Sivu 55/78
KZL-9
Lähetetty: 17.6.2012 8:25
Kirjoittaja AI
Tässähän on nyt tänä kesänä ollut vähän ongelmia lämpimänä käynnistäessä, 15 astetta lämmintä tai alle niin toimii erinomaisesti mutta kun on joku 20 tai päälle niin muutaman minuutin sammuksissa oltuaan lähtee vielä hyvin käymään mutta joku 10-15 minuuttia niin ei tai jos lähtee niin sammuu liikkeelle lähtiessä ja saa 10-15 sek. sahata ennenkuin uudestaan käynnistyy ja sitten taas toimiikin ajaessa ihan hyvin. Eilen sitten piruuttani kokeilin työajossa ajella ilman ilmanputsarin kantta josko siellä höyry kiusaa, no eihän siitä apua ollut. Kantta takaisin pujottaessa kurkkasin kaasuttimeen, siellä kellui lammikko bensaa ilmaläpän päällä! Vähän liian rikas seos kun pelkkää bensaa... Eli ilmeisesti kohokammiossa pysähdyksissä ollessaan bensa lämpenee ja laajenee ja neulaventtiili fuskaa? Ehdotuksia vastaanotetaan. Takavuosina tuo olisi ollut helposti korjattavissa kun hakisi purkaamolta 10-20 eurolla takuutoimivan kaasuttimen tilalle ja nakkaisi vanhan mäkeen mutta nykyään ei homma enää niin pelaa. Uusikin olisi vielä viitisen vuotta sitten tullut kyseeseen kun 50 eurolla sellaisen sai, viime kesänä kun olisin uuden ostanut hintaa olisi kertynyt yli sadan euron. Huomenna yritän avata kaasuttimen kannen ja kurkata mitä se on syönyt, eihän tuo liene kuin neljällä ruuvilla kiinni.
KZL-9
Lähetetty: 18.6.2012 20:23
Kirjoittaja AI
Tämä taisi olla helppo korjaus. Kaasuttimen kannen ruuvit olivat löysällä, tuosta nurkasta jossa kurkku lainehti bensaa kiristyi ruuvi reilun kierroksen. Selkeästi oli vuotanut bensaa uloskin. En vielä käynyt testaamassa mutta keskiviikkoaamuna taas työreissuun. Samalla lyhensin ryyppyvaijeria metrin verran kun viime vuoden toukokuussa Weberiä varten piti pidempi vaihtaa eikä käteen sopivaa työkalua sen lyhentämiseen silloin sattunut. Jätin toki hieman ylimääräistä jos sen Weberin ehkä joskus toimivana saa paikoilleen.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 19.6.2012 8:58
Kirjoittaja THI-900
Kun nyt Weberistä kirjoittelet, niin se on parhaillaan työn alla. Paranee koko ajan, mutta vieläkin tarvii tehdä hienosäätöä. Suurin vika mikä tähän asti on löytynyt oli melkein 10mm pielessä ollut bensapinta. Se oli arvossa 43mm, kun pitää olla 35mm. Samoin maksimiliike oli liian pieni. Arvo oli 45mm, kun se pitäisi olla 51mm. Arvot siis ilman kannentiivistettä. Myös kiihdytyspumpua olen säätänyt. Nyt odottelee oikeanlaista suutinta, joka roiskisi bensaa vain ykköskurkun puolella. Nykyinen joka kusee molempiin kurkkuihin sotkee hommaa kun kakkosen läpän välistä putoilee tavaraa tippa silloin, tippa tällöin kun läppä on kiinni. Kyllä siitä vielä kalu tulee

KZL-9
Lähetetty: 20.6.2012 19:13
Kirjoittaja AI
Hyvin tuntui toimivan, ei minkäänlaisia käynnistysongelmia. Tosin eipä ollut kovin lämminkään...
KZL-9
Lähetetty: 23.6.2012 10:49
Kirjoittaja AI
1971 & 1972
Lähetetty: 29.6.2012 8:02
Kirjoittaja AI
1971 Lada (sininen IFO-11) otettu eilen liikennekäyttöön ja käytetty katsastuksessa. Matkalla huomasin että jarrut puoltaa vasemmalle ja saman huomasi katsastusmies. Lisäksi sai tökittyä pari reikää sekä totesi ettei rattilukko toimi. Tänään pitää tutkia jarrut ja sunnuntai-iltana vien naapurikuntaan hitsattavaksi. Olipa tasaista kyytiä verrattuna tuohon 1972:een ja kulki vähän eri malliin 1700-koneella.
Keskiviikkona tuli todettua että korealaiset talvirenkaat (Hankook) ovat sateella liukkaahkot. Onhan noilla ikääkin toistakymmentä vuotta.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 29.6.2012 15:30
Kirjoittaja AI
Jarruja remppasin mutta lopputulos oli sama kuin ennen remonttia eli vasen etujarru jarruttaa tehokkaammin. Oikean jarrun purin palat pois ja totesin että suojakumi sylinterin päältä oli uudehkosta satulasta hajalla, kuitenkin sylinteri liikkui ihan kevyesti, toisen sylinterin suojakumi oli ehjä ja sekin liikkui kevyesti, myös jarrupalat ovat herkät koloissaan. Rasvasin sylinterin mäntää ja laitoin uuden suojakumin kun kasasin takaisin. Ajamassakin kävin ja ihan samalla lailla toimivat. Voineeko pääsylinteri hajota siten ettei anna painetta tarpeeksi toiselle puolelle, siitähän lähtee putket molemmille etujarruille erikseen? Käsittääkseni siinä on vain etu- ja takajarruille oma piirinsä. Rattilukon sentään sain viritettyä toimintaan.
Re: KZL-9
Lähetetty: 1.7.2012 7:55
Kirjoittaja AI
Lattarauta kirjoitti:
Aika jännä "tie"?
Onko tuosta reissusta forumilla joku kertomus?
Tie on aallonmurtaja. Kertomus oli Lada Pravdassa viime vuonna.
Lattarauta kirjoitti:Vikaa jarruletkussa?
Molemmat muutaman vuoden vanhat, samaan aikaan vaihdetut ja samanlaiset. Eivät ole turvonneet.
Lada 1971
Lähetetty: 1.7.2012 19:38
Kirjoittaja AI
Tänään siirsin Ladan hitsarille. En matkalla havainnut että jarrut olisivat puoltaneet. Olisiko sylinteri sittenkin jumittanut ja nyt pari päivää rasvassa muhineena herkistynyt? Täytyy huomenna kun Ladan pois hitsarilta hakee, ellei poltettua koko kotteroa saa, kokeilla hiljaisemmalla tienpätkällä paremmin. Ehkä tästä "auto" tulee...
Re: Lada 1971
Lähetetty: 3.7.2012 15:21
Kirjoittaja AI
1971 käytetty jälkitarkastuksessa ja on nyt sitten katsastettu. Heittoa etujarruissa oli 6 %. Matkalla konttorille kuuntelin että takapönttöön tehty kittipaikka irtosi, nosturilla sitten näin että putki oli irronnut pöntöstä! Kotiin tulin, valutin öljyt pois ja vaihdoin maassa ryömien takapöntön uuteen, ihan hauska homma. Uudet öljyt ja suodattimen vielä laittelin ja nyt on sitten vain ajoa vailla.
Re: Lada 1972
Lähetetty: 5.7.2012 6:48
Kirjoittaja AI
Eilen oli ensimmäisen kerran oikeasti lämmintä (26 astetta) sen jälkeen kun kaasuttimen kannen ruuveja kiristelin. Ei oireillut käynnistysvaikeuksista joten vika oli helposti korjattu. Toki välillä sai pyörittää viisikin sekuntia mutta se kuulunee asiaan, tuollaisiahan nuo aina helteillä ovat. Jostain syystä "OY-Lada" lähti helteilläkin sen kummemmin pyörittämättä käyntiin, mikähän siinäkin lie?
Re: KZL-9
Lähetetty: 15.7.2012 19:45
Kirjoittaja Uitukki
Joko kohta on tämänkesäisen Jäämerenreissun vuoro ja millä autolla?
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 16.7.2012 8:12
Kirjoittaja AI
Työnantaja oli vähän sitä mieltä etten minä mitään kesälomia tänä vuonna tarvitse joten reissu jää tekemättä.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 16.7.2012 17:35
Kirjoittaja Uitukki
Reilu työnantaja

1971
Lähetetty: 16.7.2012 19:53
Kirjoittaja AI
Poika tuolla -71:llä ajellut, siksi se pitikin katsastaa kun ei mersu kelvannut. Startti on sanonut aika usein naks, naks. Putsailin akun maapiuhan, kaikki pulttia myöten ruosteessa! Saa nähdä vieläkö naksuu, sentään uudempi ei-ruosteinen pulttikin paikoillaan. Ainakin starttasi pihassa.