Sivu 54/78

MU-874

Lähetetty: 22.5.2012 7:45
Kirjoittaja AI
Eilen syttyi latauksen merkkivalo 1970:ssä. Pienen etsiskelyn jälkeen totesin sulakkeen olleen palanut. Sulake oli 16 A vaikka kuuluisi olla 8 A. Vaihdoin sulakkeen ja merkkivalo ei palanut, mittasin latausjännitteen joka oli 13,6 V. Kun vein mittarin takaisin paikoilleen ja tulin sammuttamaan Ladaa merkkivalo paloi taas ja sulake oli kärvähtänyt. Vaihdoin kokeeksi jäniitteensäätimen, sama homma, parin minuutin sisään paloi sulake. Sitten nyppäsin merkkivalon releeltä piuhat irti ja uutta sulaketta paikoilleen, ei palanut sulake, jännitteen mittasin ja edelleen vain vajaata 14 V näyttää mittari mutta lataa kuitenkin jotain. Reilut 30 km ajoin eikä palanut sulake. Eli jossain merkkivalon suunnalla tai itse releessä lienee vika. Ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ennenkin kun oli 16 A sulake ja rele vaihdettu uuteen jossa edelleen hintalappu kiinni. Mutta ajellaan nyt ilman merkkivaloa. Lauantaina pitää ottaa Manson reissulle kourallinen sulakkeita ja kaikki irtoavat akut mukaan!

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 22.5.2012 15:41
Kirjoittaja AI
Reilut puolitoista vuotta sitten Tramblerilta ostettu takaikkunan hyllyn pahvi löysi paikkansa 1970 Ladasta. Ei ole ihan tarkalleen saman sävyinen kuin penkit mutta niin lähelle ettei sitä hoksaa ellei tiedä. Paikoillaan ollut pahvi kun oli ihan erivärinen, auton mukanahan ei tullut pahvia lainkaan vaan vihreää kokolattiamattoa jolla takakontin pohjakin on vuorattu.

MU-874

Lähetetty: 27.5.2012 8:42
Kirjoittaja AI
Manson reissu tehty. Heti alkumatkasta Kukonkoivun ST1:n pihaan hyytyi ensimmäinen akku. Onneksi moita oli takakontti puolillaan joten ikivanha mutta täyteen ladattu Boschilainen paikoilleen ja sillä koko reissu pärjättiin. Vähän paluumatkalla Lahdessa epäilytti että lähteekö käyntiin mutta hyvin pyöritti. Nythän tämä menopeli (1970) joutaa liikennekäytöstäpoistoon, syksyllä taas katsastusta varten seuraavan kerran liikenteeseen, sitä ennen pitää käsijarrunvaijeria kiristää ja vähän etujarruja herkistellä kun viime syksynä oli 24% heittoa.

KZL-9

Lähetetty: 3.6.2012 9:02
Kirjoittaja AI
Apusimpukka vaihdettu KZL-9:iin. Nyt on kuulalaakeroitu malli ja ero entiseen on todella suuri, ei narise eikä kolise ja ohjauskin keveni todella paljon. Osahan minulla on ollut jo yli vuoden mutta nyt vasta sen kerkesi vaihtamaan. Samassa yhteydessä mitattiin auraus ja kepillä mitaten se oli 6 mm. Säädöt eli raidetankojen holkit kuitenkin olivat niin tiukassa ettei ne mihinkään liikkuneet, kun vielä kuskin puolen pyörässä on selvästi pystykallistumaa päätettiin homma jättää sellaiselle puljulle joka senkin pystyy ja haluaa säätää. Jos jollain on ideoita missä Lahden ympäristössä moinen kannattaa teettää niin että se tulee kunnolla tehtyä eikä maksa järjettömiä niin voi kertoa.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 3.6.2012 9:24
Kirjoittaja 1200L Red
Mistä tuon kuulalaakeroidun mallin saa, ja mitä maksaa?Onko hankala vaihtaa?
Itselläni myös Lahden alueella kiinnostusta asiaan.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 3.6.2012 13:09
Kirjoittaja AI
Venäjältähän noita saa. Olisiko jotain 25 € maksanut. Vierestä katselin kun se kymmenessä minuutissa vaihdettiin. En kuitenkaan ehjää hyvin rasvattua perinteistä moiseen vaihtaisi mutta tässä se oli jo huoltoa vailla muutenkin joten sen vaihdatin huoltovapaaseen malliin.

KZL-9

Lähetetty: 5.6.2012 19:17
Kirjoittaja AI
Rengassulkeisia harrastelin. Takaa renkaat pois ja tilapäisesti liian hyväkuntoisilla vanteilla olevat tilalle. Pilalle kuluneet eturenkaat pois ja takarenkaat eteen kulumaan. Joku päivä käyn rengasliikkeessä eturenkaiden vanteille laitattamassa paremmat renkaat ja ne taakse. Pyöränkulmien mittausta jo kyselin Lahdesta Autokorjaamo Mainiosta kun lehdessä oli ilmoitus, kuuteenkymppiin lupasivat kaikki kulmat säätää ellei kovin jumissa ole, lisätyöstä 60 € / tunti. Kuskinpuoleinen etupyörä pyöri kevyesti eli keväällä herkistetty sylinteri oli todellakin herkistynyt, suojakumi oli pois paikoiltaan enkä sitä alkanut paikoilleen laittamaan, joku päivä kun homma enemmän kiinnostaa vaihdan tilalle kunnollisen jarrupalan kun keväällä tuli varuuksi laitettua puoliksi kulunut ettei uusi pala pilalle mene jos vielä sylinteri jumittaa.

KZL-9

Lähetetty: 15.6.2012 20:16
Kirjoittaja AI
Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti. Lisäsin täyteen ja jos vielä tyhjenee niin vaihdan säiliön ja pääsylinterin välisen letkun jos vaikka 40 vuotta vanha letku fuskaa, täysin kuivalta se näyttää ja ei ainakaan vielä tänään ollut tyhjentynyt.

Tänään kävin ohjauskulmien säädössä. Hukkareissu sillä kuskin puoleisen ylätukivarren taaempi pusla oli pettänyt. Pitää hommata uusi ja käydä uudestaan. Aurauksia sentään pienensivät.

Re: KZL-9

Lähetetty: 16.6.2012 20:37
Kirjoittaja Uitukki
AI kirjoitti:Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti.
Kyllähän ne toimii kun siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut.

Re: KZL-9

Lähetetty: 16.6.2012 21:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Uitukki kirjoitti:
AI kirjoitti:Eilen tarkistin jarrunesteen ja etujarrujen säiliö oli tyhjä. Outo juttu sillä jarrut toimivat normaalisti.
Kyllähän ne toimii kun siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut.
Meinatteleko että näissä on 1piirijarrut? Vai mitä tarkoitat tuolla että "siinä ehjässä piirissä on kaikki jarrut"?

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.6.2012 21:05
Kirjoittaja Uitukki
2-piiriset on. Toinen piiri pelkästään etujarruille ja toinen kaikkiin pyöriin. Tai näinhän se ainakin takapotkun jarrujen kaaviokuvassa on. AI:llä vuotaa siis tämä piiri jossa on vain etujarrut.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.6.2012 21:06
Kirjoittaja Jokari
Toi 2-piirisyys on vähän teoreettinen systeemi. Kerran hajosi takapään pitkä putki ja Ladassa ei todellakaan ollut sen jälkeen minkäänsortin jarruja...ei muutakuin käsijarrulla vaan. :lol:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.6.2012 21:10
Kirjoittaja Uitukki
^Heikommat jarruthan siinä silloin onkin kun tuo kaikkien jarrujen piiri tyhjenee. Etujarrutkin varmaan toimivat silloin vain puoliteholla. Tämä siis vain oma päätelmä. Itsellä ei kokemusta korkanneista jarruista eikä toivottavasti koskaan tulekaan.

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.6.2012 21:16
Kirjoittaja Jokari
Jarrujen teho oli tuon äksidentin jälkeen täysillä polkiessa samaa tasoa kuin käsijarrun vetäminen niin että se juuri alkaa jarruttaa.... :lol:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Lähetetty: 16.6.2012 21:26
Kirjoittaja Uitukki
Paras toteutus taitaa olla autoissa joissa on kummassakin piirissä kolme pyörää. Saabissani on vain kaksi jarruttavaa ratasta jos toinen piiri korkkaa. Ristikkäiset rattaat ovat siis samassa piirissä.