VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

MU-874

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen syttyi latauksen merkkivalo 1970:ssä. Pienen etsiskelyn jälkeen totesin sulakkeen olleen palanut. Sulake oli 16 A vaikka kuuluisi olla 8 A. Vaihdoin sulakkeen ja merkkivalo ei palanut, mittasin latausjännitteen joka oli 13,6 V. Kun vein mittarin takaisin paikoilleen ja tulin sammuttamaan Ladaa merkkivalo paloi taas ja sulake oli kärvähtänyt. Vaihdoin kokeeksi jäniitteensäätimen, sama homma, parin minuutin sisään paloi sulake. Sitten nyppäsin merkkivalon releeltä piuhat irti ja uutta sulaketta paikoilleen, ei palanut sulake, jännitteen mittasin ja edelleen vain vajaata 14 V näyttää mittari mutta lataa kuitenkin jotain. Reilut 30 km ajoin eikä palanut sulake. Eli jossain merkkivalon suunnalla tai itse releessä lienee vika. Ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ennenkin kun oli 16 A sulake ja rele vaihdettu uuteen jossa edelleen hintalappu kiinni. Mutta ajellaan nyt ilman merkkivaloa. Lauantaina pitää ottaa Manson reissulle kourallinen sulakkeita ja kaikki irtoavat akut mukaan!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Reilut puolitoista vuotta sitten Tramblerilta ostettu takaikkunan hyllyn pahvi löysi paikkansa 1970 Ladasta. Ei ole ihan tarkalleen saman sävyinen kuin penkit mutta niin lähelle ettei sitä hoksaa ellei tiedä. Paikoillaan ollut pahvi kun oli ihan erivärinen, auton mukanahan ei tullut pahvia lainkaan vaan vihreää kokolattiamattoa jolla takakontin pohjakin on vuorattu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

MU-874

Viesti Kirjoittaja AI »

Manson reissu tehty. Heti alkumatkasta Kukonkoivun ST1:n pihaan hyytyi ensimmäinen akku. Onneksi moita oli takakontti puolillaan joten ikivanha mutta täyteen ladattu Boschilainen paikoilleen ja sillä koko reissu pärjättiin. Vähän paluumatkalla Lahdessa epäilytti että lähteekö käyntiin mutta hyvin pyöritti. Nythän tämä menopeli (1970) joutaa liikennekäytöstäpoistoon, syksyllä taas katsastusta varten seuraavan kerran liikenteeseen, sitä ennen pitää käsijarrunvaijeria kiristää ja vähän etujarruja herkistellä kun viime syksynä oli 24% heittoa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Apusimpukka vaihdettu KZL-9:iin. Nyt on kuulalaakeroitu malli ja ero entiseen on todella suuri, ei narise eikä kolise ja ohjauskin keveni todella paljon. Osahan minulla on ollut jo yli vuoden mutta nyt vasta sen kerkesi vaihtamaan. Samassa yhteydessä mitattiin auraus ja kepillä mitaten se oli 6 mm. Säädöt eli raidetankojen holkit kuitenkin olivat niin tiukassa ettei ne mihinkään liikkuneet, kun vielä kuskin puolen pyörässä on selvästi pystykallistumaa päätettiin homma jättää sellaiselle puljulle joka senkin pystyy ja haluaa säätää. Jos jollain on ideoita missä Lahden ympäristössä moinen kannattaa teettää niin että se tulee kunnolla tehtyä eikä maksa järjettömiä niin voi kertoa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
1200L Red
Viestit: 324
Liittynyt: 13.2.2012 19:06
Paikkakunta: Hollola

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja 1200L Red »

Mistä tuon kuulalaakeroidun mallin saa, ja mitä maksaa?Onko hankala vaihtaa?
Itselläni myös Lahden alueella kiinnostusta asiaan.
Red Angry Bird
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Venäjältähän noita saa. Olisiko jotain 25 € maksanut. Vierestä katselin kun se kymmenessä minuutissa vaihdettiin. En kuitenkaan ehjää hyvin rasvattua perinteistä moiseen vaihtaisi mutta tässä se oli jo huoltoa vailla muutenkin joten sen vaihdatin huoltovapaaseen malliin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Rengassulkeisia harrastelin. Takaa renkaat pois ja tilapäisesti liian hyväkuntoisilla vanteilla olevat tilalle. Pilalle kuluneet eturenkaat pois ja takarenkaat eteen kulumaan. Joku päivä käyn rengasliikkeessä eturenkaiden vanteille laitattamassa paremmat renkaat ja ne taakse. Pyöränkulmien mittausta jo kyselin Lahdesta Autokorjaamo Mainiosta kun lehdessä oli ilmoitus, kuuteenkymppiin lupasivat kaikki kulmat säätää ellei kovin jumissa ole, lisätyöstä 60 € / tunti. Kuskinpuoleinen etupyörä pyöri kevyesti eli keväällä herkistetty sylinteri oli todellakin herkistynyt, suojakumi oli pois paikoiltaan enkä sitä alkanut paikoilleen laittamaan, joku päivä kun homma enemmän kiinnostaa vaihdan tilalle kunnollisen jarrupalan kun keväällä tuli varuuksi laitettua puoliksi kulunut ettei uusi pala pilalle mene jos vielä sylinteri jumittaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti. Lisäsin täyteen ja jos vielä tyhjenee niin vaihdan säiliön ja pääsylinterin välisen letkun jos vaikka 40 vuotta vanha letku fuskaa, täysin kuivalta se näyttää ja ei ainakaan vielä tänään ollut tyhjentynyt.

Tänään kävin ohjauskulmien säädössä. Hukkareissu sillä kuskin puoleisen ylätukivarren taaempi pusla oli pettänyt. Pitää hommata uusi ja käydä uudestaan. Aurauksia sentään pienensivät.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: KZL-9

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

AI kirjoitti:Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti.
Kyllähän ne toimii kun siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: KZL-9

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Uitukki kirjoitti:
AI kirjoitti:Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti.
Kyllähän ne toimii kun siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut.
Meinatteleko että näissä on 1piirijarrut? Vai mitä tarkoitat tuolla että "siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut"?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

2-piiriset on. Toinen piiri pelkästään etujarruille ja toinen kaikkiin pyöriin. Tai näinhän se ainakin takapotkun jarrujen kaaviokuvassa on. AI:llä vuotaa siis tämä piiri jossa on vain etujarrut.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Toi 2-piirisyys on vähän teoreettinen systeemi. Kerran hajosi takapään pitkä putki ja Ladassa ei todellakaan ollut sen jälkeen minkäänsortin jarruja...ei muutakuin käsijarrulla vaan. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Heikommat jarruthan siinä silloin onkin kun tuo kaikkien jarrujen piiri tyhjenee. Etujarrutkin varmaan toimivat silloin vain puoliteholla. Tämä siis vain oma päätelmä. Itsellä ei kokemusta korkanneista jarruista eikä toivottavasti koskaan tulekaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jarrujen teho oli tuon äksidentin jälkeen täysillä polkiessa samaa tasoa kuin käsijarrun vetäminen niin että se juuri alkaa jarruttaa.... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Paras toteutus taitaa olla autoissa joissa on kummassakin piirissä kolme pyörää. Saabissani on vain kaksi jarruttavaa ratasta jos toinen piiri korkkaa. Ristikkäiset rattaat ovat siis samassa piirissä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin