Sivu 53/170
Lähetetty: 28.4.2007 22:50
Kirjoittaja Lada-Mies
Idän Ihme 1 kirjoitti:Pakko taas vähän sohia muurahaispesää.. sitä ihan ihmettelee, miten mulla on kytkin ja laatikko toimineet moitteettomasti ja varmaan tulee vielä pitkälle toimimaankin..
404000km takana ja alkuperäinen kytkin tottakai, vai mitä

Ja kun noin sanot niin huomenna se kytkin on sitten hajalla

Lähetetty: 28.4.2007 22:55
Kirjoittaja Jokari
Kyllä nuo kytkimet tuntuvat kestävän aika hyvin useimmissa autoissa.
En Samarasta tiedä mitään, mut takavetoisissa kytkimet tuntuvat loppuvan usein jo sadantonnin jälkeen.
Paljonhan toi kytkimen kuluminen riippuu myös siitä missä ajellaan. On se ihan eri asia jos ajetaan jatkuvasti pitkää matkaa, kuin paljon kaupunkiajoa, jossa kytkimen polkaisuja tulee helposti satoja jatkuvasti...
Lähetetty: 28.4.2007 23:03
Kirjoittaja Jokari
No toi lausahdus avautuu vain niille, jotka ovat takavetoisella ajelleet. Riisimiehet erikseen
PS: ei liity työntämiseen

Lähetetty: 29.4.2007 10:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
mun sedani samarassa tuntuisi kytkin olevan ehtoon puolella, on jo säädettykin vähän ylitse!! ite olen tollaisenaan ajanut nyt 35tkm ja sitä ennen mittarissa oli 47tkm, eli jos silloin 11 vuotiaalla autolla olisi ajettu vasta 147tkm niin oletettavasti lyhyitä matkoja taajamassa ja autossa on vetokoukkukin eli sekin on voinut kuluttaa kytkintä, lisäksi tietojeni mukaan ensimmäinen omistaja on ollut vanhempi henkilö, nyt ajettu siis 182tkm joka voisi oletettuun käyttöhistoriaan viitaten olla paljon yhdelle kytkimelle.
toisaalta jos todellinen ajomäärä onkin ollut hankittaessa 247tkm ja nyt siis 282tkm niin se alkaa jo matkana olemaan niin pitkä (ja taas vetokoukku huomioiden) että kyllä noissa kilometreissä alkaa kytkin olemaan kulunut.
aiemmassa Samarassa oli mittarissa jotain 40tkm (140tkm oletettu ajomäärä, mutta voi olla 240tkm:kin) ja siihen meni kytkin uusiksi, autoon oli jo vaihdettu kytkin, mutta kyseessä oli joku halpakytkin joka ei ollut kestänyt käyttöä ja oma vaihdokki oli kans jotain historik kamaa ja senkin toiminta oli vähän mitä oli. Vanhemmissa samaroissa oli heikommat kytkimet kuin uusissa vääntävissä ruisku-samaroissa. tuo vaihto sujui silloin korjaamolla teetettynä varsin sujuvasti ja edullisesti, eli tuskin alan ite vaihtelemaan jatkossakaan, kun riittää tota tekemistä muutenkin
Lähetetty: 29.4.2007 13:47
Kirjoittaja Pavlovits
Minulta katkesi se vipu, johon vaijeri tulee, ja sitä ei kuulemma pystynyt korjaamaan vaihteiwtoa irrottamatta. Samalla vaihdetiin kytkinpalikat varmuudeen vuoksi. Vaihdon jälkeen esiintyy pientä ravistamista.
Lähetetty: 29.4.2007 19:13
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:
Mieletön homma tunkkien ja pukkien kans tehtynä.
"Mieletön" se onkin ilman huoltomonttua tai nosturia.

Saat kyllä ainakin minulta respektiä, jos olet tosiaan noin pystynyt sen tekemään - jäisi itseltä kyllä varmaan tekemättä..
Parkkipaikalla tehtynä se olisi tehtävä varmaan
näin 
Lähetetty: 7.5.2007 22:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
pitäis kohta hakea leimaa ruisku-sedaniin, putputtava pakoputki olikin sitten ihan kokonaan poikki kun tarkemmin tutustuin asiaan, ihmeen hiljainen käynti vaikka takapönttö oli täysin pois pelistä.
keskimmäinen putki oli mennyt poikki hyvin läheltä takaputken liitoskohtaa, onneksi kiinnityshilut ja takaputki on aivan ehjät. Varaosaraadosta otin keskiputken joka oli valmiiksi irti, katti piti vain rälläköidä irti. Autossa ollut putki lähti sentään meisseliä käyttämällä irti, mutta hiki tuli ja aikaa kului, pultit pitää uusia.
katin etupään liitos on sellaisella hassulla jousisysteemillä ja siinä kai pitääkin olla vähän taipumisen varaa, mutta onkohan toi liiankin väljä kun heiluu aika helposti? jännittää jos se vaik vuotaakin siitä, vaikka olisi se kai jo näkynyt seoksissa aiemminkin, tosin jos se nyt riehuessa löystyi lisää.
pultteja vajaaksi jäi putken asennus, sitten mulla onkin vaarallinen käytetyillä osilla korjailtu samara

Lähetetty: 8.5.2007 12:19
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:pultteja vajaaksi jäi putken asennus, sitten mulla onkin vaarallinen käytetyillä osilla korjailtu samara

Alkuperäinen on aina alkuperäinen, mutta et kai meinaa ryssiä hommaa korvaamalla alkuperäisiä venäläisiä laatupultteja jollakin "mitä lie mistä lie" tarvike pulteilla
,_,/ukka
Lähetetty: 8.5.2007 22:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllä, tänää kävin pulttikaupassa ja sain uudet haponkestävät pultit ja mutterit hintaan 4 euroa, nyt putki on kasassa ja ei vuoda.
Hitto 41 euroa olis motonetissakin ollut tuo väliputki, että olihan hyvä että raadosta sai ehjän, ei tollaseen olis ollu varaa.
Lähetetty: 9.5.2007 21:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
Samarassa esiintyi alkuviikosta pientä nykimistä varsinkin kylmänä, alkoi jo jännittää että jotain mystistä ruisku vikaa taas tiedossa.
Vaihtaessani pakoputkea huomasin sattumalta että uudehko polttoainesuodatin oli vähän rutistunut. Rutistumisen oli aiheuttanut huolimaton huolto, viimeksi kun vaihdoin suodatin juttelin samaan aikaan Lada-Miehen kanssa puhelimessa ja lisäksi paikalla olleen naapurin kanssa ja suodattimen asennusrenkaan asento taisi jäädä vauhdissa huomioimatta. Kovassa joustossa on siis taka-akseli ottanut siihen kiinni ja tehnyt klommon filtteriin.
Ostin sitten uuden suodattimen ja yllätys yllätys, auto kävi nyt todella hyvin, lisäksi tiivis pakoputki teki käyntiäänestä nautinnollisen. Klommo suodattimen kyljessä ei ollut iso, mutta silti se taisi aiheuttaa polttoaineen kulkuun häiritsevän vian.
Lähetetty: 13.5.2007 21:29
Kirjoittaja Lada-Jussi
jostain syystä tulpan johtimet oli ulkopinnaltaan sulanut ja yhden johtimen kiinnitys tulpaan mättääntynyt piloille, nyt alkoi taas käymään vähän asiallisemmin, kun vaihdoin käytettyt vähän paremmat. Ilmeisesti oli vielä orkkis johdot ja autolla ajettu 184 tai 284 tkm
Lähetetty: 13.5.2007 21:57
Kirjoittaja Samara87/88
kokemuksia halvasta saranasta
kohta on maginen 10000km ajoa takana, ja samara ei kysele, se vaan kulkee.
eli ajomäärä kokonaisuudessaan 133400km, itse ajellut sen 10tkm.
ainoa "vika" joka on ilmennyt auton omasta syystä, on pyyhkimien toimimattomuus väillä. vika joko moottorin kosketushäiriö, tai sulakerasian pohjassa jotain häikkää.
moottori&laatikko tähän asti toiminut lähes moitteetta.
öljyä vähä tiputtelee, mutta kun vieläkin hitusen ylärajan yläpuolella, ei voi sanoa että söisi tai hävittäisi.
yhtäkaikki ihme vekotuksen kyllä ostin, ja ei kyllä tähän elämän tilanteeseen parempaa autoa olisi voinut ostaa.
saa nähdä jaksaako palvella yhtä luotettavasti toiset 10tkm, alunperin kun ekaa autoa ostamaan rupesin, ehdoksi pistin, että auton tulisi kestää 10-20tkm, koska sitten jo vaihdan parempaan.
nyt tosin on tavoite vaihtunut, ja ladalla tullaan tulevaisuudessa ajamaan vielä kauan. pikku tuunauksen ansiosta tuota kehtaa jo katella, eikä tarvii mihinkään mehtään piiloon parkkeerata. tosin tuo on "pilke silmäkulmassa" tuunaamista, kuten jokainen joka auton näkee varmasti ymmärtää, jos ei ymmärrä niin
rotiskon vaiheita kirjoittelen tuonne teknisten kyssärien puolelle...
Lähetetty: 17.5.2007 21:57
Kirjoittaja Samara87/88
nyt on kokemuksia halvasta samarasta jossa vakionopeudensäädin
ihan mahtavan leso peli ajella, toimii cruise kun kello ja 20v vanha... ei kautta profeetan parran... metri jos toinen meni KEVI teippiä että sai liitokset "kuntoon", mutta SETOIMII
ei taida muuten monella ladassa cruisea olla, vai onko kelläkään?
Lähetetty: 19.5.2007 22:51
Kirjoittaja Samara87/88
samaran kulutuksesta kaipaisin kommentteja
kerrankin positiivista palautetta. nyt kevään mittaan oon katellu noita kulutuksia, ja omilla ajoilla/tyylillä kulutus on n. 6-7l sataselle, eli tuossa välissä
ihan matka-ajossa ei vie tod paljo paskaakaan, tuo tasan 6 on aika lähellä.
joku hurja sanoi että tuon koneen saa kulkemaan 5l ja rapiat/100km, kun säädöt kohillaan. Enkä ihmettelisi, kun omasta täystyis kuitenki tuo ilmanputsari yms käydä läpi..
eli melko taloudellinen ajopeli, kun ottaa huomioon että mopedini vei yli 5l/100km, ei ole edes paljoa heittoa, paitsi matkustusmukavuudessa
Edt. etenki kulutuksen pienuutta vertaisin takapotku vehkeisiin, niissä kun tiukka matka-ajo pyörii samoissa kun samaralla kylällä kieputtelu.
Re: 61 000 km halvalla GM-samaralla
Lähetetty: 20.5.2007 12:28
Kirjoittaja Jouska
Jouska kirjoitti:Kokemuksia omasta halvasta GM-Samarasta, 49 000 km>104 000 km (55 000 km ajalta päätapahtumat):
49 000 km vilkun rele vaihdettu
56 000 km jakopään hihna vaihdettu. Kynnyskotelot paikoin pahasti ruosteessa. Kynnyskotelot puhdistettu ruosteesta, kylmägalvanoitu, maalattu ja massattu. Kaikki ruostetäplät korjattu. Auton pohja massattu. Ilmansuodatin vaihdettu. Polttoainesuodatin vaihdettu.
76 000 km Jarrutehostin hajosi kokonaan. Oli pitänyt suhinoita jo alusta asti.
78 000 km jarruremontti. Vaihdettu jarrusatulat, jarrulevyt, jarruputkistoja uusittu.
83 900 km laturi lopetti toimintansa. Laturi uusittu.
86 000 km takakannen kaasusylinterit vaihdettu. Olivat puhdittomat. Lämmityslaitteen puhallin hajosi, vaihdettu uuteen. Ilmansuodatin vaihdettu. Polttoainesuodatin vaihdettu.
91 000 km Ajettu 440 km taival. Polttoainekulutus 7,2 l/ 100km (nastarenkaat).
99 000 km Ajettu 510 km kuormatulla autolla. Polttoaineen kulutus 6,8l/ 100 km. Ajovaloumpio uusittu kun lasissa oli reikä.
100 000 km Juhlan kunniaksi vaihdettu uudet Euro-Samaran takapenkit alkuperäisten säkkikangaspenkkien tilalle.
102 000km Jakopään hihna ja rulla vaihdettu.
103 000 km Lämpötila-anturi hajosi. Moottorin käynti vaivalloista. Sytytystulpat uusittu.
104 000 km Pakokaasupäästöt ovat erinomaisen pienet! Onnellinen ladailu jatkuu nyt jo vähän ruosteisella samaralla....
Päivitys. Yllä olevassa listassa myös pa kulutusta. Nyt samarassa 110 000 km (vasta) mittarissa joista olen ajanut 61 000 km. 104 000 kilometrin jälkeen ei ole ollut muita ongelmia kuin että rikoin sen takalasin 106 000 kilometrin kohdalla.
Lisäksi isoin ongelma on ollut viimeisten vuosien ajan sadeveden vuotaminen kuskin jalkatilaan. Kunnon sateella vuoto on erittäin suurta. Sadevesi valuu suunnilleen konepellin avausvivun takaa ja kytkimen välistä tulipeltiä pitkin alas. Ongelma on että en ole löytänyt oikeata vuotokohtaa vaikka olen etsinyt. Kaiken järjen mukaan vuotokohta pitäisi sijaita jossain päin vesikaukaloa. Olen koettanut tiivistää sulakekotelon tienoota sekä vesikaukalon kuskinpuoleista päätyä. Kuitenkin mitään isoa reikää ei ole näkyvissä Voisiko tuulilasin tiiviste päästää sadevettä jostain kohtaa sisään. Olen jo tottunut tuohon vuotoon mutta kyllähän sille pitäisi löytyä ratkaisu. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa samarassa? Olen vuodon takia työnnellyt kuivaa sanomalehteä jalkatilaan.