E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Meillä oli Yamahan 15-heppainen, jossa oli tankissa kaksi osastoa ja korkkia. Siinäkään ei tarvinnut huolehtia muusta kuin että molemmissa lokeroissa oli polttoainetta. Tuo tynnyrijuttu oli 50-60-luvuilta. Kyllä tuon Jammun aikaan tankattiin ihan mittarista.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Meillä oli 20bensa Jonhson 68 ehkävuosi luku ja väittivät viisaat huollossa tai kaupassa ettei saa kulkemaan petroolilla ilman suuria muutoksia.. Ja kakat Isäukko ehti vain sopivan lämpöarvon tulpat ja pelasi helkutin hyvin. Ajettiin tosi paljon petroolilla. Kaksi tankkia oli ja Isukki vaihtoi letkua koneen päässä ja kone käynistettiin pensalla ja parin minuutin ajon jälkeen vaihdettiin petroolille. Petroolilta vaihdettii bensalle ennen Sammutusta ja. Jos erehty sammuttamaan Petroolille niin joutui tulpan kuivaukseen. Laittamalla tulpanreijjästä pensaa ei tarvinnut kaasaria petroolista poistaa. Jossakin pienkoneessa voisi kokeilla 85r...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kun nyt eksyttiin petrooliin, niin kerron vielä yhden kokemuksen.
Ostin mustalaisilta Hopeasiipi mopon, joka ei meinannut käynnistyä kuin noilla Tulpun mainitsemalla konsteilla. Sitten kun sai käyntiin, niin tuntui että olisi vetänyt vaikka katolle. Ensi kertaa tankkausta aloittaessa huomasin, että tankissa oli petroolia. Bensalla pelasi kuin eräs amerikkalainen B:llä alkava auto.
Ostin mustalaisilta Hopeasiipi mopon, joka ei meinannut käynnistyä kuin noilla Tulpun mainitsemalla konsteilla. Sitten kun sai käyntiin, niin tuntui että olisi vetänyt vaikka katolle. Ensi kertaa tankkausta aloittaessa huomasin, että tankissa oli petroolia. Bensalla pelasi kuin eräs amerikkalainen B:llä alkava auto.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Petroolia käytettiin meillä paljonkin kun oli tuo puimaladosta vieläkin löytyvä Wikctrömmi ja Massey-Harris, ja kun sitä oli helposti kerta saatavana niin täytyhän sitä moponkin tankiin aina välillä lorauttaa.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
kilometrejähän en muista nyt kun olen liikenteessä mut auto tuli minulle sillon kun siel oli tullut 86tkm ja reissuhommissa olin niin tuli paljon ajettua pelkästään työn takia nyt auto ollut sivussa melkein kuukaudenpäivät kun käsi leikattu niin ei voi ajella ja tiivisteet vaihdoin sillon aikanaan etanolia kestäviks eikä auton kanssa ollut mitään ongelmia ainut on jos ajaa 100% etanoolialla niin auto ei jaksa pysyy käynnissä liikennevaloissa siksi 20% E10 Bensaa autossahan on hyvä kun vielä käsiryyppy niin jaksaa lähtee käyntiin helpommin kuin ruiskut ilman muutoksia
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
isotpojat väitti että etanolia voi käyttää moottorisahassa, että se halvin bilteman 2t öljy sekottuu hyvin etanoliin. enpähän heti usko tuota, kun tietää noi sahojen kiinnileikkautumis taipumukset liiankin hyvin... 

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Se on tarkka tuo Kaks tahtivehje. Juuri parhaat tehot.Juuri siinä missä seos rupeaa olemaan laihalla. Juuri kun luulee että parhaiten vetää ja kulkee niin kohta leikkaa kiinni. mutta jos ei tarvitse kaikkea tehoa niin hyvällä tuurilla voi selvitä..mutta sahaa yleensä ajetaan Kaasupohjassa.. Yksi kaveri sanoi että Polaris moottorikelkan Ohjekirjassa on ettei saisi tasakaasulla tai kaasupohjassa ajaa yhtäjaksoisesti... vaan pitää Liputella kaasu vipua että voitelupelaa. Minusta kuitenkin Automaatti voitelu antaa sitä enemmän öljyä mitä enemmän kaasua antaa. Perämoottorissa voisi kokeillanoita eri sekoituksia.. Mutta onko minunkaan ajoilla varsinaista hyötyä tai säästöä.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
moottorisahassa etanoli ois passeli kun siinä tulee pakokaasusta kaikkein eniten pää kipeeks, maistuu suussa voiteluöljy yms tyhmää. nytkin ois lupa käydä siivoomassa tuulikaatoja yhestä mettästä mut ekan reisun jälkeen uudessa männässä jo viiruja vaikka öljyn kanssa kokosin ja oli riittävästi seostettu.
perämoottorissahan vaan vesistö pysyis puhtaampana kun ainakin jossain vesiskootterissa menee kuulemma 10% suoraa raakana vestistöön ja siinähän ei o sitä mtbo oktaanin korjausainetta niinku tavan bensassa. joka kertyy vesistöön ja maistuu pienessäkin määrässä ja aiheuttaa hermosto oireita esim masennusta.
perämoottorissahan vaan vesistö pysyis puhtaampana kun ainakin jossain vesiskootterissa menee kuulemma 10% suoraa raakana vestistöön ja siinähän ei o sitä mtbo oktaanin korjausainetta niinku tavan bensassa. joka kertyy vesistöön ja maistuu pienessäkin määrässä ja aiheuttaa hermosto oireita esim masennusta.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Nostetaanpas ketjua.
Usein on ongelmana re85 käytössä se että seos menee liian laihalle (matala jännite) ja vikakoodiksi tulee lambdasignaali alhainen.
Jos signaalijännitettä saisi nostettua keinotekoisesti, voisi moottori käydä laihalla ilman vikakoodeja.
Googlailun tuloksena löytyi tuollainen sivusto, joka myy modifioitua lambda-anturia:
http://www.magnumtuning.com/en/detail/l ... economizer
Tai sitten shippiä anturin jännitteen nostamiseksi:
http://www.magnumtuning.com/en/detail/e ... saver-chip
Lambda- anturihan on se joka seoksen loppukädessä määrittää normaali tasakaasu ajossa, jos moottorin lämpötilaa alkaa huijaamaan niin lambda sen kuitenkin yrittää korjata rikastaen seosta.
Lähinnä tuli mieleen, että miten tuollaisen signaalin nostajan voisi tehdä itse
Usein on ongelmana re85 käytössä se että seos menee liian laihalle (matala jännite) ja vikakoodiksi tulee lambdasignaali alhainen.
Jos signaalijännitettä saisi nostettua keinotekoisesti, voisi moottori käydä laihalla ilman vikakoodeja.
Googlailun tuloksena löytyi tuollainen sivusto, joka myy modifioitua lambda-anturia:
http://www.magnumtuning.com/en/detail/l ... economizer
Tai sitten shippiä anturin jännitteen nostamiseksi:
http://www.magnumtuning.com/en/detail/e ... saver-chip
Lambda- anturihan on se joka seoksen loppukädessä määrittää normaali tasakaasu ajossa, jos moottorin lämpötilaa alkaa huijaamaan niin lambda sen kuitenkin yrittää korjata rikastaen seosta.
Lähinnä tuli mieleen, että miten tuollaisen signaalin nostajan voisi tehdä itse

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Onnistuisiko tuollainen signaalijännitteen nosto jollakin transistorilla?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
ignition feed DC +12V on "sytytys sähkö" eli vedetään jostain mihin sähkö tulee kun virat on päällä. Ja ground DC -12V on maadoitus ja vedetään joko runkoon maihin tai akun miinukseen.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Ei kyllä oikein vakuuttanut tuon firman nettisivut ja tarjonta.
Moottorin käyttäminen tarkoitksellisesti laihalla ei liene kuitenkaan itse tarkoitus?
Moottorin käyttäminen tarkoitksellisesti laihalla ei liene kuitenkaan itse tarkoitus?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Eikös tuolla ehdoin tahdoin laihalla ajamisessa tahallaan manata esiin pahimmassa tapauksessa mäntäpistiäistä ja lopulta ylimääräistä tuuletusaukkoa lohkon kylkeen. Sitten voi laskeskella paljonko tuli lopulta säästöä, kun pääsi ajelemaan muutamankymmentä senttiä halvemmalla polttoaineella xxx määrän kilometrejä. 

Elämä on laiffia.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Sellaisen käsityksen tuosta modifaatioanturista tosiaan saa, että nostaa signaalijännitettä ja sitä kautta moottorinohjain laihentaa seosta.
Meneekö sitten vaarallisen laihalle kierrosalueella jolla lambda osallistuu seoksen säätöön. Niinhän nuo väittää ettei olisi vaaraa moottorille, mutta onko sitten suurta säästöäkään
Meneekö sitten vaarallisen laihalle kierrosalueella jolla lambda osallistuu seoksen säätöön. Niinhän nuo väittää ettei olisi vaaraa moottorille, mutta onko sitten suurta säästöäkään

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Itseäni kiinnostaisi se että millaisia komponentteja tuon chipin sisällä on. Tuskin kovinkaan monta erillistä komponenttia.
Kyllähän tuo varmaan voisi toimiakin, kun täyskaasulla putoaa pois pelistä ja silloin menee oikeilla arvoilla. Nimenomaan täyskiihdytyksissähän se laiha seos olisi pahaksi.
Ja eihän etanolikäytössä laiha seos taida olla niin paha kuin bensiiniä käytettäessä?
Kyllähän tuo varmaan voisi toimiakin, kun täyskaasulla putoaa pois pelistä ja silloin menee oikeilla arvoilla. Nimenomaan täyskiihdytyksissähän se laiha seos olisi pahaksi.
Ja eihän etanolikäytössä laiha seos taida olla niin paha kuin bensiiniä käytettäessä?