VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Itse ostin kanssa noita Bilteman ruotsalaislehden testivoittajasulkia. Positiivisesti yllättivät, tosin eihän sitä tiedä, kuinka kauan pysyvät hyvinä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9 käytetty tänään hitsattavana ja katsastusherran tarkistettavana sekä laitettu liikennekäytöstä poistoon. Keväällä sen kun lähtee ajelemaan kun lumet sulaa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Sopuli

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Tuntuu olevan siellä etelässä liian virkaintoisia katsureita.. Katsastin syksyllä Fiat 127:n. Se laski komean lätäkön jäähdytysnestettä sinne hallin lattialle (kiehui), mutta eipä sekään haitannut. Katsurin kanssa myös seosruuvia ja virranjakajaa pyöriteltiin että saatiin päästöt kohilleen. Meinas vaan, että "ei muutaku museorekisteriin". 8)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Katsastuskonttoreidenhan on Trafin sääntöjen mukaan pakko hylätä 17% katsastuksista, joten tuo väkisin vikojen etsiminen voi johtua siitäkin. Katsastuskonttorille on yksinkertaisesti tullut liian hyviä autoja katsastettavaksi, ja tuo hylkäysprosentti on pakko saada jollain tavalla täytettyä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Oliskohan noin? Itsellä oli reikä takalokasuojassa viime katsastuksessa. Ei kiinnostanut katsaria tutkia autoa niin paljon että olisi sen huomannut. Syksyllä 2008 440 Volvoa katsastaessa ei katsari viittsinyt edes koeajolla käydä kun "on niin kylmäki" :lol:

Totta ne on innokkaampia sitte etelämpänä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9 siirretty talvehtimispaikkaan eli peruutettu niin pitkälle pihan perälle kuin mahdollista. Uuden pyyhkijänsulan otin irti ettei mene talven aikana pilalle. Noi Bilteman sulat vaikuttavat perin laadukkaille, pari viikkoa sitten vaihdoin ja nyt alkaa jo metalliosat ruostumaan, selvää testivoittajalaatua.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Lada 1971 (IFO-11) on nyt tänään poistettu liikennekäytöstä. Oli tarkoitus vielä tämä viikko pitää liikennekäytössä mutta kaasutin alkoi temppuilemaan siihen malliin että ei sillä ajaa viitsi. Tyhjäkäynti tuossa on viimeisen kuukauden ajan röpellellyt ja ryyppykin on takerrellut. Eilen siinä ei enää ryyppy toiminut ollenkaan, piti polkemalla käynnistää eikä tyhjäkäyntiä ole enää lainkaan eli ihan mielenkiintoinen ajettava. Eilen olikin pojalla viimeinen työpäivä eli välttämätöntä tarvetta tälle ei enää olisikaan ollut. Pitää tänään ottaa soitin sisään ja akku irti ja ladata se täyteen. Keväällä sitten paremmalla ajalla ja ilmoilla tutkia ja laittaa kuntoon ja käyttää katsastuksessa. Tarkoitus oli syksyllä tämä katsastaa mutta jotenkin se vain pääsi jäämään, kesäinen katsastus olisi vielä tämän tammikuun loppuun ollut voimassa.

1970 Lada pitäisi huomenna katsastaa kun edellinen menee vanhaksi. Jää sekin keväälle. Ei tässä muuta laittoa pitäisi olla kuin käsijarru joka kyllä edellisessä katsastuksessa kelpasi kun katsastusnainen naama punaisena kahvaa veti kaikin voimin ylös, ja taivuttikin sen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

IFO-11 eli sininen -71 katsastus meni kuunvaihteessa vanhaksi. Vähän harkinnut jos ensi kesän ajaisi tuolla, katsastukseen ei ihmeemmin pitäisi laittoa olla kunhan tyhjäkäynnin saa toimimaan. Tämä taas tapahtuu vaihtamalla tuon Solex-kopion tilalle Weber joka on ollut "säädettävänä" THI-900:lla. Keväällä tulee kymmenen vuotta täyteen kun tämän rekisteröintikatsastin, melko tarkkaan 11 vuotta sitten ostin tämän. Niin se aika vaan kuluu...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

1970 Lada, eli Suomen vanhin on tänään vaihtanut omistajaa. Pölyähän tuo itsellä lähinnä keräsikin. Uusi omistaja kertokoon asiasta enemmän kunhan kerkiää.
EDIT: Ja kukaanhan tätä ei sitten uskonut? Eli pölyn kerääminen jatkuu täällä edelleen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Alkaa jo lumet pihasta sulaa ja KZL-9:n käyttöönotto lähestyy. Kävin jo vakuutusyhtiössä siirtämässä 1971:stä bonukset (70%) tähän. Jos sunnuntaina pääsisi jo kokeilmaan josko se toimisi ja ensi viikolla jos laittaisi jo liikennekäyttöön. Eli sinisellä 1971:llä tätä kesää ei sitten ajetakaan, ehkä sen katsastan, ehkä en...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään käynnistin KZL-9:n. Akku olikin taas paikoillaan. Bensaa kaadoin kanisterista suoraan kaasuttimeen ja käänsin avaimesta ja lähti käymään kuin kuusen alta, heti ensimmäisellä yrityksellä ja jäi käymäänkin, ihan kuin olisi eilen viimeksi käytetty vaikka viisi kuukautta sitten viimeksi on käynnissä ollut. Pihassa ajelin edestakaisin ja jarrut kampesivat reilusti vasemmalle, kymmenkunta kertaa kun jarrutin niin alkoi oikea etujarrukin pitämään. Laitoin netissä liikenteeseen, pyyhkijänsulan paikoilleen ja kävin ajelemassa. Hyvin toimi! Kaasutin pitää joku päivä vielä vaihtaa ennen kuin otan päivittäiseen käyttöön. Tässähän oli ongelmana lämpimänä käynnistys kun tuuppaa bensaa imusarjan täyteen niin aika huonosti meinaa välillä käynnistyä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

-71 Ladan (toi sininen IFO-11) meinasin laittaa käymään mutta meinaamiseksihan se jäi. Akku paikoilleen ja avainta kääntäessä öp-valo syttyi (latauksen valohan on kytketty pois kun paloi turhanpäiten milloin sattui) mutta starttiasennossa ei sanonut mitään. Startin herätejohdon kun tökkäisi akun plusnapaan niin hetken pyöräytti mutta sitten vain vaimeasti naksui. Viitisen minuuttia ähräiltyäni totesin ettei se toimi. Muistaakseni tuossa oli abikoliitin aika heikossa kunnossa kun viimeksi starttia vaihdoin mutta parempaa siihen hätään en silloin löytänyt. Täytynee kevään mittaan ottaa piuha (ja mahdollisesti koko startti) irti ja vaihtaa liitin jos vaikka alkaisi toimimaan. Vähän naks, naks-vikaahan tuossa oli kun poika sillä puoli vuotta ajeli viime vuonna. Veivailuhommiin en jaksanut alkaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Kun kerrankin sattui vapaapäivä ja hyvä ilma samalle päivälle niin vaihdoin KZL-9:n kaasuttimen. Sama Weber joka siinä oli pari vuotta sitten muttei toiminut kunnolla. Nyt sen pitäisi olla säädetty ja testattu toisessa Ladassa sekä toimivaksi todettu. Nykii kyllä edelleen tasaista 60 km/h vauhtia ajaessa, kolmosvaihteella 40 km/h mutta ei ollenkaan niin pahasti kuin viimeksi. Kaupan pihasta ei meinannut millään käymään lähteä eikä seuraavankaan kaupan vaan sai puolisen minuuttia startata ennen kuin käynnistyi. Kotona sitten pari minuuttia pihassa seistyään avasin ilmanputsarin ja lorinahan siellä kävi kun bensat imusarjaan valuu! Eli sama vika kuin tuossa ryssänkaasuttimessa joka siinä paikoillaan oli ja viime kesänä kiusasi. Sitä vaan en tajua miten kahdessa kaasuttimessa voi olla sama ongelma eikä koskaan ennen missään ennen ole ollut. Voisiko tuo kuitenkin johtua bensapumpusta? Viime kesänähän tuohon vaihdoin italialaisen tarvikepumpun, jos se pumppaa liian kovan paineen? Paksu tiiviste sen ja bakeliittipalan välissä kuitenkin on. Pitäisikö olla vielä paksumpi tai lyhentää työntötankoa? Alkaa mennä vähän yli hilseen koko homma!

Toimimattoman vasemman sivuvilkun etulokarista sentään sain korjattua. Tarkoitus oli vaihtaa koko vilkku mutta vaihdoin vain lampun kannan kun itse vilkku oli ruosteeton. Olisikin liian siisti uusi vilkku tuossa ollut. Pari vuotta sittenhän tuon korjasin laittamalla maadoitusjohdon umpion ruuvilta vilkkulampun ja kannan väliin mutta se oli irronnut sieltä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Nuuskin tuota -74 Ladaa kun siellä on samanlainen italialainen bensapumppu. Sen ja bakeliittipalan välissä on vielä ohuempi tiiviste kuin tässä ongelmatapauksessa. Vähän aikaa ihmeteltyäni asensin kokeeksi toisen paksun tiivisteen bensapumpun alle. Ainakaan se ei nyt sahuuttanut parkkipaikoilla mutta ei myöskään välittömästi käymäänkään lähtenyt vaan vaati 5-10 sek starttauksen. Kotona kurkkasin ilmanputsariin eikä siellä eiliseen tapaan lorina käynyt, höyryä jonkin verran kyllä nousi, tosin ilmakin oli tänään viileämpi. Tyhjäkäyntiä säädin vähän suuremmalle että pysyy työajossa käynnissä. Huomenna sitten aamuyöstä lähdetään rohkeasti töihin tällä. Asentelin vielä soittimen paikoilleen sekä liimasin Lujaa Laatua: Lada -tarran takaikkunaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Koho tai neulaventtiili voivat olla sen verran väsyneet, että uusi tiukassa kunnossa oleva bensapumppu aiheuttaa neulaventtiilin vuotamista, jota ei vanhalla pumpulla ole tapahtunut.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin