polo 1.6 -99 ja ajelee 100% Etanolilla, toimii hyvin. Myös eräs tuttu ajelee Opel Astra 1.6 -98 ja myös 100% Etanolibensaa tankissa ja auto toimii hyvin. Näillä ajettu yli puolivuotta.
Kokeiltu Renu 19 1.4 -92 ja ei toimi hyvin ees 50% seoksella. Nissan Micra 1.0 -96 toimii ihan hyvin 50% seoksella.(käytetty melkein vuoden) Mitsubishi Lancer 1.6 16v -95 toimii ihan hyvin 50% seoksella. Kokemusta vasta runsas viikko.
Mersu C sarjalainen 2.2 bensa -94 näyttää toimivan, mutta ei vielä kokemusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 28.7.2013 12:49
Kirjoittaja toktornivako
Ladakatti kirjoitti:
Työkaverilla VW Polo 1.6 -99 ja ajelee 100% Etanolilla, toimii hyvin.
Mistä on saanut 100% Etanolia? Ettei vaan olis kotona tislaamo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 30.7.2013 6:18
Kirjoittaja Ladakatti
Jos vaan lukee tekstiä ja järki ei juokse, niin käsityksiä voi saada ihan omanmieleisensä.
Vastataan tyhmästi, että ei sitä mistään ole saatu, sitä on ostettu.