
E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ajattelin vaistomaisesti ettei 100% etanolia missään myydä! Vaan se on väistämättä joltain kotipolttajalta saatu? 

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ehkä täydessä tankissa 100%...85reetä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Viisas pistää boksin piiloon.
Yli rehelliset pellet ne kertoo heti katsastus-sedälle, että on sitä ja sitä ja kokevat sen ihan velvollisuudeksi maksaa kaikesta. Hiukan yllätys on se, että näitä henkilöitä löytyy ihan pienituloisissakin kansalaisissa. Tunnen jopa yhden työttömän.
Nyt ajeltu Mitsu Lancerilla seuraavasti. Tankkaan 10e E85:sta, jota saa noin 9.4.L. Tankkaan perään 20e E95 bensaa. Polttoainemittari nousee melkein ylös
Aluksi kun aloitin käyttämään tätä sekoitusta, niin moottorivalo syttyi heti ja myöhemmin sammui. Moottorivalo on myös toisenkin kerran palannut jonkin aikaa, mutta sitten sammui itsekseen. Mitään nykimistä, tai muuta ei ole esiintynyt. Todennäköisesti moottorin ohjausyksikkö korjannut tilanteen eduksi.
Löytyi tälläistä tekstiä, aika mielenkiintoista. Etanolilla on bensiiniä suurempi puristuskestävyys. Siksi se sietää korkeamman ahtopaineen ja suuremman sytytysennakon. Moottorista on siis mahdollista saada etanolilla bensiiniä parempi suorituskyky.
Koko juttu. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288503187964.html
Yli rehelliset pellet ne kertoo heti katsastus-sedälle, että on sitä ja sitä ja kokevat sen ihan velvollisuudeksi maksaa kaikesta. Hiukan yllätys on se, että näitä henkilöitä löytyy ihan pienituloisissakin kansalaisissa. Tunnen jopa yhden työttömän.
Nyt ajeltu Mitsu Lancerilla seuraavasti. Tankkaan 10e E85:sta, jota saa noin 9.4.L. Tankkaan perään 20e E95 bensaa. Polttoainemittari nousee melkein ylös

Aluksi kun aloitin käyttämään tätä sekoitusta, niin moottorivalo syttyi heti ja myöhemmin sammui. Moottorivalo on myös toisenkin kerran palannut jonkin aikaa, mutta sitten sammui itsekseen. Mitään nykimistä, tai muuta ei ole esiintynyt. Todennäköisesti moottorin ohjausyksikkö korjannut tilanteen eduksi.
Löytyi tälläistä tekstiä, aika mielenkiintoista. Etanolilla on bensiiniä suurempi puristuskestävyys. Siksi se sietää korkeamman ahtopaineen ja suuremman sytytysennakon. Moottorista on siis mahdollista saada etanolilla bensiiniä parempi suorituskyky.
Koko juttu. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288503187964.html
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ihan totta? 

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
KYLLÄ ja taas peräkamarinpoika sai uutta tietoa.toktornivako kirjoitti:Ihan totta?
Juu, alan leheressä on tietoo.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Muistatteko vielä niitä uhkakuvia, joita maalailtiin kun bensaan alettiit lisätä etanolia. Kynnyskysymys tuntui olevan mitä kaikkia vaurioita kymmenen prosentin etanoli varmasti aiheuttaa.
Jos ette muista, lukekaa ketjun alkupäätä.
Jos ette muista, lukekaa ketjun alkupäätä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
mulla on vm 92 16v saab 900 ja oon ajellu jo öljynvaihtovälin raakalla etanolilla. hyvin pelaa kun on ykköspytyn pulssi kytkettty katkaisijan yli rinnan kylmäkäynnistyssuuttimelle.
kulutus matkassa 9L, ei pala vikavalo.

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Itse ajanut pelkällä E85:lä kahdella 2000 luvun loppupuolen autolla ilman mitään "kommenverkkejä" kohta kolmatta vuotta, mitään polttoaineesta johtuvaa ongelmaa (paitsi Vaimolla aikaajoin se pääsee kesken matkan loppumaan) ei ole ilmaantunut, no tietysti ne normaalit Etanolista johtuvat moottorivauriot syöpyneineen metalli/kumiosineen,ja kun vaan kuukausittain muistaa tyhjentää tankin sinne keräänytneestä vedestä niin hyvin menee! Etanoli "muutoskitin" muutoskatsastus tulee järkeväx kun siitä alkaa saamaan täyden hyödyn pienentyneiden päästöjen mukaan ajoneuvo verossa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kuka tunnistaa omansa?
tiivisteet/kumiosat ei kestä sitä eli on ärhäkämpää, kun tavan pensiini
Kyllä tätä viherpipertäjien lantraamaa benssiinniä ei Helmen eikä äSSän tankkiin kaadeta ikinä! Joko 98sia tai V Poweria lorahtaa tankkiin.
Eikös se koveta/haperoita tavallisia kumiosia ja kumisia tiivisteitä ja taitaa hapettaa alumiinia/seoksia ja ruostuttaa rautaa...
Käytännössä siis vanhemmat 2-tahti koneet poistuvat käytöstä tai sitten niitä tulee myyntiin "korjattavaksi"/varaosiksi jos ja kun osia ei saa
On se hienoa, että Lada käy viinalla, voi kylmänä talviaamuna ottaa sekä auto että kuski huikan samasta pullosta...
Autontuojien selvityksen mukaan Lada on ainoa merkki, jonka millekään mallille ei uusi perusbensiini sovellu
Entä miten jäänestoaineiden kauppa kun poltoaineesta on 10% etanolia? Mistä se jää tietää että jäänestoaine on bensan seassa?
Näin uutisoi YLE: Uusi bensa voi rikkoa vanhan moottorin.
itse en ole ensimmäisenä kokeilemassa etanolilla jatkettuja polttoaineita. Bensakoneessa bensapumpun ikä bensalla ajettuna on vähintään 300tkm. Mikä on oletettu/todellinen käyttöikä etanolilla ajellessa?
Täysin vääränlainen polttoaine saattaa jopa aiheuttaa moottorin sammuttamisen moottorinohjausjärjestelmän toimesta, jolla voidaan välttää suuremmat vahingot.
Aiheutti mm. alumiinisen kaasuttimen korroosiota, myös männässä ilmeni vastaavaa. Tiivisteiden muodonmuutoksia ja muuta
Pienkoneistakin pitäisi tankit tyhjentää, jos ei hetkeen käytetä. Huonoja puolia on etanolissa enemmän kuin hyviä, kun kulutuskin nousee, palotapahtuman lämpötilan laskun takia. Ei nyt hyvältä näytä
Bensaletkut ja kaasuttimien kalvot kovettuvat todella nopeasti. Letkuista tulee putkia, kalvot repeilevät
tiivisteet/kumiosat ei kestä sitä eli on ärhäkämpää, kun tavan pensiini
Kyllä tätä viherpipertäjien lantraamaa benssiinniä ei Helmen eikä äSSän tankkiin kaadeta ikinä! Joko 98sia tai V Poweria lorahtaa tankkiin.
Eikös se koveta/haperoita tavallisia kumiosia ja kumisia tiivisteitä ja taitaa hapettaa alumiinia/seoksia ja ruostuttaa rautaa...
Käytännössä siis vanhemmat 2-tahti koneet poistuvat käytöstä tai sitten niitä tulee myyntiin "korjattavaksi"/varaosiksi jos ja kun osia ei saa
On se hienoa, että Lada käy viinalla, voi kylmänä talviaamuna ottaa sekä auto että kuski huikan samasta pullosta...
Autontuojien selvityksen mukaan Lada on ainoa merkki, jonka millekään mallille ei uusi perusbensiini sovellu
Entä miten jäänestoaineiden kauppa kun poltoaineesta on 10% etanolia? Mistä se jää tietää että jäänestoaine on bensan seassa?
Näin uutisoi YLE: Uusi bensa voi rikkoa vanhan moottorin.
itse en ole ensimmäisenä kokeilemassa etanolilla jatkettuja polttoaineita. Bensakoneessa bensapumpun ikä bensalla ajettuna on vähintään 300tkm. Mikä on oletettu/todellinen käyttöikä etanolilla ajellessa?
Täysin vääränlainen polttoaine saattaa jopa aiheuttaa moottorin sammuttamisen moottorinohjausjärjestelmän toimesta, jolla voidaan välttää suuremmat vahingot.
Aiheutti mm. alumiinisen kaasuttimen korroosiota, myös männässä ilmeni vastaavaa. Tiivisteiden muodonmuutoksia ja muuta
Pienkoneistakin pitäisi tankit tyhjentää, jos ei hetkeen käytetä. Huonoja puolia on etanolissa enemmän kuin hyviä, kun kulutuskin nousee, palotapahtuman lämpötilan laskun takia. Ei nyt hyvältä näytä
Bensaletkut ja kaasuttimien kalvot kovettuvat todella nopeasti. Letkuista tulee putkia, kalvot repeilevät
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Moi,
Poltto-aine joka oikeasti turvottaa tai sitten kovettaa kumiletkut ja tiivisteet, on valopetrooli. Se on sellainen vähän salakavala aine joka ei heti sitä tee vaan vasta viikkojen päästä. Sille pitää olla sille sopivaa materiaalia olevat tiivisteet ja letkut, mm Tygon letkut ovat muistaakseni petroolin kestäviä.
Ennen wanhaan taisi olla petrooli-traktoreita, ja olihan jossain vaiheessa Petro-Saappeja ja Horizontteja.
Poltto-aine joka oikeasti turvottaa tai sitten kovettaa kumiletkut ja tiivisteet, on valopetrooli. Se on sellainen vähän salakavala aine joka ei heti sitä tee vaan vasta viikkojen päästä. Sille pitää olla sille sopivaa materiaalia olevat tiivisteet ja letkut, mm Tygon letkut ovat muistaakseni petroolin kestäviä.
Ennen wanhaan taisi olla petrooli-traktoreita, ja olihan jossain vaiheessa Petro-Saappeja ja Horizontteja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Täällä ajellaan samaralla seuraavalla seoksella 20% 92E10 ja 80% RE85 muutokselle ei tullut hintaa kun 14€ olen ajanut nyt kohta 200tkm niin ei ole ollut mitään ongelmia auton kanssa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mikä on samaran kokonaisajomäärä jos seoksellakin jo ajettu 200tkm, eikä etanolia vielä kauaan ole saanutkaan...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Noista petrooleista vielä, valopetrooli ja moottoripetrooli ovat eri tavaraa. Jouska varmaan tietääkin, mutta tuosta kirjoituksesta se ei selviä. Isä Pavel rakensi aikoinaan yhden 30-lukuisen Plymouthin petroolilla kulkevaksi ja jos en ihan väärin muista, niin muuta ei siihen tehty kuin lisätankki ja vaihtohana, josta käännettiin vähän ennen sammuttamista bensalle. Sillä se sitten käynnistyi ja vähän ajan päästä saatettiin kääntää petroolit päälle. Petroolia myytiin tynnyristä käsipumpulla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
No eikös sitä nyt pian satatuhatta samaralla vuodessa hurautapressa kirjoitti:Mikä on samaran kokonaisajomäärä jos seoksellakin jo ajettu 200tkm, eikä etanolia vielä kauaan ole saanutkaan...

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Meillä oli Evinruden perämoottori jossa oli 2tankkia ja jonkinmoinen automaattinen se bensasta petrooliin vaihto?ja kyllä sitä ainakin Shelliltä ihan pumpusta myytiin.Pavlovits kirjoitti:Noista petrooleista vielä, valopetrooli ja moottoripetrooli ovat eri tavaraa. Jouska varmaan tietääkin, mutta tuosta kirjoituksesta se ei selviä. Isä Pavel rakensi aikoinaan yhden 30-lukuisen Plymouthin petroolilla kulkevaksi ja jos en ihan väärin muista, niin muuta ei siihen tehty kuin lisätankki ja vaihtohana, josta käännettiin vähän ennen sammuttamista bensalle. Sillä se sitten käynnistyi ja vähän ajan päästä saatettiin kääntää petroolit päälle. Petroolia myytiin tynnyristä käsipumpulla.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.