E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Venäjältä! Suomessa olen joku vuosi sitten nähnyt Teboililla viimmex sellaisen 10L kannun ja oli tupla hinta bensiiniin nähden, silloin tällöin on jossain ollut 200L tynnyreitä vielä myynnissä €/L?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

kannattaisko muuttaa petroolitraktori käymään etanolilla. tosin puristukset ei riittäis ja pikku ahdin vaatis paineistetun kaasuttimen esim vaakasolex oishan noita saabeista ja volvoista jääny. isompi suutin vaan mukaan ja niissähän saa neulalla säädettyä seosta kaiketi 8)
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos tuossa on oikeasti Boschin anturi, ei tuon purkin arvo voi olla paljoakaan, joten tuskin kovin kummoista tietotekniikkaa sisältää.

Moottorinohjainhan menee vapaaehtoisesti pois lambdaohjauksesta kun kaasua runttaa vähän reilummin, joten se ei ole tuon purkin ominaisuus, vaikka sivut vähän siihen suuntaan antavat ymmärtää.

Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.

Muutenkin tuo sivusto saa niskavillat pystyyn, amatöörimäinen tekele, luvataan paljon, mutta mitään faktoja ei esitetä. Saati sitten selitetä edes perustoimintaperiaatetta järkevästi. Tuoltahan puuttuu enää taikasanat "free energy" "make easy money" ja "HHO". Ups, HHO siellä jo olikin :lol:

Huomattavasti halvemmalla saanee säädettävän bensapaineensäätimen, joka oikeasti auttaakin jotain etanolikäytössä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

mush kirjoitti: Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Sillai siitä voisi olla hyötyä, kun tuo nostaa signaalijännitettä. Kun etanolikäytössä moottorinohjain ei pysty syöttämään tarpeeksi tavaraa että lambdan signaali pysyisi tarpeeksi korkeana ja tästä tulee vikakoodi laiha seos tai lambdasignaalijännite alhainen.
Eli tuo "purkki" voisi saada aikaan sen että moottorinohjaimelle tulisi mukavia arvoja lambdalta vaikka seos todellisuudessa olisikin laihalla. Näinollen auto pelais ilman vikakoodeja käyden laihalla seoksella silloin kun lambdasäätö on pelissä.


Kylmäkäynnistykseen ja täyskaasuunhan tuolla ei siis olisi vaikutusta.


Joo tuo sivusto näyttää kyllä vähän keskeneräiseltä :lol:
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

mush kirjoitti:Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Juuri näin!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lattarauta kirjoitti:Onko uudemmissa autoissa laajakaista?
Ei kaikissa, ja siksi se vikavalo monessa syttyy kun etanoolilla mennäöän.

Edit: Ylläpito siirsi yleisen Etanolikeskustelun tänne Lada-topicista.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lattarauta kirjoitti:Miksi ihmeessä samasta asiasta on kaksi ketjua, onko toinen Autoille ja toinen ladoille...
Kyllä, eli Lada ketjussa puhutaan miten ja millä muutoksilla Lada toimii. Yleinen etanolikeskustelu kattaa kaikki moottorisahat ja muut etanoliasiat.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

tyhymä maaorja kysyy kun ei löytäny vastausta suoraan:

onko ruisku takavetoladaan ehdoton ei etanolille tai bensan seassa ½-½ tai täytyykö vaihtaa esim tulipellin viertä tuleva kangaspäälysteinen letku tms.

sori nyt näppiksestä on osa numeroista ym pimeenä kun tuo paapushka kaato tsajut läppärille... :lol:
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Etanoli vastaukseen vastaus riippuu siitä keneltä kysyy. Aikoinaan maahantuoja konela/delta antoi lausunnon ettei edes 95E bensaakaan (jossa siis mahdollisesti 10% etanolia) saa Ladaan laittaa. Tälläkin foorumilla monella oli pahoja ongelmia tuon bensan kanssa, itse olen sitä omassa Ladassani käyttänyt ongelmitta. 50% etanoliseos ei käy Ladaan kun virallisesti kysytään, mutta silti useat henkilöt (kuten minä) ovat sillä ja kovemmilakin seoksilla ajelleet. Kylmäkäynnistys on huonompi kovilla etanoliseoksilla ja mahdollinen syötön korjaus (suurentaminen) voidaan tehdä lämpötilatunnistin tietoa muuttamalla. Kerholehdessäkin on ollut juttua ja myös siitä miten vuosien saatossa bensassa on ollut jopa 30% metanolijohdannaisia, ja silloin ei kenelläkään autot hajonneet kun sitä ei tiedetty...
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

spasiba, pitääpä ruveta kehittelemään tuota sorretunvoimalla ajamista tuohon ruisku kaksyksnolseiskaiivanaan.

miten käytännössä toteutetaan tuo lämpötila anturi säätö tuleeko sinne joku potikka väliin
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mukava katsella näitä viinaketjun alkujuttuja. Melkoisia kauhujuttuja maalailtiin ja mielipiteet olivat aina ehdottomia totuuksia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Niin ja suurin osa näistä "Tietäjistä" jotka kertoi esim: E10 vaaroista/sopimattomuudesta mihinkään laitteeseen, niin eivät omanneet minkään moista tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

On siitäkin aikaa kun Teboil Terralla Autoja tukkoon saatiin. Eniten kärsi kuulemma Ooppelit ja Peugeot... ei mulla ollut Terrallakaan ongelmia Ladassa.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Teboilin tarra liimasi venttiilit auki (eli "en muista mikä" lisäaine) jäi venttiilin varsiin ja yön aikana tartutti ne ohjuriin, autoa käynistäessä ei jousi jaksanut ventiilejä painaa kiinni. Tämä ilmiö oli pahin niissä autoissa joissa oli tiukat ventiilinohjurit. Samaa lisäainetta oli lähes kaikkien huoltamoketjujen bensoissa, myös Esson. Toki Esso laittoi lisäainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin Teboili.
Vastaa Viestiin