Sivu 56/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 11.2.2014 22:56
Kirjoittaja toktornivako
Venäjältä! Suomessa olen joku vuosi sitten nähnyt Teboililla viimmex sellaisen 10L kannun ja oli tupla hinta bensiiniin nähden, silloin tällöin on jossain ollut 200L tynnyreitä vielä myynnissä €/L?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 12.2.2014 8:38
Kirjoittaja pavlik morozov
kannattaisko muuttaa petroolitraktori käymään etanolilla. tosin puristukset ei riittäis ja pikku ahdin vaatis paineistetun kaasuttimen esim vaakasolex oishan noita saabeista ja volvoista jääny. isompi suutin vaan mukaan ja niissähän saa neulalla säädettyä seosta kaiketi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 16.2.2014 9:39
Kirjoittaja mush
Jos tuossa on oikeasti Boschin anturi, ei tuon purkin arvo voi olla paljoakaan, joten tuskin kovin kummoista tietotekniikkaa sisältää.
Moottorinohjainhan menee vapaaehtoisesti pois lambdaohjauksesta kun kaasua runttaa vähän reilummin, joten se ei ole tuon purkin ominaisuus, vaikka sivut vähän siihen suuntaan antavat ymmärtää.
Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Muutenkin tuo sivusto saa niskavillat pystyyn, amatöörimäinen tekele, luvataan paljon, mutta mitään faktoja ei esitetä. Saati sitten selitetä edes perustoimintaperiaatetta järkevästi. Tuoltahan puuttuu enää taikasanat "free energy" "make easy money" ja "HHO". Ups, HHO siellä jo olikin
Huomattavasti halvemmalla saanee säädettävän bensapaineensäätimen, joka oikeasti auttaakin jotain etanolikäytössä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 16.2.2014 11:10
Kirjoittaja äölkjhgf
mush kirjoitti:
Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Sillai siitä voisi olla hyötyä, kun tuo nostaa signaalijännitettä. Kun etanolikäytössä moottorinohjain ei pysty syöttämään tarpeeksi tavaraa että lambdan signaali pysyisi tarpeeksi korkeana ja tästä tulee vikakoodi laiha seos tai lambdasignaalijännite alhainen.
Eli tuo "purkki" voisi saada aikaan sen että moottorinohjaimelle tulisi mukavia arvoja lambdalta vaikka seos todellisuudessa olisikin laihalla. Näinollen auto pelais ilman vikakoodeja käyden laihalla seoksella silloin kun lambdasäätö on pelissä.
Kylmäkäynnistykseen ja täyskaasuunhan tuolla ei siis olisi vaikutusta.
Joo tuo sivusto näyttää kyllä vähän keskeneräiseltä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 17.2.2014 11:20
Kirjoittaja mush
Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 17.2.2014 13:00
Kirjoittaja toktornivako
mush kirjoitti:Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Juuri näin!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 18.2.2014 7:42
Kirjoittaja pressa
Lattarauta kirjoitti:Onko uudemmissa autoissa laajakaista?
Ei kaikissa, ja siksi se vikavalo monessa syttyy kun etanoolilla mennäöän.
Edit: Ylläpito siirsi yleisen Etanolikeskustelun tänne Lada-topicista.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Lähetetty: 18.2.2014 19:24
Kirjoittaja pressa
Lattarauta kirjoitti:Miksi ihmeessä samasta asiasta on kaksi ketjua, onko toinen Autoille ja toinen ladoille...
Kyllä, eli Lada ketjussa puhutaan miten ja millä muutoksilla Lada toimii. Yleinen etanolikeskustelu kattaa kaikki moottorisahat ja muut etanoliasiat.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 6.5.2014 22:31
Kirjoittaja pavlik morozov
tyhymä maaorja kysyy kun ei löytäny vastausta suoraan:
onko ruisku takavetoladaan ehdoton ei etanolille tai bensan seassa ½-½ tai täytyykö vaihtaa esim tulipellin viertä tuleva kangaspäälysteinen letku tms.
sori nyt näppiksestä on osa numeroista ym pimeenä kun tuo paapushka kaato tsajut läppärille...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 7.5.2014 7:28
Kirjoittaja pressa
Etanoli vastaukseen vastaus riippuu siitä keneltä kysyy. Aikoinaan maahantuoja konela/delta antoi lausunnon ettei edes 95E bensaakaan (jossa siis mahdollisesti 10% etanolia) saa Ladaan laittaa. Tälläkin foorumilla monella oli pahoja ongelmia tuon bensan kanssa, itse olen sitä omassa Ladassani käyttänyt ongelmitta. 50% etanoliseos ei käy Ladaan kun virallisesti kysytään, mutta silti useat henkilöt (kuten minä) ovat sillä ja kovemmilakin seoksilla ajelleet. Kylmäkäynnistys on huonompi kovilla etanoliseoksilla ja mahdollinen syötön korjaus (suurentaminen) voidaan tehdä lämpötilatunnistin tietoa muuttamalla. Kerholehdessäkin on ollut juttua ja myös siitä miten vuosien saatossa bensassa on ollut jopa 30% metanolijohdannaisia, ja silloin ei kenelläkään autot hajonneet kun sitä ei tiedetty...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.5.2014 12:28
Kirjoittaja pavlik morozov
spasiba, pitääpä ruveta kehittelemään tuota sorretunvoimalla ajamista tuohon ruisku kaksyksnolseiskaiivanaan.
miten käytännössä toteutetaan tuo lämpötila anturi säätö tuleeko sinne joku potikka väliin
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.5.2014 13:13
Kirjoittaja Pavlovits
Mukava katsella näitä viinaketjun alkujuttuja. Melkoisia kauhujuttuja maalailtiin ja mielipiteet olivat aina ehdottomia totuuksia.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.5.2014 20:52
Kirjoittaja toktornivako
Niin ja suurin osa näistä "Tietäjistä" jotka kertoi esim: E10 vaaroista/sopimattomuudesta mihinkään laitteeseen, niin eivät omanneet minkään moista tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 9.5.2014 7:26
Kirjoittaja t tulppu
On siitäkin aikaa kun Teboil Terralla Autoja tukkoon saatiin. Eniten kärsi kuulemma Ooppelit ja Peugeot... ei mulla ollut Terrallakaan ongelmia Ladassa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 9.5.2014 7:34
Kirjoittaja pressa
Teboilin tarra liimasi venttiilit auki (eli "en muista mikä" lisäaine) jäi venttiilin varsiin ja yön aikana tartutti ne ohjuriin, autoa käynistäessä ei jousi jaksanut ventiilejä painaa kiinni. Tämä ilmiö oli pahin niissä autoissa joissa oli tiukat ventiilinohjurit. Samaa lisäainetta oli lähes kaikkien huoltamoketjujen bensoissa, myös Esson. Toki Esso laittoi lisäainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin Teboili.